Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 20 marca 2025 r. Associazione Nazionale Italiana Bingo - Anib i in. przeciwko Ministero dell'Economia e delle Finanze i Agenzia delle Dogane e dei Monopoli., sygn. połączone C-728/22 i C-729/22
Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesjinależy interpretować w ten sposób, że:ma ona zastosowanie ratione temporis do koncesji w rozumieniu jej art. 5 ust. 1 lit. b), na mocy których udzielono koncesji przed wejściem w życie dyrektywy 2014/23, lecz które zostały przedłużone na mocy przepisów ustawowych nakładających w zamian na odnośnych koncesjonariuszy, po pierwsze, obowiązek uiszczania opłaty miesięcznej, której wysokość była następnie podwyższana, po drugie, zakaz przenoszenia ich lokali, a po trzecie, obowiązek zaakceptowania tych przedłużeń w celu uzyskania zezwolenia na udział we wszelkich przyszłych postępowaniach o ponowne udzielenie tych koncesji, pod warunkiem że rzeczone przepisy ustawowe weszły w życie po upływie terminu transpozycji dyrektywy 2014/23. W tej sytuacji art. 49 i 56 TFUE należy interpretować w ten sposób, że nie mają one zastosowania. Artykuł 43 dyrektywy 2014/23należy interpretować w ten sposób, że:stoi on na przeszkodzie temu, by ustawodawca krajowy mógł jednostronnie przedłużyć na mocy przepisów ustawowych, które weszły w życie po upływie terminu transpozycji dyrektywy 2014/23, okres obowiązywania koncesji na usługi, a przy tej okazji, w zamian, po pierwsze, podwyższyć wysokość opłaty ustalanej ryczałtowo i należnej od wszystkich odnośnych koncesjonariuszy niezależnie od ich obrotów, po drugie, utrzymać zakaz przenoszenia ich lokali oraz, po trzecie, zachować obowiązek zaakceptowania tych przedłużeń w celu uzyskania przez owych koncesjonariuszy zezwolenia na udział we wszelkich przyszłych postępowaniach o ponowne udzielenie tych koncesji, pod warunkiem że modyfikacje te, rozpatrywane łącznie, nie spełniają warunków stosowania art. 43 ust. 1 i 2 dyrektywy 2014/23.Artykuły 5 i 43 dyrektywy 2014/23należy interpretować w ten sposób, że:nie stoją one na przeszkodzie wykładni lub stosowaniu krajowych przepisów ustawowych lub praktyce opartej na tych przepisach, które pozbawiają instytucję zamawiającą uprawnienia do wszczęcia na wniosek koncesjonariusza postępowania administracyjnego mającego na celu zmianę warunków wykonywania odnośnej koncesji, w przypadku gdy wystąpiły niemożliwe do przewidzenia zdarzenia z przyczyn, których nie można przypisać stronom, a które to zdarzenia wpływają znacząco na ryzyko operacyjne związane z wykonywaniem tej koncesji, dopóki utrzymują się takie warunki, i przez czas niezbędny do ewentualnego przywrócenia pierwotnych warunków wykonywania owej koncesji.