Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.778.2024.2.KP
Możliwość skorzystania z ulgi mieszkaniowej na zakup udziałów w gruncie.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 11 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 18 listopada 2024 r. (wpływ 26 listopada 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani polskim rezydentem podatkowym. Pozostaje Pani w związku małżeńskim od (...) 2017 r. Małżonkowie nie zawierali majątkowej umowy małżeńskiej, pomiędzy Panią a Pani małżonkiem obowiązuje ustrój majątkowej wspólności ustawowej.
Wraz z mężem w dniu (...) 2020 r. nabyła Pani nieruchomość, na której rozpoczęła budowę domu systemem gospodarczym. Nieruchomość została nabyta do majątku wspólnego małżonków. Nieruchomość wraz z udziałami w drodze została sprzedana w dniu (...) 2024 r. za kwotę 699 000 zł. Rozpoczęta budowa domu nie została zakończona.
Prawie całą kwotę, tj. 561 907 zł 50 gr uzyskaną z tytułu sprzedaży nieruchomości Pani wraz z mężem zamierza przeznaczyć na zakup udziałów w gruncie (ściśle (...) udziałów) o powierzchni 0,7640 ha. Wraz z mężem zamierza Pani na nabytym gruncie wybudować budynek, w którym zamierza zamieszkać. Cała pozostała kwota uzyskana z tytułu sprzedaży nieruchomości zostanie przeznaczona na koszty związane z budową domu na nabywanym gruncie.
Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów planowany do nabycia grunt jest oznaczony jako grunt orny („RV”). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego planowany do nabycia grunt w przeważającej większości oznaczony jest jako teren MU - czyli przeznaczony pod zabudowę mieszkaniowo-usługową. Niewielka część gruntu (ok. 70 m2, tj. niecały 1% powierzchni gruntu) nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego.
Pozostałe udziały w gruncie, tj. (...) udziałów zostanie nabytych przez osobę trzecią. Po nabyciu gruntu przez Panią z mężem oraz ww. osobę trzecią, zostanie zniesiona współwłasność pomiędzy współwłaścicielami i powstaną nowo wydzielone 2 działki o powierzchni ustalonej proporcjonalnie do udziałów posiadanych w nabytym gruncie: jedna działka o powierzchni ok. 8,29 arów (osoby trzecie), druga działka o powierzchni ok. 68,11 ara (Pani i Pani męża).
Po zniesieniu współwłasności (lub w jego trakcie) zamierza Pani wydzielić (z działki o powierzchni 68,11 arów) dodatkowe 3 działki:
Pierwsza o powierzchni ok 6,80 arów,
Druga o powierzchni ok 3,05 arów,
Trzecia o powierzchni ok 58,26 arów.
W efekcie stanie się Pani wraz z mężem właścicielką 3 działek o powierzchniach jak wyżej.
Wydzielenie pierwszej dodatkowej działki jest związane z pozyskaniem kredytu na potrzeby budowy domu. Działka ta będzie stanowić zabezpieczenie hipoteczne zaciąganego kredytu, tak aby cała nieruchomość nie została obciążona hipotecznie. Druga z działek (o pow. ok. 3,05 ara) będzie stanowić drogę dojazdową do pierwszej z wydzielonych działek. Planowany dom zostanie wybudowany na pierwszej z wydzielonych działek, jednak wszystkie pomimo wydzielenia geodezyjnego będą stanowić jeden obszar gospodarstwa domowego. Wszystkie działki będą otoczone jednym ogrodzeniem.
Uzupełnienie wniosku
1)Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie działalności (...) od (...) 2019 r. Kod PKD przeważającej działalności gospodarczej to działalność fotograficzna (PKD 74.2O.Z).
2)Odpłatne zbycie (...) 2024 r. opisanej we wniosku nieruchomości nie nastąpiło w wykonywaniu zarejestrowanej działalności gospodarczej.
3)Cały przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości w 2024 r. przeznaczy Pani w ciągu trzech lat licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie tej nieruchomości, na cel opisany we wniosku.
4)Działka gruntu, który planuje Pani nabyć jest położona w Polsce, a ściślej w (...).
5)Mieszka Pani w (...) w domu należącym do rodziców jej męża.
6)Nieruchomość, w której obecnie Pani mieszka nie jest jej własnością.
7)Zamierza Pani nabyć wskazane udziały w gruncie w terminie do dnia (...) 2024 r.
