Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.911.2024.1.KW
Brak podlegania opodatkowaniu dotacji otrzymanej w związku z realizacją Projektu oraz brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku podlegania opodatkowaniu dotacji otrzymanej w związku z realizacją Projektu oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu. Uzupełnili go Państwo pismem z 14 stycznia 2025 r. (wpływ 14 stycznia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka została zawiązana w dniu 10.07.2006 r. za aktem notarialny Rep. A (…), do KRS została wpisana w dniu 04.10.2006 r. W swojej działalności gospodarczej Spółka świadczy m.in. usługi w zakresie: pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z) i pozaszkolne formy edukacji (PKD 85.5). Spółka od dnia 23.11.2006 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W ramach swojej działalności gospodarczej, Spółka w dniu 28.10.2022 r. podpisała umowę z Fundacją (…) z/s w (…) (dalej: Agencja) o dofinansowanie na realizację projektu z Partnerem z Włoch w ramach Programu (…), pod tytułem: „(…)” („(…)”).
Okres realizacji umowy: od 31-12-2022 do 30-12-2024 (24 miesiące).
Beneficjentem dotacji, oprócz Spółki pełniącej rolę Koordynatora/Lidera, jest również organizacja partnerska: (…), Włochy.
Projekt „(…)” ma na celu ulepszenie modeli i metod wykorzystania stanowisk pracy w (...) (kształcenia i szkolenia zawodowego) jako narzędzia wspierającego integrację zawodową młodych osób w trudnej sytuacji życiowej po uzyskaniu dyplomu. Punkty pośrednictwa pracy w tych szkołach stają się kluczowym elementem w skracaniu dystansu do rynku pracy dla młodzieży zagrożonej bezrobociem i wykluczeniem społecznym. W szczególności, promują one organizację staży oraz innych form praktyk zarówno w kraju, jak i za granicą, co zwiększa szanse zawodowe absolwentów.
Celem Wnioskodawcy jest skonfrontowanie potencjału staży w (...) jako efektywnego narzędzia wsparcia szczególnie narażonych grup absolwentów, zapewniając im lepsze perspektywy na rynku pracy. Projekt ma również na celu poprawę innowacyjności i jakości usług pośrednictwa pracy, aby ułatwić uczniom przejście z edukacji do zatrudnienia. Szczególną uwagę poświęcamy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy są narażeni na marginalizację, a ich szanse na sukces zawodowy są ograniczone.
W ramach projektu Wnioskodawca chce maksymalizować korzyści płynące z usług pośrednictwa pracy w (...), szczególnie w kontekście integracji zawodowej i powrotu do procesu kształcenia oraz przekwalifikowania. Wnioskodawca stawia sobie za cel przeciwdziałanie kryzysowi europejskiemu i globalnemu, który dotyka młodych ludzi w niekorzystnej sytuacji, wspierając ich w rozwijaniu kompetencji i aktywnym uczestnictwie w społeczno-gospodarczym życiu.
Główne cele Projektu to:
·Podniesienie świadomości młodych absolwentów (...), znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, na temat korzyści płynących z odbywania praktyk szkolnych, które mogą przyczynić się do ich integracji zawodowej.
·Wsparcie rozwoju umiejętności koordynatorów i trenerów odpowiedzialnych za organizację praktyk w (...).
·Wymiana dobrych praktyk i modeli współpracy między punktami pośrednictwa pracy, publicznymi służbami zatrudnienia, służbami socjalnymi oraz firmami prywatnymi, w celu zacieśnienia współpracy międzysektorowej.
·Wymiana pomysłów i rozwiązań, które zwiększą efektywność działań pośrednictwa pracy w (...), przyczyniając się do poprawy wyników integracji zawodowej młodzieży.
Rezultaty główne Projektu to:
-Wymiana dobrych praktyk (ankiety, wywiady, Raport z przeprowadzonych ankiet i wywiadów z pracownikami instytucji związanych z aktywizacją osób w trudnej sytuacji, w tym osób z niepełnosprawnością oraz spotkanie w kraju Partnera, które podsumuje wiedzę z dotychczasowych działań).
-Wizyta studyjna w Polsce w celu poznania modeli praktyk zawodowych w systemie (...).
-Wizyta studyjna we Włoszech w celu poznania modeli praktyk zawodowych w systemie (...).
-Publikacja z dobrymi praktykami dla osób ze specjalnymi potrzebami (e-book).
-Wydarzenie upowszechniające - Polska.
-Wydarzenie upowszechniające - Włochy.
Dotacja przeznaczona jest na stworzenie/przygotowanie rezultatów Projektu, tj.:
1)na wynagrodzenia personelu merytorycznego, który pracuje nad treścią rezultatów głównych projektu, tj.:
a)Wymiana dobrych praktyk (ankiety, wywiady, Raport z przeprowadzonych ankiet i wywiadów z pracownikami instytucji związanych z aktywizacją osób w trudnej sytuacji, w tym osób z niepełnosprawnością oraz spotkanie w kraju Partnera, które podsumuje wiedzę z dotychczasowych działań).
b)Publikacja z dobrymi praktykami dla osób ze specjalnymi potrzebami (e-book).
c)Personel merytoryczny, to pracownicy Spółki, którzy przy wykorzystaniu komputerów piszą tekst merytoryczny w programie Word, tekst pisany zostanie uzupełniony o tematyczną grafikę i diagramy.
