Interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.656.2024.4.KO
Opodatkowanie otrzymanego dofinansowania i prawo do odliczenia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
- nieprawidłowe – w zakresie braku opodatkowania kwoty stanowiącej dofinansowanie w formie dotacji „z góry” przekazanej Państwu przez DEP, oraz kwoty którą dostaną Państwo po akceptacji wniosku o płatność przekazanej przez PARP,
- prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług ponoszonego przy zakupie towarów i usług, niezbędnych do realizacji Projektu,
- prawidłowe – w zakresie powstania obowiązku podatkowego,
-nieprawidłowe – w zakresie braku udokumentowania świadczonych usług fakturą.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 19 grudnia 2024 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A jest jednostką naukową prowadzącą działalność na podstawie przepisów ustawy (..) (dalej: „Ustawa o (…)”), innych przepisów odnoszących się do A działającego w ramach (…) oraz statutu.
A realizuje zadania statutowe w szczególności w obszarze:
(…);
A działający w ramach Sieci ma za cel, zgodnie z art. 2 ustawy o (…):
(…)
A będzie samodzielnie jako Beneficjent realizował zadania w ramach projektu pt. (…) (dalej: „Projekt”), Program (…) w ramach programu priorytetowego Fundusze Europejskie dla (…) finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz w ramach programu Digital Europe Programme (zwanej dalej „DEP”).
Cele projektu:
-Budowa potencjału i wdrożenie do sieci Europejskiego Ośrodka Innowacji Cyfrowych (E) w celu wzmocnienia transformacji cyfrowej w województwach (..).
-Zwiększenie konkurencyjności Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP) na rynku globalnym poprzez wspieranie ich w procesie wdrażania najnowszych rozwiązań cyfrowych.
E wspiera przedsiębiorstwa w odpowiedzi na wyzwania cyfrowe poprzez:
-zapewnienie dostępu do technicznej wiedzy fachowej i testów, a także możliwości „testowania przed inwestycją”, tzw. „test before invest”,
-świadczenie usług w zakresie innowacji, takich jak doradztwo, szkolenia i rozwój umiejętności, które mają kluczowe znaczenie dla udanej transformacji cyfrowej,
-pomoc przedsiębiorstwom w rozwiązywaniu problemów środowiskowych, w szczególności w korzystaniu z technologii cyfrowych na rzecz zrównoważonego rozwoju i obiegu.
Projekt jest dedykowany MŚP, które wybierane są na podstawie spełnianych warunków, tj. status MŚP oraz możliwość skorzystania z pomocy de minimis. Przed przystąpieniem do usługi, w trakcie jej trwania oraz po zakończeniu, Przedsiębiorstwa przechodzą także tzw. DMA (Digital Maturity Assessment) - ocenę dojrzałości cyfrowej.
Finansowanie jest w 50% z DEP, a 50% z PARP. Z DEP otrzymali Państwo zaliczkę, z PARP wnioskują o refundację. Wartość usług świadczonych na rzecz MŚP składa się na cały budżet projektu.
Założeniem jest to, że cały ten budżet ma zostać wytransferowany do MŚP w formie usług. Podpisali Państwo dwie umowy jedną z UE - tu wszyscy konsorcjanci zawierali umowę oraz umowę z PARP, którą podpisywał jedynie Lider projektu tj. B.
W przypadku A mamy dwie usługi (nr 33 i 34).
Usługa nr 33. (…).
Opis usługi: (…).
Etapy usługi:
(…)
Cele usługi:
(…)
Sposób wyceny: Na podstawie zaangażowania personelu odpowiedzialnego za wyświadczenie usługi oraz kosztów amortyzacji sprzętu wyświadczenie usługi wiąże się z realizacją następującej liczby wskaźników zgodnej z liczbą planowanych usług: (…) oraz wskaźników, które nie odnoszącą się bezpośrednio do liczby planowanych usług, a składają się na wskaźnik sumaryczny (…). Planowana liczba usług: 15.
Usługa nr 34. (…)
Opis usługi: (…)
Usługa skierowana jest do przedsiębiorstw stojących przed wyzwaniami związanymi z wysokim ryzykiem inwestowania w technologię, dla której nie wykazano jeszcze opłacalności na szeroką skalę.
Etapy usługi:
(…)
Cele usługi:
-Wiedza na temat technologii (…);
-Informacja na temat możliwości zastosowania technologii (…) w działalności przedsiębiorstwa;
-Możliwość testowania potencjalnych zastosowań;
-Informacja odnośnie adekwatności wykonania szczegółowej analizy w ramach zaawansowanych usług demonstracyjnych.
Sposób wyceny:
Na podstawie zaangażowania personelu odpowiedzialnego za wyświadczenie usługi, kosztów materiałów eksploatacyjnych niezbędnych do przeprowadzenia usługi oraz amortyzacji sprzętu. Wyświadczenie usługi wiąże się z realizacją następującej liczby wskaźników zgodnej z liczbą planowanych usług: (…) oraz wskaźników, które nie odnoszącą się bezpośrednio do liczby planowanych usług, a składają się na wskaźnik sumaryczny (…). Planowana liczba usług: 32.
Pakiety pracy dla A obejmują:
WP1 - Zarządzanie i koordynacja wewnętrzna
WP2 - Komunikacja, rozpowszechnianie i rozwój ekosystemu, działania w zakresie komunikacji, informacji i rozpowszechniania. W tym pakiecie mamy budżet jedynie na zakup materiałów promocyjnych. Cała promocja odbywa się przy okazji, na konferencjach, targach, spotkaniach branżowych, poprzez dystrybuowanie ulotek informacyjnych, prezentacje na wystąpieniach naszych Pracowników oraz przez Newsletter Instytutowy i social media.
WP3 - Rozwój kompetencji poprzez udział w webinariach (train - the - trainer) - dla pracowników członków konsorcjum, którzy świadczą usługi doradczo-demonstracyjne. Pakiet ten obejmuje również wyjazdy do EDIHów zagranicznych (3 spotkania na rok) oraz spotkania online z polskimi EDIHami (również 3 spotkania na rok), które mają na celu tworzenie sieci EDIHów, wymianę doświadczeń, nawiązywanie kontaktów pod kątem przyszłej współpracy.
WP6 - koordynacja całego pakietu oraz świadczenie usług.
Usługi są wycenione, a ceny te zawierają koszty WP niezwiązanych bezpośrednio z realizacją usług. Kategorie kosztów:
-wynagrodzenia
-zakupy materiałów
-amortyzacja sprzętu
-delegacje
-koszty pośrednie.
Czas rozpoczęcia Projektu to 2023 r.
A będzie realizował zadania Projektu zgodnie z budżetem wskazanym we wniosku i Umową o dofinansowanie. Dotacja przekazywana będzie na realizację Projektu, bez wyszczególniania działań realizowanych na rzecz poszczególnych odbiorców działań doradczo-demonstracyjnych objętych Projektem.
Zgodnie z Umową o dofinansowanie, dotacja będzie przekazana „z góry” dla Wnioskodawcy na prowadzenie zadań doradczych / demonstracyjnych. Uczestniczący w Projekcie odbiorcy pracownicy przedsiębiorstw, nie będą obciążani kosztami związanymi z realizacją działań doradczych / demonstracyjnych. Wnioskodawca nie otrzyma od uczestników programu edukacyjnego żadnych dopłat w związku realizowanym Projektem.