8)Ww. nieruchomość, a ściśle (...) udziałów w tej nieruchomości nabywa Pani wraz z mężem. Pozostałe udziały, tj. (...) udziałów w tej nieruchomości nabędą małżonkowie będący obcy dla Pani.
9)Zamierza Pani znieść współwłasność najszybciej jak to będzie możliwe, nie później niż do 31 grudnia 2025 r.
10) Zniesieniu współwłasności nie będą towarzyszyły spłaty bądź dopłaty. Działki powstałe w wyniku podziału będą ustalone w proporcji do posiadanych udziałów.
11) Nie posiada Pani jeszcze planu w jaki formalnie sposób nastąpi podział działek, najprawdopodobniej po zniesieniu współwłasności dokona Pani dalszego podziału działki powstałej w wyniku ww. zniesienia współwłasności. Pomiędzy współwłaścicielami nie dojdzie do zamiany udziałów czy też zamiany działek.
Celem podziału działki na mniejsze jest ułatwienie związane z zaciągnięciem kredytu. Działka mniejsza będzie stanowić zabezpieczenie hipoteczne zaciąganego kredytu, tak aby cała nieruchomość nie została obciążona hipotecznie. Gdyby nie konieczność zaciągnięcia kredytu na budowę domu, sama budowa zostałaby przeprowadzona na jednej dużej działce, bez wydzielania mniejszych ewentualnie z wydzieleniem drugiej małej działki z przeznaczeniem na drogę dojazdową. Wydzielenie działki z przeznaczeniem na drogę jest związane z koniecznością zapewnienia dojazdu do działki powstałej w wyniku podziału.
12) Wskazany 1% gruntu nie zmieni swojego przeznaczenia na grunt pod budowę budynku mieszkalnego. Planowany budynek nie będzie znajdował się na wskazanym 1 % gruntu.
13) Działka nr 1 będzie miała dostęp do drogi publicznej.
14) Budowa budynku mieszkalnego w opisanym zakresie będzie miała miejsce na obszarze objętym planem zagospodarowania przestrzennego, który dopuszcza zabudowę mieszkalną. W takim przypadku wydanie decyzji o warunkach zabudowy nie będzie konieczne.
15) Wszystkie działki będą położone bezpośrednio obok siebie, tj. działka nr 1 będzie położona bezpośrednio [obok – przypis organu] działki 2 i 3, działka nr 2 będzie położona bezpośrednio obok działki 1 i 3, a działka nr 3 będzie położona bezpośrednio obok działki 1 i 2. Wszystkie działki będą więc sąsiadować ze sobą.
16) Działka o powierzchni 58,26 arów będzie stanowić całość gospodarczą z działką zabudowaną domem, ściślej będzie stanowić ogród i cześć zieloną. Działki będą otoczone jednym ogrodzeniem i stanowić jedną funkcjonalną - gospodarczą całość. Sprzedający nieruchomość jest zainteresowany zbyciem jej w całości, więc nie ma możliwości jej podziału przed nabyciem. Pani również jest zainteresowana nabyciem całej nieruchomości o powierzchni ok 68,11 arów, wydzielenie działek jest zaś związane wyłącznie z pozyskaniem kredytu na potrzeby budowy domu i wymogami banku w tym zakresie. Działka mniejsza będzie stanowić zabezpieczenie hipoteczne zaciąganego kredytu, tak aby cała nieruchomość nie została obciążona hipotecznie. Gdyby nie konieczność zaciągnięcia kredytu na budowę domu, sama budowa zostałaby przeprowadzona na jednej dużej działce, bez wydzielania mniejszych ewentualnie z wydzieleniem drugiej małej działki z przeznaczeniem na drogę dojazdową.
17) Nieruchomość, którą Pani planuje nabyć nie będzie przeznaczona na cele rekreacyjne.
18) Nie posiada Pani innych nieruchomości.
19) Nie dokonywała Pani zbycia innych nieruchomości poza opisaną we wniosku.
20) Na dzień sporządzenia wniosku oraz niniejszej odpowiedzi nie planuje Pani nabywać innych nieruchomości.
Pytanie
Czy zakup udziałów w gruncie (ściśle (...)) o powierzchni 0,7640 ha, w części przeznaczonej w planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkalno-usługową uprawnia do skorzystania ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawy PIT”), źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.
