Wyrok Trybunału (siódma izba) z dnia 20 marca 2025 r. Sumitomo Chemical Agro Europe SAS przeciwko Agence nationale de sécurité sanitaire de l'alimentation, de l'environnement et du travail (ANSES) i Compagnie européenne de réalisations antiparasitaires SAS France (CERA)., sygn. C-809/23
Artykuły 96 i 97 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych, zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r.,należy interpretować w ten sposób, że:wniosek o udzielenie dostępu do informacji dotyczących substancji czynnej zawartej w produkcie biobójczym, na który udzielono pozwolenia, a w szczególności jej równoważności technicznej z zatwierdzoną substancją czynną, złożony po dniu, w którym owo rozporządzenie zaczęło obowiązywać, należy oceniać w świetle przepisów wspomnianego rozporządzenia, nawet jeśli taki wniosek dotyczy produktu biobójczego, na który udzielono pozwolenia zgodnie z dyrektywą 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu produktów biobójczych lub, w stosownym przypadku, na mocy rzeczonego rozporządzenia na podstawie równoważności technicznej ustalonej przez właściwy organ wyznaczony zgodnie z art. 26 owej dyrektywy.Artykuł 66 ust. 3 lit. j) rozporządzenia nr 528/2012, zmienionego rozporządzeniem nr 334/2014,należy interpretować w ten sposób, że:po udzieleniu pozwolenia na wprowadzenie do obrotu produktu biobójczego właściwy organ nie może odmówić żądanego dostępu do informacji dotyczących metod przeprowadzania analiz, które umożliwiły ustalenie równoważności technicznej substancji czynnych zawartych w tym produkcie. Owe informacje muszą być dokładne i kompletne, ale nie obejmują one wyników ani wniosków uzyskanych w następstwie zastosowania tych metod.Artykuł 67 ust. 1 lit. h), art. 67 ust. 3 lit. e) i art. 67 ust. 4 lit. b) rozporządzenia nr 528/2012, zmienionego rozporządzeniem nr 334/2014,należy interpretować w ten sposób, że:udostępnienie sprawozdania ustalającego równoważność techniczną substancji czynnej zawartej w produkcie biobójczym, na który udzielono pozwolenia, i zatwierdzonej substancji czynnej, sporządzonego przez właściwy organ państwa członkowskiego w związku z rozpatrywaniem wniosku o udzielenie pozwolenia na wprowadzenie tego produktu do obrotu, nie jest objęte zakresem stosowania tych przepisów.Artykuł 66 rozporządzenia nr 528/2012, zmienionego rozporządzeniem nr 334/2014,należy interpretować w ten sposób, że:nie ustanawia on szczególnego i wyczerpującego systemu dostępu do posiadanych przez właściwe organy państwa członkowskiego informacji dotyczących produktów biobójczych, a w szczególności równoważności technicznej zawartej w nich substancji czynnej i zatwierdzonej substancji czynnej, pozwalającego wykluczyć stosowanie przez te organy przepisów krajowych transponujących art. 4 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylającej dyrektywę Rady 90/313/EWG.Artykuł 4 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2003/4należy interpretować w ten sposób, że:pojęcie „informacji [dotyczących] emisji do środowiska” w rozumieniu tego przepisu nie może co do zasady mieć zastosowania do informacji zawartych w sprawozdaniu sporządzonym przez właściwy organ państwa członkowskiego w następstwie oceny równoważności technicznej substancji czynnej zawartej w produkcie biobójczym, na który udzielono pozwolenia, i zatwierdzonej substancji czynnej.