Rozliczenie dotacji opierać się będzie na podstawie udokumentowanych rzeczywistych kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w całości Projektu. Do rozliczenia kosztów w Projekcie przedstawiane będą listy płac, faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione za zakup poszczególnych towarów i usług niezbędnych do realizacji Projektu. Wnioskodawca rozliczać będzie wynagrodzenia personelu w części, w jakiej jest on zaangażowany do realizacji Projektu w poszczególnych miesiącach.
Zgodnie z wnioskiem i Umową o dofinansowanie oraz regulaminem Projektu, w sytuacji, gdy wartość poniesionych kosztów będzie niższa od wartości otrzymanej dotacji, dofinansowanie działań edukacyjnych zostanie dokonane jedynie do wysokości poniesionych kosztów. Wnioskodawca zobowiązany będzie do zwrotu niewykorzystanej części otrzymanych środków, bowiem dofinansowanie przyznane jest wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z Projektem.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Kwota dotacji uzależniona jest od wyświadczonych usług. Z każdym klientem podpisujemy umowę trójstronną (Klient - MŚP, A oraz Lider projektu B).
Wysokość dotacji jest zależna od ilości wyświadczonych usług.
Grupa odbiorców bezpośrednich to minimum (…) Osób/ firm (z sektora MŚP) - zainteresowanych technologią (…) oraz wzrostem poziomu dojrzałości cyfrowej Przedsiębiorstwa. Ostateczna liczba odbiorców nie będzie znana do czasu zakończenia Projektu.
A we wniosku projektowym szacunkowo zadeklarował przeprowadzenie spotkań edukacyjnych dla (…) osób/firm, które zostaną wyłonione podczas procesu naboru do projektu. Proces zapraszania uczestników będzie oparty na regulaminie naboru zgodnym z zasadami równości szans. Rekrutacja będzie odbywać się w sposób ciągły do momentu uzyskania wymaganej liczby uczestników.
Promocja usług oferowanych w ramach Projektu będzie prowadzona na terenie całego kraju z wykorzystaniem konwencjonalnych oraz elektronicznych narzędzi komunikacji.
W ramach projektu podjęte zostaną inne czynności/zadania, takie jak:
-wykonanie materiałów informacyjnych i promocyjnych np. roll-upów oraz ulotek,
-zamieszczenie na stronie internetowej A pełnych informacji dotyczących oferowanych usług demonstracyjnych / doradczych,
-zamieszczenie w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy LinkedIn lub innych, informacji na temat działań edukacyjnych,
-udział pracowników A w webinarach organizowanych przez DTA,
-sieciowanie z innymi EDIHami w Polsce i zagranicą poprzez spotkania.
Ww. czynności/zadania mają charakter informacyjno-promocyjny, obejmujący swoim zakresem dotarcie do szerokiego grona potencjalnych /przyszłych odbiorców działań edukacyjnych, a także dążą do ulepszania usług oferowanych przedsiębiorcom.
Zadania skierowane będą do przyszłych odbiorców działań edukacyjnych, czyli do Przedsiębiorców w szczególności pracowników.
Odbiorcy będą uczestniczyli w zadaniach projektowych na zasadach otwartości i dostępności. Udział w projekcie jest bezpłatny i otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Oznacza to, że każdy, kto spełnia kryteria uczestnictwa, może wziąć udział bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Uczestnicy będą mieli możliwość wzięcia udziału w specjalistycznych działaniach edukacyjnych, w tym działaniach bezpośrednich w formie szkoleń dotyczących (..).
Działania te mają na celu zwiększenie wiedzy i kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz praktycznych zastosowań technologii przyrostowych (…). Zainteresowani uczestnicy będą mogli zarejestrować się na spotkania doradczo-demonstracyjne poprzez kontakt z przedstawicielem EDIHF, członkiem projektowego One-Stop- Shop w A.
Kwota dotacji została wyliczona na podstawie szczegółowej analizy kosztów związanych z realizacją wszystkich działań edukacyjnych objętych niniejszym projektem. Wysokość dotacji uzależniona będzie od kilku kluczowych czynników, w tym:
-Kosztów materiałów informacyjnych i promocyjnych: Dotacja będzie obejmować koszty wytworzenia materiałów informacyjnych i promocyjnych, takich jak ulotki, roll-upy, gadżety reklamowe oraz materiały dydaktyczne.
-Kosztów wynagrodzeń trenerów i ekspertów: dotacja obejmuje koszty wynagrodzeń pracowników A, opracowujących materiały informacyjne oraz samo prowadzenie usług doradczo - demonstracyjnych proporcjonalnie do przepracowanej części etatu w projekcie, zgodnie z tabelą wynagradzania w A.
-Kosztów administracyjnych: Koszty administracyjne, takie jak zarządzanie projektem również zostały uwzględnione przy wyliczaniu kwoty dotacji i są zgodne z regulaminem konkursu.
Koszty kwalifikowane składające się na koszty pokryte z dotacji dotyczą w całości kosztów, jakie są niezbędne do organizacji spotkań edukacyjnych oraz realizację wszystkich niezbędnych w związku z tym działań.
Spotkania nie będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Celem przeprowadzanych działań demonstracyjno-doradczych będzie upowszechnianie, usystematyzowanie oraz poszerzenie wiedzy z zakresu technologii przyrostowych.
Pismem z 19 grudnia 2024 r. uzupełniono opis sprawy następująco.
1.Czy warunki umów (podpisanych z Klientami), na podstawie których realizują Państwo czynności objęte zakresem Projektu, są jednakowe dla wszystkich Klientów Projektu?
Tak, warunki umów podpisywanych z poszczególnymi Klientami są jednakowe dla wszystkich Klientów, w Konsorcjum obowiązuje wzór takiej umowy.
2.Czy umowy z Klientami Projektu przewidują możliwość odstąpienia od umowy zarówno przez podmioty uczestniczące w Projekcie (Klientów), jak i przez Państwa? Jeśli tak, to jakie są przesłanki (uregulowania) odnośnie odstąpienia od umów przez ww. strony?
Umowa jest trójstronna, pomiędzy Operatorem (Liderem projektu tj. B), Klientem (Przedsiębiorstwem) oraz Partnerem (A). Każda ze stron ma prawo do wypowiedzenia umowy.
Przesłanki odnośnie odstąpienia od umów są następujące:
Operator (Lider Projektu - B) może wypowiedzieć niniejszą Umowę bez zachowania okresu wypowiedzenia, jeżeli Przedsiębiorca:
1)nie skorzystał z Usługi;
2)wykorzystał w całości lub części wartość Usługi niezgodnie z przeznaczeniem;
3)złożył stwierdzające nieprawdę dokumenty w celu skorzystania z Usługi w ramach Umowy;
4)skorzystał z Usługi nienależnie lub w nadmiernej wysokości;
5)skorzystał z Usługi z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
6)nie przedłożył zgodnie z Umową dokumentów niezbędnych do rozliczenia zrealizowanej Usługi;
7)w sposób uporczywy uchyla się od wykonywania obowiązków, o których mowa w § 6 ust. 1 oraz gdy Przedsiębiorca nie stosuje się do zaleceń związanych ze świadczoną na jego rzecz Usługą lub/i uchyla się od realizacji zleconych mu w ramach świadczonej Usługi zadań;
8)zrezygnował z korzystania z Usługi;
9)koszty Usług, z powodu uchybień poczynionych ze strony Przedsiębiorcy, zostały uznane za niekwalifikowalne na etapie weryfikacji wniosku o rozliczenie.