Mając na uwadze, że Pani wraz z mężem zbyła nieruchomość przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie - odpłatne zbycie tej nieruchomości będzie źródłem przychodów podlegających opodatkowaniu.
Stosownie do [art. – przypis organu] 30e ust. 1 ustawy PIT od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Zgodnie jednak z art. 21 ust. 1 pkt 131) ustawy PIT wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1) lit. c) ustawy PIT za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego.
Pani zdaniem, nabywane przez Panią wraz z mężem udziały w gruncie w zakresie w jakim grunt ten jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego będą uważane za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „gruntu pod budowę budynku mieszkalnego”, ani nie zawiera regulacji odnośnie tego, co stanowi podstawę do określenia przeznaczenia gruntu.
W celu doprecyzowania tych pojęć konieczne jest zatem odwołanie się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej „ustawa o pzp”).
Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o pzp:
Ilekroć w ustawie tej mowa jest o „działce budowlanej” - należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o pzp:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego nie może wynikać wyłącznie z zamiarów nabywającego ten grunt podatnika, ale o przeznaczeniu takim decyduje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego tak też Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 5 marca 2013 r. sygn. I SA/Po 948/12.
Potwierdzeniem, czy grunt jest budowlany powinien być miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku decyzja w przedmiocie warunków zabudowy - stanowisko takie znajduje powszechne potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych np.:
·Pismo z dnia 5 października 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115- KDIT3.4011.609.2022.2.JS,
·Pismo z dnia 16 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/4511-428/15/MM,
·Pismo z dnia 14 lutego 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112- KDIL2-1.4011.914.2023.2.MKA.
Mając powyższe na uwadze zakup udziałów w gruncie (ściśle (...) udziałów) o powierzchni 0,7640 ha, w części przeznaczonej w planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkalno-usługową należy uznać za wydatek poniesiony na własne cele mieszkaniowe, a w konsekwencji uprawnia do skorzystania ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131) ustawy PIT.
W Pani ocenie kwalifikacji gruntu jako przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego nie zmieniają późniejsze Pani plany związane z podziałem działki na mniejsze części.
W szczególności podział działki wynikał będzie z konieczności zniesienia współwłasności, wydzielone części będą odpowiadały procentowemu udziałowi w gruncie. Zniesienie współwłasności jest konieczne aby każdy ze współwłaścicieli mógł swobodnie dysponować swoją częścią gruntu. Samo zniesienie współwłasności nie zmienia przeznaczenia gruntu. Podobnie przeznaczenia nie zmienia zamiar docelowego wydzielenia 3 działek na Pani Gruncie. Wszystkie wydzielone działki zachowują swoje przeznaczenie wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a więc przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową jak również stanowią całość gospodarczą. Wszystkie docelowe działki będą wykorzystane na własne cele mieszkaniowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Przytoczony przepis formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą nienastępujące w wykonaniu działalności gospodarczej odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że sprzedaż przez Panią w 2024 r. nieruchomości, nabytej w 2020 r., stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie nastąpiło przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.
W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy:
Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Zgodnie z art. 30e ust. 4 ww. ustawy:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
W myśl art. 30e ust. 5 ww. ustawy:
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł
Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości). Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.
Kosztów odpłatnego zbycia nie należy utożsamiać z kosztami uzyskania przychodu. Ustalenie kosztów uzyskania przychodu odbywa się zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.
Zgodnie z art. 22 ust. 6c ww. ustawy:
Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.
W myśl art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wysokość ww. nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
Jak wynika z powyższych przepisów, podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. wartością wyrażoną w cenie określonej w umowie sprzedaży pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia) a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony dochód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Z art. 30e ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.
W myśl natomiast art. 30e ust. 7 ww. ustawy:
W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.
Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:
dochód zwolniony = D × W/P
gdzie:
D ‒ dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa,
W ‒ wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
P ‒ przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa.
W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Tym samym, aby dochód z tytułu sprzedaży nieruchomości lub wymienionych praw majątkowych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych był w całości zwolniony z podatku dochodowego, cały przychód ze zbytej nieruchomości musi być wydatkowany na własne cele mieszkaniowe, wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy, w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.
Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ww. ustawy.
Stosownie do treści art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:
a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
‒ położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Zgodnie z art. 21 ust. 25a ww. ustawy:
Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a)-c), uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a)-c), w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.
