Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 27 listopada 2024 r., sygn. IV SA/Po 674/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Witkowicz-Grochowska (spr.) Sędzia WSA Wojciech Rowiński Asesor sądowy WSA Jacek Rejman Protokolant sekr. sąd. Iwona Maciak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 listopada 2024 r. sprawy ze skargi M. Z. na zarządzenie Burmistrza Miasta z dnia 28 czerwca 2024 r. nr [...] w przedmiocie odwołania Dyrektora Domu Kultury w T. 1. stwierdza nieważność zaskarżonego zarządzenia; 2. zasądza od Burmistrza Miasta na rzecz skarżącego M. Z. kwotę 497 zł (słownie: czterysta dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Burmistrz Miasta [...] z dnia 28 czerwca 2024 r. na podstawie art. 30 ust. 2 pkt. 5 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 609), art. 15 ust. 7 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2024 r., poz. 87) oraz art. 70 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2023 r., poz. 1465) odwołał M. Z. ze stanowiska Dyrektora Domu Kultury w T. (§ 1). Odwołanie M. Z. ze stanowiska Dyrektora Domu Kultury w T. uznał za równoznaczne z rozwiązaniem stosunku pracy za wypowiedzeniem z dniem 28 czerwca 2024 r. (§ 2). Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania (§ 3).
W uzasadnieniu zarządzenia Burmistrz Miasta wskazał, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2024 r., poz. 87) osoba zatrudniona na stanowisku Dyrektora Domu Kultury w T. powinna zostać zatrudniona na czas określony. Przepisy prawa obecnie nie przewidują możliwości zatrudnienia dyrektora instytucji kultury na czas nieokreślony. Organ wskazał, że M. Z. wykonywał swoje czynności na podstawie aktu powołania z dnia 18 stycznia 2006 r. na czas nieokreślony.
Ponadto, zgodnie z art. 15 ust. 5 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Dom Kultury w T. powinien posiadać umowę w sprawie określenia warunków organizacyjno-finansowych działalności instytucji kultury oraz w sprawie programu jej działania. Przepisy prawa nie przewidują obecnie możliwości działania bez uzgodnienia z gminą jako organizatorem działalności kulturalnej warunków organizacyjno-finansowych instytucji kultury. Powyższe wymagania zdaniem organu nie zostały dochowane w działalności Domu Kultury w T., co uzasadniania odwołanie dotychczasowego dyrektora i zatrudnienia nowego dyrektora w tej placówce na warunkach zgodnych z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.