10)na dzień podpisania umowy lub w trakcie korzystania z Usług transformacji cyfrowej, zawiesi lub wykreśli z właściwego rejestru działalności gospodarczej własną działalność,
11)na dzień podpisania umowy lub w trakcie korzystania z Usług transformacji cyfrowej, zmieni właściwości organu podatkowego poza granice Rzeczpospolitej Polskiej.
W razie wypowiedzenia Umowy w trybie ust. 1 Przedsiębiorcy nie przysługuje odszkodowanie.
Umowa może zostać wypowiedziana przez każdą ze Stron w przypadku wystąpienia okoliczności, które uniemożliwiają dalsze wykonywanie postanowień zawartych w Umowie z zachowaniem 7 dniowego terminu wypowiedzenia.
W przypadku wypowiedzenia Umowy w trybie ust. 1, Przedsiębiorca zobowiązuje się do zwrotu całości kosztów Usługi w terminie do 7 dni od dnia stwierdzenia okoliczności uzasadniających ich zwrot wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonymi od dnia udzielenia pomocy do dnia jej zwrotu, na warunkach określonych w § 9 ust. 1-5 Umowy.
Żadna ze Stron Umowy nie będzie odpowiedzialna za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Umowy w zakresie, w jakim takie niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest wynikiem siły wyższej.
3.Czy w umowie z Klientami określone są konkretne formy świadczenia, jakie zostaną wykonane na rzecz Klienta, z którym zawierana jest umowa?
Tak, umowy z Klientami zawierają nazwę oraz zakres usługi wybranej przez Przedsiębiorcę.
4.Czy w ramach umowy Konsorcjum zachowają Państwo pełną odrębność i samodzielność jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą?
Tak, odrębność zostaje zachowana.
5.Czy możliwa jest sytuacja, w której nie otrzymają Państwo wynagrodzenia za czynności wykonywane w ramach umowy Konsorcjum? Jeśli tak, należy opisać dlaczego.
Kwestie przekazywania środków finansowych regulują umowy z KE ((…) i Umowa Konsorcjum) oraz umowy z PARP (Umowa o Dofinansowanie Projektu i umowa o Partnerstwie). Partnerzy Projektu otrzymują zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją zadań określonych w projekcie. Mogą oni nie uzyskać dofinansowania w sytuacji, gdy zadania realizowane są w sposób nieprawidłowy, realizowane są czynności nie będące elementem zadań lub jeśli usługi zostały nieprawidłowo udokumentowane. Oprócz tego Umowa o Partnerstwie zaznacza, że w przypadku, gdy nie zostanie zachowana trwałość Projektu Partnerzy są zobowiązani do zwrotu kwoty dofinansowania proporcjonalnie do okresu, w którym trwałość projektu nie została zachowana.
Umowa Konsorcjum reguluje przekazywanie przez Koordynatora (B) funduszy i może on wstrzymać ich wypłatę na rzecz Partnera w przypadku naruszenia przez Partnera zobowiązań wynikających z umowy Konsorcjum, (…) lub Partnerowi, który nie podpisał jeszcze umowy Konsorcjum. Koordynator (B) może również odzyskać płatności już wypłacone Stronie Naruszającej warunki umowy, z wyjątkiem kosztów już zgłoszonych przez Stronę Naruszającą warunki umowy i zaakceptowanych przez Organ Udzielający Dotacji (KE).
6.Czy w zakresie Państwa części Projektu ponoszą Państwo odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie świadczeń, do których wykonania są zobowiązani w związku z udziałem w Projekcie? Jaka to jest odpowiedzialność i przed kim Państwo ją ponoszą?
Zgodnie z umową z PARP za realizację przez Partnera obowiązków wynikających z Umowy całkowicie odpowiada Koordynator (Lider Projektu - B). Lider Projektu ponosi odpowiedzialność przed PARP. Jak zapisano w Preambule do Umowy o Partnerstwie: B odpowiada za realizację przez Partnerów obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie z PARP, zaś wszelkie wynikające z tej umowy uprawnienia i obowiązki B mają odpowiednie zastosowanie do Partnerów, przy czym jedynym podmiotem uprawnionym do kontaktu z PARP jest B. Zgodnie z Umową o Partnerstwie Partnerzy Projektu odpowiadają przed Liderem Projektu i w przypadku niewłaściwych działań Partnerzy mogą zostać pociągnięci do zapłaty kary umownej.
Zgodnie z (…) Beneficjenci (Partnerzy), jako sygnatariusze Umowy, ponoszą pełną odpowiedzialność wobec Organu Udzielającego Dotacji (KE) za wdrożenie i wypełnianie wszystkich założeń projektu.
Są oni wspólnie odpowiedzialni za techniczne wdrożenie działania. Jeśli jeden z Partnerów nie wykona swojej części działania, pozostali Partnerzy muszą zapewnić realizację tej części przez kogoś innego (bez prawa do zwiększenia maksymalnej kwoty dotacji).
7.Czy po realizacji Projektu będą Państwo świadczyć usługi w takim samym zakresie z wykorzystaniem materiałów i infrastruktury wytworzonej w trakcie jego trwania i czy będą miały odpłatny charakter? W jaki sposób będzie wykorzystywana powstała infrastruktura po okresie trwałości Projektu?
Po realizacji Projektu Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług w takim samym zakresie. Materiały zakupione w ramach projektu zostaną wykorzystane jedynie do działań projektowych, dodatkowo w trakcie realizacji Projektu nie zostanie wytworzona infrastruktura.
8.W jakiej formie dystrybuowane są pomiędzy Liderem Konsorcjum a Państwem środki z DEP, PARP?
Środki są przelewane na konto.
9.Czy realizują Państwo Projekt indywidualnie, tj. indywidualnie dokonując zakupu towarów i usług w zakresie dotyczącym wyłącznie jego części?
Tak, Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług indywidualnie w zakresie dotyczącym wyłącznie jego części.
10.Czy są Państwo wskazani jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją Projektu tylko w odniesieniu do realizowanych przez Państwa zadań?
Tak, w fakturach Wnioskodawca jest wskazywany jako nabywca.
11.Czy realizacja Projektu, o którym mowa w opisie sprawy, jest po Państwa stronie uzależniona od otrzymania dofinansowania z DEP i refundacji z PARP, tj. czy gdyby nie otrzymali Państwo dofinansowania z DEP i refundacji z PARP realizowaliby Państwo przedmiotowy Projekt?
Tak, realizacja przedmiotowego Projektu jest uzależniona od otrzymania dofinansowania z DEP oraz refundacji z PARP. Bez tego finansowania Projekt nie byłby realizowany.
12.Czy w trakcie realizacji Projektu są Państwo zobowiązani do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych? Jeśli tak, to z kim i w jaki sposób?
