Przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego a obecność innych zobowiązanych do alimentacji - Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2024 r., sygn. I OSK 540/24
Przyznanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego nie może być uzależnione od możliwości współpracy innych członków rodziny w zakresie opieki nad niepełnosprawną osobą, jeśli skarżący wykazuje bezpośredni związek między rezygnacją z zatrudnienia a pełnieniem opieki.
Teza od Redakcji
Dnia 14 listopada 2024 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie: sędzia NSA Monika Nowicka sędzia del. WSA Anna Wesołowska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2024 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 11 października 2023 r., sygn. akt III SA/Kr 867/23 w sprawie ze skargi A.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z dnia [...] stycznia 2023 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżony wyrok, zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta [...] z dnia [...] listopada 2022 r. znak: [...]; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu na rzecz A. S. kwotę 720 (siedemset dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 11 października 2023 r. III SA/Kr 867/23 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę A.S. (Skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu (Kolegium) z 9 stycznia 2023 r. znak: SKO-NP-4115-543/22 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.
Wyrok wydany został w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Decyzją z 23 listopada 2022 r. znak: MOPS.III.522.Od.004409.SP.11.2022 Prezydent Miasta Nowego Sącza (Prezydent) orzekł o odmowie przyznania Skarżącej na okres zasiłkowy 2021/2022 świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku ze sprawowaniem opieki nad matką. Organ podniósł, że nie została spełniona przesłanka zawarta w art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 615 z późn. zm., dalej jako "u.ś.r.") warunkująca otrzymanie wnioskowanego przez stronę świadczenia. Wskazał, że zna treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K38/13 (Dz. U. z 2014 r., poz. 1443) lecz z uwagi na fakt, że nie uległy zmianie przepisy zawarte w ustawie o świadczeniach rodzinnych nie może go stosować.