Interpretacja indywidualna z dnia 27 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.647.2024.1.PR
Kwalifikacja wynagrodzeń uzyskiwanych przez pracowników jako przychodu z przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych, działalności w zakresie twórczości audialnej i audiowizualnej oraz z działalności publicystycznej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji wynagrodzeń uzyskiwanych przez pracowników jako przychodu z przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych, działalności w zakresie twórczości audialnej i audiowizualnej oraz z działalności publicystycznej (część pytań nr 1-13) jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X (dalej jako: Wnioskodawca, Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. 2023 poz. 2805 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT).
W ramach swojej działalności, Spółka świadczy usługi w zakresie tworzenia i rozwoju produktów cyfrowych obejmujących m.in. platformy internetowe oferujące poradniki zawodowe i gotowe szablony dokumentów (…, …), które charakteryzują się wysoką atrakcyjnością wizualną i za pomocą kreatora udostępnionego na platformie internetowej mogą w poszczególnych elementach być każdorazowo modyfikowane i dopasowane przez klienta.
Do świadczenia swoich usług Wnioskodawca wykorzystuje wysoko wykwalifikowany zespół ekspertów z różnych dziedzin, którzy kompleksowo wspierają i rozwijają powyższe produkty cyfrowe w zakresie m.in. budowania, utrzymania i ulepszania aplikacji, optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych (…), marketingu, analizy danych, tworzenia nowych treści, ulepszania produktów, odkrywania nowych rozwiązań, wsparcia działań ecommerce i innych.
Zgodnie z wpisem do KRS, przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest PKD … – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Natomiast przedmiotem pozostałej działalności Spółki jest:
·… – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki;
·… – Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność;
·… – Działalność portali internetowych;
·… – Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja;
·… – Działalność agencji reklamowych;
·… – Badanie rynku i opinii publicznej;
·… – Działalność centrów telefonicznych (call center);
·… – Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura;
·… – Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Struktura zatrudnienia
Spółka zatrudnia oraz planuje zatrudniać w przyszłości na podstawie zawartych umów o pracę wysoko wykwalifikowanych pracowników (dalej jako: Pracownicy). Obowiązki pracownicze wynikające z zawartych przez Pracowników umów o pracę wykonywane są w Polsce.
Ze względu na specyfikę wykonywanych przez Pracowników czynności, można ich podzielić na kilkanaście grup.
1.… (dalej: Grupa 1)
Do zakresu czynności i obowiązków osób zatrudnionych w Grupie 1 należy m.in.:
·przeprowadzanie analiz zbiorów danych (marketingowych, technicznych, finansowych lub produktowych),
- analiza istniejących rozwiązań (w zakresie technologii, marketingu, finansów, rozwoju produktu),
- analiza jakości wykonanej pracy i systemów informatycznych,
- tworzenie rozległych dokumentacji, repozytoriów wiedzy, w których zamieszczane są wyniki przeprowadzanych analiz,
- proponowanie rozwiązań do zdiagnozowanych problemów.
W celu przeprowadzania analiz i wyciągania z nich wniosków, osoby zatrudnione w Grupie 1 posiadają rozległą wiedzę domenową (techniczną, produktową, finansową, marketingową), wiedzę o technikach i technologiach analizy danych oraz znajomość narzędzi do organizacji wiedzy i dokumentacji.
Dodatkowo, efekty pracy twórczej Pracowników z Grupy 1 są ściśle związane z efektami pracy twórczej wykonywanej przez pozostałych pracowników na innych stanowiskach pracy. Na podstawie dokumentacji wytworzonej przez Pracowników z Grupy 1 pozostali pracownicy, np. osoby zajmujące się programowaniem, tworzą właściwy, zgodny z zapotrzebowaniem biznesowym kod źródłowy. Zatem bez dokumentów, wytycznych wytworzonych przez Pracowników z Grupy 1 zajmujących się analizą danych pozostałe osoby na określonych stanowiskach nie wytworzyłby określonej pracy twórczej.
2.… (dalej: Grupa 2)
Osoby z Grupy 2 zatrudnione na stanowisku :
·… – posiadają określoną wiedzę domenową, przeprowadzają badania oraz na ich podstawie przygotowują publikacje zamieszczane na platformie Spółki. Dodatkowo osoby te wprowadzają poprawki, korekty do swoich artykułów.
·… – tworzą treści, nadzorują jakość publikowanych artykułów, wprowadzają określone poprawki stylistyczne lub językowe, sugerują autorom tekstów zmiany w ich sporządzaniu.
Efektem pracy publicystycznej … oraz … są zatem sporządzone artykuły, które mają spełnić określone biznesowe potrzeby.
·… – analizuje treść pod kątem zwiększenia jej widoczności i atrakcyjności w wynikach wyszukiwarek internetowych oraz korzystania przez użytkowników.
·… – odpowiada za reputację (wizerunek) Spółki przed odbiorcami w Internecie.
·… – odpowiada za tworzenie rozwiązań, których efektem jest zwiększanie dostępności, intuicyjności i łatwości korzystania z oferowanych przez Spółkę produktów oraz publikowanych treści.
Wykonanie prac twórczych przez …, … oraz … jest ściśle związane z publikowanymi treściami na wspieranych przez Wnioskodawcę platformach internetowych. Dzięki innowacyjnej prezentacji treści w sieci, zwiększeniu ich widoczności, wdrażaniu nowych rozwiązań pozwalających na ich intuicyjne korzystanie Spółka pozyskuje nowych klientów.
3.… (dalej: Grupa 3)
Osoby pracujące na stanowiskach:
- planują, tworzą, projektują, rozwijają i testują oprogramowanie lub aplikacje,
- piszą kody źródłowe, sprawdzają ich jakość,
- projektują ogólny wyglądu serwisu i rozmieszczenie treści,
- rozwijają, integrują i wdrażają komponenty aplikacji, w tym rozwijają wygląd i działanie stron i aplikacji oraz integrację baz danych,
- piszą programy i automatyczne testy do analizy jakości oprogramowania,
- tworzą dokumentację testową,
- tworzą i utrzymują kod i infrastrukturę wykorzystywane do automatyzacji procesów wydawania, wdrażania i aktualizacji stron i aplikacji,
- uczestniczą w spotkaniach dotyczących tworzenia oprogramowania.
W celu wykonania pracy twórczej osoby na stanowiskach w Grupie 3 muszą posiadać wiedzę i kwalifikacje z zakresu języków oprogramowania oraz stosować metodyki …, … lub … .
4.… (dalej: Grupa 4)
Osoby pracujące w Grupie 4 zajmują się:
- tworzeniem zindywidualizowanych treści w postaci artykułów specjalistycznych, komunikatów prasowych, ogłoszeń, postów w mediach społecznościowych, których celem jest budowanie marki ofertowanych produktów.
Efektem pracy twórczej są zatem określone publikacje zamieszczane na różnych kanałach w różnych kanałach komunikacji z klientami. Osoby pracujące w tym obszarze posiadają szerokie kompetencje językowe i komunikacyjne, wiedzę z zakresu budowania marki dostawcy usługi i produktów oraz strategii reklamowych i komunikacyjnych. Dzięki swojej ekspertyzie potrafią tworzyć i wdrażać skuteczne kampanie, budować relacje oraz zarządzać reputacją firmy.
5.… (dalej: Grupa 5)
Osoby pracujące na stanowiskach w Grupie 5 zajmują się:
- zarządzaniem produktami (funkcjonalnościami, stronami internetowymi, narzędziami i aplikacjami) w sposób realizujący cele strategiczne danego produktu,
- projektują i rozwijają dany produkt, tworzą strategię jego rozwoju, prognozy i plany biznesowe, projektują badania, innowacje, przeprowadzają testy i eksperymenty w celu weryfikacji tez badawczych dla danego pomysłu,
- tworzą strategie i projektują kampanie marketingowe,
- tworzą dokumentacje stron internetowych i programów,
- projektują warsztaty dla zespołów zajmujących się wytwarzaniem oprogramowania lub treści w celu realizacji strategii produktu.
W celu wykonania pracy twórczej osoby zatrudnione w Grupie 5 uczestniczą we wszystkich etapach cyklu życia produktu, w tym w tworzeniu, wdrażaniu, modyfikacjach, aktualizacjach i utrzymaniu produktu. Dodatkowo, osoby te zbierają i utrzymują bieżący zestaw wymagań klientów lub użytkowników dla istniejących i przyszłych produktów. Ponadto identyfikują, oceniają i rekomendują możliwości marketingowe zgodne z celami strategicznymi rozwoju produktu. Efekty ich pracy twórczej potwierdza odpowiednia dokumentacji oraz projekty dla danego produktu.
6.… (dalej: Grupa 6)
Osoby na stanowiskach w Grupie 6 w określonym zakresie:
- piszą kody źródłowe i skrypty, umożliwiające automatyzację zadań związanych z optymalizacją silników wyszukiwania (zwiększoną widocznością produktów w wyszukiwarkach internetowych).
Do powyższego używają wiedzy z zakresu języków programowania, dobrych praktyk dot. … i znajomości wewnętrznych standardów pracy nad treściami, które często stanowią analizy wypracowane przez osoby z innych stanowisk pracy.
7.… (dalej: Grupa 7)
Osoby pracujące w Grupie 7:
- zarządzają serwisami (funkcjonalnościami i treściami stron internetowych) w sposób realizujący cele strategiczne firmy,
- opracowują strategię rozwoju serwisów,
- planują i tworzą treści, prognozy i plany biznesowe,
- wprowadzają innowacje, planują badania, testy i eksperymenty w celu weryfikacji tez badawczych,
- opracowują specyfikacje dla tworzenia i ulepszania treści oraz funkcjonalności stron internetowych i projektowaniem ścieżek użytkownika, układu i logicznej sekwencji treści na stronie,
- tworzą, tłumaczą, optymalizują i redagują treści w sposób, który zwiększa widoczność produktu w wynikach wyszukiwania, zwiększa atrakcyjność dla użytkowników i innych firm,
- przygotowują i przeprowadzają analizy danych o ruchu na serwisach oraz zachowaniu użytkowników w dalszych częściach lejka sprzedażowego oraz przygotowują specyfikację projektów graficznych i zmian na stronach internetowych.
W celu wykonania powyższych zadań, osoby te muszą posiadać kwalifikację i wiedzę z zakresu optymalizowania stron pod kątem wyszukiwarek internetowych, …, analizy danych, tworzenia atrakcyjnych treści, marketingu internetowego oraz kognitywistyki i psychologii konsumentów.
8.… (dalej: Grupa 8)
Osoby pracujące na stanowisku w Grupie 8 zajmują się:
- projektowaniem i przeprowadzaniem badań na użytkownikach lub innych grupach (klientach, pracownikach),
- przeprowadzaniem analiz i tworzeniem na ich podstawie rekomendacji dotyczących dalszego rozwoju produktu.
W celu wykonywania powyższych prac twórczych osoby te posiadają wiedzę na temat metodyki przeprowadzania badań ilościowych i jakościowych, umiejętności analityczne oraz dogłębne zrozumienie produktów i usług, które wspierają. Efekty ich pracy twórczej utrwalane są za pomocą raportów, analiz, w których zawarte są wnioski z przeprowadzonych badań.
9.… (dalej: Grupa 9)
Osoby pracujące na stanowisku w Grupie 9:
· tworzą treści wideo (krótkie filmy promocyjne, webinary, filmy instruktażowe i inne) w sposób, który zwiększa widoczność i atrakcyjność w wynikach wyszukiwania platform internetowych,
· tworzą scenariusze i skrypty treści wideo,
· tworzą raporty i analizy skuteczności użycia ich treści w kampaniach informacyjnych i marketingowych.
W celu wykonywania pracy twórczej (audialnej i audiowizualnej) osoby z Grupy 9 wykorzystują określone narzędzia do obróbki wideo, nagrywania dźwięku i obrazu.
10.… (dalej: Grupa 10)
Osoby zajmujące stanowisko w Grupie 10 zajmują się:
· opracowaniem ogólnego projektu i specyfikacji dla tworzenia i ulepszania doświadczeń oraz funkcjonalności interfejsów użytkownika dla wspieranych przez Spółkę produktów, w tym stron internetowych, oprogramowania, sprzętu i narzędzi,
· tworzeniem wewnętrznych i zewnętrznych stron internetowych, w tym grafik, animacji i funkcjonalności,
· projektowaniem układu stron internetowych i treści online, grafik interfejsu użytkownika, ikon, schematów kolorów, treści,
· tworzeniem i projektowaniem ścieżek użytkownika, układu i logicznej sekwencji treści na stronie lub w aplikacji,
· planowaniem i tworzeniem rozwiązań wizualnych do komunikowania produktu lub usługi w sieci, projektowaniem i przeprowadzaniem warsztatów z interesariuszami i zespołami zajmującymi się wytwarzaniem oprogramowania, w celu ustalenia skutecznego układu treści i zwiększenia wartości produktów programów i aplikacji dla użytkownika końcowego.
W celu wykonania powyższych zadań, osoby te muszą posiadać kwalifikację i wiedzę z zakresu …, tworzenia treści graficznych, znajomość programów graficznych i narzędzi do pracy zespołowej i kreatywnej online, wiedzę z zakresu dobrych praktyk tworzenia aplikacji i programów komputerowych oraz kognitywistyki i psychologii konsumentów. Korzystają również z narzędzi projektowych do tworzenia storyboardów, próbek, prototypów i szablonów do demonstracji i testowania użytkowników.
11.… (dalej: Grupa 11)
Osoby pracujące na stanowisku w Grupie 11 zajmują się:
· zarządzaniem zespołami, w tym mogą wykonywać zadania specjalistyczne związane z obszarem, którym zarządzają,
· wskazują na rozwiązania określonych problemów, proponują i wdrażają pomysły, strategie i metody wykonywania zadań,
· bezpośrednim wsparciem przy wykonywaniu określonych zadań (np. poprzez korektę błędów i proponowanie usprawnień lub zastępstwo).
