Grupy kapitałowe: jaka będzie ich nowa rzeczywistość podatkowa
Od przyszłego roku polscy podatnicy będą musieli się zmierzyć z wyzwaniami związanymi z przepisami o opodatkowaniu wyrównawczym. Problemem może się okazać nawet nie sama konieczność zapłaty daniny, lecz stworzenie zaplecza procesowo-administracyjnego niezbędnego do jej kalkulacji i raportowania
Dyrektywa Rady (UE) 2022/2523 z 15 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii (Dz.Urz. UE z 2022 r. L 328, s. 1; dalej: dyrektywa Pillar 2) jest realizacją rozwiązań wypracowanych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). [ramka] Dyrektywa ta zobowiązywała państwa członkowskie do wdrożenia przepisów do końca 2023 r. – z początkiem ich stosowania od 2024 r. Wiele europejskich krajów (np. Hiszpania, Cypr) nie zdążyło jednak zaimplementować zasad Pillar 2 w terminie wynikającym z dyrektywy. W tym gronie znalazła się również Polska, której dopiero w listopadzie 2024 r. udało się zakończyć proces legislacyjny ustawy z 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych, która została opublikowana 19 listopada 2024 r. w Dzienniku Ustaw (poz. 1685; dalej: ustawa o opodatkowaniu wyrównawczym).
Współczesne systemy podatkowe coraz częściej stają przed wyzwaniami związanymi z cyfryzacją gospodarki oraz rosnącą mobilnością kapitału – zasady tworzone kilkanaście bądź kilkadziesiąt lat temu nie zapewniają już szczelności systemu. W odpowiedzi na te zmiany Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju wraz z grupą G20 od ok. 2017 r. pracuje nad rewizją obowiązujących przepisów w zakresie podatków dochodowych w ramach tzw. inicjatywy BEPS 2.0., na którą składają się dwa filary:
Pillar 1: dotyczący zasad przypisywania praw do opodatkowania dochodów generowanych przez międzynarodowe korporacje, z naciskiem na korporacje cyfrowe i przedsięwzięcia globalne;