Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.710.2024.1.MBD
W zakresie ulgi innowacyjnych pracowników.
Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ustalenia, czy na gruncie przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka, stosownie do treści art. 18db Ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT wskazanych w art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT, tj. niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczonego na Działalność B+R przez danego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 Ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) zajmuje się tworzeniem oraz rozwojem produktów (...). (...).
Spółka, realizuje i będzie realizować w przyszłości działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (dalej: „Działalność B+R”), z tytułu której ponosi koszty kwalifikowane wymienione w art. 18d ust. 2 pkt 1-1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Na tej podstawie Spółka korzysta i zamierza korzystać w przyszłości z ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d-e ustawy o CIT (dalej: „ulga B+R”).
W celu realizacji Działalności B+R, Spółka zatrudnia i będzie zatrudniać w przyszłości specjalistów na podstawie umów o pracę, umów o dzieło oraz umów zlecenie (dalej: „Specjaliści B+R”). W związku z tym Spółka odprowadzała, odprowadza i będzie odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych dla tych pracowników zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, z późn. zm., dalej: „ustawa o PIT”) i w konsekwencji zobowiązana była, jest i będzie do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, na zasadach wynikających z przepisów ustawy o PIT (dalej: „Zaliczki PIT”). W tym zakresie Spółka składa i będzie składać roczną deklarację PIT-4R.
Jeżeli chodzi o kwestię wynagrodzeń, są one wypłacane do 10 dnia następnego miesiąca, a zaliczki PIT z tego tytułu, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, są przekazywane na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek). Przykładowo wynagrodzenie należne za wykonaną pracę w marcu jest wypłacane w terminie do 10 kwietnia, zaś pobrana z tego tytułu zaliczka zostanie przekazana na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20 maja.
Przyjęty w Spółce rok podatkowy nie jest tożsamy z rokiem kalendarzowym i trwa od 1 lipca do 30 czerwca. Dla przykładu rok podatku 2023 trwa od 1 lipca 2023 r. do 30 czerwca 2024 r. Jednocześnie, ulga B+R do odliczenia za rok podatkowy 2022 przewyższyła kwotę uzyskanego dochodu i w konsekwencji część ulgi B+R pozostanie do odliczenia w latach kolejnych, zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT (dalej: „aktywo B+R”). Dodatkowo, Spółka przewiduje, że w kolejnych latach podatkowych również generowane będzie aktywo B+R w związku z tymi okolicznościami lub z powodu wystąpienia potencjalnej straty finansowej.
Spółka we wrześniu 2023 r. złożyła zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „Zeznanie”), za rok podatkowy 2022 i w przyszłości również zamierza dopełnić tego obowiązku terminowo.
Spółka w aktualnym roku podatkowym korzysta i zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT (dalej: „Ulga na innowacyjnych pracowników”) oraz w latach kolejnych planuje pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT, tj. zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej Spółka w danym roku podatkowym.
W celu realizacji zadań biznesowych Spółka zatrudnia i zamierza zatrudniać w przyszłości wysoko wykwalifikowanych Specjalistów B+R, a wśród nich, m.in.: programistów/inżynierów oprogramowania, architektów systemów i oprogramowania, specjalistów ds. jakości/testerów, architektów testów, menedżerów i inżynierów projektów i produktów. Specjaliści B+R świadczą pracę na rzecz Spółki, za które otrzymują wynagrodzenie na podstawie zawartych zobowiązań umownych. Ich wiedza i praca niezbędne są do rozwijania oraz opracowywania produktów Spółki. W celu dokonania odliczenia ulgi B+R i wyłączenia godzin niedotyczących Działalności B+R, Wnioskodawca monitoruje czas pracy w podziale na zadania, w które są zaangażowani w ramach realizacji projektów o charakterze B+R, w ramach poszczególnych działów biznesowych. Spółka weryfikuje zadania realizowane przez Specjalistów B+R pod kątem obowiązujących definicji działalności B+R i kolejno weryfikuje koszty pracownicze pod kątem wpisywania się w katalog kosztów kwalifikowanych do Ulgi B+R przewidziany Ustawą o CIT. Do zidentyfikowanych zadań realizowanych w obrębie Działalności B+R, Spółka przypisuje koszty pracownicze w proporcji wynikającej z wielkości zaangażowania w prace twórcze poszczególnych pracowników, w ramach zespołów biznesowych występujących w Spółce. W konsekwencji, Spółka wyłącza koszty pracownicze nie dotyczące pracy Działalności B+R.
Ponadto, Spółka jest w stanie określić dla każdego Specjalisty B+R, czy w danym miesiącu poświęcił on co najmniej 50% ogólnego czasu pracy na realizację Działalności B+R, dzięki prowadzonej ewidencji czasu pracy (obowiązkowej dla każdego pracownika). Przez ogólny czas pracy w danym miesiącu Spółka rozumie czas pracy zgodny z przepisami prawa pracy oraz Interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2024 r. nr DD8.8203.1.2021.