Tak, Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczania się z otrzymanego dofinansowania w sposób wynikający z Umów (Umowa z PARP oraz (…)). Wnioskodawca rozlicza się zarówno z PARP jak i Komisją Europejską. Co pół roku składany jest wniosek o płatność z informacjami dotyczącymi realizacji projektu oraz wykorzystania środków do PARP i co 18 miesięcy do KE.
13.Czy wydatki związane z realizacją przedmiotowego Projektu są/będą przez Państwa wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, a jeżeli nie to proszę wskazać do jakich czynności tj.: zwolnionych od podatku od towarów i usług, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Wydatki związane z realizacją przedmiotowego Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.
14.Czy zakresem pytania 2 objęte są wydatki ponoszone w ramach realizacji Projektu udokumentowane fakturami wystawianymi wyłącznie na Państwa?
Tak, zakres pytania 2 obejmuje wydatki ponoszone w ramach realizacji Projektu przez Wnioskodawcę, które dokumentują faktury wystawiane wyłącznie na A.
Pytania
1.Czy kwota stanowiąca dofinansowanie w formie dotacji „z góry”, na pokrycie kosztów kwalifikowanych w związku z realizacją Projektu związanego z działaniami edukacyjnymi, przekazana Wnioskodawcy przez DEP, oraz kwota którą dostanie Wnioskodawca po akceptacji wniosku o płatność jako zwrot poniesionych kosztów przekazana przez PARP stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
2.Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług ponoszonego przy zakupie towarów i usług, niezbędnych do realizacji opisanego we wniosku Projektu, stanowiących koszty kwalifikowane w Projekcie i obniżenie podatku należnego o jego wysokość?
3.Czy w sytuacji jeśli otrzymane kwoty będą stanowiły podstawę opodatkowanie kiedy powstanie obowiązek podatkowy - czy w momencie otrzymania środków czyli rozliczenie kasowo?
4.Czy uczestnikom za świadczone usługi powinny być wystawiane faktury jeśli nie będą płacić za świadczone usługi?
Państwa stanowisko w sprawie
Pytania 1
Kwota dofinansowania w formie zaliczki „z góry”, przekazana Wnioskodawcy przez B (Lidera projektu) na pokrycie kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadań edukacyjnych, określonych w Projekcie nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienionych w art. 29a Ustawy VAT.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Aby czynność odpłatnego świadczenia usług, podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest zaistnienie dającego się określić świadczenia podatnika podatku od towarów i usług na rzecz nabywcy usługi, za które uiszczone zostanie wynagrodzenie pozostające w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby podlegać opodatkowaniu tym podatkiem. W przypadku Projektu opisanego we wniosku, który realizowany będzie przez A na podstawie Umowy dotacyjnej, otrzymane dofinansowanie na realizację Projektu na pokrycie poniesionych kosztów kwalifikowanych przez Wnioskodawcę nie stanowi dokonania zapłaty za świadczenie usług (ani tym bardziej dostawy towarów) w rozumieniu Ustawy VAT.
Dofinansowanie otrzymane w ramach przedmiotowego Projektu ze środków pochodzących z programu priorytetowego Fundusze Europejskie (..) finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz w ramach programu(..), ma na celu finansowanie kosztów jakie będzie ponosił A w związku z realizowanym Projektem. Istotnym jest, iż dofinansowanie w postaci dotacji ze środków Unii Europejskiej względem A zostaje przeznaczone w związku z wykonaniem Projektu jako całości, a nie jako płatność za dostawę konkretnych towarów bądź świadczenia usług.
Rozliczenie dotacji opierać się będzie na udokumentowaniu kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę, a nie na podstawie liczby zrealizowanych u odbiorców usług. Do rozliczenia kosztów w Projekcie przedstawiane będą listy płac, faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione za zakup poszczególnych towarów i usług niezbędnych do realizacji konkretnych działań w Projekcie, rozliczane będą wynagrodzenia personelu w części, w jakiej będzie on zaangażowany do realizacji Projektu w poszczególnych miesiącach. Dodatkowo, jak będzie stanowić Umowa o dofinansowanie, w sytuacji gdy wartość poniesionych kosztów będzie niższa od wartości przekazanej dotacji - niewykorzystana dotacja, nie mająca pokrycia w poniesionych kosztach, będzie podlegać zwrotowi do instytucji finansującej.
Oznacza to, iż dotacja ma charakter kosztowy, tzn. przeznaczona jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji Projektu, a nie dopłaty do konkretnych usług.
Na etapie naboru nie jest znany beneficjent przekazanego dofinansowania, ponieważ odbiorcy działań edukacyjnych, realizowanych w ramach Projektu nie są konkretnie oznaczonymi podmiotami, określonymi z góry, a jedynie zawężoną grupą podmiotów, które kwalifikują się jako potencjalni odbiorcy działań podejmowanych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu. Na etapie przygotowywania wniosku o dofinansowanie, Wnioskodawca nie identyfikuje bowiem konkretnych podmiotów, jak również liczby odbiorców, dla których będzie realizować działania edukacyjne. Poszukiwanie i rekrutacja przedsiębiorców jest jednym z zadań Wnioskodawcy na etapie realizacji Projektu. We wniosku określono jedynie minimalną liczbę odbiorców.
Przedmiotowa dotacja nie stanowi dopłaty do ceny usługi, ale jako dotacja kosztowa, stanowi dofinansowanie na poniesione przez Wnioskodawcę rzeczywiste koszty, a zatem nie znajdzie tu zastosowania art. 29a ust. 1 Ustawy VAT, który przewiduje opodatkowanie podatkiem VAT dotacji, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Należy podkreślić, iż wartość dofinansowania w Projekcie nie ulegnie zwiększeniu, w przypadku większej liczby odbiorców działań edukacyjnych.
W tym miejscu wskazać należy, iż, zagadnienie zakwalifikowania dotacji jako stanowiącej podstawę opodatkowania na gruncie VAT, bądź wyłączenia dotacji z podstawy opodatkowania stanowiło przedmiot orzeczeń wydawanych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, na które powołują się również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo w Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 sierpnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.413.2018.7.MSO, organ przyznając rację podatnikowi, uznał, iż otrzymana dotacja na pokrycie wydatków kwalifikowanych w ramach realizowanego projektu nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Znamiennym jest, iż pozytywna względem podatnika interpretacja indywidualna została wydana na skutek uchylenia pierwotnej interpretacji z 7 sierpnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.413.2018.2.JP, na mocy wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 10 grudnia 2018 r. sygn. akt I SA/Kr 1158/18. Organ uzasadniając swoje stanowisko w przedmiocie określenia czy otrzymana dotacja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, powołał się m.in. na wyrok C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State): „W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w przypadku braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.” Z przytoczonego orzeczenia TSUE wynika, iż dotację bezpośrednio związaną z ceną, można określić tylko taką dotację, która stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług.
Konkluzja jest więc taka, że otrzymana dotacja, która wpływałaby na wysokość podstawy opodatkowania powinna być związana z określoną dostawą towarów lub świadczeniem usług. W odniesieniu do pytania będącego przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji, należy stwierdzić, że otrzymana przez A dotacja nie jest przyznawana na konkretne usługi, ale stanowi zwrot kosztów realizacji Projektu.
