Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.828.2024.2.MT
Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości na cele publiczne nabytej w darowiźnie.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 22 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 21 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości na cele publiczne nabytej w darowiźnie.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 listopada 2024 r. (wpływ 18 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W marcu 2021 r. otrzymała Pani od rodziców w formie darowizny gospodarstwo rolne, w skład którego weszło: 4,7 ha ziemi, dwa budynki mieszkalne oraz dwa budynki gospodarcze.
Gospodarstwo znajduje się na terenie, gdzie ma powstać A, w miejscowości (…), gmina (…).
Chciała Pani skorzystać z Programu Dobrowolnych Nabyć i sprzedać swoją nieruchomość dla A. Wynika to z zasadności inwestowania w gospodarstwo, modernizację budynków, korzystania z programów wsparcia. Od chwili otrzymania gospodarstwa od rodziców nie minęło 5 lat podatkowych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego
Wskazała Pani, że:
1.Nieruchomość zamierza Pani sprzedać A do końca 2024 r.
2.Nie uzyska Pani przychodu z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Natomiast, jeśli nie dokona Pani sprzedaży na rzecz A przed wydaniem Decyzji Lokalizacyjnej przez Wojewodę (…) otrzyma Pani odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość, zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami.
3.Sprzedaż nieruchomości nastąpi na cele (…) stanowiących cel publiczny w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.).
Nieruchomość, której jest Pani właścicielem zostanie sprzedana w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. Zgodnie z ustawą o A Pani nieruchomość znajduje się na terenie obszaru, dla którego obowiązują szczególne zasady gospodarowania nieruchomościami, planowania i gospodarowania przestrzennego oraz realizacji inwestycji celu publicznego, a także szczególne zasady nabywania nieruchomości.
W czerwcu 2024 r. otrzymała Pani zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji dla inwestycji z zakresie A. Zawiadomienie zawiera wykaz nieruchomości, które w całości podlegają wywłaszczeniu na rzecz (…) na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 9 w zw. z art. 48 ust. 1 Ustawy o A.
Jeśli nie sprzeda Pani nieruchomości na rzecz A, będzie ona w całości podlegała wywłaszczeniu. W związku z powyższym chciałaby Pani skorzystać z możliwości dobrowolnej sprzedaży, aby uniknąć procesu wywłaszczania.
4.Sprzedaż nie będzie następowała w związku z realizacją przez A prawa pierwokupu, gdyż zamierza Pani dokonać sprzedaży na rzecz A, a nie podmiotu trzeciego (tylko w przypadku sprzedaży nieruchomości na rzecz podmiotu trzeciego aktywowałoby się prawo pierwokupu A).
Sprzedaż nastąpi na szczególnych zasadach, określonych w (…) - za cenę stanowiącą równowartość wartości odtworzeniowej nieruchomości określonej bez uwzględnienia stopnia zużycia.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu)
Czy jako obdarowana darowizną w marcu 2021 r., na mocy której stała się Pani właścicielem przedmiotowej nieruchomości, będzie Pani zobowiązana do uiszczenia podatku dochodowego od przeprowadzonej transakcji sprzedaży do A na cele inwestycji?
Pani stanowisko w sprawie
Sprzedając nieruchomość na cele (…) stanowiących cel publiczny w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.) powinna być Pani zwolniona z opłaty podatku dochodowego od takiej transakcji zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29aa) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie podkreśla Pani, że nieruchomość otrzymała Pani na podstawie umowy darowizny, a nie nabyła jej Pani na podstawie umowy sprzedaży, w której wskazana byłaby cena nabycia, a zatem nie stosuje się do Pani ograniczenia dotyczącego dwuletniego okresu nabycia nieruchomości przed obecnie planowanym zbyciem nieruchomości na rzecz A.
Prawidłowość takiego stanowisko potwierdzone zostało w interpretacji z 16 marca 2023 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.30.2023.3.AC wydanej w podobnym stanie faktycznym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.). Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy, źródłem przychodów jest:
Odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
-- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.
Zatem jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym dochód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu, ma moment i sposób jej nabycia.