Wnioskodawca zamierza rozliczyć Ulgę na innowacyjnych pracowników w miarę możliwości w maksymalnej kwocie danej Zaliczki PIT poszczególnego Specjalisty B+R w danym miesiącu (przy czym łączna kwota rozliczenia nie przekroczy dostępnego aktywa B+R) (dalej: „Uprawniony Specjalista B+R”).
Wnioskodawca planuje dokonać rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników do wysokości zakumulowanego aktywa B+R (tj. kwot nieodliczonych przez Spółkę w ramach ulgi B+R szczególnie z poprzednich lat podatkowych). Mając na celu monitoring przysługującego odliczenia z tytułu Ulgi na innowacyjnych pracowników, Spółka prowadzi i będzie prowadzić dokumentację pozwalającą na określenie wysokości dostępnego aktywa B+R biorąc pod uwagę wysokość utylizowanej Ulgi na innowacyjnych pracowników, a także uwzględniając wartość ulgi B+R (w tym akumulowanej w przyszłości) przewyższającą potencjalną stratę lub wysokość osiągniętego przez Spółkę dochodu w roku podatkowym.
Podsumowując, Spółka dysponuje (i zamierza powiększyć dysponowaną dotychczas) Aktywem B+R i zakłada, że może je również generować w przyszłych latach podatkowych. Z tego względu, Spółka zamierza korzystać z odliczenia, w ramach Ulgi na Innowacyjnych Pracowników.
Spółka wskazuje ponadto, że:
1.spełnia oraz będzie spełniać wszystkie warunki do korzystania z Ulgi B+R wskazane w art. 18d-e Ustawy o CIT i dokonuje (oraz zamierza dokonać w przyszłości) odliczenia tej ulgi spełniając wszystkie ustawowe wymogi związane z rozliczeniem przedmiotowego mechanizmu;
2.spełni(a) warunki określone w art. 18db Ustawy o CIT, do skorzystania z Ulgi na Innowacyjnych Pracowników, z zastrzeżeniem kwestii będących przedmiotem niniejszego wniosku;
3.Zaliczki PIT pobrane od dochodu (przychodu) osób fizycznych będących Specjalistami B+R pochodzą z tytułu:
a.stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
b.wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
c.praw autorskich (jeśli dotyczy);
4.przez osoby fizyczne rozumie osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
a.pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% (w rozumieniu przepisów prawa pracy); lub
b.przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%;
5.nie jest i nie zamierza być zakładem pracy chronionej, zatrudniającym osoby niepełnosprawne;
6.nie utraciła statusu zakładu pracy chronionej w okresie ostatnich 5 lat;
7.nie przysługuje jej zwrot podatkowy z tytułu poniesienia straty lub osiągnięcia dochodu niższego niż kwota przysługującego jej odliczenia w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej;
8.Spółka nie uzyskuje oraz nie planuje uzyskiwać przychodów z zysków kapitałowych, a w razie ich potencjalnego uzyskania nie zamierza korzystać z odliczenia w ramach tzw. Ulgi na Innowacyjnych Pracowników (która została określona w art. 18db Ustawy o CIT) w stosunku do tych przychodów.
Wniosek ma na celu potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy wskazanego w zaprezentowanych pytaniach odnoszących się do opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2024 r.
Pytanie
Czy na gruncie przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka, stosownie do treści art. 18db Ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT wskazanych w art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT, tj. niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczonego na Działalność B+R przez danego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 Ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka, stosownie do treści art. 18db Ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT wskazanych w art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT, tj. niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczonego na Działalność B+R przez danego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 Ustawy o CIT.
Przepisy odnośnie Ulgi na Innowacyjnych Pracowników
Zgodnie z art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Zgodnie z art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową (dalej: „koszty kwalifikowane”). Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 18d ust. 8 i 9 Ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT. Przepisu art. 18d ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da Ustawy o CIT.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (dalej: „Ustawa Zmieniająca”) wprowadzono do Ustawy o CIT art. 18db, zgodnie z którym podatnicy posiadający nierozliczoną w roku poprzednim Ulgę B+R mogą odliczyć Zaliczki PIT Specjalistów B+R, z tytułu:
·stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
·wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło,
·praw autorskich.
Zgodnie z art. 18db ust. 3 Ustawy o CIT, osobami fizycznymi, od których Zaliczek PIT można dokonać ww. odliczenia są osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
·pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50%; lub
·przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.
Stosownie do art. 18db ust. 4 Ustawy o CIT, przedmiotowe pomniejszenie kwot wskazanych w art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy Spółka, stosownie do treści art. 18db Ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT wskazanych w art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT, tj. niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Specjalistę B+R w danym miesiącu, w przypadku przekroczenia warunku 50% czasu poświęconego Działalności B+R.
Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego (winno być stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego), Spółka zatrudnia i będzie zatrudniać Specjalistów B+R realizujących Działalność B+R. W przypadku Specjalistów B+R, których czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację Działalności B+R będzie wynosił co najmniej 50% „ogólnego czasu pracy”, Spółka zamierza skorzystać z przysługującego jej uprawnienia do pomniejszania Zaliczek PIT zgodnie z art. 18db Ustawy o CIT.
