ZUS Kp-3 Wniosek o ponowne ustalenie kapitału początkowego, sygn. ZUS Kp-3
Uwaga! Dokument archiwalny
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z ubezpieczonymi i płatnikami składek w zakresie ustalania kapitału początkowego (Dz.U. Nr 72, poz. 846).

Wersja opublikowana 3.06.2015 r.
Kapitał początkowy zostanie ponownie obliczony na wniosek osoby zainteresowanej zgłoszony w dowolnym czasie z urzędu przy innej sposobności, np. przy rozpatrywaniu wniosku o ponowne obliczenie kapitału początkowego w związku np. z doliczeniem nieuwzględnionych dotychczas okresów składkowych lub okresów nieskładkowych (jeśli w aktach kapitału początkowego znajduje się dokumentacja pozwalająca na tę weryfikację) albo przy ustalaniu emerytury.
Wniosek o ponowne obliczenie kapitału początkowego należy złożyć do jednostki ZUS, która wydała decyzję o ustaleniu kapitału początkowego.
Do ponownego ustalenia (przeliczenia) kapitału początkowego niezbędne są dokumenty:
- świadectwa pracy lub zaświadczenia pracodawców potwierdzające okresy zatrudnienia albo inne dowody dla potwierdzenia okresów składkowych i nieskładkowych, które nie były przedkładane przy wniosku o ustalenie kapitału początkowego, potwierdzające okresy przebyte przed 1999 r.,
- legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca wpisy o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, dokonane w trakcie zatrudnienia albo niezwłocznie po rozwiązaniu stosunku pracy, jeżeli nie była dołączona przy wniosku o kapitał początkowy.
Dokumenty potwierdzające okresy zatrudnienia, a także inne okresy składkowe lub nieskładkowe oraz wysokość wynagrodzenia, należy dołączyć do wniosku w oryginale albo przedłożyć poświadczone notarialnie ich odpisy, wypisy lub kserokopie.
Oryginały dokumentów - po wykorzystaniu - ZUS zwraca wnioskodawcy. Zwrotowi nie podlegają zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, wystawione na druku ZUS Rp-7.