Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 22 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Sz 398/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj, Sędzia WSA Wiesław Drabik po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 22 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi K. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 30 kwietnia 2024 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zmiany orzeczenia o wykonaniu aktu nadania oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Starosta S. decyzją z dnia 6 listopada 2023 r., po rozpoznaniu wniosku K. K. (dalej przywoływany jako: "Skarżący") o zmianę, na podstawie art. 155 K.p.a., orzeczenia Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w S. nr 27/59 z dnia 3 grudnia 1959 r. o wykonaniu aktu nadania w części dotyczącej ustalenia ceny gospodarstwa rolnego nr [...] położonego w S. , nadanego B. K., odmówiło zmiany orzeczenia o wykonaniu aktu nadania.
W uzasadnieniu decyzji wskazano, że z przekazanej przez Burmistrza C. oraz Starostę D. dokumentacji wynika, że w dacie wydania orzeczenia którego wniosek dotyczył, powierzchnia gospodarstwa rolnego nadanego B. K. wynosiła 4,12 ha. W wyniku prac związanych z regulacją wsi S. powstał rejestr gruntów w którym B. K. figurowała jako właścicielka nieruchomości oznaczonej jako działki ewidencyjne nr [...] o powierzchni 0,82 ha, nr [...] o pow. 0,74 ha i nr [...] o powierzchni 2,56 ha (łącznie 4,12 ha). W dniu 27 lipca 2023 r. organ dokonał badania księgi wieczystej nr [...] prowadzonej przez Sąd Rejonowy w D. dla gospodarstwa rolnego B. K.. Podstawą założenia księgi wieczystej był wniosek Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w S. z dnia 19 grudnia 1959 r. oraz orzeczenie o wykonaniu aktu nadania PPRN z dnia 3 grudnia 1959 r. W ocenie Organu I instancji zamiarem wnioskodawcy jest zmiana orzeczenia o wykonaniu aktu nadania z dnia 3 grudnia 1959 r. w części dotyczącej ustalenia ceny gospodarstwa rolnego. Z treści kwestionowanego orzeczenia wynika, że właścicielka gospodarstwa jako repatriantka posiadająca opis pozostawionego poza granicami kraju mienia nieruchomego była zwolniona zgodnie z art. 12 dekretu z dnia 18 kwietnia 1995 r. (Dz. U. Nr 18, poz. 107) od obowiązku uiszczenia ceny za nabycie gospodarstwa. Z uzasadnienia tego orzeczenia wynika, że Powiatowa Komisja Ziemska w S. aktem nadania z dnia 30 października 1947 roku nadała B. K. gospodarstwo rolne nr 27 o pow. 4.12 ha położone w S. . Granice tego gospodarstwa zostały ustalone prawomocnym orzeczeniem Prezydium Powiatowej Rady Narodowej z dnia 5 grudnia 1959 r. Nr 89/59 i wraz z gruntami podlegały oszacowaniu. Organ wyjaśnił, że nadzwyczajne postępowanie administracyjne prowadzone na podstawie art. 155 K.p.a. nie może polegać na ponownym merytorycznym rozstrzygnięciu sprawy, ale na kontroli i weryfikacji decyzji ostatecznej z jednego tylko punktu widzenia, tj. czy za zmianą (uchyleniem) przemawia interes społeczny lub słuszny interes strony, przy czym uchyleniu lub zmianie decyzji nie mogą sprzeciwiać się przepisy szczególne. Istotą postępowania prowadzonego na podstawie art. 155 K.p.a. jest sprawdzenie, czy w ustalonym stanie faktycznym i prawnym istnieją szczególne przesłanki, które przemawiałyby za zmianą (uchyleniem) decyzji ostatecznej, pod warunkiem, że zmienione rozstrzygnięcie nie będzie kolidowało z obowiązującym porządkiem prawnym. Przy czym zmiana decyzji ostatecznej może dotyczyć wyłącznie kwestii rozstrzygniętych tą decyzją a nie kwestii nowych. Postępowanie dotyczące zmiany decyzji na podstawie tego przepisu nie może prowadzić do ponownego merytorycznego rozpatrzenia sprawy w jej całokształcie, niejako w kolejnej instancji. Wobec braku podstaw do zmiany orzeczenia o wykonaniu aktu nadania wydano decyzję odmowną.