Kontrakt menedżerski
Kontrakt menedżerskiKontrakt o zarządzanie przedsiębiorstwem stanowi jeden z przypadków umów nienazwanych, stąd tak ważne jest, by umowa regulująca wzajemne prawa i obowiązki stron zawierała jak najwięcej szczegółów dotyczących współpracy.
Kontrakt menedżerski powinien zawierać warunki zarządzania przedsiębiorstwem lub innym podmiotem oraz prawa i obowiązki menedżera. Wskazywać powinien zakres plenipotencji oraz metody reprezentacji podmiotu (samodzielnie, łącznie z inną osobą). Pełnomocnictwa powinny być udzielane menedżerowi nie tyle w kontrakcie, lecz w dodatkowych umowach wskazujących pełnomocnictwo, którym menedżer będzie mógł się posługiwać w trakcie wykonywania czynności. Kontrakt powinien wyłącznie ogólnie wskazywać zakres, w jakim pełnomocnictwa będą przekazywane.
Kontrakt menedżerski wskazywać powinien zasady wynagradzania oraz metody premiowania. Ustalanie premii powinno być szczegółowo uzależnione od warunków wskazanych w kontrakcie. Powinien on również zawierać warunki odprawy przysługującej w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia kontraktu lub jego wypowiedzenia z zachowaniem lub bez zachowania okresu wypowiedzenia. Stanowić powinien również o pozapłacowych benefitach zarządzającego, przyznawanych akcjach czy udziałach w zysku. Z kontrakcie ustanowione musza być także terminy wypłaty wynagrodzenia oraz zasady podlegania podatkom oraz składkom ubezpieczeniowym.
Umowa nie może ograniczać do samych warunków reprezentacji. Poza nią przewidziane powinny być kwestie odpowiedzialności za czyny niedozwolone lub za niewłaściwe wykonywanie zadań przez menedżera. Powinny być również wskazane kwestie raportowania oraz warunków, które pozwalają na rozwiązanie umowy. Co do zasady kontrakty zawierane są na czas określony z możliwością przedłużania okresu ich obowiązywania na kolejny czas poprzez aneksowanie umowy lub zawarcie kolejnej. Strony również w takim kontrakcie przewidzieć powinny jednak warunki wcześniejszego rozwiązania umowy.