Postanowienie NSA z dnia 19 listopada 2024 r., sygn. II OZ 662/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Siegień po rozpoznaniu w dniu 19 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia E. B. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 26 czerwca 2024 r., sygn. akt II SA/Kr 401/24 w przedmiocie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi E. B. na czynność Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 27 października 2022 r. nr RD.5133.73.2022.DW2 w przedmiocie włączenia nieruchomości do gminnej ewidencji zabytków postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 26 czerwca 2024 r., sygn. akt II SA/Kr 401/24 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie odrzucił skargę E. B. na czynność Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 27 października 2022 r. w przedmiocie włączenia nieruchomości do gminnej ewidencji zabytków.
W uzasadnieniu postanowienia Sąd pierwszej instancji wyjaśnił, że w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych nie budzi wątpliwości Sądu, iż włączenie karty adresowej zabytku do gminnej ewidencji zabytków jest czynnością organu administracji, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935), dalej: p.p.s.a. Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.), wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi gminną ewidencję zabytków w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy, objętych wojewódzką ewidencją zabytków. Zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w doktrynie utrwalony jest pogląd, zgodnie z którym akty lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. charakteryzują się tym, że: mają charakter władczy; są podejmowane w sprawach indywidualnych; mają charakter publicznoprawny; dotyczą uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisu prawa. Niewątpliwie czynność rejestracji w gminnej ewidencji zabytków zabytku nieruchomego wyznaczonego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jest czynnością z zakresu administracji publicznej dotyczącą uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, gdyż w wyniku jej podjęcia przez organ administracji publicznej powstają skutki prawne, zwłaszcza w zakresie obowiązków i ograniczeń związanych z utrzymaniem obiektów zabytkowych, czy też możliwością ich rozbudowy lub rozbiórki.