W przywołanej wyżej interpretacji indywidualnej (por. 0111-KDIB3-1.4012.413.2018.7.MSO), organ powołał się również na stwierdzenia WSA w Krakowie, zawarte w wyroku uchylającym pierwotnie wydaną przez Organ podatkowy interpretację indywidualną (por. sygn. akt I SA/Kr 1158/18), zgodnie z którymi: ,,(...) należy stwierdzić, że dofinansowanie w niniejszej sprawie nie odnosi się do ceny konkretnego towaru, czy usługi, lecz ma charakter ogólny - odnosi się do realizacji projektu jako pewnej całości. Otrzymana dotacja przeznaczona zostanie wyłącznie na sfinansowanie wydatków kwalifikowanych niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu. Otrzymane dofinansowanie, ma być refundacją poniesionych wydatków kwalifikowanych. Świadczone w ramach projektów usługi doradcze i szkoleniowe są jednym z elementów realizowanego przedsięwzięcia, gdyż stanowią w części wynagrodzenie za świadczone na rzecz przedsiębiorców usługi (np. usługi doradcze, pomoc we wdrożeniu zaleceń wynikających ze strategii). Na realizowane przez Wnioskodawcę projekty składają się różne działania, w tym także usługi doradcze. Aby dotacja była bezpośrednio powiązana z ceną świadczonych usług konieczne byłoby, by miała bezpośredni wpływ na cenę danej usługi i obniżała ją o możliwą do sprecyzowania kwotę. Sąd wskazał, że w niniejszej sprawie dotacja przeznaczona jest na realizację projektów jako całości. Zdaniem Sądu sprowadzenie działań realizowanych w ramach projektów tylko do usług doradczych było nieuprawnione, a otrzymana dotacja przeznaczona była na realizację projektów jako całości, przez co nie można przyjąć, że wpływa w sposób bezpośredni na cenę świadczonych usług.” W podobnym tonie wypowiedział się również WSA w Poznaniu w wyroku z 31 stycznia 2018 r., sygn. I SA/Op 473/17: „Otrzymanie dotacji nie jest odrębną czynnością opodatkowaną, gdyż dotacja, w razie spełnienia warunków przez prawo opisanych, podlega opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą ta dotacja jest związana. Przepis art. 29a ust. 1 u.p.t.u. odróżnia należność z tytułu odpłatnego świadczenia usług od otrzymanej dotacji na wykonanie określonych zadań.
Dotacja podlega opodatkowaniu jedynie jako składnik ceny czynności, z którą jest związana (dostawa, usługa) i jedynie wówczas, gdy bezpośrednio wpływa na cenę dostawy lub usługi. Jeśli tak jest, to podlega opodatkowaniu według zasad przewidzianych dla opodatkowania związanej z nią dostawy lub usługi.”
Ponadto, Naczelny Sąd Administracyjny w swoich orzeczeniach określił jakie warunki muszą być spełnione, aby dana dotacja stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przykładowo w wyroku z 17 czerwca 2009 r., sygn. akt I FSK 571/08, NSA stwierdził, iż: „Jak wynika z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, aby dotacja stanowiła obrót podatnika musi być ona związana bezpośrednio z konkretną dostawą lub usługą i równocześnie musi mieć ona bezpośredni wpływ na cenę, kwotę należną. Klasycznym przykładem stanu faktycznego pozwalającego na objęcie go tym przepisem jest sytuacja, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towaru lub świadczoną usługą otrzymuje od podmiotu trzeciego w stosunku do stron tej transakcji dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny, jako pokrycie części jej wartości lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny. W tym przypadku nie budzi wątpliwości, że dotacja taka będzie wchodziła do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.” Zbliżone stanowisko zaprezentował również NSA w wyroku z 8 stycznia 2014 r., sygn. akt I FSK 176/13: „Aby dotacja stanowiła obrót podatnika musi być ona związana bezpośrednio z konkretną dostawą lub usługą i równocześnie musi mieć ona bezpośredni wpływ na cenę, kwotę należną. Dotacja taka będzie wchodziła do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 u.p.t.u. W rozważaniu o dotacjach nie chodzi o dokonywanie ustaleń, czy świadczenie usługi jest odpłatne, czy nie i co można uznać za wynagrodzenie za usługę, ale podstawowym jest zagadnienie, czy dotacja miała bezpośredni wpływ na konkretną, ustaloną dla danej czynności cenę” oraz w wyroku z 5 lutego 2015 r., sygn. akt I FSK 821/13, w którym stwierdził, że: „Mając na uwadze to, że przyznana skarżącej dotacja przeznaczona jest na wydatki niezbędne do wykonania całego realizowanego przez skarżącą projektu, to nie jest ona wbrew temu co przyjął Sąd pierwszej instancji związana bezpośrednio z usługą szkoleniową wykonywaną przez skarżącą. Nie ma więc uzasadnienia stanowisko Sądu pierwszej instancji, by dotacja ta zwiększała obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 u.p.t.u. To, że uczestnik szkolenia w rezultacie ponosi niższe koszty szkolenia wbrew temu co przyjął Sąd pierwszej instancji nie ma większego wpływu na ocenę czy dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 u.p.t.u. czy też nie. Istotne jest bowiem to, czy ma ona bezpośredni wpływ na cenę danej usługi. Skoro otrzymana dotacja pokrywa koszty realizacji projektu, to (...) stanowi ona zwrot kosztów poniesionych w związku z zarządzaniem projektem i realizacją szkoleń. Otrzymana przez skarżącą dotacja nie spełnia więc przesłanki określonej w art. 29 ust. 1 u.p.t.u., tj. nie wpływa bezpośrednio na cenę usługi świadczonej przez skarżącą”.
Nasze stanowisko w sprawie:
Pytania 2
W naszej ocenie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług, stanowiących koszty kwalifikowane dla realizacji niniejszego Projektu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), art. 2 pkt 6 ustawy, art. 7 ust. 1 ustawy, art. 8 ust. 1 ustawy, art. 15 ust. 1 ustawy, art. 15 ust. 2 ustawy.
Pytania 3
W zależności od interpretacji na powyższe pytania 1 i 2.
Pytania 4
W zależności od interpretacji na powyższe pytania 1 i 2.
Pismem z 19 grudnia 2024 r. uzupełnili Państwo własne stanowisko w następujący sposób.
Pytanie nr 3: Czy w sytuacji jeśli otrzymane kwoty będą stanowiły podstawę opodatkowania kiedy powstanie obowiązek podatkowy - czy w momencie otrzymania środków- rozliczenie kasowe ?
W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1.
Nasze stanowisko.
-dla kwot dotacji otrzymanych jako zwrot poniesionych kosztów przekazanych przez PARP - obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT tj. z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze , o których mowa w art. 29a ust. 1,
-dla kwot otrzymanych „z góry” na pokrycie kosztów kwalifikowalnych przekazanych przez DEP - obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT tj. jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Pytanie nr 4: Czy uczestnikom za świadczone usługi powinny być wystawiane faktury jeśli nie będą płacić za świadczone usługi ?
W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1.
Nasze stanowisko:.
