Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.48.2025.1.MR1
Zwolnienie z podatku dochodu Fundacji przeznaczonego w formie darowizn na rzecz Rolnika.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dochody Fundacji, które byłyby przeznaczane w formie darowizn na rzecz Rolnika, będą wydatkami na cele statutowe w postaci ochrony środowiska, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, i czy w związku z tym uzyskiwane dochody Fundacji będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego Fundacji.
Treść wniosku jest następująca :
Opis zdarzenia przyszłego
A. (dalej: Fundacja) została powołana w celu ochrony środowiska, w tym w celu prowadzenia działalności naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej w zakresie ochrony środowiska.
Zgodnie ze statutem Fundacji Cele działania Fundacji stanowią:
1)(…)
2)(…)
3)(…)
4)(…)
5)(…)
6)(…)
7)(…)
8)(…)
9)(…)
Zgodnie ze statutem, Fundacja realizuje swoje cele m.in. poprzez następujące formy działania:
- świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej, w tym tworzenie warunków do jej rozwoju, na rzecz podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej), prowadzących, wspomagających lub organizujących działalność w zakresie celów Fundacji.
Zatem zgodnie z treścią statutu, w celu realizacji swoich celów statutowych, może ona wspierać działalność innych osób prawnych i fizycznych, których działania są zgodne z celami Fundacji. Wsparcie to może przyjmować formę darowizn i pożyczek.
Fundacja posiada osobowość prawną, co oznacza, że może występować jako samodzielny podmiot w obrocie prawnym, zawierać umowy, nabywać prawa oraz zaciągać zobowiązania we własnym imieniu. Nie jest jednak organizacją pożytku publicznego (OPP), co oznacza, że nie posiada szczególnych uprawnień, takich jak np. możliwość otrzymywania 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce. Mimo to, Fundacja może realizować swoje cele statutowe i prowadzić działalność na rzecz ochrony środowiska, bazując na innych źródłach finansowania.
Fundacja pozyskuje środki z darowizn od Fundatorów, dotacji oraz z dochodów prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej.
Jednym z podstawowych źródeł dochodów Fundacji jest dochód z działalności gospodarczej polegającej na kupnie i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z).
Jako że - jak wskazano powyżej - zgodnie ze statutem Fundacji realizacja celów Fundacji następuje m.in. poprzez świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej, w tym tworzenie warunków do jej rozwoju, na rzecz podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej), prowadzących, wspomagających lub organizujących działalność w zakresie celów Fundacji, Fundacja zamierza nawiązać współpracę z osobą fizyczną - rolnikiem indywidualnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (dalej zwaną „Rolnikiem ”).
W ramach zawartej umowy o współpracy Fundacja byłaby zobowiązana do przekazywania środków stanowiących opisane wyżej dochody fundacji Rolnikowi w formie darowizn przeznaczonych na rozwój i powiększanie prowadzonego przez Rolnika gospodarstwa rolnego, a Rolnik byłby zobowiązany do prowadzenia, rozwoju i powiększania swojego gospodarstwa przy wykorzystaniu środków przekazywanych mu przez Fundacje, w tym przede wszystkim do powiększania zasobów ziemskich celem ich wykorzystywania dla tworzenia i realizacji programów rolno-środowiskowych i polityki rolnej opartej na ekologicznych uprawach i proekologicznym wykorzystywaniu gruntów. Otrzymywane przez Rolnika środki przeznaczane byłyby w trakcie współpracy przede wszystkim na zakup nowych nieruchomości rolnych, na których można będzie realizować w/w cele, ale też na szeroko rozumiany rozwój gospodarstwa i pokrycie kosztów związanych z tym rozwojem, obsługą uzyskiwanych dotacji, zakup nasion, nawozów, kosztów wykonywania prac - w tym zlecanych - na gospodarowanych gruntach. Gospodarstwo rolne Rolnika jest gospodarstwem wdrażającym działania rolno-środowiskowo-klimatyczne oraz rolnictwo ekologiczne, prowadzi swoją działalność w zgodzie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013, które dotyczy wsparcia na rozwój obszarów wiejskich oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/2115, określającego zasady planów strategicznych dla Wspólnej Polityki Rolnej (WPR). Prowadzone w gospodarstwie działania rolno-środowiskowe obejmują: ochronę bioróżnorodności, zarządzanie zasobami wodnymi i glebą, ochronę krajobrazów, stosowanie praktyk proekologicznych. Zgodnie z Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej gospodarstwo jest zobowiązane do realizacji interwencji związanych z ochroną środowiska, klimatu i zrównoważonym zarządzaniem. Oznacza to m.in. ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, poprawę jakości gleby, oraz zarządzanie wodami gruntowymi w sposób przyjazny dla środowiska. Rolnictwo ekologiczne zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2018/848 o produkcji ekologicznej, oznacza produkcję rolną bez użycia chemicznych nawozów i pestycydów, promowanie bioróżnorodności, rotacji upraw oraz ochronę ekosystemów.
