Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 24 października 2024 r., sygn. II SA/Sz 625/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj (spr.) Sędziowie Asesor WSA Krzysztof Szydłowski, Sędzia WSA Joanna Wojciechowska Protokolant po rozpoznaniu w trybie uproszczonym dniu 24 października 2024 r. sprawy ze skargi P. Ż. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia [...] lipca 2024 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie umorzenia opłat za pobyt w domu pomocy społecznej uchyla zaskarżone postanowienie praz poprzedzające je postanowienie Burmistrza Bornego Sulinowa z dnia 25 stycznia 2024r Nr [...]
Uzasadnienie
1. W dniu 30.01.2023 r. do MGOPS w B. wpłynęło podanie, w którym P. Ż. (dalej przywoływany jako: "Skarżący") wniósł o zwolnienie z opłat za pobyt dziadka M. Z. w Domu Pomocy Społecznej w B. . Organ wskazał, że w tym zakresie wniosek został rozpoznany i zakończył się wydaniem w dniu 20.04.2023 r. decyzji zwalniającej Skarżącego od 1 lutego 2023 r. z ponoszenia odpłatności za pobyt wstępnego w domu pomocy społecznej.
Treść wniosku z dnia 30.01.2023 r. zawierała ponadto drugie żądanie, tj. "umorzenie kwoty od 01.05.2022 w wysokości 716,32 zł i od 01.06.2022 w wysokości 904,29 zł".
2. W dniu 20.04.2023 r. Organ I instancji wydał decyzję nr 516.2023 r., w której odmówił umorzenia należności wynikających z ustalenia dla Skarżącego opłaty za pobyt dziadka w domu pomocy społecznej (dalej: "DPS") za okres od 1 maja 2022 r.
3. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Koszalinie uchyliło ją i przekazało sprawę do ponownego rozpoznania (decyzja SKO - SKO.4110.1563.2023 z dnia 8.12.2023 r.)
Kolegium podkreśliło, że przepisy ustawy o pomocy społecznej (art. 104 ust. 4) nie przewidują możliwości umorzenia opłat za pobyt mieszkańca w domu pomocy społecznej. Tryb ustalony we wskazanym przepisie daje organowi możliwość odstąpienia o żądania zwrotu opłat zastępczo wniesionych przez gminę, a instytucja umorzenia stosowana może być wyłącznie do nienależnie pobranych świadczeń, o których w realiach sprawy strony nie może być mowy. Kolegium zwróciło również uwagę na przepisy art. 64 i 64a ustawy o pomocy społecznej dotyczące zwolnienia, nie z opłaty zastępczo wniesionej przez gminę, a opłaty jaką winna wnosić osoba zobowiązana czy to na podstawie umowy zawartej w trybie art. 103 ust. 2 ustawy albo na podstawie decyzji administracyjnej, o której mowa w art. 61 ustawy o pomocy społecznej.