Z opisu sprawy wynika, że do końca 2024 r. zamierza Pani dokonać sprzedaży gospodarstwa rolnego na rzecz A w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć, na szczególnych zasadach, określonych w (…). Ww. gospodarstwo rolne nabyła Pani w marcu 2021 r. w drodze darowizny od rodziców.
W rozpatrywanej sprawie sprzedaż gospodarstwa rolnego nastąpi przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie, w związku z tym stanowi ona źródło przychodu, o którym mowa w cytowanym wyżej przepisie.
Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
W myśl art. 30e ust. 2 ustawy:
Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
Art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku zalicza się również udokumentowane koszty nabycia lub wytworzenia poniesione przez spadkodawcę oraz przypadające na podatnika ciężary spadkowe, w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub zbywanego prawa odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych nabytych przez podatnika. Przez ciężary spadkowe, o których mowa w zdaniu drugim, rozumie się spłacone przez podatnika długi spadkowe, zaspokojone roszczenia o zachowek oraz wykonane zapisy zwykłe i polecenia, również w przypadku, gdy podatnik spłacił długi spadkowe, zaspokoił roszczenia o zachowek lub wykonał zapisy zwykłe i polecenia po dokonaniu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c.
Zgodnie z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
Jak wynika z powyższych przepisów, podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszonym o koszty odpłatnego zbycia, a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony dochód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do treści art. 30e ust. 4 ww. ustawy:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
1) dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
2) dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Z kolei, jak stanowi art. 30e ust. 5 ww. ustawy:
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.
W myśl natomiast art. 30e ust. 7 cytowanej ustawy:
W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego zamierza Pani sprzedać gospodarstwo rolne w Programie Dobrowolnych Nabyć na rzecz A.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29aa) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego zgodnie z (…); nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości.
Ww. zwolnienie zostało wprowadzone ustawą z 22 lipca 2022 r. o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1846).
Kwestie dotyczące zarządzania przygotowaniem i realizacją inwestycji w zakresie A oraz innymi przedsięwzięciami z tym związanymi zostały określone przepisami ustawy z (…).
W myśl art. 1 pkt 1-4 powołanej ustawy:
Ustawa określa zasady i tryb:
1) zarządzania przygotowaniem i realizacją A, zwanego dalej „A”, w skład którego wchodzą zawarte w Programie: Inwestycja, Inwestycje Towarzyszące oraz pozostałe zadania, w tym o charakterze nieinwestycyjnym, powiązane z realizacją Inwestycji oraz Inwestycji Towarzyszących, zwane dalej łącznie „Przedsięwzięciami”;
2) przygotowania i realizacji Przedsięwzięć;
3) zarządzania rozwojem obszaru otoczenia A;
4) przygotowania i realizacji procesów zorganizowanej relokacji w związku z nabywaniem gruntów na cele określone w ustawie.
Na podstawie art. (…):
1. Realizacja Inwestycji i Inwestycji Towarzyszących stanowi cel publiczny w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2021 r. poz. 1899 oraz z 2022 r. poz. 1846).
2. W sprawach nieuregulowanych niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.12)), ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 735).
Natomiast zgodnie z (…):
Szczególne zasady nabywania nieruchomości obejmują prawo pierwokupu nieruchomości na rzecz Spółki Celowej, z wyłączeniem samodzielnych lokali mieszkalnych.
Ponadto art. 29b ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wskazuje, że:
Uprawnienie Spółki Celowej, uwzględniając znaczenie nieruchomości dla realizacji Przedsięwzięć, do:
a) nabywania nieruchomości za cenę odpowiadającą najwyższej z wartości ustalonych zgodnie z ust. 2-13 lub na zasadach określonych w ust. 14 i 15 albo
b) nabywania nieruchomości za cenę określoną zgodnie z ust. 2 i ustanowienia renty z tytułu zaprzestania prowadzenia działalności rolniczej na warunkach określonych w art. 29c
- oraz wypłaty rekompensaty w związku ze spadkiem zdolności kredytowej zbywcy nieruchomości.
Stosownie do art. 29b ust. 4 tej ustawy:
Spółka Celowa może nabyć nieruchomość za cenę stanowiącą równowartość wartości odtworzeniowej nieruchomości określonej bez uwzględnienia stopnia zużycia.
Przepis (…) podaje:
1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może wskazać gminy lub ich części, na których terenie, w celu przygotowania obszaru Inwestycji oraz zapewnienia optymalnych warunków rozwoju społeczno-gospodarczego oraz przestrzennego na obszarze otoczenia A, stosowane będą szczególne zasady gospodarowania nieruchomościami, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz realizacji inwestycji określone w art. 29, szczególne zasady nabywania nieruchomości określone w art. 29b lub szczególne zasady udostępniania nieruchomości na cele badań przyrodniczych określone w art. 29f, określając:
1) które spośród szczególnych zasad gospodarowania nieruchomościami, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz realizacji inwestycji, określonych w art. 29, oraz na jakich obszarach mają zastosowanie;
2) które spośród szczególnych zasad nabywania nieruchomości, określonych w art. 29b, oraz na jakich obszarach mają zastosowanie;
3) na jakich obszarach mają zastosowanie szczególne zasady udostępniania nieruchomości na cele badań przyrodniczych określone w art. 29f.
Następnie art. 28 ust. 3 i 4 ww. ustawy wskazują, że:
3. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, określa się dzień rozpoczęcia i dzień zakończenia obowiązywania każdej z zasad, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, z zastrzeżeniem, że okres obowiązywania zasad dla danego obszaru wynosi:
1) nie dłużej niż 4 lata - dla zasad, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
2) nie dłużej niż 5 lat - dla zasad, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
4. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje całe działki ewidencyjne.
W rozporządzeniu Rady Ministrów (…) w sprawie gmin, na terenie których będą stosowane szczególne zasady gospodarowania nieruchomościami, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz realizacji inwestycji celu publicznego w zakresie A określono obszar, na terenie którego przewidywana jest realizacja inwestycji określonej w ww. ustawie.
Według § 3 ww. Rozporządzenia:
Na podstawie (…) zarządza się, co następuje:
1. Na obszarze części gmin: (…) stosuje się:
1) szczególne zasady gospodarowania nieruchomościami, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz realizacji inwestycji określone w art. 29 ustawy;
2) szczególne zasady nabywania nieruchomości określone w art. 29b ustawy.
2. Granice obszaru, o którym mowa w ust. 1, w postaci wykazu współrzędnych punktów załamania granicy określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Mapę obszaru, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
Przenosząc powyższe na grunt Pani sprawy, wskazuję, że z tytułu sprzedaży gospodarstwa rolnego przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym otrzymała Pani w darowiźnie ww. gospodarstwo rolne, uzyska Pani przychód. Przychód ten jednak może zostać objęty zwolnieniem podatkowym po spełnieniu przesłanek, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29aa) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z pierwszego zdania ww. przepisu wynika, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z tego zwolnienia jest, aby przychód był uzyskany:
·z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o (…) lub
·z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu stosownie do przepisów o (…) lub
·z tytułu sprzedaży nieruchomości na szczególnych zasadach, określonych w art. 29b ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
Natomiast w zdaniu drugim analizowanego przepisu zostały zawarte warunki dodatkowe – niniejsze zwolnienie nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:
·nabycie zbywanej nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,
·cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.
Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z ww. warunków albo żaden z nich nie zostanie spełniony, wówczas uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że uzyska Pani przychód z tytułu sprzedaży gospodarstwa rolnego. Sprzedaż nastąpi na szczególnych zasadach, określonych w (…). Nabycie przez Panią gospodarstwa rolnego nastąpiło w drodze darowizny od rodziców, czyli miało charakter nieodpłatny.
Tym samym nie został spełniony jeden z warunków wyłączających przedmiotowe zwolnienie, gdyż cena nie stanowiła elementu nabycia.
Zatem, uzyskany przez Panią przychód z tytułu sprzedaży gospodarstwa rolnego w Programie Dobrowolnych Nabyć na szczególnych zasadach, określonych w (…), korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29aa) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie będzie Pani zobowiązana do zapłaty podatku z tego tytułu.
Zatem Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Powołana przez Panią interpretacja zapadła w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego tą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…), (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).