-zgodnie z art. 5 ust. 1 opodatkowaniu podatkiem VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju - w związku z powyższym, iż usługi świadczone będą nieodpłatnie nie powinny podlegać opodatkowaniu, a więc i nie powinna być wystawiana faktura.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Należy zauważyć, że z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oba warunki muszą być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.
Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:
-istnieje związek prawny między dostawcą i odbiorcą bądź między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
-wynagrodzenie otrzymane przez dostawcę/usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za dokonywane dostawy bądź świadczone usługi na rzecz odbiorcy,
-istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
-odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
-istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
TSUE, w wyroku z 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że:
„(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I 10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „świadczenie usług dokonywane odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. 1 7505, pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).
W wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances TSUE wskazał, że
„(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za „odpłatne” w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Państwo będą realizować zadania w ramach projektu pt. (…) w ramach programu priorytetowego Fundusze Europejskie dla (…) finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz w ramach programu Digital Europe Programme (zwanej dalej „DEP”).
Projekt jest dedykowany MŚP, które wybierane są na podstawie spełnianych warunków.
Finansowanie jest w 50% z DEP, a 50% z PARP. Z DEP otrzymali Państwo zaliczkę, z PARP wnioskują o refundację. Wartość usług świadczonych na rzecz MŚP składa się na cały budżet projektu.
Założeniem jest to, że cały ten budżet ma zostać wytransferowany do MŚP w formie usług. Podpisali Państwo dwie umowy jedną z UE - tu wszyscy konsorcjanci zawierali umowę oraz umowę z PARP, którą podpisywał jedynie Lider projektu tj. B.
W przypadku Państwa mamy dwie usługi (nr 33 i 34).
Usługa nr 33. (…)
Usługa nr 34. (…)
Będą Państwo realizować zadania Projektu zgodnie z budżetem wskazanym we wniosku i Umową o dofinansowanie. Dotacja przekazywana będzie na realizację Projektu, bez wyszczególniania działań realizowanych na rzecz poszczególnych odbiorców działań doradczo-demonstracyjnych objętych Projektem.
Zgodnie z Umową o dofinansowanie, dotacja będzie przekazana „z góry” dla Państwa na prowadzenie zadań doradczych / demonstracyjnych. Uczestniczący w Projekcie odbiorcy pracownicy przedsiębiorstw, nie będą obciążani kosztami związanymi z realizacją działań doradczych / demonstracyjnych. Państwo nie otrzymają od uczestników programu edukacyjnego żadnych dopłat w związku realizowanym Projektem.
Rozliczenie dotacji opierać się będzie na podstawie udokumentowanych rzeczywistych kosztów ponoszonych przez Państwa w całości Projektu.
Zgodnie z wnioskiem i Umową o dofinansowanie oraz regulaminem Projektu, w sytuacji, gdy wartość poniesionych kosztów będzie niższa od wartości otrzymanej dotacji, dofinansowanie działań edukacyjnych zostanie dokonane jedynie do wysokości poniesionych kosztów. Państwo zobowiązani będą do zwrotu niewykorzystanej części otrzymanych środków, bowiem dofinansowanie przyznane jest wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z Projektem.
Kwota dotacji uzależniona jest od wyświadczonych usług. Z każdym klientem podpisywana jest umowa trójstronna (Klient - MŚP, A oraz Lider projektu B).
Wysokość dotacji jest zależna od ilości wyświadczonych usług.
Realizacja przedmiotowego Projektu jest uzależniona od otrzymania dofinansowania z DEP oraz refundacji z PARP. Bez tego finansowania Projekt nie byłby realizowany.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy otrzymana kwota stanowiąca dofinansowanie w formie dotacji „z góry”, na pokrycie kosztów kwalifikowanych w związku z realizacją Projektu związanego z działaniami edukacyjnymi, przekazana Państwu przez DEP, oraz kwota którą dostaną Państwo po akceptacji wniosku o płatność jako zwrot poniesionych kosztów przekazana przez PARP stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z treści tego przepisu wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.
W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy, zgodnie z którym:
(…) podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Istotne zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy, jest wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”.
W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku C-353/00 TSUE wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.
Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.
Należy w tym miejscu wskazać również na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 4 lipca 2024 r. w sprawie C-87/23 Biedrība „Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija” przeciwko Valsts ieņēmumu dienests. Wprawdzie okoliczności, których dotyczy ten wyrok nie są identyczne z niniejszą sprawą, ale jednak TSUE wskazuje w nim na uwzględnienie kwoty dotacji w podstawie wymiaru opodatkowania. W powołanym wyroku Trybunał wskazał, że:
Aby transakcja mogła zostać uznana za dokonaną „odpłatnie” w rozumieniu tej dyrektywy, nie jest konieczne, jak wynika to również z art. 73 tejże dyrektywy, aby świadczenie wzajemne za świadczenie usług zostało uzyskane bezpośrednio od ich odbiorcy, bowiem owo świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok z dnia 30 marca 2023 r., Gmina O., C‑612/21, EU:C:2023:279, pkt 26 i przytoczone tam orzecznictwo). (pkt 27)
Okoliczność, że rozpatrywana transakcja została dokonana po cenie wyższej lub niższej od kosztu wytworzenia, a zatem po cenie wyższej lub niższej od zwykłej ceny rynkowej, nie ma znaczenia dla kwalifikacji transakcji jako „odpłatnej”, ponieważ okoliczność taka nie może mieć wpływu na bezpośredni związek pomiędzy transakcją, która została lub zostanie dokonana, a świadczeniem wzajemnym, które zostało lub zostanie otrzymane, w wysokości wcześniej określonej według ustalonych kryteriów (zob. podobnie wyrok z dnia 30 marca 2023 r., Gmina O., C‑612/21, EU:C:2023:279, pkt 27 i przytoczone tam orzecznictwo). (pkt 28)
W ramach projektu ICT wydaje się, że współistnieją, z zastrzeżeniem weryfikacji przez sąd odsyłający, dwie usługi. Pierwsza z nich wiąże beneficjenta szkolenia ze stowarzyszeniem, na rzecz którego beneficjent ten płaci całość żądanej ceny. Po otrzymaniu dotacji od CFLA stowarzyszenie przekazuje kwotę przypadającą każdemu beneficjentowi usługi szkoleniowej, co skutkuje obniżeniem ceny pierwotnie zapłaconej przez beneficjenta na rzecz stowarzyszenia. Druga z nich wynika z umowy zawartej między stowarzyszeniem a przedsiębiorstwem szkoleniowym, na rzecz którego stowarzyszenie płaci wynagrodzenie w zamian za wykonaną usługę. (pkt 30)
