Wyrok WSA w Lublinie z dnia 8 sierpnia 2024 r., sygn. III SA/Lu 264/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Ibrom Sędziowie Sędzia WSA Anna Strzelec (sprawozdawca) Asesor WSA Agnieszka Kosowska po rozpoznaniu w dniu 8 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi M. D. na postanowienie L. Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] lutego 2024 r. nr [...] w przedmiocie stanowiska wierzyciela w zakresie zarzutów do prowadzonego postępowania egzekucyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia 5 lutego 2024 r. L. Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny (dalej "organ II instancji", "organ odwoławczy" lub "Wojewódzki Inspektor Sanitarny"), po rozpatrzeniu zażalenia M. D. (dalej "skarżąca", "strona"), utrzymał w mocy postanowienie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w L. (dalej "organ I instancji", "Powiatowy Inspektor Sanitarny", "wierzyciel", "PPIS") z dnia 28 grudnia 2023 r. w przedmiocie stanowiska wierzyciela w zakresie zarzutów do prowadzonego postępowania egzekucyjnego.
Zaskarżone postanowienie zostało wydane w następującym stanie sprawy.
Do Powiatowego Inspektora Sanitarnego wpłynęła informacja lekarza podstawowej opieki zdrowotnej z dnia 4 stycznia 2023 r., zawarta w przesłanym przez lekarza formularzu zgłoszenia osoby uchylającej się od obowiązkowych szczepień ochronnych, że syn skarżącej S. D., urodzony 20 listopada 2017 r., nie został poddany obowiązkowym szczepieniom ochronnym.
W związku z tym Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem z dnia 17 kwietnia 2023 r., doręczonym w dniu 19 kwietnia 2023 r., poinformował skarżącą o konieczności realizacji obowiązkowych szczepień ochronnych u dziecka oraz podstawie prawnej tego obowiązku. Kolejne pismo informacyjne w tym zakresie skarżąca otrzymała w dniu 26 maja 2023 r. (pismo organu I instancji z dnia 19 maja 2023 r.). Organ, na żądanie strony, przytoczył także w brzmieniu wówczas obowiązującym przepisy stanowiące podstawę prawną obowiązkowych szczepień ochronnych. Wyjaśnił, że w przypadku stwierdzenia krótkotrwałych przeciwskazań zdrowotnych do wykonania szczepienia ochronnego, powinno być to odnotowane w karcie uodpornienia oraz w dokumentacji medycznej dziecka. W przypadku gdy lekarskie badanie kwalifikacyjne daje podstawy do długotrwałego odroczenia obowiązkowego szczepienia ochronnego, lekarz odnotowuje ten fakt w dokumentacji medycznej, w tym również w formularzu. Jeżeli przeciwskazania do szczepienia są stwierdzane w trakcie konsultacji specjalistycznej, wyniki tej konsultacji należy niezwłocznie przekazać lekarzowi dokonującemu kwalifikacji do szczepienia oraz poinformować PPIS w L..