Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.881.2024.1.EC
Obowiązki płatnika w związku z udzieleniem świadczeń przez fundację.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związku z udzieleniem świadczeń przez fundację.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Fundacja (…) z siedzibą w (…) jest wpisana do Rejestru Fundacji i Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod numerem KRS (…).
Fundacja prowadzi działalność na podstawie statutu.
Celami statutowymi fundacji są:
(…)
Fundacja realizuje swoje cele poprzez dowolne czynności zgodne z prawem, które uzna za pomocne lub przyczyniające się do realizacji jej celów, w szczególności:
(...)
W paragrafie 5 ust. 1 statutu określono, że Fundacja realizuje swoje cele również poprzez prowadzenie działalności pożytku publicznego w zakresie:
1)pozostałej pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowanej;
2)pozostałej działalności w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowanej
3)pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych.
Według statutu działalność określona powyżej jest nieodpłatna.
W ramach swojej działalności Fundacja realizuje różne programy, jednym z nich jest program X. W programie X pomoc skierowana jest do uchodźców różnej narodowości, znajdujących się w trudnej sytuacji osobistej i ekonomicznej, którzy legalnie zarejestrowali swój pobyt w Polsce, ale nie są w stanie zapewnić sobie odpowiedniego zakwaterowania (przebywają w punktach zbiorowego zakwaterowania). Dla tego programu określono kryteria priorytetowe dla doboru beneficjentów (kryteria podatności na zagrożenia, kryteria potencjału i kryteria wyłączające), np. takie jak ilość dzieci w gospodarstwie domowym, niepełnosprawność beneficjenta lub innego członka jego rodziny. Do programu X prowadzony był nabór beneficjentów (uczestników programu) w 2024 r. i dla żadnego z beneficjentów program trwa nie dłużej niż do końca 2024 r. W programie X określono wzór umowy zawieranej pomiędzy beneficjentem a Fundacją.
W ramach umowy, o której mowa wyżej Fundacja zobowiązuje się zapewnić beneficjentom wsparcie poprzez:
1)dofinansowanie wynajęcia samodzielnego mieszkania na terenie całej Polski, poza zbiorowymi miejscami zakwaterowania
2)wypłacanie dodatku finansowego dla rodzin z dziećmi w wieku poniżej 7 lat, po rozpoznaniu indywidualnych potrzeb
3)wypłatę jednorazowego dodatku na pokrycie kosztów związanych z przeprowadzką do nowego miejsca zamieszkania (zakup artykułów gospodarstwa domowego).
Lokal (którego najem może być dofinansowany w programie X) musi być wynajmowany na cele mieszkalne - samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami fizycznymi, o ile lokal ten spełnione są warunki określone w umowie pomiędzy beneficjentem a Fundacją (warunki dotyczą standardów umożliwiających godne i bezpieczne życie). Umowa między beneficjentem a Fundacją określa dokładnie warunki jakie musi spełniać lokal. Kwota dofinansowania zależy od liczby pokoi potrzebnych dla gospodarstwa domowego beneficjenta i jest stała, tj. nie ma możliwości zmiany kwoty dofinansowania określonej w umowie w trakcie trwania projektu. Kwota dofinansowania jest przekazywana przelewem na numer rachunku bankowego beneficjenta.
W ramach umowy zastrzeżono, że beneficjent jest zobowiązany przekazać Fundacji potwierdzenie zawarcia umowy najmu lokalu oraz przekazywać Fundacji comiesięczne potwierdzenia opłacenia czynszu mieszkalnego, tak aby Fundacja miała pewność co do przeznaczenia środków wsparcia wypłacanych w programie X. Umowa określa też warunki rezygnacji z udziału w projekcie oraz okoliczności, sposób i powody rozwiązania umowy (w tym także możliwość rozwiązania umowy z powodu naruszenia warunków jej realizacji).
Umowy w programie X były zawierane maksymalnie na 8 miesięcy.
Pytanie
Czy tego rodzaju wypłaty pieniężne w programie wsparcia opisanym wyżej (X) realizowanym przez Fundację (…) korzystają w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako zakwalifikowane jako pomoc społeczna (zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i czy w związku z tym Fundacja nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-11 dla beneficjentów?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczenia wypłacane przez Fundację w ramach programu X spełniają definicję pomocy społecznej określoną w Ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego oraz w paragrafie 5 ust. 1 statutu określono iż Fundacja realizuje swoje cele poprzez pozostałą pomoc społeczną bez zakwaterowania i w związku z powyższym środki pieniężne wypłacane w programie X korzystają w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako zakwalifikowane jako pomoc społeczna na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym Fundacja nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-11 dla beneficjentów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jak wynika z powołanego przepisu, ustawodawca przyjął zasadę, że przychodem są:
- pieniądze i wartości pieniężne, które zostały otrzymane przez podatnika – tj. takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik rzeczywiście „dostał, odebrał, zainkasował, objął w posiadanie”;
- pieniądze i wartości pieniężne, które zostały postawione do dyspozycji podatnika – tj. takie przysporzenia, które zostały mu faktycznie udostępnione/przekazane do odbioru; takie pieniądze i środki pieniężne, które podatnik ma możliwość włączyć do swojego władztwa, a więc ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy i wartości pieniężnych i nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone pieniądze i wartości pieniężne do dyspozycji podatnika.
