Wyrok WSA w Lublinie z dnia 6 lutego 2025 r., sygn. III SA/Lu 739/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Ewa Ibrom Sędziowie: Sędzia WSA Iwona Tchórzewska Asesor sądowy Agnieszka Kosowska (sprawozdawca) Protokolant: Asystent sędziego Arleta Bednarczyk-Chagowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 stycznia 2025 r. sprawy ze skargi D. N. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia 4 października 2024 r. nr [...] w przedmiocie uznania za osobę bezrobotną i odmowy przyznania prawa do zasiłku oddala skargę.
Uzasadnienie
Sygn. III SA/Lu 739/24
UZASADNIENIE
Przedmiotem skargi D. N. (dalej jako "skarżący") jest decyzja Wojewody Lubelskiego z dnia 4 października 2024 r. w sprawie uznania za osobę bezrobotną i odmowy przyznania prawa do zasiłku.
Stan sprawy przedstawia się następująco.
Decyzją z dnia 19 sierpnia 2024 r. Starosta B. uznał skarżącego za osobę bezrobotną z dniem 7 sierpnia 2024 r. oraz odmówił przyznania mu prawa do zasiłku. Powodem odmowy przyznania zasiłku było ustalenie, że skarżący nie spełnił warunków określonych w art. 71 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2025 r., poz. 214), dalej jako "ustawa o promocji zatrudnienia". W ocenie Starosty B. skarżący w okresie 18 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień zarejestrowania nie wykazał, że przez okres co najmniej 365 dni pobierał świadczenie pielęgnacyjne na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, pomimo że utrata prawa do tego świadczenia była spowodowana przyznaniem osobie, nad którą opieka była sprawowana, prawa do świadczenia wspierającego, o którym mowa w ustawie z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym.
W wyniku rozpatrzenia odwołania skarżącego Wojewoda Lubelski decyzją z dnia 4 października 2024 r. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.
W uzasadnieniu Wojewoda Lubelski przytoczył treść art. 71 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 9 ustawy o promocji zatrudnienia i wyjaśnił, że przyznanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych uzależnione zostało od wykazania przez osobę bezrobotną okresu co najmniej 365 dni pobierania świadczenia pielęgnacyjnego w okresie 18 miesięcy bezpośrednio poprzedzających rejestrację w urzędzie pracy. Przy czym dodatkową przesłanką warunkującą możliwość nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych jest wykazanie, że powodem utraty prawa do świadczenia pielęgnacyjnego jest śmierć osoby, nad którą opieka była sprawowana albo przyznanie tej osobie świadczenia wspierającego. Uzyskanie przez osobę, nad którą sprawowana była opieka odrębnego świadczenia wyklucza bowiem z mocy ustawy, pobieranie przez osobę sprawującą tę opiekę świadczenia pielęgnacyjnego. Tylko łączne spełnienie powyższych wymogów stanowić może podstawę do przyznania bezrobotnemu prawa do zasiłku dla bezrobotnych.