W celu wykonywania powyższych zadań, osoby te muszą posiadać wiedzę specjalistyczną z obszaru, w którym specjalizuje się ich zespół oraz zrozumienie szerszego kontekstu biznesowego i organizacyjnego. Efektem ich pracy twórczej są określone rekomendacje co do sposobu wykonania określonego zadania.
12.… (dalej: Grupa 12)
Osoby pracujące na stanowisku w Grupie 12 stanowią stałe ogniwo w procesie tworzenia i ulepszania produktów cyfrowych obsługiwanych przez Wnioskodawcę. W ramach swoich obowiązków zajmują się:
- bezpośrednią współpracą z zespołami produktowymi, technologicznymi, marketingowymi i sprzedażowymi w celu zrozumienia i wsparcia prawnego i regulacyjnego procesu tworzenia nowych funkcji i produktów od fazy koncepcyjnej, przez wdrożenie i utrzymanie, aż po ich marketing i sprzedaż,
- opracowaniem niestandardowych, kreatywnych rozwiązań prawnych i regulacyjnych, które wspierają innowacyjność produktów i procesów biznesowych,
- wdrażaniem strategii … i … we współpracy z zespołami inżynierskimi celem zapewnienia, że prywatności użytkowników serwisów i aplikacji jest należycie uwzględniona już na etapie projektowania,
- współtworzeniem testów, eksperymentów oraz kampanii marketingowych.
Efektem pracy twórczej osób zatrudnionych w Grupie 12 są idee, koncepcje, projekty, analizy, oceny ryzyka, audyty, wytyczne, rekomendacje, które są następnie implementowane przez pozostałe zespoły w procesie tworzenia i ulepszania stron internetowych i aplikacji. Rezultaty ich pracy objęte są tajemnicą firmową i posiadają wartość materialną.
13.… (dalej: Grupa 13)
Osoby pracujące na stanowisku w Grupie 13 zajmują się:
· przystosowaniem treści (fragmentów kodu źródłowego, stron internetowych, artykułów, wideo i innych treści) do globalnego użytkowania w obsługiwanych przez Spółkę produktach poprzez tłumaczenie i dostosowanie tych treści do potrzeb kulturowych i językowych lokalnych odbiorców w innych krajach,
· przygotowaniem treści do ich umieszczenia na stronach internetowych i w produktach Spółki w sposób spójny z rozwiązaniami technologicznymi firmy,
· przygotowaniem stron marketingowych, tworzeniem i planowaniem testów …, tworzeniem raportów i analiz skuteczności ich działań.
Osoby zatrudnione w Grupie 13 w celu wykonania swoich zadań posiadają dogłębną znajomość języków i kultur, w ramach których tworzą i modyfikują treści. Znają też standardy firmy i oprogramowanie wspomagające zarządzanie treściami i tłumaczenie ich oraz posiadają wiedzę z zakresu dobrych praktyk przygotowania treści marketingowych. Efektem ich prac twórczych są m.in. tłumaczenia, raporty, analizy skuteczności działań oraz odpowiednio przygotowana treść umieszczana na platformach internetowych.
Należy również zaznaczyć, że czas osób zatrudnionych na powyżej przedstawionych stanowiskach z Grupy od 1 do 13 przeznaczony na prace twórcze zależy od zajmowanego przez nich stanowiska oraz poziomu eksperckiego (merytorycznego) pracownika i może mieć związek ze stażem pracy, wiedzą specjalistyczną, wymaganiami biznesowymi oraz potrzebami danego produktu.
Dodatkowo, Wnioskodawca zaznacza, że Pracownicy zatrudnieni w Spółce na różnych stanowiskach często kooperują ze sobą i wspólnie projektują rozwiązania w celu wytworzenia zgodnego z zapotrzebowaniem klientów, ulepszonego lub całkowicie nowego produktu czy też wdrożenia nowych funkcjonalności oraz rozwiązań. Ich praca po części składa się również z prezentowania swoich pomysłów innym członkom zespołu oraz dzielenia się z członkami zespołu swoim doświadczeniem zawodowym.
Przeniesienie praw autorskich do Utworów na Spółkę
W ramach realizowania obowiązków służbowych, Pracownicy Spółki w wyniku kreatywnej i indywidualnej pracy tworzą utwory (dalej: Utwór) w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 z późn. zm. – dalej: ustawa o PA). Wśród tych utworów można wyróżnić m.in. kody źródłowe programów komputerowych, aplikacji webowych, internetowych, bazy oraz struktury danych, dokumentację techniczną, specyfikacje, plany, analizy danych, analizy biznesowe opinie oraz rekomendacje, projekty graficzne, artykuły i publikacje specjalistyczne, poradniki zawodowe, skrypty, scenariusze oraz treści wideo.
Wykonane prace przez Pracowników z Grup od 1 do 13 charakteryzują się wysoką niepowtarzalnością, indywidualnością oraz oryginalnością. Oznacza to, że Pracownicy poprzez tworzenie Utworów (choćby w postaci nieukończonej) mogą być uznani za ich twórców i/lub współtwórców.
Umowy o pracę zawarte pomiędzy Spółką, a Pracownikami będą przewidywać tzw. wtórne przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworu lub jego części, tj. prawa te będą przysługiwać Pracownikom oraz będą przenoszone na Spółkę na wskazanych w umowie o pracę polach eksploatacji z momentem udostępnienia/dostarczenia Utworu lub jego części przez Pracownika Spółce w uzgodniony sposób.
Nabycie praw autorskich majątkowych będzie dotyczyć również fragmentu lub wyodrębnionej części Utworu, o ile mają one cechy utworu w rozumieniu ustawy o PA. Powyższe będzie dotyczyć również prawa do wykonywania praw zależnych oraz prawa do zezwalania na wykonywanie praw zależnych do opracowań Utworu, a w szczególności prawa do sporządzania, korzystania i rozporządzania opracowaniami Utworów.
W związku z nabywaniem autorskich praw majątkowych od Pracowników, Spółka utworzy wydzielone cyfrowe repozytorium, w którym będą zapisywane efekty pracy twórczej poszczególnych Pracowników.
Zasady ustalania wysokości Honorarium autorskiego
Zgodnie z zawartymi umowami o pracę, Pracownicy będą otrzymywać miesięczne wynagrodzenie w określonej umownie maksymalnej wysokości będące sumą:
a) wynagrodzenia zasadniczego wypłacanego z tytułu wykonywania przez Pracownika nietwórczych obowiązków pracowniczych, które nie może być niższe niż aktualnie obowiązujące wynagrodzenie minimalne, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207 z późn. zm.) (dalej jako: Wynagrodzenie zasadnicze); oraz
b) honorarium autorskiego z tytułu przeniesienia na Spółkę majątkowych praw autorskich do stworzonych przez Pracowników w danym miesiącu Utworów, do którego Spółka, działając jako płatnik, planuje stosowanie 50% kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 ustawy o PIT (dalej jako: Honorarium autorskie).