2)na pokrycie wydatków poniesionych na spotkania studyjne Partnerów,
3)na wydarzenia związane z upowszechnieniem metody, w tym wynajem sali konferencyjnej,
4)na rekrutację osób uczestniczących w wydarzeniu upowszechniającym,
5)na obsługę strony internetowej, social media,
6)na zaproszenia do współpracy organizacji/instytucji związanych z aktywizacją osób w trudnej sytuacji, w tym osób z niepełnosprawnością.
Powyższe czynności są wykonywane w celu przygotowania Raportu po zebraniu ankiet i przeprowadzeniu wywiadów oraz Publikacji (e-book). Stworzony Raport, a następnie Publikacja z dobrymi praktykami dla osób ze specjalnymi potrzebami będzie własnością Spółki i zostanie udostępniona dla ogółu społeczeństwa m.in. na stronie Komisji Europejskiej.
W ramach zadania przypisanego Spółce, Spółka wykona poniższe czynności:
-przygotuje merytoryczną treść Raportu w zakresie ustalonym z Partnerem,
-przygotuje merytoryczną treść Publikacji w zakresie ustalonym z Partnerem,
-przygotuje wizytę studyjną w Polsce,
-zajmie się organizacją wizyt studyjnych (wizyty w kraju Partnera),
-wykona wszelkie czynności w zakresie organizacji wydarzenia związanego z upowszechnieniem metody, w tym wynajem sali konferencyjnej, przygotuje ankiety, rekrutację uczestników,
-wykona wszelkie czynności w zakresie przygotowania do upowszechnienia rezultatów Projektu (w tym zlecenie prac korekty językowej i oprawy graficznej).
Wysokość dotacji uzależniona jest od ilości godzin niezbędnych do opracowania materiału merytorycznego i stanowi iloczyn oszacowanej ilości godzin i stawki za jedną godzinę pracy (stawka za roboczogodzinę pracy). Jedna roboczogodzina została obliczona jako iloraz wynagrodzenia faktycznie wypłaconego pracownikom merytorycznym Spółki w ciągu roku i ilości godzin pracy faktycznie przepracowanych przez tych pracowników w ciągu roku.
Grupą docelową Projektu są:
1.Nauczyciele w systemie (...) wymagają większych możliwości kształcenia ustawicznego i aktualizacji umiejętności, aby nadążać za dynamicznymi zmianami w swoich branżach. Ważne jest również zwiększenie ich motywacji do angażowania się w innowacyjne projekty, które podnoszą jakość praktyk zawodowych oraz doskonalą metody pracy.
2.Studenci w sektorze (...):
·Studenci uczestniczący w szkoleniach technicznych i zawodowych potrzebują okazji do testowania nowych modeli edukacyjnych oraz szkoleń dostosowanych do współczesnych wymogów rynku pracy.
·Niedawni absolwenci powinni pozostać w kontakcie ze swoimi (...), aby uzyskać wsparcie w znalezieniu pierwszej pracy oraz dostęp do ciągłego podnoszenia kwalifikacji.
·Absolwenci w trudnej sytuacji życiowej, zagrożeni wykluczeniem społecznym, wymagają doradztwa zawodowego, aby lepiej integrować się na rynku pracy.
·Absolwenci mający trudności z integracją zawodową potrzebują wsparcia w budowaniu lokalnych sieci kontaktów, które pomogą im w zdobyciu pracy.
3.Decydenci w sektorze (...) oraz osoby odpowiedzialne za usługi na rzecz integracji społeczno-zawodowej powinni koncentrować się na rozwijaniu potencjału sieciowania międzysektorowego, aby skuteczniej wspierać procesy integracji zawodowej i społecznej w systemie (...).
Na platformie Rezultatów Projektu (…) Partnerzy Projektu będą publikować i udostępniać informacje o Projekcie i jego rezultatach oraz działaniu upowszechniającym m.in. z wykorzystaniem e-Twinning oraz przestrzeni (…) na platformie (…).
Zgodnie z postanowieniami Umowy z Narodową Agencją:
1)płatności na rzecz Koordynatora będą dokonywane zaliczkowo na podstawie wniosku o płatność w celu zapewnienia beneficjentom płynności finansowej, płatność zaliczkowa pozostaje własnością Fundacji do czasu płatności końcowej,
2)w ciągu 60 dni kalendarzowych od daty zakończenia Projektu, Koordynator musi złożyć sprawozdanie końcowe z realizacji Projektu oraz w stosownych przypadkach zamieścić wszystkie rezultaty Projektu na Platformie Rezultatów Projektu (...),
3)Koordynator musi dokonać wszystkich płatności na rzecz Partnera za pomocą przelewu bankowego oraz zachować stosowne dowody świadczące o przekazaniu kwot każdemu beneficjentowi,
4)jeżeli beneficjenci (Lider oraz Partner) wytwarzają materiały edukacyjne w ramach projektu, materiały takie należy udostępnić za pośrednictwem internetu bezpłatnie oraz na licencjach otwartych tzn. udzielenie innym przez posiadacza praw do dzieła pozwolenia na używanie zasobów związanych z dziełem; licencja jest powiązana z każdym zasobem. W zależności od zakresu udzielonych pozwoleń i nałożonych ograniczeń beneficjent może wybrać spośród różnych licencji otwartych konkretną licencję, którą zastosuje w przypadku swojego dzieła. Licencja otwarta musi być przydzielona do wszystkich wytworzonych zasobów i nie stanowi ona przeniesienia praw autorskich ani praw własności intelektualnych,
5)Koordynator ma obowiązek korzystać z Platformy Rezultatów Projektów (…) zgodnie z zamieszczonymi tam instrukcjami,
6)Beneficjent będzie odpowiedzialny za zapewnienie odpowiedniego wsparcia dla uczestników z mniejszymi szansami,
7)odpowiedzialność finansowa Partnera, jest ograniczona do otrzymanej kwoty,
8)Beneficjent przyznaje Agencji oraz Unii następujące prawa w zakresie wykorzystania rezultatów Projektu:
-korzystanie na własny użytek, w szczególności udostępnianie osobom pracującym dla Agencji, Instytucji, agencji i organów Unii oraz instytucjom w państwach członkowskich, jak również kopiowanie i zwielokrotnianie w całości lub części i w nieograniczonej liczbie egzemplarzy.