Zgodnie z treścią art. 18db ust. 1, „Podatnik (...), może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.”
Ponadto, ustawodawca wskazał w treści art. 18db ust. 1 wzór, niezbędny do kalkulacji odliczenia: „(...) iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym”.
Należy zauważyć, że przepisy odnoszące się do Ulgi na Innowacyjnych Pracowników nie wskazują wprost korelacji pomiędzy czasem pracy poświęconym na Działalność B+R a wysokością potrąceń od odprowadzonych kwot Zaliczek PIT. Kwotę odliczenia stanowi iloczyn Aktywa podatkowego oraz stawki podatku - ustawodawca określił zamknięty katalog zmiennych w ww. wzorze. W ocenie Wnioskodawcy, oznacza to, że ustawodawca przewidział dodatkową (obok rozliczenia Ulgi B+R w kolejnych latach) możliwość rozliczenia Aktywa B+R, tj. poprzez skorzystanie z Ulgi IP. W tym zakresie przewidziane zostało ograniczenie wskazane w art. 18db ust. 3 Ustawy o CIT. Zgodnie z jego treścią, zdaniem Wnioskodawcy, kryterium czasu pracy przeznaczonego na działalność B+R należy rozumieć wyłącznie w kontekście kwalifikowalności poszczególnych specjalistów do Ulgi na Innowacyjnych Pracowników. Oznacza to, że kryterium 50% „ogólnego czasu pracy” odnosi się do możliwości (lub braku tej możliwości) co do uwzględnienia danego Specjalisty B+R w Uldze na Innowacyjnych Pracowników. Zdaniem Spółki, przywołana norma nie nakłada na podatników obowiązku uzależnienia wysokości Zaliczki PIT rozliczanej w ramach Ulgi IP od wielkości zaangażowania danego Specjalisty B+R w Działalność B+R.
Zdaniem Wnioskodawcy, gdyby zamiarem ustawodawcy było przewidzenie dodatkowego warunku dla dokonania przedmiotowego odliczenia, w tym jego wysokości w danym miesiącu (np. proporcjonalnie do czasu poświęconego na Działalność B+R, tak jak to ma miejsce w Uldze B+R zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 1 Ustawy o CIT), to tego typu warunek byłby wskazany w przepisach regulujących Ulgę IP. Niemniej, zarówno w art. 18db Ustawy o CIT, ani w innych przepisach ustawodawca nie zamieścił wspomnianego kryterium.
Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, brak jest korelacji pomiędzy czasem pracy przeznaczonym na Działalność B+R, a wielkością kwot Zaliczek PIT (nie)przekazywanych na rachunek urzędu skarbowego w związku z Ulgą IP. Nie odnosi się do tego wskazany w treści art. 18db ust. 1 Ustawy o CIT, sposób kalkulacji odliczenia Ulgi IP. Dodatkowo, zdaniem Spółki, nie wskazuje na to również przepis warunkujący możliwość skorzystania z omawianej ulgi, nakazujący odnieść się do czasu pracy przeznaczonego na Działalność B+R wynoszącego co najmniej 50% „ogólnego czasu pracy” wyłącznie jako kryterium kwalifikujące do stosowania przedmiotowego pomniejszenia Zaliczek PIT.
Tym samym, w ocenie Spółki, uprawnienie do pomniejszenia kwoty Zaliczek PIT (rozważanych co do przekazania na rachunek urzędu skarbowego) może być stosowane w odniesieniu do pełnej kwoty Zaliczki PIT danego Specjalisty B+R uwzględnianego w rozliczeniu Ulgi IP, tj. nieproporcjonalnie do przeznaczonego czasu pracy na Działalność B+R - z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 Ustawy o CIT.
Przykładowo, w interpretacji indywidualnej DKIS z 16 maja 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.89.2022.2.AN), organ wskazał: „Zdaniem tut. Organu kryterium 50% czasu pracy wskazane w art. 18db ust. 3 odnosi się wyłącznie do uwzględnienia danego pracownika w uldze. Czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej nie wpływa na wysokość potrącanej zaliczki w podatku dochodowym.”
Spółka dodatkowo wskazuje, że prawidłowość powyższego stanowiska została potwierdzona przez DKIS wielokrotnie, co wskazuje na ugruntowaną linię interpretacyjną w zakresie omawianego zagadnienia. Wnioskodawca pragnie przywołać poniższe interpretacje indywidualne DKIS, w których pozytywnie oceniono stanowiska podatników ws. omawianej kwestii, tj. por. m.in. w:
·interpretacji indywidualnej z 2 lutego 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.717.2022.2.AN);
·interpretacji indywidualnej z 3 kwietnia 2023 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.106.2023.2.MR);
·interpretacji indywidualnej z 26 października 2023 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.460.2023.4.MR1).
W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka, stosownie do treści art. 18db Ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT wskazanych w art. 18db ust. 2 Ustawy o CIT, tj. niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczonego na Działalność B+R przez danego Specjalistę B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 Ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, gdyż to pytanie wyznacza zakres interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.