Wyrok NSA z dnia 13 marca 2024 r., sygn. II OSK 1535/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie sędzia NSA Tomasz Bąkowski sędzia del. WSA Grzegorz Antas (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Sylwia Misztal po rozpoznaniu w dniu 13 marca 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 lutego 2021 r. sygn. akt VIII SA/Wa 734/20 w sprawie ze skargi T.K. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 17 lipca 2020 r. nr 513/OPON/2020 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 3 lutego 2021 r., VIII SA/Wa 734/20, w wyniku rozpoznania skargi T.K., uchylił zaskarżoną decyzję Wojewody Mazowieckiego z 17 lipca 2020 r. nr 513/OPON/2020 oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty [...] z 5 lutego 2020 r., nr AB.6740.2.154.2020 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.
W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym orzeczeniem, Sąd I instancji stwierdził, że wskazaną powyżej decyzją Wojewoda Mazowiecki, nie uwzględniając odwołania złożonego przez T.K., utrzymał w mocy decyzję Starosty [...] z 5 lutego 2020 r., którą wskazany organ w wyniku rozpatrzenia wniosku [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. z 12 listopada 2019 r., działając na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202 ze zm.), dalej: p.b., a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.), dalej: k.p.a., zatwierdził projekt budowlany i udzielił ww. inwestorowi pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej PLAY nr [...] wraz z wewnętrzną linią zasilającą zlokalizowaną na terenie działek nr ew. [...] w miejscowości K., gm. [...]. Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie, organ odwoławczy wyjaśnił, że inwestor spełnił wszystkie wymagania, od których uzależnione jest zatwierdzenie przedłożonego przez inwestora projektu budowlanego. Analiza akt administracyjnych nie wykazała niezgodności dokumentacji projektowej z przepisami. Złożony projekt, jak wyjaśnił organ, jest kompletny i pozostaje zgodny z decyzją Wójta Gminy [...] z 8 lipca 2019 r., nr 5/2018, utrzymaną w mocy decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu z 23 września 2019 r., znak SKO.ZP.164.1374.2019 w przedmiocie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. W ocenie Wojewody Mazowieckiego, Starosta [...] prawidłowo stwierdził, że sporna instalacja radiokomunikacyjna składająca się z 12 anten sektorowych i 2 anten radioliniowych nie zalicza się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco albo potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, przez co inwestor nie miał obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia. W osi głównej wiązki promieniowania anten sektorowych nie występują miejsca dostępne dla ludności. Organ dodał, że akcentowana przez odwołującego potrzeba zainwestowania na należącej do niego działce nie mieści się w treści art. 124 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396 ze zm.), dalej: p.o.ś., który odnosi się do istniejącego stanu zagospodarowania i zabudowy nieruchomości.