Oprócz czynności i rezultatów twórczych, wykazanych powyżej, Pracownicy będą wykonywać również inne czynności niebędące czynnościami o charakterze twórczym, jak np. zadania administracyjne, zarządcze, menedżerskie czy techniczne. Tym samym, w celu ustalenia wysokości Honorarium autorskiego Wnioskodawca rozważa wprowadzić dwa rozwiązania, które będą stosowane w odniesieniu do poszczególnych Pracowników. Kwestia wyboru kalkulacji wysokości Honorarium będzie każdorazowo indywidualnie ustalane z Pracownikiem. W tym zakresie, w umowie o pracę z Pracownikiem zostanie ustalone jedno z dwóch rozważanych rozwiązań. Wybór między obydwoma rozwiązaniami będzie determinowała specyfika wykonywanej pracy przez Pracownika oraz jego przewidywany wkład twórczy. Ponadto, Wnioskodawca nie wyklucza też tego, że może ostatecznie postanowić o wprowadzeniu tylko jednej z dwóch opisanych we wniosku metod kalkulacji honorarium autorskiego.
Pierwsze rozwiązanie będzie polegało na ustaleniu wysokości Honorarium autorskiego na podstawie proporcji rzeczywistego czasu spędzonego przez danego Pracownika nad danym Utworem w stosunku do czasu poświęconego na wykonanie prac, które nie mają charakteru twórczego (dalej: Kalkulacja 1).
W ramach Kalkulacji 1 warunkiem uzyskania Honorarium będzie przedstawienie przez Pracownika raportu z wykonanych prac twórczych (dalej jako: Raport) za każdy okres rozliczeniowy oraz akceptacja tego raportu przez osoby wyznaczone przez Spółkę.
Procedura raportowania prac twórczych będzie następująca:
· do 12 dnia miesiąca Pracownik będzie składał zatwierdzoną deklarację, w której wstępnie oszacuje, jaką ilość czasu pracy w bieżącym miesiącu poświęcił na tworzenie Utworów, z uwzględnieniem maksymalnego pułapu czasu pracy przewidzianego w umowie o pracę.
Ilość czasu Pracownik będzie wyrażał w procentach, mając na uwadze w szczególności:
1)wykonaną pracę twórczą do dnia złożenia deklaracji,
2)zaplanowaną pracę twórczą do końca bieżącego miesiąca, oraz
3)wszelkie zaplanowane nieobecności do końca bieżącego miesiąca.
·do ostatniego dnia roboczego miesiąca Pracownik będzie składał zatwierdzony raport miesięczny zawierający szczegółową ewidencję Utworów stworzonych w bieżącym miesiącu, do których autorskie prawa majątkowe zostały przeniesione na Spółkę oraz rzeczywistą ilość czasu pracy (wyrażoną w procentach) poświęconą na stworzenie tych Utworów.
W Raportach będą ujmowane jedynie te efekty prac twórczych, które będą stanowiły Utwór (lub jego fragmenty) w rozumieniu art. 1 ustawy o PA. Dodatkowo Raport musi zawierać informacje umożliwiające identyfikację stworzonych Utworów. Pracownik zobowiązany jest w tym zakresie do dołożenia szczególnej staranności w oznaczeniu Utworów.
Drugim rozwiązaniem będzie ustalenie w umowie o pracę stałego pułapu procentowego, na podstawie którego będzie obliczane Honorarium autorskie (dalej: Kalkulacja 2). Ustalony pułap procentowy będzie różnił się w zależności od zajmowanego stanowiska i poziomu eksperckiego (merytorycznego) pracownika, a jego przypisanie zostanie poprzedzone analizą wykonywanej pracy twórczej na danym stanowisku i poziomie.
W ramach Kalkulacji 2, raport składany przez poszczególnych Pracowników będzie wskazywał ewidencję Utworów stworzonych w bieżącym miesiącu, do których autorskie prawa majątkowe zostały przeniesione na Spółkę.
Przy każdym z tych rozwiązań Honorarium autorskie będzie wyraźnie wyodrębnione w zawartej z Pracownikiem umowie o pracę oraz w każdym przypadku będzie powiązane z nabyciem przez Spółkę praw do konkretnych utworów lub ich części. Aby w danym okresie rozliczeniowym otrzymać Honorarium autorskie, pracownik będzie musiał zgłosić co najmniej jeden utwór. Pracownicy, którzy nie zgłoszą żadnego utworu w okresie rozliczeniowym, niezależnie od metody, Kalkulacji 1 lub 2, otrzymają wynagrodzenie nieuwzględniające Honorarium autorskiego w tym okresie rozliczeniowym.
Pozytywna weryfikacja raportów składanych przez poszczególnych Pracowników, m.in. w oparciu o zakres Utworów przekazanych do repozytorium, będzie podstawą do zakwalifikowania odpowiedniej części wynagrodzenia Pracownika jako Honorarium Autorskiego.
Zdarzenie przyszłe przedstawione powyżej nie obejmuje transakcji, zespołu transakcji lub innych zdarzeń wskazanych w art. 14b § 3a Ordynacji Podatkowej.
Pytania
1. Czy na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 1 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych?
2. Czy na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 4 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 2 z tytułu przychodów uzyskiwanych z działalności publicystycznej?
3. Czy na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 3 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych?
4. Czy na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 4 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 4 z tytułu przychodów uzyskiwanych z działalności publicystycznej?
5. Czy na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 5 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych?
6. Czy na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 6 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych?
7. Czy na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 7 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych?
8. Czy na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 8 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych?
9. Czy na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 9 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie twórczości audialnej i audiowizualnej?
10. Czy na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 10 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych?
11. Czy na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 11 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych?
12. Czy na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 12 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych?
13. Czy na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 13 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych?
14. Czy zaproponowane zasady ustalania wysokości Honorarium autorskiego przy zastosowaniu przez Wnioskodawcę Kalkulacji 1 polegającej na ustaleniu proporcji rzeczywistego czasu spędzonego przez danego Pracownika nad danym Utworem w stosunku do czasu poświęconego na wykonanie prac pozwala na zastosowanie do wypłat Honorarium autorskiego kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT?
15.Czy zaproponowane zasady ustalania wysokości Honorarium autorskiego przy zastosowaniu przez Wnioskodawcę Kalkulacji 2 polegającej na ustaleniu stałego pułapu procentowego pozwala na zastosowanie do wypłat Honorarium autorskiego kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT?
Wnioskodawca chciałby zaznaczyć, że na powyżej wskazane pytania nie odpowiada wprost interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 15 września 2020 r. (nr DD3.8201.1.2018). Interpretacja ogólna wskazuje na pewne ogólne zasady, które powinny by zachowane, by płatnik mógł zastosować 50% koszty uzyskania przychodu, nie mniej jednak nie odpowiada wprost na pytanie jak szeroki jest zakres stosowania art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 i 4 ustawy o PIT. Tym samym, Wnioskodawca wystąpił o interpretację.