Po dacie podpisania ww. Umowy w sprawie przyznania dotacji na realizację Projektu, Spółka w dniu 30.12.2022 r. podpisała dwustronną umowę Partnerską tj. z (…) z Włoch.
Umowa partnerska określa prawa i obowiązki Stron oraz zasady i warunki ich współpracy przy realizacji Projektu, postanawiając m.in., że:
1)Koordynator jest odpowiedzialny za ogólną koordynację, zarządzanie i realizację Projektu zgodnie z określonymi w nim ramami prawnymi i umowami.
2)Zapewnić Partnerowi Projektu, na jego wniosek, dostęp do wszystkich dostępnych dokumentów, danych i informacji znajdujących się w jego posiadaniu, które mogą być niezbędne lub użyteczne dla Partnera Projektu w celu wypełnienia jego zobowiązań.
3)Zapewniać Partnerowi Projektu niezbędną pomoc, jakiej może potrzebować do celów realizacji swoich zadań.
4)Partner Projektu jest odpowiedzialny za realizację działań i zadań przydzielonych mu zgodnie z postanowieniami Umowy Partnerskiej, Umowy Projektowej i wnioskiem o dofinansowanie.
Do zadań Partnerów w Projekcie należy m.in.:
1)po stronie Spółki:
a)zapewnić prawidłową i terminową realizację działań w ramach Projektu;
b)opracowywać i przekazywać w terminie Operatorowi Programu sprawozdania okresowe i końcowe w związku z wnioskami o płatność, zgodnie z Umową projektową, w celu dotrzymania terminów płatności na rzecz Partnera Projektu określonych w niniejszej Umowie;
c)pełnić rolę organizacji wiodącej w zakresie pakietu prac: organizacji wizyty studyjnej w Polsce oraz wydarzenia upowszechniającego w Polsce.
2)po stronie (…):
a)praca merytoryczna nad rezultatami projektu;
b)pełnienie roli organizacji wiodącej w zakresie pakietu prac: wymiany dobrych praktyk w wyniku badań ankietowych online, publikacji dobrych praktyk (e-book),
c)organizacja wizyty studyjnej we Włoszech oraz wydarzenia upowszechniającego we Włoszech.
Ponadto w umowach Partnerskich postanowiono, że:
1)Prawo własności, w tym prawo własności przemysłowej i intelektualnej, w odniesieniu do wyników działania, raportów oraz innych związanych z Projektem dokumentów, będzie przysługiwać Koordynatorowi. Jeżeli do nabycia prawa własności wymagane jest przeniesienie praw własności przemysłowej i intelektualnej, to Partner Projektu przenosi prawa na Koordynatora bez zapłaty dodatkowego wynagrodzenia, w ramach rozliczeń Stron. Przeniesienie prawa nastąpi z dniem odbioru utworów przez Koordynatora bez zastrzeżeń. Jeżeli jakiekolwiek treści uzyskiwane przez Partnera Projektu od osób fizycznych lub podmiotów współpracujących z nim w ramach realizacji Projektu wykazywać będą znamiona utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych lub znamiona wynalazku, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego, oznaczeń geograficznych lub topograficznych układów scalonych w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, Partner Projektu będzie zobowiązany do zawarcia z twórcą utworu odpowiedniej umowy przenoszącej prawa do takiego utworu na wszystkich znanych w chwili zawarcia umowy polach eksploatacji. W razie, gdy przeróbki i inne opracowania utworów stanowić będą przedmiot zależnych praw autorskich, Partner Projektu wyraża zgodę na rozporządzanie i korzystanie z takiego przedmiotu przez Koordynatora i przenosi na Koordynatora prawo zezwolenia na wykonywanie zależnych praw autorskich.
2)Koordynator przyznaje Operatorowi Programu oraz Unii prawa w zakresie wykorzystania rezultatów Projektu, w tym:
a)prawo do korzystania z wyników na własny użytek,
b)prawo do upoważnienia do bezpośredniego lub pośredniego tymczasowego lub stałego zwielokrotnienia wyników przy wykorzystaniu dowolnych środków (mechanicznych, cyfrowych lub innych) i w jakiejkolwiek formie, w całości lub częściowo.
3)Partner Projektu wypłaci odszkodowanie Koordynatorowi z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania jego zobowiązań wynikających z umowy, Umowy projektowej lub Wniosku o dofinansowanie będącego skutkiem działań lub zaniechań jego, jego pracowników, współpracowników, agentów i podwykonawców.