Prowadzone w gospodarstwie Rolnika działania rolno-środowiskowe mają na celu wspieranie zrównoważonego rolnictwa oraz ochronę środowiska i bioróżnorodności. Ich szczegółowy zakres, oparty na unijnych dyrektywach, to:
- Ochrona bioróżnorodności - realizowana poprzez zróżnicowanie upraw, ochronę siedlisk dzikiej fauny i flory oraz zakładanie stref buforowych wokół upraw. Zgodnie z Dyrektywą Siedliskową 92/43/EWG i Dyrektywą Ptasią 2009/147/WE, działania te mają na celu wspieranie siedlisk przyrodniczych i gatunków zagrożonych.
- Zarządzanie zasobami wodnymi i glebą - obejmuje praktyki zapobiegające erozji gleby i poprawiające jej jakość, np. stosowanie nawozów organicznych i metody retencji wody, zgodnie z celami Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE.
- Ochrona krajobrazów - dotyczy zachowania tradycyjnych elementów krajobrazu rolniczego, takich jak miedze, oczka wodne i zadrzewienia śródpolne, co przyczynia się do zachowania różnorodności biologicznej i krajobrazowej, zgodnie z Dyrektywą 2014/52/UE dotyczącą oceny oddziaływania na środowisko.
- Stosowanie praktyk proekologicznych - obejmuje działania, takie jak płodozmian, ograniczenie stosowania środków chemicznych, i zrównoważona produkcja, zgodne z rozporządzeniem UE 2018/848 o rolnictwie ekologicznym.
Wyżej wymienione działania wpisują się w cel Fundacji polegający na takim ukształtowaniu przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, społeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe, oraz kompozycyjno-estetyczne, oraz tworzeniu warunków organizacyjnych i materialnych, które umożliwiają wdrażanie nowych rozwiązań w dziedzinie ochrony środowiska.
Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej; „CIT”) oraz prowadzi księgi rachunkowe i jest zobowiązana do sporządzania pełnych sprawozdań finansowych.
Wśród rodzajów działalności wymienionej w statucie Fundacji nie została wymieniona działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1 a pkt 1 i 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Fundacja tym samym nie uzyskuje dochodów z:
- działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
- działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym uzyskiwane dochody Fundacji, które byłyby przeznaczane w formie w formie darowizn na rzecz Rolnika, będą wydatkami na cele statutowe w postaci ochrony środowiska, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, i czy w związku z tym uzyskiwane dochody Fundacji będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy uzyskiwane dochody Fundacji, które będą przeznaczane w formie darowizn na rzecz Rolnika będą wydatkami na cele statutowe w postaci ochrony środowiska, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, i będą korzystały tym samym ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele.
Uzasadnienie
Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa CIT), wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody podatników z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów , kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy CIT zwolnienie, o który m mowa w art. 17 ust. 1 dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej. Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2010 r. (nr IBPBI/2/423-885/10/CzP), nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej tylko w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową. Analogiczne stanowisko przedstawił również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 20 grudnia 2017 r. (0111- KDIB1-2.4010.396.2017.1 .BD), w związku z czym można mówić o ugruntowanej linii interpretacyjnej organów podatkowych w tym zakresie.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i opieka nad zabytkami. Fundacje posiadają osobowość prawną, i jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy CIT jako podmioty, które zwolnione są od podatku, podlegają zatem ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.
Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Jednocześnie, określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, osiągnięty przez niego dochód powinien zostać w całości lub w części przeznaczony na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę.
Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Działalność statutowa Wnioskodawcy wpisuje się w cel statutowy wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, jakim jest ochrona środowiska. Określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia. Statut powinien określać zasady, formy i zakres działalności podatnika realizującego cele, dla których został on ustanowiony. Oznacza to, że przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie ze Statutem celami Fundacji są, między innymi: (…)
Zgodnie z treścią Statutu, swoje cele Fundacja (Wnioskodawca) realizuje m.in. poprzez świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej, w tym tworzenie warunków do jej rozwoju, na rzecz podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej), prowadzących, wspomagających lub organizujących działalność w zakresie celów Fundacji. Nie ma przeciwwskazań, by tego rodzaju działalność Fundacja wykonywała poprzez udzielanie finansowania osobom prowadzącym działania w obszarach, których wspieranie stanowi cel statutowy Fundacji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 31.10.2018 r. (sygn. III SA/Wa 66/18) wskazał, że zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT sformułowanie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko jako bezpośrednie prowadzenie działalności przez jednostkę, ale także wspieranie działalności innego podmiotu. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Nie jest jednak wymagane, aby forma realizacji celów była precyzyjnie wymieniona w statucie. Ze statutu muszą wynikać cele, ale do skorzystania ze zwolnienia nie jest konieczne, aby ze statutu wynikały formy działania czy też sposoby realizacji celów. Celów statutowych nie trzeba urzeczywistniać samemu, aby móc skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.
Rozpatrujący skargę kasacyjną od w/w orzeczenia Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 5 października 2021 r. (sygn. II FSK 329/19), uzasadniając oddalenie skargi wskazał, że statut skarżącego jest sformułowany w taki sposób, że obejmuje on szerokie spektrum działań ukierunkowanych na współpracę zmierzającą do realizacji jego celów statutowych. Jeżeli cele statutowe darczyńcy i obdarowanego są ze sobą zbieżne, uzasadnione jest, aby U. realizujący wsparcie w ramach współpracy z inną organizacją, mógł skorzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Ustawodawca premiuje zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych m.in. prowadzenie działalności naukowej. Nie sposób nie zauważyć, że współpraca, która obejmuje szerokie spektrum działań, a także ich form przyczynia się do rozwoju nauki, a więc spełniania celów statutowych. Twierdzenie autora skargi kasacyjnej, że udzielanie wsparcia prowadzi do pośredniego spełniania celów statutowych i przez to nie może być objęte art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., jest nieuprawnione. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu (por. uchwała w składzie siedmiu sędziów NSA z dnia 10 sierpnia 2009 r., o sygn. akt II FPS/09)
Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, że dochody uzyskane przez Fundację wydatkowane w sposób opisany we wniosku będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”):
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c,art. 11i,art. 24a,art. 24b,art. 24ca,art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele;
Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o CIT
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:
- celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
- uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel,
- podatnik nie może być podmiotem ustawowo wyłączonym z możliwości skorzystania ze zwolnienia.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.
Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.
Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.
Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.
Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.
Statut powinien określać zasady, formy i zakres działalności podatnika realizującego cele, dla których został on ustanowiony. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.
Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie ze statutem Fundacji Cele działania Fundacji stanowią:
1)(…)
2)(…)
3)(…)
4)(…)
5)(…)
6)(…)
7)(…)
8)(…)
9)(…)
Zgodnie ze statutem, Fundacja realizuje swoje cele m.in. poprzez świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej, w tym tworzenie warunków do jej rozwoju, na rzecz podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej), prowadzących, wspomagających lub organizujących działalność w zakresie celów Fundacji.
Fundacja pozyskuje środki z darowizn od Fundatorów, dotacji oraz z dochodów prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej.
Jednym z podstawowych źródeł dochodów Fundacji jest dochód z działalności gospodarczej polegającej na kupnie i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z).
Fundacja zamierza nawiązać współpracę z osobą fizyczną - rolnikiem indywidualnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego („Rolnikiem”).
W ramach zawartej umowy o współpracy Fundacja byłaby zobowiązana do przekazywania środków stanowiących opisane wyżej dochody fundacji Rolnikowi w formie darowizn przeznaczonych na rozwój i powiększanie prowadzonego przez Rolnika gospodarstwa rolnego, a Rolnik byłby zobowiązany do prowadzenia, rozwoju i powiększania swojego gospodarstwa przy wykorzystaniu środków przekazywanych mu przez Fundacje, w tym przede wszystkim do powiększania zasobów ziemskich celem ich wykorzystywania dla tworzenia i realizacji programów rolno-środowiskowych i polityki rolnej opartej na ekologicznych uprawach i proekologicznym wykorzystywaniu gruntów.
