Decyzja dokonująca sprostowanie decyzji
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2012 poz. 749).
Wypełnij
Wydana przez organ podatkowy oraz doręczona stronie decyzja podatkowa może nie w pełni odzwierciedlać stan faktyczny, którego ma dotyczyć. Może zatem zawierać pewne braki formalne, których skutki prawne można zminimalizować dokonując sprostowania, ewentualnie uzupełnienia poprzednio wydanej decyzji.
Prostowanie lub uzupełnienie następować może na wniosek podatnika - strony lub też z urzędu. Od tego, kto będzie inicjatorem procesu uzdrawiania treści pierwotnie wydanej decyzji zależy termin, w którym czynności można dokonać.
Co istotne, chodzi o uzupełnienie lub sprostowanie decyzji przez usunięcie z niej jedynie wad nieistotnych, które nie dają podstaw do zmiany lub uchylenia decyzji. Uzupełnienie lub prostowanie pozostają zatem trybami szczególnymi wzruszania treści decyzji, w stosunku do trybu podstawowego, jakim jest zmiana lub uchylenie tych aktów prawa.
Strona może w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia lub co do prawa odwołania, wniesienia w stosunku do decyzji powództwa do sądu powszechnego lub co do skargi do sądu administracyjnego albo sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach.
Natomiast organ podatkowy może z urzędu, w każdym czasie, uzupełnić albo sprostować wydana wcześniej decyzję. Nie istnieją zatem granice czasowe, w których procedura może zostać podjęta.
Uzupełnienie lub sprostowanie decyzji następuje w drodze decyzji. Odmowa uzupełnienia lub sprostowania decyzji następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. Odmowa uzupełnienia lub sprostowania decyzji następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. W obu przypadkach termin do wniesienia odwołania lub skargi biegnie od dnia doręczenia tej decyzji. Co istotne nie może szkodzić stronie błędne pouczenie w decyzji co do prawa odwołania, wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego albo brak takiego pouczenia.
Wydana przez organ podatkowy oraz doręczona stronie decyzja podatkowa może nie w pełni odzwierciedlać stan faktyczny, którego ma dotyczyć. Może zatem zawierać pewne braki formalne, których skutki prawne można zminimalizować dokonując sprostowania, ewentualnie uzupełnienia poprzednio wydanej decyzji.
Prostowanie lub uzupełnienie następować może na wniosek podatnika - strony lub też z urzędu. Od tego, kto będzie inicjatorem procesu uzdrawiania treści pierwotnie wydanej decyzji zależy termin, w którym czynności można dokonać.
Co istotne, chodzi o uzupełnienie lub sprostowanie decyzji przez usunięcie z niej jedynie wad nieistotnych, które nie dają podstaw do zmiany lub uchylenia decyzji. Uzupełnienie lub prostowanie pozostają zatem trybami szczególnymi wzruszania treści decyzji, w stosunku do trybu podstawowego, jakim jest zmiana lub uchylenie tych aktów prawa.
Strona może w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia lub co do prawa odwołania, wniesienia w stosunku do decyzji powództwa do sądu powszechnego lub co do skargi do sądu administracyjnego albo sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach.
Natomiast organ podatkowy może z urzędu, w każdym czasie, uzupełnić albo sprostować wydana wcześniej decyzję. Nie istnieją zatem granice czasowe, w których procedura może zostać podjęta.
Uzupełnienie lub sprostowanie decyzji następuje w drodze decyzji. Odmowa uzupełnienia lub sprostowania decyzji następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. Odmowa uzupełnienia lub sprostowania decyzji następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. W obu przypadkach termin do wniesienia odwołania lub skargi biegnie od dnia doręczenia tej decyzji. Co istotne nie może szkodzić stronie błędne pouczenie w decyzji co do prawa odwołania, wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego albo brak takiego pouczenia.