4)Partner Projektu ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za wszelkie działania związane z realizacją powierzonych mu zadań, w tym odpowiedzialność za straty przez niego poniesione w związku z realizacją zadań lub w związku z odstąpieniem Stron od Umowy.
5)Żadna ze Stron nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie swoich obowiązków jeżeli doszło do tego wskutek okoliczności mających charakter siły wyższej.
6)W przypadku podjęcia przez Operatora Programu/Komisję decyzji o zawieszeniu płatności i/lub zażądaniu zwrotu od Koordynatora, Partner Projektu podejmie środki niezbędne do zastosowania się do tej decyzji.
7)Żadna ze Stron nie ma prawa do przeniesienia swoich praw i obowiązków wynikających z Umowy Partnerskiej bez uprzedniej zgody drugiej Strony.
Dodatkowe informacje o udziale Spółki w Projekcie:
1)Projekt nie ma uczestników, w związku z tym nie ma dla nich wsparcia finansowego.
2)Pozyskanie osób uczestniczących w wydarzeniu upowszechniającym nastąpi poprzez: umieszczenie informacji na stronie projektu, stronie internetowej Partnera projektu i social mediach (...), przesłanie e-mailem zaproszeń do podmiotów znajdujących się w bazie adresowej Spółki (np. szkoły, firmy, instytucje), zaproszenie otwarte umieszczone na stronie internetowej Projektu oraz w bazie Komisji Europejskiej (...).
3)Z uwagi na brak uczestników Projektu żadne umowy nie będą zawierane.
4)W Projekcie nie ma uczestników, na rzecz których tworzone są rezultaty w związku z tym nie występuje jakakolwiek odpłatność.
5)Gdyby Spółka nie otrzymała dotacji, to nie mogłaby podjąć działań zmierzających do opracowania rezultatów projektu.
6)Spółka nie świadczy jakichkolwiek usług na czyjąkolwiek rzecz w ramach Projektu.
7)W trakcie realizacji Projektu Spółka nie nabędzie ani towarów ani usług, które mogłyby być wykorzystane przez Spółkę po realizacji Projektu.
8)Zarówno w trakcie realizacji Projektu, jak i po jego realizacji Spółka nie będzie świadczyć jakichkolwiek usług, w ramach świadczenia których wykorzystywałaby efekty/rezultaty Projektu powstałe w trakcie jego trwania. Celem głównym Projektu jest przygotowanie rezultatów. Rezultaty tworzone są dla całej grupy docelowej i wszyscy będą mogli z nich skorzystać.
9)Rezultaty stworzone w ramach Projektu będą udostępniane i rozpowszechniane nieodpłatnie dla szerokiego kręgu osób zainteresowanych.
10)W ramach Projektu Spółka nie świadczy i nie będzie świadczyć jakichkolwiek i komukolwiek usług.
11)W ramach Projektu Spółka nie prowadzi szkoleń, nie świadczy usług kształcenia zawodowego, jak również nie świadczy usług przekwalifikowania zawodowego. W związku z tym otrzymana dotacja nie ma żadnego, ani bezpośredniego, ani pośredniego związku z pojęciem „ceny”.
12)W ramach Projektu Spółka nie wykonuje i nie będzie wykonywać jakichkolwiek działań (czynności/usług/zadań) na rzecz Partnera.
13)Odpowiedzialność jaką ponosi Spółka dotyczy wyłącznie jakości stworzonych w ramach Projektu rezultatów. Jeśli jakość stworzonych narzędzi edukacyjnych (rezultatów) będzie niskiej jakości to Spółka otrzyma niższą kwotę dotacji. Ocena jakości stworzonych rezultatów będzie podlegać ocenie na etapie końcowego wniosku o płatność. Oceny jakości stworzonych rezultatów dokonają eksperci z Narodowej Agencji Programu (...), z którą Spółka podpisała umowę na dofinansowanie Projektu.
14)W związku z realizacją Projektu Spółka nabywa i będzie nabywać:
-wynajem sali,
-usługi trenerów,
-usługi grafika i korekty językowej,
-materiały biurowe,
-usługi księgowe i usługi prawnicze,
-usługi przygotowania strony internetowej,
-domenę internetową,
-usługi hoteli, bilety lotnicze, parkingi w związku ze spotkaniami studyjnymi z Partnerem.
15)Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług koniecznych do realizacji Projektu są i będą wystawiane na Spółkę.
16)Każdy z partnerów ma przypisane mu zadania do wykonania w ramach Projektu. Każdy z partnerów odrębnie dokonuje nabyć towarów i usług, które są konieczne do realizacji przypisanych im zadań. Oznacza to, że faktury dokumentujące nabycie towarów i usług do realizacji zadania przypisanego Spółce w tym Projekcie są wystawiane wyłącznie na Spółkę.
Pytania
1)Czy w świetle art. 29a ust. 1 ustawy o VAT otrzymane przez Spółkę dofinansowanie na pokrycie kosztów Projektu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2)Czy stosownie do treści art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) ustawy o VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z wystawionych na Spółkę faktur zakupu towarów i usług dotyczących wydatków związanych z realizacją ww. Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Dofinansowanie otrzymane przez Spółkę i jej Partnera na pokrycie kosztów realizacji Projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż realizacja Projektu nie jest związana z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, dofinansowanie nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług lub dostawę towarów i nie ma bezpośredniego wpływu na ich cenę, gdyż w ramach realizacji Projektu Spółka (i jej Partner) nie świadczą jakichkolwiek usług ani nie dokonują dostaw towarów.