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 1 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych;
2) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 4 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 2 z tytułu przychodów uzyskiwanych z działalności publicystycznej;
3) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 3 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych;
4) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 4 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 4 z tytułu przychodów uzyskiwanych z działalności publicystycznej;
5) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 5 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych;
6) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 6 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych;
7) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 7 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych;
8) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 8 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych;
9) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 9 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie twórczości audialnej i audiowizualnej;
10) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 10 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych;
11) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 11 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych;
12) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 12 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych;
13) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT Spółka wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przedstawionym stanie przyszłym będzie zobowiązana do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do Honorarium autorskiego wypłacanego Pracownikom z Grupy 13 z tytułu przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych;
14) zaproponowane zasady ustalania wysokości Honorarium autorskiego przy zastosowaniu przez Wnioskodawcę Kalkulacji 1 polegającej na ustaleniu proporcji rzeczywistego czasu spędzonego przez danego Pracownika nad danym Utworem w stosunku do czasu poświęconego na wykonanie prac pozwala na zastosowanie do wypłat Honorarium autorskiego kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT;
15) zaproponowane zasady ustalania wysokości Honorarium autorskiego przy zastosowaniu Kalkulacji 2 polegającej na ustaleniu proporcji rzeczywistego czasu spędzonego przez danego Pracownika nad danym Utworem w stosunku do czasu poświęconego na wykonanie prac pozwala na zastosowanie do wypłat Honorarium autorskiego kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.
Uzasadnienie
Ad 1-13
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o PIT, zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi w pkt 1 wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.
Stosownie do art. 12 ust. 1 tej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W myśl art. 12 ust. 4 cytowanej ustawy, za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Z treści art. 32 ust. 1 ustawy o PIT, wynika, że zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca pełni funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, a zatem jest odpowiedzialny za pobranie zaliczek od podatku chodowego od wypłacanych wynagrodzeń Pracowników.
Przechodząc do kwestii kosztów uzyskania przychodów, są one uregulowane w przepisach rozdziału 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W myśl art. 22 ust. 9 pkt 3 tejże ustawy, koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Jak stanowi art. 22 ust. 9a tejże ustawy, w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Stosownie do ust. 9aa ww. artykułu w przypadku zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a, pkt 152 lit. a, pkt 153 lit. a oraz pkt 154 w zakresie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, suma łącznych kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, oraz przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a, pkt 152 lit. a, pkt 153 lit. a oraz pkt 154 w zakresie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 22 ust. 9b ww. ustawy, przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:
1) działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
2) działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;
3) produkcji audialnej i audiowizualnej;
4) działalności publicystycznej;
5) działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;
6) działalności konserwatorskiej;
7) prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2509), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;
8) działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.
W świetle art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z ust. 9b ustawy o PIT oraz zgodnie z jednolitą linią orzeczniczą (np. wyrok NSA z dnia 1 września 2023 r. (sygn.akt. II FSK 347/21), z dnia 7 września 2021 r. (sygn. akt II FSK 75/19), z dnia 24 lutego 2021 r. (sygn. akt II FSK 2933/20) Wnioskodawca jako płatnik może zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodu po spełnieniu następujących warunków:
1) praca wykonywana przez Pracownika jest przedmiotem prawa autorskiego, a więc spełnia przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
2) Pracownik jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i uzyskiwanie przychodu przez Pracownika wynika z korzystania przez twórcę z tychże praw lub rozporządzania tymi prawami;
3) Przychody Pracowników muszą być uzyskiwane z rodzajów działalności, o których mowa w art. 22 ust. 9b ustawy o PIT;
4) stosunek prawny łączący Pracownika i Spółkę przewiduje zróżnicowanie wynagrodzenia należnego Pracownikowi za część związaną z korzystaniem z praw autorskich i część związaną z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych oraz Spółka jako pracodawca prowadzi stosowną dokumentację w tym zakresie;
5) określenie wartości Honorarium autorskiego oraz procedur jego obliczania powinno być jasno i precyzyjnie zawarte w dokumentach regulujących treść stosunku pracy w czasie jego istnienia.
W przypadku spełnienia warunku nr 1, 2 należy odnieść się do art. 1 ust. 1 ustawy o PA, zgodnie z którym przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Ponadto jak stanowi art. 1 ust. 2 ustawy o PA, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2) plastyczne;
3) fotograficzne;
4) lutnicze;
5) wzornictwa przemysłowego;
6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7) muzyczne i słowno-muzyczne;
8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9) audiowizualne (w tym filmowe).
Biorąc pod uwagę powyższe, w rozumieniu ustawy o PA przedmiotem prawa autorskiego są wszelkie przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze bez względu na to, czy są to dzieła artystyczne, utwory naukowe lub literackie. Wobec tego działalność twórczą należy rozumieć szeroko.
W tym zakresie, zdaniem Wnioskodawcy, działalność ta obejmuje prace wykonywane przez Pracowników z Grupy od 1 do 13 polegających m.in. na tworzeniu (projektowaniu) programów komputerowych, grafik, artykułów, poradników, treści publikowanych na platformie, treści wideo.
Ponadto, jak wynika z wyroku WSA w Szczecinie z 20 września 2014 r., (sygn. akt I ACa 574/14): „Utwór powinien stanowić rezultat działalności kreacyjnej, prowadząc do powstania subiektywnie nowego wytworu intelektu. Tę cechę utworu określa się niekiedy mianem oryginalności. Z tego względu nie można zakwalifikować jako utworu efektu działalności wyłącznie rutynowej, szablonowej, zdeterminowanej (przez przeznaczenie, materiał, wiążące schematy), pozbawiającej twórcę swobody dokonywania wyborów. Podkreślić jednocześnie trzeba, że sam przejaw działalności twórczej nie jest warunkiem wystarczającym do zakwalifikowania określonego wytworu jako przedmiotu prawa autorskiego, albowiem konieczne jest, aby wytwór charakteryzował się także indywidualnością. Oznacza to, że samodzielnie wytworzone produkty intelektualne można uznać za utwór, jeżeli wykazują dostatecznie doniosłe różnice w porównaniu z uprzednio wytworzonymi produktami intelektualnymi”.
Efekty wykonywanej przez Pracowników pracy stanowią pracę twórczą, charakteryzują się indywidualnością oraz oryginalnością. Efekty prac są rezultatem działań Pracowników, w wyniku których powstają subiektywnie nowe wytwory intelektu w postaci analiz, kodów źródłowych, dokumentacji, publikacji, treści audiowizualnych itp., a co za tym idzie, więc wyniki prac Pracowników (twórców i/lub współtwórców) stanowią Utwory zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o PA.
Kolejnym warunkiem jest to, aby Pracownicy uzyskiwali przychody z działalności określonej w art. 22 ust. 9b ustawy o PIT.
W tym zakresie Wnioskodawca zaznacza, że wytworzony Utwór często nie jest efektem pracy jednej osoby, lecz wynika z rezultatów pracy wykonywanych na różnych etapach. Ponadto, jeśli chodzi o wskazanie o działalności z art. 22 ust. 9b ustawy o PIT w przypadku Pracowników będą to przychody z działalności twórczej w zakresie programów komputerowych, twórczości audialnej i audiowizualnej oraz działalności publicystycznej.