W myśl art. 21 ust. 26 ww. ustawy:
Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.
Natomiast stosownie do art. 21 ust. 28 ww. ustawy:
Za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:
1)nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
2)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części
- przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Z kolei jak stanowi art. 21 ust. 30 ww. ustawy:
Przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, prawo do przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa. Należy również zastrzec, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.
Z opisu sprawy wynika, że:
·Planuje Pani w terminie do (...) 2024 r. nabyć (...) udziałów w gruncie, na które przeznaczy Pani część przychodu uzyskanego w 2024 r. ze sprzedaży nieruchomości. Pozostałe udziały w gruncie, tj. (...) udziałów zostanie nabytych przez osobę trzecią.
·Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów planowany do nabycia grunt jest oznaczony jako grunt orny („RV”). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego planowany do nabycia grunt w przeważającej większości oznaczony jest jako teren MU - czyli przeznaczony pod zabudowę mieszkaniowo - usługową. Niewielka część gruntu (ok. 70 m2, tj. niecały 1% powierzchni gruntu) nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego.
·Po nabyciu gruntu przez Panią oraz ww. osobę trzecią, zostanie zniesiona współwłasność pomiędzy współwłaścicielami i powstaną nowo wydzielone dwie działki o powierzchni ustalonej proporcjonalnie do udziałów posiadanych w nabytym gruncie: jedna działka o powierzchni ok. 8,29 arów (osoby trzecie), druga działka o powierzchni ok. 68,11 ara (Pani).
·Po zniesieniu współwłasności (lub w jego trakcie) zamierza Pani wydzielić (z działki o powierzchni 68,11 arów) dodatkowe 3 działki:
–Pierwsza o powierzchni ok 6,80 arów,
–Druga o powierzchni ok 3,05 arów,
–Trzecia o powierzchni ok 58,26 arów.
W efekcie stanie się Pani wraz z mężem właścicielką 3 działek o powierzchniach jak wyżej.
·Planowany dom zostanie wybudowany na pierwszej z wydzielonych działek. Druga z działek będzie stanowić drogę dojazdową do pierwszej z wydzielonych działek, trzecia działka będzie stanowić ogród i cześć zieloną.
·Działka nr 1 będzie miała dostęp do drogi publicznej.
Zgodnie z cytowanym wcześniej art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe uważa się wydatki poniesione m.in. na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego.
Jednocześnie wskazać należy, że o charakterze nabytego gruntu nie rozstrzyga jedynie zamiar podatnika wybudowania na nim budynku mieszkalnego, ale charakter gruntu – jego przeznaczenie, także w kontekście rzeczywistej i realnej możliwości jego zabudowy. Tak więc podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest nabycie gruntu przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego. Innymi słowy zwolnienie to związane jest z konkretnym zdarzeniem, tj. nabyciem określonego gruntu w określonym celu.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje, jaki grunt jest gruntem pod budowę budynku mieszkalnego, ani co oznacza zmiana przeznaczenia gruntu na grunt pod budowę budynku mieszkalnego, uprawniająca do skorzystania ze zwolnienia.
W celu doprecyzowania tych pojęć uprawnione jest zatem odwołanie się do odpowiednich przepisów ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1130).
Gruntami pod budowę budynków mieszkalnych są przede wszystkim działki budowlane.
Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Przez pojęcie działki budowlanej należy rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego.
W myśl art. 4 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Stosownie do art. 6 ust. 1-2 ww. ustawy:
Ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kształtują, wraz z innymi przepisami, sposób wykonywania prawa własności nieruchomości.
Każdy ma prawo, w granicach określonych ustawą, do:
1) zagospodarowania terenu, do którego ma tytuł prawny, zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli nie narusza to chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich;
2) ochrony własnego interesu prawnego przy zagospodarowaniu terenów należących do innych osób lub jednostek organizacyjnych.
Charakter gruntu może zatem wynikać z przeznaczenia jakie zostało mu nadane w planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy, która w sytuacji, gdy dla danego terenu nie został uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego określa sposób zagospodarowania i zabudowy terenu.
Oznacza to, że aby skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, działka, na zakup której zostały wydatkowane środki ze sprzedaży nieruchomości, musi być działką pod budowę budynku mieszkalnego.
