Wyrok NSA z dnia 20 września 2024 r., sygn. III OSK 4120/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant asystent sędziego Dominika Daśko po rozpoznaniu w dniu 20 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej X sp. z o.o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 września 2020 r. sygn. akt IV SA/Wa 231/20 w sprawie ze skargi X sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 22 listopada 2019 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za przetwarzanie odpadów oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 3 września 2020 r., sygn. akt IV SA/Wa 231/20, oddalił skargę X sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 22 listopada 2019 r., nr [...], w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Poznaniu - dalej: "WIOŚ" decyzją z 4 czerwca 2019 r., nr [...] wymierzył spółce prowadzącej działalność gospodarczą na terenie Instalacji Y w P. przy ul. [...] - administracyjną karę pieniężną w wysokości [...] zł za prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania odpadów z naruszeniem warunków zezwolenia. Organ I instancji argumentując swoje rozstrzygnięcie wskazał, że Marszałek Województwa Wielkopolskiego decyzją z 21 grudnia 2015 r., udzielił pozwolenia zintegrowanego na prowadzenie Instalacji Y, zlokalizowanej w P. przy ul. [...], zarządzanej przez spółkę - dalej: "pozwolenie zintegrowane". Jednocześnie wskazał, że w okresie od 21 listopada 2018 r. do 8 lutego 2019 r. upoważnieni inspektorzy WIOŚ w Poznaniu przeprowadzili kontrolę w spółce, której przedmiotem było sprawdzenie przestrzeganie przepisów ochrony środowiska w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, ochrony powietrza, gospodarowania odpadami i emisji hałasu do środowiska. Jak wskazał WIOŚ, podczas kontroli stwierdzono, że spółka nie przestrzegała warunków zezwolenia na przetwarzanie odpadów w zakresie miejsca i sposobu magazynowania odpadów zawartego w pozwoleniu zintegrowanym, bowiem skarżąca magazynowała odpady o kodzie 19 12 02 - metale żelazne, wytwarzane w procesie przetwarzania odpadów o kodzie 19 01 12 w ilości około 350 Mg luzem w pryźmie na utwardzonym podłożu koło budynku waloryzacji, zaś pozwolenie wskazywało, że magazynowanie odpadów powinno przebiegać w sposób selektywny, w specjalnie przygotowanych kontenerach ustawionych w budynku waloryzacji żużla. W rezultacie, WIOŚ uznał za zasadnie, wymierzyć spółce administracyjną karę pieniężną.