Pojęcie przychodu wiąże się zatem z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku.
Przychodami w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być tylko takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego. Skoro bowiem przychód jest określonym przyrostem majątkowym po stronie podatnika jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny.
Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.
Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są m.in. określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 „inne źródła”.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.
Wyjaśnienia wymaga, że przekazanie beneficjentowi przez fundacje – świadczące pomoc – pieniędzy czy np. finansowanie kosztów leczenia i rehabilitacji, w sytuacji gdy strony nie zawarły umowy darowizny w rozumieniu art. 888 ustawy Kodeks cywilny, stanowi dla beneficjenta przychód „z innych źródeł”, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W myśl natomiast art. 42a ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z przywołanym wcześniej art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bezpośrednio koresponduje art. 42a tejże ustawy, zgodnie z którym podmioty, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-11) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz do właściwego urzędu skarbowego.
Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.
Wobec tego pomoc finansowa oraz wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje pozarządowe może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile statut organizacji pozarządowej przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.
Z treści wniosku wynika, że Fundacja posiada statusu Organizacji Pożytku Publicznego, a jednym z jej celów statutowych jest pomoc społeczna (§ 5 ust. 1 Statutu Fundacji). W ramach swojej działalności Fundacja realizuje m.in. program X. W programie X pomoc skierowana jest do uchodźców różnej narodowości, znajdujących się w trudnej sytuacji osobistej i ekonomicznej, którzy legalnie zarejestrowali swój pobyt w Polsce, ale nie są w stanie zapewnić sobie odpowiedniego zakwaterowania (przebywają w punktach zbiorowego zakwaterowania). W ramach umowy, o której mowa wyżej Fundacja zobowiązuje się zapewnić beneficjentom wsparcie poprzez:
1)dofinansowanie wynajęcia samodzielnego mieszkania na terenie całej Polski, poza zbiorowymi miejscami zakwaterowania
2)wypłacanie dodatku finansowego dla rodzin z dziećmi w wieku poniżej 7 lat, po rozpoznaniu indywidualnych potrzeb
3)wypłatę jednorazowego dodatku na pokrycie kosztów związanych z przeprowadzką do nowego miejsca zamieszkania (zakup artykułów gospodarstwa domowego).
Z wniosku nie wynika, że Fundacja będzie zawierać umowy darowizny w rozumieniu art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).
Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji „pomocy społecznej” należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 ze zm.).
W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ww. ustawy:
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy:
Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej „organami”, mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej „podmiotami uprawnionymi”.
Z kolei na podstawie przywołanego art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r., poz. 1057):
Organizacjami pozarządowymi są:
1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku
– osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
Natomiast na podstawie art. 25 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej:
Do zlecania zadań, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 3 ww. ustawy:
Zakres prowadzonej działalności nieodpłatnej lub odpłatnej pożytku publicznego organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 określają w statucie lub w innym akcie wewnętrznym.
W związku z powyższym, organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność pożytku publicznego w sferze pomocy społecznej, która może być finansowana lub dofinansowana z dotacji bądź innych środków finansowych uzyskanych przez organizację z tytułu np. składek członkowskich, ofiarności publicznej.
Z ww. regulacji prawnych wynika zatem, że organizacja pozarządowa - w tym fundacja - może prowadzić statutową działalność pożytku publicznego w sferze pomocy społecznej, niezależnie od źródła finansowania prowadzonej w tym obszarze działalności.
Wskazać przy tym należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ograniczają stosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącznie do świadczeń otrzymywanych na zasadzie i w trybie określonym w przepisach ustawy o pomocy społecznej, podobnie jak tego rodzaju ograniczenia nie zawiera art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że skoro Państwa celem jest – stosownie do Państwa statutu – pomoc społeczna, to środki pieniężne wypłacone w programie Cash for Rent przekazywane przez Państwa uchodźcom z różnych krajów stanowić będą przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Będą to jednak świadczenia zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy. Jednocześnie nie będą Państwo zobowiązani pobrać podatek lub zaliczkę na podatek z tego tytułu, Fundacja nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-11 dla beneficjentów.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).