I tak, w przypadku tworzonych przez Pracowników Utworów w postaci programów komputerowych działalności twórczej nie będą stanowić jednostkowe czynności, takie jak np. stworzenie kodu źródłowego, ale działalność ta obejmuje wszystkie wyniki prac, które miały wpływ na jego ostateczny oprogramowania w całym procesie jego powstawania, np.:
· dokumentacja techniczna i projektowa programów komputerowych;
· plany, scenariusze i przypadki testowe;
· procedury/instrukcje użytkowania, instrukcje uruchomieniowa;
· bazy oraz struktury danych;
· projekty graficzne;
· raporty i analizy danych;
· badania biznesowe, produktowe.
W przypadku utworzenia programu komputerowego występuje koordynacja prac twórczych, których ostateczny efekt obejmuje kilka etapów prac wykonywanych na różnych stanowiskach obejmujący prace od sporządzenia określonych analiz biznesowych, zdiagnozowanie określonych problemów, zapotrzebowań klientów po opracowanie i wdrożenie rozwiązań w postaci oprogramowania.
Zatem w przypadku programu komputerowego prace twórcze obejmują prace wykonywane przez osoby zatrudnione w Grupach (1,3,5,6,7,8,10,11,12,13).
Zasadność powyższego podejścia potwierdza m.in. interpretacja indywidualna DKIS z dnia 3 sierpnia 2023 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.528.2023.1.PSZ), z dnia 8 kwietnia 2022 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.26.2022.1.AMN), z dnia 24 lutego 2022 r. (sygn. 0115-KDIT1. 4011.962.2021.1.MST), z dnia 24 czerwca 2021 r. (sygn. 01115-KDWT.4011.54.2021.2.KW), czy też interpretacja indywidualna z dnia 2 kwietnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.343.2021.1.RR), w której wskazano: „Jak z powyższego wynika, sformułowanie „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych”, zawarte w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy korzystania i rozporządzania prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z działaniami podejmowanymi w celu stworzenia programów komputerowych. W tym znaczeniu nie tylko kody źródłowe programów komputerowych wypełniają przesłanki wynikające z art. 22 ust. 9b pkt 1 omawianej ustawy, lecz także utwory powstałe w procesie tworzenia programu komputerowego, tj. kody źródłowe programów komputerowych i/lub aplikacji mobilnych i/lub webowych, plany i/lub prototypy systemów, bazy oraz struktury danych, strony internetowe, dokumentacja techniczna, publikacje naukowe, specyfikacje (w tym specyfikacje architektury projektowanych rozwiązań informatycznych), plany, analizy, raporty oraz rekomendacje, projekty graficzne (np. interfejs użytkownika), materiały reklamowe i marketingowe, materiały audio-wideo, a także prezentacje. Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych w celu tworzenia programów komputerowych, począwszy od identyfikowania potrzeb biznesowych użytkownika końcowego (...), poprzez analizę wstępną rozwiązania informatycznego (...), projektowanie rozwiązania informatycznego (...), wytworzenie rozwiązania informatycznego (...), aż do dostarczenia i wdrożenia rozwiązania informatycznego u klienta (...). Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe”.
W przypadku kolejnej kategorii działalność twórczej, a mianowicie dotyczącej twórczości audialnej i audiowizualnej należy wskazać, że obejmuje ona Pracowników z Grupy 9. Efektami prac tej działalności są m.in. treści wideo, filmy instruktażowe, skrypty, scenariusze itp., które mają oryginalny charakter, tj. zawierają obiektywnie nową wartość. Ponadto, noszą cechę indywidualności i stanowią efekt nieszablonowej, samodzielnej pracy zakończonej niepowtarzalnym rezultatem, który musi każdorazowo być dostosowany do potrzeb konkretnego projektu. Zatem wyniki tych prac mieszczą w zakresie art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT.
Dodatkowo, należy zaznaczyć, że w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych brak jest definicji utworu audiowizualnego. Zatem zasadne jest odwołanie się do definicji terminu „audiowizualny”.
Wyraz „audiowizualny”, wg Słownika języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego (http://sjp.pwn.pl), oznacza „słyszalny i widzialny, odnoszący się do urządzeń i metod operujących dźwiękiem i obrazem”. Natomiast użycie spójnika „i” oznacza, że obie czynności powinny być spełnione równocześnie.
Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 15 czerwca 2018 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.228.2018.2.AK) oraz z dnia 20 kwietnia 2018 r. (sygn. 0114-KDIP3-3.4011.76.2018.2.LZ).
Powyżej przytoczona definicja potwierdza klasyfikację prac twórczych Pracowników z Grupy 9 do działalności twórczej w zakresie twórczości audialnej i audiowizualnej.
W przypadku pozostałej Grupy Pracowników (z Grupy 2 i 4) wykonywana przez nich działalność twórcza obejmuje działalność publicystyczną. W związku z tym, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest definicji działalności publicystycznej, należy w tym zakresie posłużyć się definicją językową tego pojęcia.
I tak, według słownika PWN „Działalność publicystyczna” to „wypowiedzi (piśmiennicze i kolokwialne) na aktualne tematy (publicystyka jest klasyfikowana w zależności od dziedziny, której dotyczy na: społeczną, polityczną, gospodarczą, kulturalną), przedstawiające wyraźnie poglądy i opinie, często o charakterze polemicznym, tendencyjnym, interpretuje i ocenia fakty z przyjętego punktu widzenia, zmierza do kształtowania opinii publicznej, publicystyka pozaprasowa to przede wszystkim traktaty, polemiki, pisma ulotne. Publicystka jest kwalifikowana zależnie do dziedziny, której dotyczy, na polityczną, ekonomiczną, społeczną, kulturalną i naukową”.
Wykonywane prace twórcze w tym obszarze obejmują nie tylko stricte napisanie określonego tekstu przez autora, ale i czynności dotyczące wprowadzenie do nich określonych modyfikacji, korekty. W tym względzie czynności te mieszczą się w zakresie działalności publicystycznej. Ponadto, należy zaznaczyć, że teksty tworzone przez Pracowników będą oryginalne, niepowtarzalne, zawierające cechę indywidualności. Dodatkowo, autorzy tekstów będą niekiedy wyrażać swoje subiektywne stanowiska i poglądy na poruszane przez nich tematy oraz przedstawiać własne propozycje rozwiązania omawianych problemów, np. ze sfery zatrudnienia pracowników czy nawiązania nowych kontaktów biznesowych. Dodatkowo, działalność ta obejmuje sposób ich publikacji oraz działania mające zwiększenie jej widoczności oraz popularności.