Jest zatem jasne, że stowarzyszenie należy uznać za podmiot świadczący usługi szkoleniowe względem beneficjenta szkolenia. W tym względzie nie ma znaczenia, że stowarzyszenie nie zatrudniło własnego personelu, postanowiło natomiast skorzystać z usług podwykonawcy. (pkt 31)
(…) okoliczność, że dochód składający się z jednej strony z wypłaty pomocy pochodzącej za pośrednictwem CFLA z EFRR, a z drugiej strony z wynagrodzenia płaconego przez beneficjentów usług szkoleniowych pokrywa w całości koszty stowarzyszenia, ale nie pozwala mu na osiągnięcie zysku zgodnie z jego statusem stowarzyszenia o celu niezarobkowym, również nie może stanowić przeszkody dla zakwalifikowania świadczenia usług rozpatrywanych w postępowaniu głównym jako odpłatnego świadczenia usług, jak wynika wyraźnie z orzecznictwa przytoczonego w pkt 28 niniejszego wyroku, zgodnie z którym transakcja, nawet dokonana po cenie niższej od kosztu wytworzenia, może zostać zakwalifikowana jako transakcja dokonana odpłatnie. (pkt 36)
Dalej TSUE wskazał, że:
Artykuł 73 tej dyrektywy należy zatem interpretować w ten sposób, że dotacje wypłacane usługodawcy przez europejski fundusz w celu świadczenia konkretnych usług wchodzą, zgodnie z tym przepisem, w zakres podstawy opodatkowania jako płatność otrzymana od osoby trzeciej. (pkt 39)
Trybunał stwierdził również, że:
(…) z uwagi na trudności w opracowaniu dokładnej definicji działalności gospodarczej należy zbadać wszystkie okoliczności, w jakich jest ona prowadzona, dokonując indywidualnej oceny w odniesieniu do tego, co jest typowym zachowaniem przedsiębiorcy prowadzącego działalność w danej dziedzinie (wyroki: z dnia 30 marca 2023 r., Gmina O., C‑612/21, EU:C:2023:279, pkt 35 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 30 marca 2023 r., Gmina L., C‑616/21, EU:C:2023:280, pkt 43 i przytoczone tam orzecznictwo), czyli w niniejszym przypadku przedsiębiorstwa zajmującego się organizacją i świadczeniem usług szkoleniowych. (pkt 46)
Dalej, odwołując się do treści art. 9 Dyrektywy TSUE wskazał, że:
Przede wszystkim z brzmienia tego przepisu wynika, że za podatnika uważa się każdą osobę, która samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na jej rezultaty. Wynika z tego, że zamierzony przez stowarzyszenie cel polegający na osiągnięciu zwykłej równowagi swoich rachunków nie może wystarczyć do wykluczenia możliwości wykonywania przez to stowarzyszenie działalności gospodarczej. Z tego samego powodu przedsiębiorstwo, które usiłuje osiągnąć zyski, lecz którego działalność okazałaby się trwale deficytowa, na przykład z powodu słabych wyników, pozostaje jednak podatnikiem, jeżeli przypomniana w pkt 46 niniejszego wyroku analiza wszystkich warunków, w jakich działalność ta jest wykonywana, prowadzi do uznania tej działalności za mającą charakter gospodarczy. (pkt 49)
i dalej:
Ponadto stowarzyszenie zachowuje się jak przedsiębiorstwo organizujące i zapewniające szkolenia, gdy realizuje projekty szkoleniowe finansowane przez EFRR za pośrednictwem CFLA. W szczególności poszukuje ono projektów, klientów oraz instruktorów, których usługi nabywa w ramach podwykonawstwa. Pobiera ono zapłatę części ceny od beneficjentów usług szkoleniowych, ocenia ich poziom wiedzy i gromadzi uwagi dotyczące szkolenia, co odpowiada typowemu badaniu jakości. (pkt 50)
Bezsporne jest również, że stowarzyszenie posiada własny personel do organizacji swoich projektów, poza podwykonawcami, z których korzysta. W tym ostatnim względzie należy przypomnieć, że podwykonawstwo jest w pełni powszechne w ramach życia gospodarczego.(pkt 51)
Wynika z tego, że na zewnątrz stowarzyszenie jawi się jako podmiot świadczący usługi szkoleniowe lub organizację takich usług, porównywalny z każdym innym podmiotem gospodarczym działającym na tym samym rynku, z którym zatem konkuruje. (pkt 52)
Wreszcie, nawet jeśli fakt, że znaczna część jego finansowania pochodzi z dotacji publicznych, wydaje się powodować niepewność co do rentowności stowarzyszenia, należy podkreślić, że dotacje te i ich przewidywalna kwota stanowią elementy, na podstawie których stowarzyszenie opracowuje swój plan pracy i poszukuje klientów. (pkt 53)
Podsumowując Trybunał doszedł do wniosku, że:
1)Artykuł 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że:
świadczenie usług szkoleniowych zafakturowane przez stowarzyszenie o celach niezarobkowych, zlecone zasadniczo osobom trzecim i korzystające z dotacji pochodzących z funduszy europejskich, które mogą wynosić do 70 % całkowitej kwoty tych usług, stanowi odpłatne świadczenie usług, przy czym nie ma zastosowania art. 28 tej dyrektywy w braku wyraźnej umowy prowadzenia spraw pozwalającej na stwierdzenie świadczenia usług przez podatnika we własnym imieniu i na rzecz osoby trzeciej.
2)Artykuł 73 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że:
dotacje wypłacane usługodawcy przez europejski fundusz w celu świadczenia konkretnych usług wchodzą, zgodnie z tym przepisem, w zakres podstawy opodatkowania jako płatność otrzymana od osoby trzeciej.
3)Artykuł 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że:
posiadany status stowarzyszenia o celach niezarobkowych nie stoi na przeszkodzie temu, by – po przeprowadzeniu analizy uwzględniającej wszystkie okoliczności działalności danego stowarzyszenia, a w szczególności okoliczność, że działalność ta jest porównywalna z typowym zachowaniem podmiotu gospodarczego w tym samym sektorze – stowarzyszenie to mogło zostać uznane za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu.
Aby ocenić, czy otrzymana przez Państwa kwota stanowiąca dofinansowanie w formie dotacji „z góry”, na pokrycie kosztów kwalifikowanych w związku z realizacją Projektu związanego z działaniami edukacyjnymi, przekazana Państwu przez DEP, oraz kwota którą dostaną Państwo po akceptacji wniosku o płatność jako zwrot poniesionych kosztów przekazana przez PARP powinna być uwzględniana w podstawie opodatkowania VAT w rozumieniu art. 29a ustawy, kluczowa jest analiza okoliczności, w jakich wykonują/wykonywać będą Państwo opisane czynności i w których otrzymali/otrzymają Państwo ww. kwoty.
W przedmiotowej sprawie:
-Są Państwo czynnym podatnikiem VAT.
-Będą Państwo samodzielnie jako Beneficjent realizowali zadania w ramach projektu pt. (…) w ramach programu priorytetowego Fundusze Europejskie dla (…) finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz w ramach programu Digital Europe Programme (zwanej dalej „DEP”).
-Umowa jest trójstronna, pomiędzy Operatorem (Liderem projektu tj. B), Klientem (Przedsiębiorstwem) oraz Państwem - Partnerem (A).
-Projekt jest finansowany w 50% z DEP, a 50% z PARP.
-W ramach projektu świadczą Państwo dwie usługi (nr 33 i 34).
- Usługa nr 33. (…)
- Usługa nr 34.(…).
-Kwota dotacji uzależniona jest od wyświadczonych usług. Z każdym klientem podpisywana jest umowa trójstronna (Klient - MŚP, A oraz Lider projektu B).
-Realizacja przedmiotowego Projektu jest uzależniona od otrzymania dofinansowania z DEP oraz refundacji z PARP. Bez tego finansowania Projekt nie byłby realizowany.
