Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 21 listopada 2024 r., sygn. II SA/Ol 721/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Piotr Chybicki (spr.) Sędziowie sędzia WSA Bogusław Jażdżyk asesor WSA Grzegorz Klimek Protokolant starszy sekretarz sądowy Sylwia Chodorowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 listopada 2024 r. sprawy ze skargi R. M. na uchwałę Rady Gminy Ełk z dnia 29 lutego 2024 r. nr LXXXVI/683/2024 w przedmiocie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w gminie Ełk, w obrębie Siedliska, obejmującego działki nr [...],[...],[...],[...],[...] oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu 29 lutego 2024 r. Rada Gminy Ełk (dalej jako: "Rada Gminy") podjęła uchwałę Nr LXXXVI/683/2024 w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w Gminie Ełk, w obrębie S., obejmującego działki nr [...] (dalej: "uchwała").
Na powyższą uchwałę R.M. (dalej: "skarżący") wniósł skargę domagając się stwierdzenia jej nieważności. Zaskarżonej uchwale zarzucono naruszenie:
1. art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 977 ze zm., dalej: "u.p.z.p.") w związku z art. 140 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm., dalej: "k.c.") oraz art. 64 Konstytucji RP przejawiające się w ograniczeniu prawa własności nieruchomości gruntowej skarżącego poprzez zmianę jej przeznaczenia i ograniczenie możliwości jej zabudowy, co skutkuje naruszeniem interesu prawnego skarżącego poprzez zmianę przeznaczenia działki nr A i pozbawienie możliwości finalizacji inwestycji, w sytuacji uzyskania decyzji zatwierdzającej projekt zagospodarowania terenu oraz architektoniczno-budowlany i pozwolenia na budowę;
2. art. 1 ust. 2 pkt 7 oraz art. 1 ust. 3 u.p.z.p. poprzez podjęcie uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, która w stopniu rażącym narusza prawo własności skarżącego, co nie znajduje żadnego uzasadnienia, bowiem nie realizuje żadnego z celów gospodarki przestrzennej, który w świetle przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym mógłby być uznany za istotny dla społeczności lokalnej, co, w ocenie skarżącego, stanowi nadużycie władztwa planistycznego gminy i istotnie narusza jego interes prawny;