Potwierdzenie zakwalifikowania tego rodzaju czynności do działalności publicystycznej zgodnie z art. 22 ust. 9b pkt 4 ustawy o PIT potwierdza interpretacja indywidualna DKIS z dnia 28 sierpnia 2024 r. (sygn. 0112-KDIL2-2.4011.488.2024.1.AA), z dnia 7 października 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.562.2022.3.NM).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W myśl art. 12 ust. 4 ww. ustawy:
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Zgodnie z art. art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Koszty uzyskania przychodów zostały natomiast uregulowane w przepisach rozdziału 4 omawianej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Natomiast z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Przy czym, w myśl art. 22 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Zgodnie z art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przedmiotowe koszty stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:
1)działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
2)działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;
3)produkcji audialnej i audiowizualnej;
4)działalności publicystycznej;
5)działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;
6)działalności konserwatorskiej;
7)prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2021 poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 655), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;
8)działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej,badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.
Z powyższego przepisu wynika zatem, że tylko ww. rodzaje działalności pozwalają na zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy, takich jak „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych, jak np. „utwór”, natomiast ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm.):
Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
W szczególności – jak stanowi ust. 2 tego przepisu – przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2) plastyczne;
3) fotograficzne;
4) lutnicze;
5) wzornictwa przemysłowego;
6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7) muzyczne i słowno-muzyczne;
8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9) audiowizualne (w tym filmowe).
W pierwszej kolejności wskazać należy, że przymiotnik „twórczy”, który poprzedza wymieniane przez ustawodawcę w art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rodzaje działalności można zdefiniować jako mający na celu tworzenie; będący wynikiem tworzenia, a jako jego synonimy Słownik Języka Polskiego PWN wymienia m.in. przymiotniki: konstruktywny, kreatywny, kreacyjny. Nie ulega zatem wątpliwości, że objęte przedmiotowym przepisem efekty takiej działalności musi cechować kreatywność, unikalność czy osobiste ujęcie przez ich twórców.
W rozumieniu prawa autorskiego jako twórczy traktowany jest taki rezultat działalności, który na tyle związany jest z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identycznie skierowany wysiłek twórczy uzyskała analogiczny lub zasadniczo zbliżony rezultat.
Przedmiotem prawa autorskiego są wszelkie przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze bez względu na to, czy są to dzieła artystyczne, utwory naukowe lub literackie.
Jednocześnie z uwagi na fakt, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostało zdefiniowane pojęcie „działalność twórcza”, to należy odwołać się do słownikowego znaczenia tego pojęcia.
I tak – zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (wydanie internetowe), „działalność” oznacza:
1)„zespół działań podejmowanych w jakimś celu”,
2)„funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś”.
Natomiast twórczy oznacza:
1)„mający na celu tworzenie; też: będący wynikiem tworzenia”,
2)„dotyczący twórców”.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Państwo świadczą usługi w zakresie tworzenia i rozwoju produktów cyfrowych obejmujących m.in. platformy internetowe oferujące poradniki zawodowe i gotowe szablony dokumentów (…, …), które charakteryzują się wysoką atrakcyjnością wizualną i za pomocą kreatora udostępnionego na platformie internetowej mogą w poszczególnych elementach być każdorazowo modyfikowane i dopasowane przez klienta. Do świadczenia swoich usług Wnioskodawca wykorzystuje wysoko wykwalifikowany zespół ekspertów z różnych dziedzin, którzy kompleksowo wspierają i rozwijają powyższe produkty cyfrowe w zakresie m.in. budowania, utrzymania i ulepszania aplikacji, optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych (…), marketingu, analizy danych, tworzenia nowych treści, ulepszania produktów, odkrywania nowych rozwiązań, wsparcia działań … i innych. W ramach realizowania obowiązków służbowych, Pracownicy Spółki w wyniku kreatywnej i indywidualnej pracy tworzą utwory (dalej: Utwór) w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wśród tych utworów można wyróżnić m.in. kody źródłowe programów komputerowych, aplikacji webowych, internetowych, bazy oraz struktury danych, dokumentację techniczną, specyfikacje, plany, analizy danych, analizy biznesowe opinie oraz rekomendacje, projekty graficzne, artykuły i publikacje specjalistyczne, poradniki zawodowe, skrypty, scenariusze oraz treści wideo. Wykonane prace przez Pracowników z Grup od 1 do 13 charakteryzują się wysoką niepowtarzalnością, indywidualnością oraz oryginalnością. Oznacza to, że Pracownicy poprzez tworzenie Utworów (choćby w postaci nieukończonej) mogą być uznani za ich twórców i/lub współtwórców.
W odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy powstała wątpliwość czy przychód z działalności Pracowników zatrudnionych w Grupie 1-13, stanowią przychody z działalności twórczej w zakresie programów komputerowych, twórczości audialnej i audiowizualnej oraz publicystycznej, o których mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pracownicy zatrudnieni w Grupie 1,3,5,6,7,8,10,11,12 i 13 – działalność twórcza w zakresie programów komputerowych
Katalog zawarty w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wymienia także jako podlegające ochronie prawnoautorskiej programy komputerowe.
W myśl art. 74 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie, o ile przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 74 ust. 2 omawianej ustawy:
Ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie.
Jak stanowi art. 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.
Stosownie do art. 74 ust. 4 tej ustawy:
Autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem przepisów art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:
1)trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie, czynności te wymagają zgody uprawnionego;
2)tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała;
3)rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii.
Ustawodawca wyszczególniając przykładowe kategorie utworów posłużył się porządkującym kryterium przedmiotu twórczości i użytych w niej środków wyrazu. Oznacza to, że niektóre dzieła chronione mogą być przyporządkowane do więcej niż jednego przedziału klasyfikacyjnego.
Utwory wyrażone w sposób określony w art. 1 ust. 2 pkt 1 omawianej ustawy stanowią niejednorodną grupę utworów będących przedmiotem prawa autorskiego. Grupa ta została wyodrębniona ze względu na stosowane przez twórcę techniczne środki wyrazu, czyli utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi. W grupie tej wyodrębniono podkategorie według przedmiotu twórczości, czyli literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe.
Wobec tego należy stwierdzić, że w rozumieniu przepisów o prawie autorskim przedmiotem tego prawa są wszelkie przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze bez względu na to, czy są to dzieła artystyczne, utwory naukowe lub literackie. Zatem, praca polegająca na tworzeniu programów komputerowych lub ich fragmentów jest pracą twórczą stanowiącą utwory w rozumieniu prawa autorskiego.
Ponadto, programy komputerowe zostały wyraźnie potraktowane przez ustawodawcę jako utwory przez ich uwzględnienie w przykładowym wykazie kategorii utworów w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz przez wprowadzenie w stosunku do nich szczególnego reżimu ochronnego w ramach Rozdziału 7 tej ustawy.
Użyty w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwrot „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych” oznacza, że analizowany zwrot odnosi się do ogółu działań, które posiadają cechę nowości i są podejmowane w celu tworzenia programów komputerowych.
Należy mieć na uwadze, że sam proces tworzenia programów komputerowych składa się z całego szeregu czynności koniecznych do stworzenia końcowego produktu informatycznego (utworu). Na poszczególnych etapach tego procesu powstające efekty pracy z reguły posiadają cechę nowości. Jednak cecha ta nie jest warunkiem wystarczającym do uznania danej działalności za twórczą i zastosowania z tego tytułu 50% kosztów uzyskania przychodu. Wykładnia art. 22 ust. 9b i ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że działalność twórcza, musi obok cechy nowości posiadać również indywidualny charakter. Tylko rezultaty takiej działalności będą bowiem mogły być uznane za utwór.