Spółka otrzymała Interpretację Indywidualną (UNP: ..., Znak pisma: 0112-KDIL1-1.4012.486.2024.3.WK z 15-10-2024) dla projektu realizowanego z programu (...) opartego na analogicznych zasadach jak obecny, którego dotyczy niniejszy wniosek o wydanie Interpretacji Indywidualnej.
Uzasadnienie stanowiska Spółki
1)Stanowisko w sprawie pyt. 1.
Zdaniem Spółki, dofinansowanie otrzymane na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu nie będzie stanowić wynagrodzenia, o którym mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, która to dostawa i świadczenie usług stanowi sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym:
-przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
-zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
-świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pojęcie „odpłatności” wyjaśnił Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 02.04.2024 r., nr 0115-KDIT1-2.4012.662.2018.9.RST, stwierdzając, że czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności; przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatność zatem oznacza wykonanie czynności polegającej na dostawie towarów oraz świadczeniu usług za określonym wynagrodzeniem, gdzie wynagrodzenie oznacza zapłatę za pracę, należność za coś. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. W ocenie Dyrektora KIS, pod pojęciem „odpłatności” rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Zgodnie z tym przepisem, jedynie te dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług stanowią wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, co oznacza, że nie każda dotacja stanowi wynagrodzenie w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Znaczenie w sprawie ma wyjaśnienie pojęcia „dotacja mająca bezpośredni wpływ na cenę”. Zagadnienie to było przedmiotem rozważań Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS - obecnie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej TSUE). W uzasadnieniu wyroku w sprawie C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) ETS uznał, iż sam tylko fakt, że dotacja lub inny sposób dofinansowania wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie może być decydujący dla uznania, że dotacja ta powinna zwiększać podstawę opodatkowania. Trybunał wyjaśnił, że do uznania dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania konieczne jest stwierdzenie, że dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej tj. dostawy towarów lub świadczenia usług. Powyższy pogląd zaakceptował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19.06.2018 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.313.2018.2.AZ stwierdzając, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają opodatkowaniu, jako składnik ceny czynności, z którą są związane.
Zdaniem organu, tylko dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu. Organ stwierdził, że skoro otrzymane dofinansowanie (dotacje, dopłaty) przeznaczone zostanie wyłącznie na pokrycie kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu, to kwoty te w żadnym razie nie będą stanowiły bezpośredniej dopłaty do ceny usług świadczonych przez podatnika. Ze stanowiska organu wynika jednoznacznie, że dotacja przedmiotowa, przeznaczona na przeprowadzenie projektu z konkretnie wyznaczonymi działaniami i celami nie stanowi wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, finansowanie Projektu realizowane będzie ze środków Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji - Narodowa Agencja Programu (...) Korpusu Solidarności z/s w Warszawie. Stosownie do treści art. 94b ust. 1 ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r., poz. 750), minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może zlecić Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, będącej fundacją Skarbu Państwa, realizację zadań w zakresie oświaty i wychowania w ramach programów Unii Europejskiej dotyczących kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu. Na realizację tych zadań Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji otrzymuje dotację celową z części budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
Natomiast podstawy prawne utworzenia programu (...) stanowi rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/817 z dnia 20.05.2021 r. ustanawiające „(...)”: unijny program na rzecz kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylającym rozporządzenie (UE) nr 1288/2013 (Dz. U. UE.L2021.189.1).
Zgodnie z art. 3 ww. rozporządzenia, ogólnym celem programu (...) jest wspieranie - w ramach uczenia się przez całe życie - rozwoju edukacyjnego, zawodowego i osobistego w obszarze kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu, w Europie i poza nią, a tym samym przyczynianie się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego, do tworzenia miejsc pracy dobrej jakości i do spójności społecznej, do stymulowania innowacji, a także do wzmacniania tożsamości europejskiej i aktywności obywatelskiej. Program jest kluczowym instrumentem służącym budowie europejskiego obszaru edukacji, wspieraniu realizacji europejskiej współpracy strategicznej w dziedzinie kształcenia i szkolenia, wraz z programami sektorowymi będącymi jej podstawą, zacieśnianiu współpracy w zakresie polityki młodzieżowej w ramach strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 oraz rozwojowi europejskiego wymiaru sportu.
W wyroku z dnia 8 stycznia 2014 r., sygn. akt I FSK 176/13 Naczelny Sąd Administracyjny sformułował tezę, zgodnie z którą „Aby dotacja stanowiła obrót podatnika musi być ona związana bezpośrednio z konkretną dostawą lub usługą i równocześnie musi mieć ona bezpośredni wpływ na cenę, kwotę należną. Dotacja taka będzie wchodziła do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 u.p.t.u. W rozważaniu o dotacjach nie chodzi o dokonywanie ustaleń, czy świadczenie usługi jest odpłatne, czy nie i co można uznać za wynagrodzenie za usługę, ale podstawowym jest zagadnienie, czy otrzymywana dotacja miała bezpośredni wpływ na konkretną, ustaloną dla danej czynności cenę.” Jak wyjaśnił Sąd w powołanym orzeczeniu, „klasycznym przykładem stanu faktycznego pozwalającego na objęcie go tym przepisem jest sytuacja, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towaru lub świadczoną usługą otrzymuje od podmiotu trzeciego w stosunku do stron tej transakcji dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny, jako pokrycie części jej wartości lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny. W tym przypadku nie budzi wątpliwości, że dotacja taka będzie wchodziła do podstawy opodatkowania (...).” Sąd zwrócił uwagę, że podstawowe znaczenie w sprawie ma konkretna czynność wykonywana dla podatnika i ustalona dla tej czynności konkretna cena, w związku z czym uwagę należy skupić na konkretnej ustalonej kwocie pieniężnej otrzymanej lub należnej sprzedawcy towaru lub usługi.
Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w ukształtowanej linii orzeczniczej. Przykładowo w wyroku z dnia 7 listopada 2018 r., sygn. akt I FSK 1692/16 Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „dla uznania dotacji za składnik podstawy opodatkowania z tytułu dokonanej dostawy towarów lub świadczenia usług istotna jest możliwość jednoznacznego przyporządkowania kwoty dofinansowania do konkretnej transakcji.
W przypadku, gdy taki bezpośredni związek nie istnieje należy uznać, że otrzymane przez podatnika dofinansowanie prowadzonej przez niego działalności nie powinno być uwzględniane w podstawie opodatkowania VAT, nawet jeśli dzięki dofinansowaniu podatnik jest w stanie efektywnie obniżyć cenę oferowanych towarów lub usług.” W ocenie NSA, „w świetle art. 29a ust. 1 ustawy VAT, dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, których nie sposób powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, a więc niezależnie od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie wchodzą do podstawy opodatkowania. Nie mają one bowiem bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub usług.” Należy też zgodzić się ze stanowiskiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie wyrażonym w wyroku z dnia 20 czerwca 2023 r., sygn. akt I SA/Ol 153/23, zgodnie z którym do podstawy opodatkowania wchodzą jedynie przedmiotowe dotacje do ceny sprzedaży (u dostawcy towaru lub usługi), nie wchodzą zaś przedmiotowe dotacje do ceny zakupu (u nabywcy towaru lub usługi).
W niniejszej sprawie, dotacja dla Spółki od Organizacji, będącej fundacją Skarbu Państwa na realizację działań edukacyjnych objętych programem (…), nie będzie stanowić dopłaty do ceny, bowiem dotacja w całości dotyczy zwrotu kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez Spółkę na realizację przypisanych jej zadań w Projekcie. Należy podkreślić, że projekty realizowane w ramach programu (...) skierowane są do całego społeczeństwa unijnego, a to oznacza, że odbiorcą końcowym wszelkich postaci materiałów edukacyjnych (dydaktycznych) wytworzonych (powstałych) w ramach tego programu i udostępnianych nieodpłatnie jest nieograniczona liczba odbiorców. To powoduje też m.in., że nie można określić jakiejkolwiek ceny za wytworzone (powstałe) - w ramach Projektu realizowanego przez Spółkę - materiały edukacyjne lub prawa do nich, jak również nie wystąpi odpłatność za czynności, w wyniku których materiały lub prawa do nich zostaną wytworzone (powstaną).
Dotacja otrzymana przez Spółkę na realizację przypisanych jej zadań w Projekcie ma na celu sfinansowanie i pokrycie kosztów powstania Raportu z przeprowadzonych ankiet i wywiadów z pracownikami instytucji związanych z aktywizacją osób w trudnej sytuacji, w tym osób z niepełnosprawnością oraz Publikacji z dobrymi praktykami dla osób ze specjalnymi potrzebami (e-book).
Jak wynika z umowy zawartej z Agencją o udzielenie dotacji, w sytuacji gdy w ramach Projektu zostaną wytworzone rezultaty projektu, to należy je udostępnić za pośrednictwem Internetu bezpłatnie oraz na licencjach otwartych tzn. udzielenie innym przez posiadacza praw do dzieła pozwolenia na używanie zasobów związanych z dziełem; licencja jest powiązana z każdym zasobem; licencja otwarta musi być przydzielona do wszystkich wytworzonych zasobów i nie stanowi ona przeniesienia praw autorskich ani praw własności intelektualnych.
Oferta ta będzie skierowana do nauczycieli, studentów i decydentów w sektorze (...) oraz osób odpowiedzialnych za usługi na rzecz integracji społeczno-zawodowej. W związku z tym, zdaniem Spółki, otrzymana dotacja nie stanowi dotacji, subwencji ani innej dopłaty o podobnym charakterze mającej bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Powyższe oznacza, że otrzymane środki finansowe nie będą stanowić wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu w rozumieniu art. 29a ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Uzyskana dotacja, w myśl przytoczonych wyżej przepisów, stanowi refundację kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją zadań przypisanych Spółce w Projekcie, które stanowią jeden z elementów tego Projektu, jako całości.
2)Stanowisko w sprawie pyt. 2.
Zdaniem Spółki, nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu. Takie stanowisko wynika z faktu, że dofinansowanie, jakie otrzymuje Spółka w związku z Projektem, nie stanowi wynagrodzenia o charakterze dopłaty do ceny świadczonych usług czy dostarczanych towarów, bowiem nie wystąpi odpłatna dostawa towarów ani odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, które podlegałoby opodatkowaniu podatkiem VAT. Stosownie do art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, gdzie kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści powołanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostanę spełnione określone warunki, tzn.:
-odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,
-towary i usługi, na nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak wskazano powyżej, realizując Projekt, Spółka nie świadczy jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z tytułu świadczenia których przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego na nabyciu towarów i usług.