W tym miejscu podkreślić należy, że uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy zwolnienie od podatku dochodowego dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości jest normą celu społecznego, która w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika, która powinna polegać na tym, że w przypadku zakupu gruntu w celu budowy budynku mieszkalnego podatnik będzie faktycznie tę budowę realizował. W przypadku nabycia gruntu ustawodawcy nie chodziło o to, aby ze zwolnienia korzystał podatnik, który środki inwestuje w nieruchomość (grunt), lecz o to, aby ze zwolnienia korzystał ten podatnik, dla którego zakup gruntu, niezależnie od formy finansowania tego zakupu, jest pierwszym krokiem do realizacji budowy budynku mieszkalnego.
Ponadto z istoty rozwiązania zawartego w zacytowanym art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podstawową okolicznością decydującą o możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym została ona dokonana, na wskazane w art. 21 ust. 25 ww. ustawy własne cele mieszkaniowe.
Przy czym „własne cele mieszkaniowe” w takim przypadku należy rozumieć jednoznacznie zgodnie z wykładnią literalną. Wyraz „mieszkaniowe” w wyrażeniu „własne cele mieszkaniowe”, należy odnosić do zamiaru zamieszkiwania związanego z różnymi sposobami wydatkowania przychodu, a nie do wydatkowania przychodu na nabycie w znaczeniu przedmiotowym.
Należy podkreślić, że aby skorzystać z omawianego zwolnienia nie wystarczy tylko sam fakt zakupu działki, ale także jej zakup musi być związany z chęcią realizacji na danej działce własnych celów mieszkaniowych (poprzez zamiar budowy na działce budynku mieszkalnego).
Jak wskazała Pani we wniosku, zamierza Pani nabyć (...) udziałów w gruncie, który po zniesieniu współwłasności, podzieli Pani na trzy działki i tylko na jednej z tych działek zamierza Pani wybudować budynek mieszkalny służący zaspokojeniu Pani potrzeb mieszkaniowych. Ze wskazanych we wniosku okoliczności jasno wynika, że zaplanowany przez Panią podział gruntu przed jego zakupem służy realizacji celu mieszkaniowego tylko na działce, na której po dokonanym podziale planuje Pani budowę budynku mieszkalnego.
Zatem środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości w części wydatkowanej na nabycie udziału w gruncie, z którego zostanie wydzielona działka nr 1 (na której ma zostać wybudowany dom mieszkalny) będą stanowić wydatek, który będzie uprawniał Panią do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast wydatkowanie środków ze sprzedaży nieruchomości na nabycie udziału w gruncie, z którego wydzielona zostanie działka nr 2, która ma stanowić drogę dojazdową do działki nr 1 – mającej dostęp do drogi publicznej, oraz działka nr 3, która ma stanowić część zieloną, nie uprawnia do zastosowania ww. zwolnienia, gdyż nie są to wydatki na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pomimo, że jak Pani zaznaczyła działki nr 1, 2 i 3 będą otoczone jednym ogrodzeniem, to jednak będą to trzy odrębne działki, na nabycie których wydatkuje Pani środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości, a tylko na jednej z nich (działka nr 1) zamierza Pani wybudować budynek mieszkalny.
W konsekwencji nabycie udziału w gruncie, z którego wydzielone zostaną działki nr 2 i 3, na których nie zamierza Pani wybudować budynku mieszkalnego nie będzie stanowić wydatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ grunt ten, nie będzie „gruntem pod budowę budynku mieszkalnego”, o którym mowa w tym przepisie.
Zatem za realizację celu mieszkaniowego należy uznać wydatkowanie jedynie tej części przychodu ze sprzedaży nieruchomości przeznaczonego na zakup udziału w gruncie, z którego wydzielona zostanie działka nr 1, na której wybuduje Pani w przyszłości dom.
Przy czym wolny od podatku dochodowego jest dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe (tj. nabycie działu w gruncie, z którego wydzielona zostanie działka nr 1, która w planie zagospodarowania przestrzennego ma przeznaczenie pod zabudowę mieszkalną i na której ma zostać wybudowany dom mieszkalny) w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie – w odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych – stwierdzić należy, że interpretacje indywidualne dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - niniejsza interpretacja dotyczy zatem tylko Pani sytuacji prawnopodatkowej. Nie wywołuje skutków prawnych dla Pani małżonka, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną w swojej sprawie może indywidualnie wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie, spełniającym wymogi, o których mowa w przepisach Ordynacji podatkowej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.