Jak z powyższego wynika, sformułowanie „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych”, zawarte w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy korzystania i rozporządzania prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z działaniami podejmowanymi w celu stworzenia programów komputerowych. W tym znaczeniu, nie tylko kody źródłowe programów komputerowych wypełniają przesłanki wynikające z art. 22 ust. 9b pkt 1 omawianej ustawy, lecz także utwory powstałe w procesie tworzenia programu komputerowego, tj. kody źródłowe programów komputerowych i/lub aplikacji mobilnych i/lub webowych, plany i/lub prototypy systemów, bazy oraz struktury danych, strony internetowe, dokumentacja techniczna, publikacje naukowe, specyfikacje (w tym specyfikacje architektury projektowanych rozwiązań informatycznych), plany, analizy, raporty oraz rekomendacje, projekty graficzne (np. interfejs użytkownika), materiały reklamowe i marketingowe, materiały audio-wideo, a także prezentacje.
Zatem, w świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych w celu tworzenia programów komputerowych w ramach których mieszczą się czynności, które:
-mają charakter twórczy (posiadają cechę nowości),
-są podejmowane w celu stworzenia programów komputerowych,
-w ich efekcie powstają utwory, których prawa są przenoszone.
Tym samym stwierdzić należy, że w świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych przez pracowników w celu tworzenia programów komputerowych.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że wynagrodzenie wypłacane Państwa Pracownikom, zatrudnionych na stanowiska z Grupy 1,3,5,6,7,8,10,11,12 i 13 w części dotyczącej przenoszenia przez nich na Państwa autorskich praw majątkowych do utworów, będzie stanowiło przychód z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pracownicy z Grupy 9 – działalność w zakresie twórczości audialnej i audiowizualnej
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje „działalności w zakresie twórczości audialnej i audiowizualnej”, ani też nie odsyła w celu wyjaśnienia zakresu tych pojęć do innych przepisów prawa. Poszukując znaczenia tych pojęć, należy odnieść się do języka powszechnego.
Proces tworzenia utworu audialnego lub utworu audiowizualnego składa się z szeregu czynności koniecznych do stworzenia tego utworu. Na poszczególnych etapach tego procesu efekty pracy, które powstają, z reguły posiadają cechę nowości. Jednak cecha ta nie jest warunkiem wystarczającym do uznania danej działalności za twórczą i zastosowania z tego tytułu 50% kosztów uzyskania przychodów. Działalność twórcza musi obok cechy nowości posiadać również indywidualny charakter. Tylko rezultaty takiej działalności mogą być uznane za utwór.
Zatem użyty w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot „działalność w zakresie twórczości audialnej i audiowizualnej” odnosi się do ogółu działań, które posiadają cechę nowości i są podejmowane w celu tworzenia utworów audialnych i audiowizualnych. W związku z powyższym, wskazaną w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „działalność w zakresie twórczości audialnej i audiowizualnej” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych w celu tworzenia utworów audialnych i audiowizualnych.
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych mimo, że w art. 1 ust. 2 pkt 9 jako podlegający ochronie prawnoautorskiej wymienia utwór audiowizualny nie definiuje tego pojęcia. Należy zatem odwołać się do definicji terminu „audiowizualny”.
Wyraz „audiowizualny”, wg Słownika języka polskiego PWN, oznacza „słyszalny i widzialny, odnoszący się do urządzeń i metod operujących dźwiękiem i obrazem”. Natomiast użycie spójnika „i” oznacza, że obie czynności powinny być spełnione równocześnie.
W uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 maja 2006 r. (sygn. akt K 5/05) wskazano że:
utworem audiowizualnym jest utwór (a więc przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze) wyrażony za pomocą serii następujących po sobie obrazów, z dźwiękiem lub bez dźwięku, utrwalony na jakimkolwiek nośniku umożliwiającym wielokrotne odtwarzanie, wywołujący wrażenie ruchu.
W wyroku z 20 listopada 2012 r., sygn. akt I ACa 176/10, Sąd Apelacyjny w Gdańsku stwierdził natomiast, że:
Według poglądów przedstawicieli doktryny utworem audiowizualnym jest nie tylko „klasyczny” film fabularny, lecz także spektakl teatralny, film dokumentalny czy reklama telewizyjna.
Natomiast termin „audio”, według tego samego słownika, oznacza „służący do nagrywania i odtwarzania dźwięków”. Z kolei „utwory audialne”, to utwory „odnoszące się do wrażeń słuchowych”. Tym samym, za utwór audialny może zostać uznana m.in. reklama radiowa.
Tym samym, w ramach twórczości audialnej i audiowizualnej powstają utwory audialne i audiowizualne, za które uznaje się także reklamy radiowe i telewizyjne. Współtwórcami takich utworów są m.in. twórcy scenariuszy.
Jak wynika bowiem z art. 69 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Współtwórcami utworu audiowizualnego są osoby, które wniosły wkład twórczy w jego powstanie, a w szczególności: reżyser, operator obrazu, twórca adaptacji utworu literackiego, twórca stworzonych dla utworu audiowizualnego utworów muzycznych lub słowno-muzycznych oraz twórca scenariusza.
W konsekwencji, wynagrodzenie wypłacane Państwa Pracownikom zatrudnionym na stanowisku z Grupy 9 w części dotyczącej przenoszenia przez nich na Państwa autorskich praw majątkowych do utworów, będzie stanowiło przychód z działalności w zakresie twórczości audialnej i audiowizualnej, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pracownicy zatrudnieni w Grupie 2 i 4 – działalność publicystyczna
W związku z tym, że w ustawach brak jest definicji działalności publicystycznej należy w tym zakresie posłużyć się definicją językową.
„Działalność publicystyczna” według słownika PWN to wypowiedzi (piśmiennicze i kolokwialne) na aktualne tematy (publicystyka jest klasyfikowana w zależności od dziedziny, której dotyczy na: społeczną, polityczną, gospodarczą, kulturalną), przedstawiające wyraźnie poglądy i opinie, często o charakterze polemicznym, tendencyjnym, interpretuje i ocenia fakty z przyjętego punktu widzenia, zmierza do kształtowania opinii publicznej, publicystyka pozaprasowa to przede wszystkim traktaty, polemiki, pisma ulotne. Publicystka jest kwalifikowana zależnie do dziedziny, której dotyczy na polityczną, ekonomiczną, społeczną, kulturalną i naukową.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzam, że wynagrodzenie wypłacane Państwa Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z Grupy 2 i 4 w części dotyczącej przenoszenia przez nich na Państwa autorskich praw majątkowych do utworów, będzie stanowiło przychód z działalności publicystycznej, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie uznania wynagrodzeń uzyskiwanych przez Pracowników z Grupy 1-13 jako przychodu z przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych, działalności w zakresie twórczości audialnej i audiowizualnej oraz z działalności publicystycznej. Natomiast w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).