Mając na uwadze opisany stan faktyczny i stan prawny należy stwierdzić, że Spółce w ogóle nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na nabyciu towarów i usług służących realizacji tego Projektu, z faktur wystawionych na rzecz Spółki. W tym bowiem przypadku, po stronie Spółki nie wystąpią czynności opodatkowane, które stanowią podstawę do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego na nabyciu towarów i usług związanych z wykonywaniem tych czynności. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. W wyroku z dnia 03.08.2012 r., sygn. akt I SA/Po 443/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, uznał, że: „Zasada neutralności VAT, umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego, ma zastosowanie tylko do podatników wykonujących czynności opodatkowane VAT. Jeśli zaś podatnik takich czynności nie wykonuje, a nabywa dobra z naliczonym podatkiem, podatek ten stanowi element kosztowy.”
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę,
2)w jakiej dokonano czynności prawnej;
3)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
4)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Oznacza to, że pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
TSUE, w wyroku z 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że: „(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I 10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „świadczenie usług dokonywane odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. 1 7505, pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).
W wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances Trybunał wskazał, że „(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za „odpłatne” w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Ponadto, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z treści art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.
W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którą:
Podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Istotne zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy, jest wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”.
W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.
Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym.
W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.
Warunkiem zaliczenia dotacji do podstawy opodatkowania jest jej bezpośredni związek z ceną (wpływ na poziom ceny). Podstawa opodatkowania nie obejmuje zatem dotacji i dopłat o charakterze ogólnym, stanowiących dofinansowanie do ogólnych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (a nie konkretnej wykonywanej przez podmiot czynności podlegającej opodatkowaniu). Bezpośredni związek dopłaty z ceną (a więc cenotwórczy charakter tej dopłaty) występuje jedynie w przypadku, gdy w sposób jednoznaczny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru lub usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dotację można uznać za "korelat" świadczonej usługi lub dostarczonego towaru, tzn. gdy wypłacana jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów.
Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.
Aby otrzymana należność w postaci dopłaty lub dofinansowania zwiększała podstawę opodatkowania stwierdzone winno zostać, że:
1)dofinansowanie związane jest z identyfikowalnym świadczeniem wzajemnym, przy czym nie ma konieczności, by kwota dofinansowania odpowiadała dokładnie zmniejszeniu ceny dostarczanego towaru lub wykonanej usługi. Wystarczy, by korelacja istniejąca między tym zmniejszeniem a dofinansowaniem, które może mieć charakter ryczałtowy, była istotna (wyrok TSUE z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00 Office des produits wallons ASBL, ECLI:EU:C:2001:629, pkt 17),
2)dopłata przyznawana jest konkretnie po to, aby podmiot dofinansowany dostarczał określonego towaru lub wykonywał określoną usługę (pkt 12 i 13 wyroku TSUE z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00),
3)nabywcy towarów lub usługobiorcy czerpią zysk z dofinansowania przyznanego beneficjentowi (wyrok TSUE z dnia 15 lipca 2004 r. w sprawie C-463/02 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Szwecji, ECLI:EU:C:2004:455, pkt 34),
4)dofinansowanie przyznawane sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał dofinansowania (pkt 14 wyroku TSUE z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00).
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy otrzymana dotacja na pokrycie kosztów Projektu stanowi wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W pierwszej kolejności zatem należy rozważyć, czy występują konkretne podlegające opodatkowaniu czynności (dostawa towarów lub świadczenie usług) wykonywane przez Państwa, z którymi związane jest to dofinansowanie.
Jak już wcześniej wskazałem, dotacja podlega opodatkowaniu, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną dostarczonego towaru/usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji przyjmuje się, że dotacja stanowi składnik tej ceny, innymi słowy dotacja „uzupełniając” podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towaru/świadczenia usługi jest opodatkowana na takich samych zasadach jak czynność, której dotyczy.
Bezpośredni związek dotacji z ceną (a więc cenotwórczy charakter) występuje w przypadku, gdy w sposób precyzyjny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru/usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dotację można uznać za „korelat” świadczonej usługi lub dostarczanego towaru, tzn. gdy wypłacana jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów. Także wtedy, gdy dopłata ustalana jest jako określony procent poniesionych wydatków (określonej kategorii poniesionych wydatków), ma ona proste przełożenie na cenę świadczenia, gdy powoduje redukcję kwoty należnej od świadczeniobiorcy. W przypadku bowiem nieotrzymania dopłaty, odbiorca usług/towarów musiałby zapłacić cenę wyższą od oferowanej przez świadczeniodawcę, którego koszty (część kosztów) finansowana jest z zewnętrznego źródła.
Otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.