Ponadto w opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że Fundacja nie uzyskuje dochodów z:
- działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
- działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wątpliwości Fundacji dotyczą ustalenia czy uzyskiwane dochody Fundacji, które byłyby przeznaczane w formie darowizn na rzecz Rolnika, będą wydatkami na cele statutowe w postaci ochrony środowiska, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, i czy w związku z tym uzyskiwane dochody Fundacji będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że aby Wnioskodawca mógł zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT musi, między innymi, spełnić następujące warunki: po pierwsze, konieczne jest ustalenie, czy w statucie Wnioskodawcy jest zapis mówiący wprost, że celem statutowym Fundacji jest wspieranie działalności innych podmiotów realizujących cele statutowe, zbieżne z celami Wnioskodawcy, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Po drugie zbadać, czy cele statutowe Podmiotu, którego zamierza wspierać finansowo Fundacja są tożsame z celami statutowymi Fundacji i jednoznaczne z celami wymienionymi w przedmiotowym art. 17 ust. 1 pkt 4.
Wskazać należy, że cele określone w statucie jednostki powinny być wskazane w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, aby organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy są zgodne z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Statut Fundacji powinien więc określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których została ona ustanowiona. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy, precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.
Zdaniem tutejszego organu uzyskiwane dochody Fundacji, które byłyby przeznaczane w formie darowizn na rzecz Rolnika, nie będą wydatkami na cele statutowe w postaci ochrony środowiska a tym samym nie zostaną spełnione przesłanki zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Należy jeszcze raz podkreślić, że aby zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT miało zastosowanie m.in.:
- celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
- uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.
Zaznaczyć przy tym należy, że w przypadku, kiedy dochód przeznaczony jest na realizację innych celów niż cele statutowe zgodne z ww. przepisem, czy na działalność gospodarczą podatnika, dochody te nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie analizowanego przepisu. Zatem, dochód, który nie został wydatkowany na działalność zwolnioną podlega opodatkowaniu. Powyższe ma zastosowanie także w przypadku, kiedy dany podmiot będzie ponosił wydatki, a tym samym wspierał działalność innych podmiotów realizujących cele statutowe, które nie są jednak zbieżne z celami Wnioskodawcy oraz które nie są zgodne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Zdaniem organu, przekazywanie i wydatkowanie dochodu Fundacji na rzecz Rolnika tytułem darowizn nie może zostać uznane jako wspieranie działalności innych podmiotów realizujących cele statutowe, zbieżne z celami Wnioskodawcy, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Rolnik będący osobą fizyczną nie jest podmiotem realizującym działalność statutową tj. podmiotem prowadzącym, wspomagającym czy organizującym działalność w zakresie celów Fundacji. Tym samym nie jest możliweaby organ podatkowy mógł zbadać i rozstrzygnąć, czy cele statutowe podmiotu – Rolnika, którego zamierza wspierać finansowo Fundacja są tożsame z celami statutowymi Fundacji i jednoznaczne z celami wymienionymi w przedmiotowym art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Fundacja przekazując darowiznę na rzecz Rolnika tj. osoby fizycznej wspiera działalność prywatną Rolnika a nie działalność statutową podmiotu, który realizuje cele statutowe zgodne z celami Fundacji a tym samym zgodne z celami zawartymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Ponadto stosownie do art. 18 ust. 1a ustawy o CIT:
1a) Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:
1) osób fizycznych;
2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.
Tym samym przedmiotowej darowizny nie będą mogli Państwo odliczyć od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18 ust. 1a ustawy o CIT.
Nie można więc zgodzić się z Państwa stwierdzeniem, że darowizny na rzecz rolnika będą stanowiły darowizny na rzecz podmiotów prowadzących, wspomagających lub organizujących działalność w zakresie celów Fundacji.
Wobec powyższego dochody Fundacji, które będą przeznaczane w formie darowizn na rzecz Rolnika nie będą wydatkami na cele statutowe podmiotu, który realizuje cele statutowe zgodne z Państwa celami w postaci ochrony środowiska, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, i tym samym nie będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele.
W związku z powyższym stanowisko Fundacji należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisówart. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.