Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 13 marca 2025 r. CRRC Qingdao Sifang CO LTD i Astra Vagoane Călători S.A. przeciwko Autoritatea pentru Reformă Feroviară i Alstom Ferroviaria S.P.A., sygn. C-266/22
Artykuł 3 ust. 1 lit. e) TFUE, który przyznaje Unii wyłączną kompetencję w dziedzinie wspólnej polityki handlowej, w związku z art. 2 ust. 1 TFUEnależy interpretować w ten sposób, że:stoi on na przeszkodzie temu, by w braku aktu Unii wymagającego lub zakazującego udzielenia dostępu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcom z państwa trzeciego, które nie zawarło z Unią umowy międzynarodowej, o której mowa w art. 25 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE, instytucja zamawiająca państwa członkowskiego wykluczyła wykonawcę z takiego państwa trzeciego na podstawie aktu ustawodawczego przyjętego przez to państwo członkowskie bez upoważnienia ze strony Unii, przy czym okoliczność, że ten akt ustawodawczy wszedł w życie po opublikowaniu ogłoszenia o zamówieniu, nie ma w tym względzie znaczenia.
Wydanie tymczasowe
WYROK TRYBUNAŁU (czwarta izba)
z dnia 13 marca 2025 r.(*)
Odesłanie prejudycjalne – Udzielanie zamówień publicznych w Unii Europejskiej – Dyrektywa 2014/24/UE – Artykuł 25 – Wykonawcy z państw trzecich, które nie zawarły z Unią umowy międzynarodowej gwarantującej dostęp do zamówień publicznych na zasadzie wzajemności i równości – Brak prawa tych wykonawców do „nie mniej korzystnego traktowania” – Wykluczenie takiego wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisów krajowych – Wyłączna kompetencja Unii
W sprawie C‑266/22
mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez Curtea de Apel București (sąd apelacyjny w Bukareszcie, Rumunia) postanowieniem z dnia 23 marca 2022 r., które wpłynęło do Trybunału w dniu 20 kwietnia 2022 r., w postępowaniu: