Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.687.2024.2.EK
Opodatkowanie świadczeń pomiędzy Partnerem a Liderem Konsorcjum oraz prawo do odliczenia podatku VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwo stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·ustalenia, czy świadczenia pomiędzy Partnerem a Spółką (Liderem Konsorcjum) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie oznaczone nr 1);
·prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Partnera (pytanie oznaczone nr 2).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 28 listopada 2024 r. (brak daty sporządzenia pisma).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym i całość jej dochodów podlega opodatkowaniu CIT w Polsce. Spółka jest także podatnikiem VAT czynnym.
Spółka jest wiodącym producentem rozwiązań w obszarze wod.-kan. (pompownie, zbiorniki retencyjne), a także tworzy inteligentne systemy zarządzania gospodarką wodną. Spółka świadczy także usługi serwisowe i wykonawcze zapewniające efektywne działanie urządzeń i obiektów infrastruktury wod.-kan.
xx stycznia 2024 r. Y spółka akcyjna z siedzibą w (…), pod adresem: (…) (dalej: „Zamawiający” lub „Y S.A.”) otworzył przetarg nieograniczony na „(…)”, znak postępowania: (…) (dalej: „Przetarg”).
Zgodnie ze Specyfikacją Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”) przedmiotem Przetargu jest „prowadzenie obsługi eksploatacyjnej i utrzymanie sprawności technicznej sieci, przyłączy, instalacji i urządzeń wodno-kanalizacyjnych Y S.A. poprzez wykonywanie prac eksploatacyjnych, konserwacyjnych i naprawczych niżej wymienionej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej Zamawiającego:
·ujęć wód podziemnych,
·sieci wodociągowej wraz ze stacjami cyrkulacyjnymi i punktami do wydawania wody (...),
·sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami ścieków,
·oczyszczalni ścieków,
·sieci kanalizacji deszczowej wraz z urządzeniami podczyszczającymi i przepompowniami,
·przyłączy i instalacji wodno-kanalizacyjnych”.
A zakres obowiązków wykonawcy/wykonawców realizujących zamówienie w ramach Przetargu obejmuje:
· Zapewnienie ciągłości dostawy wody i odprowadzania ścieków dla wszystkich odbiorców na terenie Y S.A., z którymi zostały zawarte umowy o dostawę wody i odprowadzanie ścieków oraz prowadzenie prawidłowej eksploatacji sieci kanalizacji deszczowej.
· Wykonywanie prac eksploatacyjnych zgodnie z wymogami instrukcji fabrycznych i na poziomie aktualnej wiedzy i doświadczenia techniczno-organizacyjnego.
· Wykonywanie prac interwencyjno-naprawczych, likwidowanie awarii, usuwanie zakłóceń i zagrożeń awaryjnych w infrastrukturze oraz budynkach i obiektach Y S.A. Wykonawca prowadzić będzie dyżury pogotowia technicznego.
· Wykonywanie prac dodatkowych w tym np. remontowych lub modernizacyjnych elementów infrastruktury wg potrzeb Zamawiającego zgodnie z postanowieniami Umowy.
· Wydawanie wody (...).
· Odbiór ścieków (...)”.
Spółka chciała przystąpić do Przetargu, niemniej jednak samodzielnie nie posiadała wystarczających kompetencji i doświadczenia w obszarze gospodarowania wodami deszczowymi (co było jednym z elementów SWZ w ramach Przetargu), zdecydowała się więc na połączenie sił z podmiotem specjalizującym się w tym obszarze. Dlatego też xx stycznia 2023 r. zawarła z podmiotem Z spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…), pod adresem: (…) (dalej: „Partner”) umowę konsorcjum (dalej: „Umowa Konsorcjum”), której celem było wspólne ubieganie się w rozumieniu art. 58 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych o uzyskanie zamówienia publicznego w ramach Przetargu.
Konsorcjum składające się ze Spółki jako lidera konsorcjum oraz Partnera jako partnera konsorcjum (dalej: „Konsorcjum”) wygrało Przetarg, podpisało z Zamawiającym umowę i od lipca 2024 r. na kolejne 4 lata realizuje zadania w obszarze wod.-kan. na terenie (…). Na podstawie umowy z Zamawiającym Konsorcjum reprezentuje Spółka (działająca jako lider Konsorcjum). Również Spółka jest podmiotem wyłącznie uprawnionym do wystawiania faktur w imieniu Konsorcjum (w ustalonych miesięcznych okresach rozliczeniowych) oraz przyjmowania płatności od Zamawiającego i dokonywania rozliczeń. Do faktur wystawianych na Zamawiającego Spółka dolicza podatek VAT.
Rozliczenia pomiędzy konsorcjantami, tj. Spółką a Partnerem, reguluje Umowa Konsorcjum wraz z załącznikami oraz wszystkimi zawartymi przez Spółkę i Partnera aneksami.
Na podstawie zawartej Umowy Konsorcjum, Spółka i Partner zobowiązali się do wspólnego wykonania usług i prac na rzecz Zamawiającego, zgodnie z określonym w Umowie Konsorcjum podziałem zakresów prac:
· Spółka (lider Konsorcjum) wykonuje prace związane z eksploatacją oraz konserwacją infrastruktury wodociągowej, ujęć wody, stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami ścieków oraz oczyszczalni ścieków oraz współuczestniczy przy zakresie realizowanym przez Partnera konsorcjum.
· Partner działając jako podwykonawca lidera Konsorcjum wykonuje prace związane z eksploatacją oraz konserwacją infrastruktury kanalizacji deszczowej oraz współuczestniczy przy zakresie realizowanym przez lidera konsorcjum.
Wskazano także, że wynagrodzenie należne Spółce i Partnerowi odpowiada przyjętemu powyżej podziałowi prac (co dotyczy także wynagrodzenia należnego Partnerowi za usługi wykonane w charakterze podwykonawcy na rzecz Spółki).
W Umowie Konsorcjum przewidziano mechanizm kalkulacji wynagrodzenia należnego Partnerowi od Spółki w oparciu o ponoszone koszty i marżę, i jego połączenie z całkowitym wynagrodzeniem należnym Konsorcjum od Zamawiającego. Uzgodniono także mechanizm ewentualnego korygowania (w drodze faktury korygującej zwiększającej lub zmniejszającej) wynagrodzenia za wykonane przez Partnera na rzecz Spółki usługi, w przypadku odchylenia ponoszonych kosztów (w górę lub w dół) od zakładanego wynagrodzenia należnego od Zamawiającego.
Ponadto w Umowie Konsorcjum wskazano, iż odbiór prac wykonywanych przez Partnera Konsorcjum na rzecz Spółki jako lidera Konsorcjum będzie potwierdzany protokołem odbioru prac sporządzanym przez strony na koniec każdego miesiąca kalendarzowego. Następnie Spółka (lider Konsorcjum) będzie przedstawiała całość prac zrealizowanych przez Konsorcjum do odbioru przez Zamawiającego, zgodnie z zasadami wynikającymi z umowy zawartej z Zamawiającym.
Spółka podkreśla, iż nadrzędnym celem Konsorcjum było połączenie potencjałów i zasobów operacyjnych i ekonomicznych Spółki i Partnera w celu wygrania Przetargu i realizacji zamówienia na rzecz Zamawiającego, od początku jednak zakładano podział prac pomiędzy Spółkę i Partnera. W konsekwencji również w zakresie rozliczeń – Spółka i Partner nie przyjęli w Umowie Konsorcjum rozliczenia na zasadzie wspólnego odnoszenia korzyści i wspólnego ponoszenia ryzyka, tj. w szczególności:
· w Umowie Konsorcjum Spółka i Partner nie przyjęli modelu rozliczenia Konsorcjum na poziomie wyników odnotowywanych przez Konsorcjum, nie przyjęli tym samym uczestniczenia w zyskach i stratach Konsorcjum w udziałach;
· w Umowie Konsorcjum Spółka i Partner nie przyjęli modelu procentowego „rozdziału” przychodów całego przedsięwzięcia na Spółkę i Partnera;
· w Umowie Konsorcjum Spółka i Partner nie przyjęli modelu procentowego obciążania kosztami generowanych przez Konsorcjum Spółki i Partnera;
· w Umowie Konsorcjum Spółka i Partner przyjęli model, w którym Spółka wypłaca Partnerowi wynagrodzenie a wypłata przez Spółkę wynagrodzenia na rzecz Partnera związana jest ze świadczeniem skonkretyzowanych usług przez Partnera na rzecz Spółki;
· w Umowie Konsorcjum Spółka i Partner przyjęli model podwykonawczy Konsorcjum, w którym Spółka występując jako lider konsorcjum działa wyłącznie we własnym imieniu i w ramach zawartego porozumienia odsprzedaje usługi nabyte od Partnera na rzecz Zamawiającego.
W Umowie Konsorcjum wskazano, iż Spółka i Partner ponoszą odpowiedzialność za należyte wykonanie powierzonego im zakresu prac, co jednak nie wyłącza odpowiedzialności solidarnej względem Zamawiającego, wynikającej z umowy zawartej z Zamawiającym – co uregulowano w ten sposób, że: strona, której działanie lub zaniechanie spowoduje powstanie jakiegokolwiek roszczenia, które Zamawiający może skierować solidarnie do obydwu stron, zobowiązuje się zwolnić drugą stronę z tych roszczeń.
Ponadto, w Umowie Konsorcjum przewidziano możliwość zawierania przez Spółkę i Partnera umów podwykonawczych na wyłączną odpowiedzialność i ryzyko każdej ze stron Umowy Konsorcjum, włączając odpowiedzialność za realizację zobowiązań finansowych oraz wypłatę wynagrodzenia. Z możliwości tej zarówno Spółka jak i Partner skorzystali, zawierając (każdy we własnym zakresie) umowy podwykonawcze.
W związku z takim uregulowaniem Umowy Konsorcjum, które zakłada, iż każdej ze stron powierzono odrębny zakres zadań, za który jest odpowiedzialna – Spółka jako lider Konsorcjum występuje jako usługobiorca prac wykonanych przez Partnera, które na kolejnym etapie odsprzedaje na rzecz Zamawiającego.
Konsorcjum nie prowadzi rachunku bankowego dedykowanego dla Konsorcjum, zarówno Spółka jak i Partner rozliczają się w ramach swoich indywidualnych rachunków bankowych.
Spółka i Partner są i na moment zawarcia Umowy Konsorcjum byli czynnymi podatnikami VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
1. W odpowiedzi na pytanie organu: „Czy w ramach umowy Konsorcjum zachowają Państwo pełną odrębność i samodzielność jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą?”, wskazali Państwo: „W ramach umowy Konsorcjum Spółka zachowa pełną odrębność i samodzielność jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą”.
2. W odpowiedzi na pytanie organu: „Czy członkowie Konsorcjum stanowią/będą stanowić grupę VAT w rozumieniu art. 15a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. – tj. grupę podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie oraz organizacyjnie, które zawarły/zawrą umowę o utworzeniu grupy VAT? (…)”, wskazali Państwo: „Członkowie Konsorcjum nie stanowią i nie będą stanowić grupy VAT w rozumieniu art. 15a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.”.
3. W odpowiedzi na pytanie organu: „Czy – w związku z realizacją opisanych we wniosku usług w ramach zawartej umowy Konsorcjum – zarówno Państwa Spółka jak i Partner konsorcjum, nabywają będą nabywać towary i usługi we własnym imieniu i na własną rzecz?, wskazali Państwo: „W związku z realizacją opisanych we wniosku usług w ramach zawartej umowy Konsorcjum – zarówno Spółka jak i Partner konsorcjum, nabywają/będą nabywać towary i usługi we własnym imieniu i na własną rzecz”.
4. W odpowiedzi na pytanie organu: „Czy dla usług świadczonych przez Partnera konsorcjum na rzecz Państwa Spółki zastosowanie znajduje właściwa stawka podatku VAT, czy też usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku?”, wskazali Państwo: „Dla usług świadczonych przez Partnera konsorcjum na rzecz Spółki zastosowanie znajduje właściwa stawka podatku VAT”.
5. W odpowiedzi na pytanie organu: „Wobec informacji zawartych w opisie sprawy, że:
W Umowie Konsorcjum przewidziano mechanizm kalkulacji wynagrodzenia należnego Partnerowi od Spółki w oparciu o ponoszone koszty i marżę i jego połączenie z całkowitym wynagrodzeniem należnym Konsorcjum od Zamawiającego. Uzgodniono także mechanizm ewentualnego korygowania (w drodze faktury korygującej zwiększającej lub zmniejszającej) wynagrodzenia za wykonane przez Partnera na rzecz Spółki usługi, w przypadku odchylenia ponoszonych kosztów (w górę lub w dół) od zakładanego wynagrodzenia należnego od Zamawiającego.
proszę wyjaśnić o jakich „kosztach” i przez kogo ponoszonych, oraz o jakiej „marży” mowa w tym fragmencie? Jak należy rozumieć stwierdzenie, że wynagrodzenie należne Partnerowi od Spółki jest połączone z całkowitym wynagrodzeniem należnym Konsorcjum od Zamawiającego – mając również na uwadze, że „wypłata przez Spółkę wynagrodzenia na rzecz Partnera związana jest ze świadczeniem skonkretyzowanych usług przez Partnera na rzecz Spółki”,
wskazali Państwo: „Spółka nabywa od Partnera skonkretyzowane usługi w obszarze eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury kanalizacji deszczowej oraz eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury wodociągowej, ujęć wody, stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami ścieków oraz oczyszczalni ścieków. Spółka traktuje Partnera jako podwykonawcę.
Sposób kalkulacji wynagrodzenia za wskazane usługi wykonywane przez Partnera jako podwykonawcę na rzecz Spółki został oparty o model koszt plus marża. Podstawą do kalkulacji wynagrodzenia należnego Partnerowi są więc koszty ponoszone przez Partnera powiększone o ustaloną ze Spółką w umowie marżę.
Z kolei stwierdzenie, że: „wynagrodzenie należne Partnerowi od Spółki jest połączone z całkowitym wynagrodzeniem należnym Konsorcjum od Zamawiającego” oznacza, że Spółka i Partner przewidzieli w umowie sposób korygowania poziomu marży należnej Partnerowi od Spółki w zależności od rentowności Kontraktu z Zamawiającym. Inne „połączenia” z wynagrodzeniem należnym Konsorcjum od Zamawiającego nie występują”.
6. W odpowiedzi na pytanie organu: „W związku z informacją zawartą w opisie sprawy, że:
(…) W umowie Konsorcjum Spółka i Partner przyjęli model, w którym Spółka wypłaca Partnerowi wynagrodzenie a wypłata przez Spółkę wynagrodzenia na rzecz Partnera związana jest ze świadczeniem skonkretyzowanych usług przez Partnera na rzecz Spółki, (…).
proszę wyjaśnić, w jaki sposób Państwa Spółka dokumentuje wypłatę wynagrodzenia na rzecz Partnera oraz dokładnie jakich skonkretyzowanych świadczeń to wynagrodzenie dotyczy?,
wskazali Państwo: „Spółka nabywa od Partnera skonkretyzowane usługi w obszarze eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury kanalizacji deszczowej oraz eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury wodociągowej, ujęć wody, stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami ścieków oraz oczyszczalni ścieków. Świadczenie powyższych usług dokumentowane jest przez Partnera fakturą z naliczonym podatkiem VAT. Spółka dokonuje wypłaty wynagrodzenia na rzecz Partnera przelewem bankowym”.
7. W odpowiedzi na pytanie organu: „Jak należy odczytywać stwierdzenie, że:
Spółka jako lider konsorcjum występuje jako usługobiorca prac wykonanych przez Partnera, które na kolejnym etapie odsprzedaje na rzecz Zamawiającego.
w szczególności, czy Państwa Spółka odrębnie od usług świadczonych przez siebie na rzecz Zamawiającego „odsprzedaje” usługi nabyte wcześniej od Partnera?, wskazali Państwo: „W przyjętym modelu podwykonawczym Spółka nabywa od Partnera skonkretyzowane usługi w obszarze eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury kanalizacji deszczowej oraz eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury wodociągowej, ujęć wody, stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami ścieków oraz oczyszczalni ścieków a następnie odsprzedaje je na rzecz Zamawiającego wraz z usługami świadczonymi przez samą Spółkę na rzecz Zamawiającego”.
8. W odpowiedzi na pytanie organu: „Wobec informacji zawartej w opisie sprawy, że:
(…) W Umowie Konsorcjum Spółka i Partner przyjęli model podwykonawczy Konsorcjum, w którym Spółka występując jako lider konsorcjum działa wyłącznie we własnym imieniu i w ramach zawartego porozumienia odsprzedaje usługi nabyte od Partnera na rzecz Zamawiającego (…).
w kontekście wskazania, że:
Do faktur wystawianych na Zamawiającego Spółka dolicza podatek VAT.
proszę wyjaśnić, co konkretnie dokumentuje(-ą) wystawiona(-e) przez Państwa faktura(-y) na rzecz Zamawiającego.
wskazali Państwo: „Wystawione przez Spółkę faktury na Zamawiającego dokumentują świadczenie usług eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury kanalizacji deszczowej oraz eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury wodociągowej, ujęć wody, stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami ścieków oraz oczyszczalni ścieków”.
9. W odpowiedzi na pytanie organu: „Czy okoliczność, że:
Spółka jest podmiotem wyłącznie uprawnionym do wystawiania faktur w imieniu konsorcjum (w ustalonych miesięcznych okresach rozliczeniowych) oraz przyjmowania płatności od Zamawiającego i dokonywania rozliczeń.
podobnie jak fakt, że Konsorcjum reprezentuje Spółka (działająca jako lider Konsorcjum) – wynika z postanowień umowy zawartej z Zamawiającym? Jeśli nie proszę wyjaśnić tę kwestię,
wskazali Państwo: „Tak jak wskazano w pierwotnym wniosku, Spółka jest podmiotem wyłącznie uprawnionym do wystawiania faktur w imieniu Konsorcjum (w ustalonych miesięcznych okresach rozliczeniowych) oraz przyjmowania płatności od Zamawiającego i dokonywania rozliczeń oraz reprezentowania Konsorcjum na podstawie umowy zawartej z Zamawiającym”.
10.W odpowiedzi na pytanie organu: „Proszę – na konkretnym przykładzie – w sposób chronologiczny i uporządkowany przedstawić i opisać poszczególne transakcje oraz wzajemne rozliczenia pomiędzy wszystkimi podmiotami, które uczestniczą w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym”, wskazali Państwo:
„Rozliczenia wyglądają w następujący sposób:
a) W danym miesiącu Partner jako podwykonawca wykonuje na rzecz Spółki usługi w obszarze eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury kanalizacji deszczowej oraz eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury wodociągowej, ujęć wody, stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami ścieków oraz oczyszczalni ścieków.
b) Partner – do świadczenia usług na rzecz – Spółki angażuje (jeżeli jest to konieczne) podwykonawców w swoim własnym zakresie.
c) Spółka dokonuje odbioru prac wykonywanych przez Partnera protokołem odbioru prac sporządzanym przez strony na koniec każdego miesiąca kalendarzowego.
d) Następnie Spółka (działająca jako lider Konsorcjum) przedstawia całość prac z realizowanych przez Konsorcjum do odbioru przez Zamawiającego (na całość prac zrealizowanych przez Konsorcjum składają się usługi nabyte przez Spółkę od Partnera oraz prace (usługi), które wykonała sama Spółka”.
11.W odpowiedzi na pytanie organu: „W kontekście odpowiedzi udzielonej na pytanie nr 10, proszę o jednoznaczne wskazanie jakich dokładnie „rozliczeń” dotyczy sformułowane przez Państwa pytanie nr 1 o treści: „Czy w świetle opisanego stanu faktycznego rozliczenia pomiędzy Partnerem a Spółką podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?”, wskazali Państwo: „Zwrot »rozliczenia« użyty w Pytaniu 1 oznacza „świadczenia”. Spółka modyfikuje treść Pytania 1 tak, aby zwrot ten nie budził wątpliwości. Zmodyfikowana treść Pytania 1: „Czy w świetle opisanego stanu faktycznego świadczenia pomiędzy Partnerem a Spółką podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?”.
12.W odpowiedzi na pytanie organu: „Co konkretnie dokumentują faktury wystawiane przez Partnera, których dotyczy pytanie oznaczone we wniosku nr 2 o treści: „Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Partnera?”, wskazali Państwo: „Faktury wystawiane przez Partnera, których dotyczy pytanie oznaczone we wniosku nr 2 dokumentują świadczenia przez Partnera na rzecz Spółki usług eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury kanalizacji deszczowej oraz eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury wodociągowej, ujęć wody, stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami ścieków oraz oczyszczalni ścieków”.
13.W odpowiedzi na pytanie organu: „W kontekście odpowiedzi udzielonej na pytanie nr 12 proszę wskazać, czy usługi/towary nabywane przez Państwa Spółkę od Partnera wykorzystują/będą Państwo wykorzystywali wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, które nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia? Jeśli nie, to do jakich czynności (zwolnionych, opodatkowanych, niepodlegających opodatkowaniu)?”, wskazali Państwo: „Usługi nabywane przez Spółkę od Partnera Spółka wykorzystuje i będzie wykorzystywała wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, które nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia”.
Pytania
1. Czy w świetle opisanego stanu faktycznego świadczenia pomiędzy Partnerem a Spółką podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT? (dalej: „Pytanie 1”)?
Pytanie to zostało ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym.
2. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Partnera? (dalej: „Pytanie 2”).
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie uzupełniającym)
1. Państwa zdaniem, w świetle opisanego stanu faktycznego świadczenia pomiędzy Partnerem a Spółką podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatne świadczenie usług (dalej: „Odpowiedź na Pytanie 1”).
2. Państwa zdaniem, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Partnera (dalej: „Odpowiedź na Pytanie 2”).
Uzasadnienie
Definicja konsorcjum
Na wstępie należy wskazać, iż konsorcjum jest to związek co najmniej dwóch przedsiębiorstw, zawarty w celu dokonania wspólnego przedsięwzięcia. W praktyce mogą wystąpić różne modele konsorcjów, każde konsorcjum będzie miało zatem indywidualny charakter. To z postanowień konkretnych umów konsorcjum będzie wynikał sposób organizacji konsorcjum i zasady rozliczania pomiędzy członkami konsorcjum, jak również zakres usług świadczonych przez poszczególnych członków konsorcjum.
Należy wskazać, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. W prawie cywilnym ani w prawie podatkowym nie występuje definicja konsorcjum, jednakże przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 353(1) Kodeksu cywilnego w ramach tzw. swobody umów.
W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją kształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte umową konsorcjum.
Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.
Przepisy podatkowe mające zastosowanie
Tak jak wskazano powyżej – konsorcja nie zostały odrębnie uregulowane w ustawie o VAT, w konsekwencji do rozliczeń w ramach konsorcjum stosuje się zasady ogólne.
Czynności podlegające opodatkowaniu VAT
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie zaś z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Przy tym, w myśl art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Definicja podatnika VAT
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Faktury
Zasady dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a-106q ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Stosownie do art. 106b ust. 2 ustawy o VAT, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
W myśl art. 106b ust. 3 ustawy o VAT, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT.
Prawo do odliczenia VAT naliczonego
Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1, prawo to powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Jednocześnie, zgodnie zaś z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Prawo do odliczenia VAT naliczonego jest fundamentalną zasadą podatku VAT, co powoduje, że jest on neutralny dla przedsiębiorców, a jego ekonomiczny ciężar ponosi wyłącznie konsument. W związku z realizacją prawa do odliczenia VAT konieczne jest oczywiście wykazanie związku (bezpośredniego lub pośredniego) pomiędzy realizowanymi zakupami a wykonywaną opodatkowaną działalnością gospodarczą.
Związek bezpośredni ma miejsce wówczas, gdy nabywane towary lub usługi są przeznaczone do dalszej odsprzedaży, a tym samym bezpośrednio są związane z działalnością opodatkowaną VAT. Natomiast związek pośredni występuje wtedy, gdy nabywane świadczenia wiążą się z ogólnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa podatnika.
Dla oceny prawa do odliczenia VAT znaczenie ma zamiar podatnika co do wykorzystania zakupionych towarów i usług w momencie ponoszenia wydatku, jak również związek ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną VAT.
Rozliczenie Konsorcjum
Konsorcjum nie spełnia definicji podatnika VAT wynikającej z przytoczonego powyżej art. 15 ustawy o VAT i nie może być uznane za odrębnego podatnika VAT.
Dodać należy, że polski ustawodawca nie skorzystał z możliwości wynikającej z art. 11 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym, po konsultacji z komitetem doradczym ds. podatku od wartości dodanej, każde państwo członkowskie może uznać za jednego podatnika osoby mające siedzibę na terytorium tego samego państwa członkowskiego, które będąc niezależnymi pod względem prawnym, są ściśle powiązane pod względem finansowym, ekonomicznym i organizacyjnym.
W konsekwencji, ponieważ konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być uznane za podatnika VAT, to przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum pozostają odrębnymi podatnikami VAT.
W świetle powyższego do wzajemnych rozliczeń pomiędzy uczestnikami konsorcjum należy stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o VAT, w tym także w zakresie identyfikacji transakcji podlegających opodatkowaniu VAT i wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez członków konsorcjum czynności.
Jak wskazano na wcześniejszym etapie złożonego wniosku, opodatkowaniu VAT podlegają co do zasady dostawy towarów i świadczenie usług.
Powyższe oznacza, że nie każde zbycie, przeniesienie czy rozliczenie określonych wartości ekonomicznych między dwoma różnymi podmiotami podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ale jedynie takie operacje, które stanowią dostawę towarów lub świadczenie usług. Z tego względu, rozliczenia pieniężne między uczestnikami wspólnego przedsięwzięcia (konsorcjum), nie mogą być same przez się potraktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli równocześnie nie towarzyszy im świadczenie usługi (albo dostawa towarów). Z kolei świadczenie usług bądź dostawa towarów – aby podlegały opodatkowaniu VAT – powinny mieć przy tym charakter odpłatny, tzn. powinno zostać ustalone wynagrodzenie za usługę/towar o wzajemnym dla usługi/towaru charakterze.
Biorąc pod uwagę wykładnię definicji świadczenia usług, przeprowadzoną przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (przykładowo w wyrokach: w sprawie C-16/93 Tolsma oraz w sprawie C-102/86, Apple and Pear Development Council) – za podlegające opodatkowaniu VAT mogą być uznawane czynności, w których łącznie występować będą wskazane poniżej okoliczności:
·istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne;
·istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie usługobiorcy (usługa) i usługodawcy (zapłata);
·wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy;
·odpłatność za otrzymane świadczenie (np. usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby podlegać opodatkowaniu;
·istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
W świetle powyższego, czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument/odbiorca świadczenia odnoszący korzyść w związku z jego otrzymaniem/nabyciem, a ponadto między świadczącym usługę a nabywcą usługi istnieje umowa (stosunek prawny) przewidująca z jednej strony zobowiązanie usługodawcy do wykonania usługi i z drugiej strony obowiązek usługobiorcy do dokonania zapłaty za usługę. W praktyce podkreśla się też zazwyczaj, że związek pomiędzy świadczeniem (usługą) a płatnością, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Co szczególnie ważne, opodatkowaniu VAT podlega zawsze konkretna czynność (dostawa towaru lub świadczenie usługi), a nie sama płatność dokonywana pomiędzy dwoma podmiotami. Innymi słowy, jeżeli z daną płatnością nie będzie związane dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi (płatność ta nie będzie w bezpośrednim związku z tym świadczeniem, stanowiąc zapłatę za to świadczenie) – taka płatność nie będzie podlegała VAT.
Przenosząc powyższe uwagi na grunt związany z rozliczaniem konsorcjum należy wskazać, iż w praktyce wyklarowały się dwa modele funkcjonowania rozliczeń w ramach konsorcjów:
· Model typowego konsorcjum, w którym konsorcjanci przyjmują, iż realizują wspólne przedsięwzięcie, w ramach którego nie wyodrębniają konkretnych czynności, do wykonania których zobowiązany jest każdy z członków a rozliczenie przebiega na zasadzie procentowego przyporządkowania przychodów i kosztów (tj. faktycznego podziału zysku lub straty na poziomie konsorcjum) do poszczególnych konsorcjantów. Tego typu konsorcja uważane są za konsorcja, w ramach których nie dochodzi pomiędzy konsorcjantami do świadczenia usług podlegających VAT a wszelkie wypłaty pomiędzy konsorcjantami mają charakter rozliczeń wewnętrznych.
· Model konsorcjum podwykonawczego, w którym konsorcjanci przyjmują do realizacji skonkretyzowany zakres usług, które wykonywane są na rzecz lidera konsorcjum, lider zaś konsorcjum działając w imieniu własnym odsprzedaje nabyte od konsorcjantów usługi na rzecz zamawiającego. Tego typu konsorcja uważane są za konsorcja, w ramach których dochodzi pomiędzy konsorcjantami do świadczenia usług podlegających VAT a wypłaty pomiędzy konsorcjantami przyjmują charakter zapłaty za wykonaną usługę.
Jak wskazano w stanie faktycznym nadrzędnym celem Konsorcjum było połączenie potencjałów i zasobów operacyjnych i ekonomicznych Spółki i Partnera w celu wygrania Przetargu i realizacji zamówienia na rzecz Zamawiającego – przy czym Spółce i Partnerowi powierzono odrębny zakres usług a Spółka i Partner nie przyjęli w tym zakresie w Umowie Konsorcjum rozliczenia na zasadzie wspólnego odnoszenia korzyści i wspólnego ponoszenia ryzyka, tj.:
· w Umowie Konsorcjum Spółka i Partner nie przyjęli modelu rozliczenia Konsorcjum na poziomie wyników odnotowywanych przez Konsorcjum, nie przyjęli tym samym uczestniczenia w zyskach i stratach Konsorcjum w udziałach;
· w Umowie Konsorcjum Spółka i Partner nie przyjęli modelu procentowego „rozdziału” przychodów całego przedsięwzięcia na Spółkę i Partnera;
· w Umowie Konsorcjum Spółka i Partner nie przyjęli modelu procentowego obciążania kosztami generowanych przez Konsorcjum Spółki i Partnera;
· w Umowie Konsorcjum Spółka i Partner przyjęli model, w którym Spółka wypłaca Partnerowi wynagrodzenie a wypłata przez Spółkę wynagrodzenia na rzecz Partnera związana jest ze świadczeniem skonkretyzowanych usług przez Partnera na rzecz Spółki, za wykonanie których Partner odpowiada wobec Spółki;
· w Umowie Konsorcjum Spółka i Partner przyjęli model podwykonawczy Konsorcjum, w którym Spółka występując jako lider konsorcjum działa wyłącznie we własnym imieniu i w ramach zawartego porozumienia odsprzedaje usługi nabyte od Partnera na rzecz Zamawiającego.
Jak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 marca 2023 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.32.2023.2.NF, o kształcie funkcjonowania konsorcjum decydują postanowienia stron zawarte w umowie konsorcjum, organ w tym zakresie wskazał: „Jednocześnie, należy zwrócić uwagę, że to strony konsorcjum określają w umowie konsorcjum sposób rozliczeń między sobą, jak i zamawiającym (inwestorem), tj. sposób wystawiania faktur, należnego wynagrodzenia, terminów wykonania prac oraz kwestii odpowiedzialności za przydzielone im zadania z tytułu realizacji celu nałożonego na nich przez inwestora (zamawiającego) w ramach zlecenia/przetargu. W praktyce, w umowie konsorcjum strony mogą wyznaczyć lidera konsorcjum (który m.in. pełni funkcję reprezentacyjną oraz prowadzi rozliczenia z inwestorem), a także mogą ustanowić, że każdy podmiot – jako uczestnik konsorcjum – świadczy usługi bezpośrednio na rzecz inwestora”.
Przenosząc powyższe na wskazany stan faktyczny należy wskazać, że bez wątpienia Zamawiający jest usługobiorcą usług świadczonych łącznie przez Spółkę i Partnera (w ramach Konsorcjum) i z tego tytułu jest obciążany odpowiednim wynagrodzeniem (na podstawie faktur wystawianych przez Spółkę jako lidera Konsorcjum) z naliczonym podatkiem VAT.
Z kolei ze względu na przyjęty model podwykonawczy Konsorcjum (w którym do Spółki i Partnera przypisano konkretny zakres prac do wykonania w ramach Konsorcjum, za który każdy z podmiotów odpowiada we własnym zakresie) Spółka jest usługobiorcą usług świadczonych przez Partnera (działającego jako podwykonawca), które to usługi zostaną odsprzedane (łącznie ze świadczeniami samej Spółki) na rzecz Zamawiającego.
Okolicznością, która w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i orzecznictwa TSUE decyduje o opodatkowaniu usług świadczonych przez Partnera na rzecz Spółki, jest odpłatność za świadczoną usługę, którą należy rozumieć jako wynagrodzenie należne za dane świadczenie zgodnie z postanowieniami zawartej Umowy Konsorcjum.
Zatem w odniesieniu do usług świadczonych przez Partnera jako podwykonawcy na rzecz Spółki, z tytułu których będzie przysługiwało Partnerowi określone wynagrodzenie, mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W tej sytuacji w zamian za konkretne wynagrodzenie, Partner zobowiązuje się do wykonania określonych usług na rzecz Spółki, które Spółka odsprzeda na rzecz Zamawiającego. Należy uznać, że w tym przypadku dochodzi do świadczeń wzajemnych podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec tego, w tej sytuacji Partner jest zobowiązany do wystawienia faktury na Spółkę, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy.
Podsumowując – w świetle opisanego stanu faktycznego świadczenia pomiędzy Partnerem a Spółką podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatne świadczenie usług.
Powyższe usługi wykonywane na rzecz Spółki przez Partnera działającego w charakterze podwykonawcy, Spółka wykorzystuje i będzie wykorzystywać wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, które nie korzystają ze zwolnienia od podatku, tj. do wykonywania robót, prac, usług w ramach realizacji prac na rzecz Zamawiającego – fakturowanych przez Spółkę na Zamawiającego. W tej sytuacji Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez Partnera na zasadach ogólnych, tj. przy założeniu spełnienia warunku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Biorąc zaś pod uwagę, że usługi nabywane przez Spółkę od Partnera działającego w charakterze podwykonawcy będą bezpośrednio związane z realizacją usług na rzecz Zamawiającego, które będą w całości fakturowane przez Spółkę (jako lidera Konsorcjum) na Zamawiającego – określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek odliczenia VAT będzie spełniony.
W analizowanej sprawie nie wystąpi też żadna z przesłanek negatywnych odliczenia VAT, wskazanych w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT – w szczególności otrzymana od Partnera faktura nie będzie dokumentować czynności, która nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.
Podsumowując – Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Partnera.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z kolei na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.
Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Szerokie określenie zakresu przedmiotowego pojęcia „usługi”, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, nie oznacza, że świadczeniem usług jest każda czynność, czy zdarzenie, którego efektem jest przysporzenie jednej ze stron na skutek działania lub zaniechania innej strony. Również krajowe orzecznictwo administracyjne potwierdza, że dychotomiczny podział na gruncie ustawy na świadczenie usług i dostawę towarów nie oznacza, że podział ten wypełnia wszelkie przejawy aktywności podmiotów gospodarczych, a każdy przepływ środków finansowych odbywający się w ramach relacji pomiędzy podatnikami VAT, musi być podporządkowany świadczeniu usług lub dostawie towarów (tak m.in. NSA w wyroku z 10 października 2014 r. sygn. I FSK 1493/13).
Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE (np. sprawy C-154/80, C-89/81, C-16/93, C-498/99) wynika, że za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynności opodatkowane VAT, uważane mogą być sytuacje, w których:
·istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje wzajemne świadczenie;
·wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy;
·istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi;
·odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana podatkiem VAT;
·istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości świadczenia wzajemnego.
Kwestie dotyczące dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uregulowane są w dziale XI ustawy.
W myśl art. 106a ustawy:
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:
1) sprzedaży, z wyjątkiem:
a) przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów,
b) czynności rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest państwo członkowskie inne niż Rzeczpospolita Polska;
2) dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a) państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b) państwa trzeciego;
3) dostawy towarów i świadczenia usług rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a i 7, przez podatników zidentyfikowanych na potrzeby tych procedur, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest Rzeczpospolita Polska;
4) sprzedaży na odległość towarów importowanych, rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, przez podatników zidentyfikowanych na potrzeby tej procedury, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tego rozdziału jest Rzeczpospolita Polska.
Stosownie natomiast do treści art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
W myśl postanowień art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast w świetle art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W tym miejscu należy zauważyć, że ani w prawie podatkowym, ani w prawie cywilnym nie występuje definicja pojęcia „konsorcjum”, jednakże przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), w ramach tzw. swobody umów.
W konsekwencji, strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.
W analizowanej sytuacji Państwa wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia, czy świadczenia pomiędzy Partnerem a Spółką (Liderem Konsorcjum) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak Państwo wskazali, nadrzędnym celem Konsorcjum było połączenie potencjałów i zasobów operacyjnych i ekonomicznych Spółki i Partnera w celu wygrania Przetargu i realizacji zamówienia na rzecz Zamawiającego. Z opisu sprawy wynika jednoznacznie, że w ramach umowy Konsorcjum Spółka zachowa pełną odrębność i samodzielność jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a także że w związku z realizacją opisanych we wniosku usług – zarówno Spółka jak i Partner konsorcjum, nabywają/będą nabywać towary i usługi we własnym imieniu i na własną rzecz.
W odniesieniu do sytuacji przedstawionej we wniosku wskazać należy, że konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Oznacza to, że relacji zachodzących pomiędzy stronami umowy konsorcjum (podatnikami VAT), dla potrzeb podatku od towarów i usług, nie należy oceniać na zasadach wewnętrznych rozliczeń konsorcjum. Powyższego nie zmienia okoliczność, że w przypadku umów konsorcjum dopuszczalne jest zawarcie ustaleń, że rozliczenia gospodarcze i księgowe, w tym dotyczące podpisywania umów i wystawiania faktur za prace wykonane przez uczestników konsorcjum na rzecz podmiotów zamawiających te prace na podstawie zawartego z nimi kontraktu – będzie dokonywał wytypowany przez uczestników konsorcjum podmiot wiodący.
Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Powyższe oznacza, że działając w ramach konsorcjum, powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej, w tym także w zakresie wystawiania faktur dokumentujących wykonywane przez nich czynności.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że to strony konsorcjum określają w umowie konsorcjum sposób rozliczeń między sobą, jak i zamawiającym, tj. sposób wystawiania faktur, należnego wynagrodzenia, terminów wykonania prac oraz kwestii odpowiedzialności za przydzielone im zadania z tytułu realizacji celu nałożonego na nich w ramach zlecenia/przetargu. W praktyce w umowie konsorcjum strony mogą wyznaczyć lidera konsorcjum (który m.in. pełni funkcję reprezentacyjną oraz prowadzi rozliczenia z zamawiającym), ale także mogą ustanowić, że każdy podmiot – jako uczestnik konsorcjum – świadczy usługi bezpośrednio na rzecz zamawiającego.
W rozpatrywanej sprawie, na podstawie umowy zawartej z Zamawiającym, Konsorcjum reprezentuje Spółka (działająca jako Lider Konsorcjum). Spółka jest również podmiotem wyłącznie uprawnionym do wystawiania faktur w imieniu Konsorcjum (w ustalonych miesięcznych okresach rozliczeniowych) oraz przyjmowania płatności od Zamawiającego i dokonywania rozliczeń. Rozliczenia pomiędzy konsorcjantami, tj. Spółką a Partnerem, reguluje Umowa Konsorcjum wraz z załącznikami oraz wszystkimi zawartymi przez Spółkę i Partnera aneksami. Na podstawie zawartej Umowy Konsorcjum, Spółka i Partner zobowiązali się do wspólnego wykonania usług i prac na rzecz Zamawiającego, zgodnie z określonym w Umowie Konsorcjum podziałem zakresów prac:
· Spółka (Lider Konsorcjum) wykonuje prace związane z eksploatacją oraz konserwacją infrastruktury wodociągowej, ujęć wody, stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami ścieków oraz oczyszczalni ścieków oraz współuczestniczy przy zakresie realizowanym przez Partnera konsorcjum.
· Partner działając jako podwykonawca lidera Konsorcjum wykonuje prace związane z eksploatacją oraz konserwacją infrastruktury kanalizacji deszczowej oraz współuczestniczy przy zakresie realizowanym przez lidera Konsorcjum.
Wskazano także, że wynagrodzenie należne Spółce i Partnerowi odpowiada przyjętemu powyżej podziałowi prac (co dotyczy także wynagrodzenia należnego Partnerowi za usługi wykonane w charakterze podwykonawcy na rzecz Spółki). W Umowie Konsorcjum przewidziano mechanizm kalkulacji wynagrodzenia należnego Partnerowi od Spółki w oparciu o ponoszone koszty i marżę, i jego połączenie z całkowitym wynagrodzeniem należnym Konsorcjum od Zamawiającego. Uzgodniono także mechanizm ewentualnego korygowania (w drodze faktury korygującej zwiększającej lub zmniejszającej) wynagrodzenia za wykonane przez Partnera na rzecz Spółki usługi, w przypadku odchylenia ponoszonych kosztów (w górę lub w dół) od zakładanego wynagrodzenia należnego od Zamawiającego. Ponadto w Umowie Konsorcjum wskazano, iż odbiór prac wykonywanych przez Partnera Konsorcjum na rzecz Spółki jako Lidera Konsorcjum będzie potwierdzany protokołem odbioru prac sporządzanym przez strony na koniec każdego miesiąca kalendarzowego. Następnie Spółka (Lider Konsorcjum) będzie przedstawiała całość prac zrealizowanych przez Konsorcjum do odbioru przez Zamawiającego, zgodnie z zasadami wynikającymi z umowy zawartej z Zamawiającym.
Z opisu sprawy wynika jednoznacznie, że:
· w Umowie Konsorcjum Spółka i Partner przyjęli model, w którym Spółka wypłaca Partnerowi wynagrodzenie a wypłata przez Spółkę wynagrodzenia na rzecz Partnera związana jest ze świadczeniem skonkretyzowanych usług przez Partnera na rzecz Spółki;
· w Umowie Konsorcjum Spółka i Partner przyjęli model podwykonawczy Konsorcjum, w którym Spółka występując jako Lider Konsorcjum działa wyłącznie we własnym imieniu i w ramach zawartego porozumienia odsprzedaje usługi nabyte od Partnera na rzecz Zamawiającego.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie na gruncie podatku od towarów i usług uczestników Konsorcjum, tj. Spółkę jako lidera konsorcjum oraz Partnera należy traktować jako odrębnych podatników podatku od towarów i usług, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
W przedstawionej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której występują skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie. Partner, działając jako podwykonawca Lidera Konsorcjum, wykonuje prace związane z eksploatacją oraz konserwacją infrastruktury kanalizacji deszczowej oraz współuczestniczy przy zakresie realizowanym przez Lidera Konsorcjum. Spółka, występując jako Lider Konsorcjum, działa wyłącznie we własnym imieniu i w ramach zawartego porozumienia odsprzedaje usługi nabyte od Partnera na rzecz Zamawiającego. W związku z realizacją opisanych we wniosku usług w ramach zawartej umowy Konsorcjum – zarówno Spółka jak i Partner Konsorcjum, nabywają/będą nabywać towary i usługi we własnym imieniu i na własną rzecz. Przyjęty przez strony sposób dokumentowania czynności wykonywanych przez poszczególnych uczestników w ramach Konsorcjum wskazuje na istniejący łańcuch świadczeń – Partner będzie obciążał Spółkę wynagrodzeniem należnym mu za wykonane usługi, natomiast faktury dokumentujące wynagrodzenie należne od Zamawiającego za wykonane usługi będą wystawiane wyłącznie przez Spółkę jako Lidera Konsorcjum.
W konsekwencji pomiędzy Partnerem a Spółką występują/wystąpią czynności podlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy – tj. odpłatne świadczenie usług (sprzedaż w myśl definicji określonej w art. 2 pkt 22 ustawy).
Zatem Partner (zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług), stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie miał obowiązek wystawić fakturę dokumentującą tę sprzedaż na rzecz Spółki – Lidera Konsorcjum (zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług).
Natomiast Spółka (jako podmiot reprezentujący Konsorcjum), będąca wyłącznie uprawnioną do wystawiania faktur w imieniu Konsorcjum (w ustalonych miesięcznych okresach rozliczeniowych) oraz przyjmowania płatności od Zamawiającego i dokonywania rozliczeń, jest/będzie zobowiązana, w świetle przedstawionych powyżej założeń oraz przepisów podatkowych, do wystawienia na rzecz Zamawiającego faktur, dokumentujących całość usług wykonanych przez Konsorcjum.
Podsumowanie
W świetle przedstawionego opisu sprawy świadczenia pomiędzy Partnerem a Spółką podlegają/będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatne świadczenie usług.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii, czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Partnera.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jeden z nich wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Ponadto jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
W odniesieniu zatem do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie względem nabytych usług Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Partnera, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.
W analizowanym przypadku Spółka nabywa od Partnera skonkretyzowane usługi w obszarze eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury kanalizacji deszczowej oraz eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury wodociągowej, ujęć wody, stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami ścieków oraz oczyszczalni ścieków, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej wykonanie tych usług.
Ponadto z opisu sprawy wynika, że:
· dla usług świadczonych przez Partnera konsorcjum na rzecz Spółki zastosowanie znajduje właściwa stawka podatku VAT;
· Spółka wykorzystuje i będzie wykorzystywała usługi nabywane od Partnera wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, które nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia;
· Spółka i Partner są i na moment zawarcia Umowy Konsorcjum byli czynnymi podatnikami VAT.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Partnera dokumentujących nabycie usług w obszarze eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury kanalizacji deszczowej oraz eksploatacji oraz konserwacji infrastruktury wodociągowej, ujęć wody, stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami ścieków oraz oczyszczalni ścieków, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Podsumowanie
W świetle przedstawionego opisu sprawy Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Partnera.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).