W okolicznościach przedmiotowej sprawy w odniesieniu do otrzymanej przez Państwa dotacji nie zachodzi sytuacja, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie. Otrzymana dotacja nie jest związana z konkretną, oznaczoną dostawą albo usługą i nie wystąpi bezpośredni związek pomiędzy tą dotacją a świadczeniem usług. W związku z tym, otrzymana przez Państwa dotacja nie stanowi wynagrodzenia z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wskazali Państwo, że podejmowane przez Państwa czynności w ramach realizacji Projektu są wykonywane w celu ulepszenia modeli i metod wykorzystania stanowisk pracy w (...) (kształcenia i szkolenia zawodowego) jako narzędzia wspierającego integrację zawodową młodych osób w trudnej sytuacji życiowej po uzyskaniu dyplomu. Stworzony w ramach Projektu Raport, a następnie Publikacja z dobrymi praktykami dla osób ze specjalnymi potrzebami będzie własnością Spółki i zostanie udostępniona dla ogółu społeczeństwa m.in. na stronie Komisji Europejskiej.
Następnie wskazali Państwo, że:
·prawo własności, w tym prawo własności przemysłowej i intelektualnej, w odniesieniu do wyników działania, raportów oraz innych związanych z Projektem dokumentów, będzie przysługiwać Spółce - Liderowi,
·Spółka przyznaje Operatorowi Programu oraz Unii prawa w zakresie wykorzystania rezultatów Projektu, w tym prawo do korzystania z wyników na własny użytek, prawo do upoważnienia do bezpośredniego lub pośredniego tymczasowego lub stałego zwielokrotnienia wyników przy wykorzystaniu dowolnych środków (mechanicznych, cyfrowych lub innych) i w jakiejkolwiek formie, w całości lub częściowo,
·zarówno w trakcie realizacji Projektu, jak i po jego realizacji Spółka nie będzie świadczyć jakichkolwiek usług, w ramach świadczenia których wykorzystywałaby efekty/rezultaty Projektu powstałe w trakcie jego trwania. Celem głównym Projektu jest przygotowanie rezultatów. Rezultaty tworzone są dla całej grupy docelowej i wszyscy będą mogli z nich skorzystać. Rezultaty stworzone w ramach Projektu będą udostępniane i rozpowszechnianie nieodpłatnie dla szerokiego kręgu osób zainteresowanych,
·w ramach Projektu Spółka nie świadczy i nie będzie świadczyć jakichkolwiek i komukolwiek usług,
·w ramach Projektu Spółka nie prowadzi szkoleń, nie świadczy usług kształcenia zawodowego, jak również nie świadczy usług przekwalifikowania zawodowego. W związku z tym otrzymana dotacja nie ma żadnego, ani bezpośredniego, ani pośredniego związku z pojęciem „ceny”,
·w ramach Projektu Spółka nie wykonuje i nie będzie wykonywać jakichkolwiek działań (czynności/usług/zadań) na rzecz Partnera,
·odpowiedzialność jaką ponosi Spółka dotyczy wyłącznie jakości stworzonych w ramach Projektu rezultatów. Jeśli jakość stworzonych narzędzi edukacyjnych (rezultatów) będzie niskiej jakości to Spółka otrzyma niższą kwotę dotacji. Ocena jakości stworzonych rezultatów będzie podlegać ocenie na etapie końcowego wniosku o płatność. Oceny jakości stworzonych rezultatów dokonają eksperci z Narodowej Agencji Programu (...), z którą Spółka podpisała umowę na dofinansowanie Projektu.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdzam, że otrzymane przez Państwa dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z wykonaniem przez Państwa świadczeń obejmujących działania w ramach Projektu nie stanowi wynagrodzenia za dokonanie przez Państwa dostawy towarów ani wynagrodzenia za wykonanie przez Państwa usługi, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i w konsekwencji nie stanowi podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy.
W świetle art. 29a ust. 1 ustawy, otrzymane przez Państwa dofinansowanie na pokrycie kosztów Projektu nie stanowi wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych na Spółkę faktur zakupu towarów i usług dotyczących wydatków związanych z realizacją Projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Podkreślenia wymaga, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że towary i usługi nabyte przez Państwa na potrzeby realizacji Projektu, nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak bowiem wskazano powyżej – otrzymane przez Państwa dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z wykonaniem przez Państwa świadczeń obejmujących działania w ramach Projektu nie stanowi wynagrodzenia za dokonanie przez Państwa dostawy towarów ani wynagrodzenia za wykonanie przez Państwa usługi, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i w konsekwencji nie stanowi podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy. Zatem towary i usługi zakupione w związku z realizacją Projektu nie są wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów.
Tym samym nie przysługuje Państwu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych na Spółkę faktur zakupu towarów i usług dotyczących wydatków związanych z realizacją Projektu.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państw w złożonym wniosku. Organ oparł się zatem na informacjach wynikających z opisu sprawy w szczególności, że prawo własności, w tym prawo własności przemysłowej i intelektualnej, w odniesieniu do wyników działania, raportów oraz innych związanych z Projektem dokumentów, będzie przysługiwać Spółce, zarówno w trakcie realizacji Projektu, jak i po jego realizacji Spółka nie będzie świadczyć jakichkolwiek usług, w ramach świadczenia których wykorzystywałaby efekty/rezultaty Projektu powstałe w trakcie jego trwania, w ramach Projektu Spółka nie świadczy i nie będzie świadczyć jakichkolwiek i komukolwiek usług, w ramach Projektu Spółka nie wykonuje i nie będzie wykonywać jakichkolwiek działań (czynności/usług/zadań) na rzecz Partnera. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Wskazuję, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem zaznaczam, że ta interpretacja dotyczy tylko Państwa i nie wywołuje skutków podatkowych dla Partnera w ww. Projekcie.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniami – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.