Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 27 lutego 2025 r., sygn. IV SA/Wr 394/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn, Sędziowie: Sędzia WSA Andrzej Nikiforów (sprawozdawca), Sędzia WSA Katarzyna Radom, , po rozpoznaniu w Wydziale IV na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 27 lutego 2025 r. sprawy ze skargi M. T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy z dnia 25 czerwca 2024 r. nr SKO/RŚ-423/105/2024 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy na rzecz skarżącego M. T. kwotę 480 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi M. T. (dalej: strona, skarżący) jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy (dalej: SKO, organ odwoławczy) z 25 czerwca 2024 r., SKO/RŚ-423/105/2024 utrzymująca w mocy decyzję Burmistrza Miasta Chojnowa (dalej: Burmistrz, organ pierwszej instancji) z 12 kwietnia 2024 r., nr ŚR-433-000054/24 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego.
Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji oraz akt administracyjnych sprawy wynika, że podaniem z 17 października 2023 r. strona złożyła wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawną matką (ur. [...] r.), która legitymuje się orzeczeniem Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Legnicy z 29 sierpnia 2019 r., z którego wynika, że została uznana za osobę o znacznym stopniu niepełnosprawności od 14 lipca 2019 r. na stałe, oraz wymagającą – m.in. - stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji.
Burmistrz wydał decyzję z 12 kwietnia 2024 r., w której odmówił przyznania wnioskowanego świadczenia wskazując, że niepełnosprawność matki strony powstała gdy miała 81 lat, wobec tego nie została spełniona przesłanka określona w art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390, ze zm.: dalej: u.ś.r.). Ponadto nie kwestionował, że wymaga ona pomocy w codziennym funkcjonowaniu z uwagi na wiek oraz posiadane choroby, niemniej jednak wziął także pod uwagę fakt, iż wcześniej mieszkała sama i zajmowało się nią rodzeństwo strony, dzieląc się opieką nad matką. Co więcej, czynności jakie wykonuje strona przy niepełnosprawnej matce nie powodują aby była ona zobowiązana do rezygnacji z zatrudnienia. Zdaniem organu, są to czynności jakie wykonuje się w każdym gospodarstwie domowym i mogą być wykonywane przy zatrudnieniu chociażby w niepełnym wymiarze czasu pracy zwłaszcza, że matka może pozostać na kilka godzin sama w domu.