Analiza powyższych okoliczności w kontekście orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że uczestnicząc w Projekcie działają/będą Państwo występować w roli podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2. Podpisują Państwo wraz z Liderem projektu B i z każdym klientem umowę trójstronną. W ramach projektu świadczą Państwo usługę nr 33 i nr 34. Zatem podejmowane działania noszą znamiona typowego zachowania przedsiębiorcy działającego na rynku. Za świadczone w ramach projektu usługi na rzecz osób/firm z sektora MŚP otrzymują/będą Państwo otrzymywali wynagrodzenie w postaci dofinansowania z DEP oraz refundacji z PARP. W konsekwencjiistnieje/będzie istniał bezpośredni związek otrzymanego przez Państwa dofinansowania/refundacji ze skonkretyzowanymi świadczeniami, wykonywanymi w ramach Projektu, skierowanymi do konkretnych podmiotów, tj. osób/firm z sektora MŚP.
Z opisu sprawy wynika, że realizacja przedmiotowego Projektu jest uzależniona od otrzymania dofinasowania z DEP oraz refundacji z PARP. Bez tego finansowania Projekt nie byłby realizowany. Nie podjęliby się Państwo świadczenia usługi nr 33 i nr 34, gdyby nie otrzymali ww. dofinansowań na ich realizację, a samo dofinansowanie i refundacja nie przewiduje możliwości wykorzystania otrzymanych środków na działalność inną niż realizacja przypisanych w ramach Projektu zadań tj. usługi nr 33 i nr 34. Gdyby Projekt nie był dofinansowany, przedmiotowe usługi nr 33 i nr 34 w ogóle nie byłyby wykonywane.
Całokształt przedstawionego opisu sprawy wskazuje zatem, że mamy do czynienia ze świadczeniem konkretnych usług na rzecz konkretnych podmiotów, za które to świadczenia należne jest Państwu dofinansowanie/refundacja, dzięki czemu podmioty otrzymują te świadczenia nieodpłatnie. Usługi zostały zatem wycenione i na ich wycenie opiera się wielkość dofinansowania. Nie można zatem uznać, że otrzymane dofinansowanie/refundacja ma dla Państwa charakter zakupowy czy też podmiotowy. Wyraża bowiem wartość otrzymanej przez odbiorców usług pomocy w postaci konkretnych usług.
W rozpatrywanej sprawie w zakresie wykonywania przez Państwa czynności w ramach Projektu mamy więc do czynienia z sytuacją, w której w ramach Projektu występują/wystąpią konkretne czynności realizowane przez Państwa na rzecz konkretnych beneficjentów (osób/firm z sektora MŚP). W zakresie tych usług występuje/wystąpi konkretny odbiorca realizowanych przez Państwa świadczeń, a wykonywane przez Państwa działania należy uznać za świadczone za wynagrodzeniem usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.
Osoby/firmy z sektora MŚP nie ponoszą kosztów świadczonych dla nich usług - czyli w rzeczywistości pokrywają Państwo cenę usług z otrzymanego dofinansowania/refundacji w zakresie wydatków przypisanych do tych usług. Otrzymane przez Państwa dofinansowanie/refundacja na pokrycie wydatków związanych z wykonaniem przez Państwa na rzecz osób/firm z sektora MŚP świadczeń kształtuje zatem bezpośrednio cenę usługi określoną przez Państwa na rzecz tych odbiorców (tj. pozwala na bezpłatne organizowanie ww. świadczeń dla ich odbiorców) i w związku z tym ma charakter cenotwórczy.
Nie ulega zatem wątpliwości, że otrzymane przez Państwa dofinansowanie/refundacja na pokrycie wydatków związanych z wykonaniem przez Państwa na rzecz osób/firm z sektora MŚP usługi nr 33 i nr 34 w ramach realizowanego Projektu, zwiększa/będzie zwiększać podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, w związku z art. 29a ust. 6 ustawy, a tym samym podlega/będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Kolejne wątpliwości dotyczą kwestii czy będą mieli Państwo prawo do odliczenia podatku od towarów i usług ponoszonego przy zakupie towarów i usług, niezbędnych do realizacji opisanego we wniosku Projektu.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, że:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawa ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.
Z uregulowań ustawy wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W fakturach Państwo wskazywani są jako nabywca. Dokonują Państwo zakupu towarów i usług indywidualnie w zakresie dotyczącym wyłącznie swojej części. Wydatki związane z realizacją przedmiotowego Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Zakres pytania 2 obejmuje wydatki ponoszone w ramach realizacji Projektu przez Państwa, które dokumentują faktury wystawiane wyłącznie na Państwa. Po realizacji Projektu nie będą Państwo świadczyć usług w takim samym zakresie. Materiały zakupione w ramach projektu zostaną wykorzystane jedynie do działań projektowych, dodatkowo w trakcie realizacji Projektu nie zostanie wytworzona infrastruktura.
W związku z powyższym będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług niezbędnych do realizacji Projektu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki związane z realizacją Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.
Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że świadczone usługi finansowanie są w 50% z DEP, a 50% z PARP. Z DEP otrzymali Państwo zaliczkę, z PARP wnioskują o refundację.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii kiedy powstanie obowiązek podatkowy.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.
W myśl art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.
Stosownie do art. 19a ust. 6 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Natomiast stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy:
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Zatem odnośnie kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego dla otrzymywanej refundacji (dotacji) przekazanej przez PARP, należy wskazać, że w związku z ustaleniem, że dofinansowanie (refundacja/dotacja) będzie stanowiło podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy po Państwa stronie powstanie na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy, tj. z chwilą otrzymania z PARP refundacji (dotacji) w całości lub w części.
Z kolei w przypadku kwot otrzymanych „z góry” przekazanych przez DEP, które jako dofinansowanie będzie również stanowiło podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT tj. z chwilą otrzymania kwoty jeżeli zapłata nastąpiła przed wykonaniem usługi.
Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy uczestnikom za świadczone usługi powinny być wystawiane faktury.
Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, że zgodne z art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Jak stanowi art. 106b ust. 2 ustawy:
Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9, art. 113a ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
W myśl art. 106b ust. 3 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Zgodnie z przywołanych wyżej przepisów - co do zasady - podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Czynności wykonywane są dla podmiotów prowadzących działalności gospodarczych w sektorze MŚP.
Jak wyżej rozstrzygnięto, ww. dofinansowania przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z wykonaniem przez Państwa usług na rzecz osób/firm z sektora MŚP zwiększają podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1, a tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zatem odnosząc się do Państwa wątpliwości należy stwierdzić, że zobowiązani są Państwo do wystawienia faktury z tytułu wykonanych usług na rzecz osób/firm z sektora MŚP przyjmując na fakturze jako kwotę brutto (tj. podstawę opodatkowania z uwzględnieniem należnego VAT) wartość dofinansowania związanego ze świadczeniem usług wykonanym dla tych osób/firm z sektora MŚP.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy wskazać, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Powołane interpretacje nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Tut. organ pragnie zauważyć również, że na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie może wpłynąć powołane wyroki, gdyż są one rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonym w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża. Nie negując orzeczeń sądu, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.