Kiedy przedsiębiorca musi mieć adres do e-Doręczeń - ważne terminy dla firm
Od 1 stycznia 2025 r. będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe poprzez e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Osoby, które zdecydują się na założenie działalności po 1 stycznia 2025 r. uzyskają adres składając wniosek o rejestrację firmy w CEIDG. Dla przedsiębiorców prowadzących już działalność termin obowiązkowego wdrożenia e-Doręczeń zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG lub KRS.
przedsiębiorca składki firma
Od początku przyszłego roku oficjalna korespondencja obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną będzie dostępna z poziomu komputera lub telefonu w dowolnym miejscu i o każdej porze. W pierwszym etapie taką opcję udostępni większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego. Docelowo adres do doręczeń elektronicznych i obowiązek prowadzenia korespondencji w ten sposób będą miały wszystkie podmioty publiczne oraz duża grupa podmiotów niepublicznych.
Obowiązek korzystania z e-Doręczeń będzie dotyczył wszystkich podmiotów publicznych oraz firm rejestrowanych w KRS i CEiDG, zgodnie z ustalonym harmonogramem.
Termin na wdrożenie e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS:
- firmy, które będą rejestrować działalność w CEIDG albo w KRS od 1 stycznia 2025 roku, założą skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji,
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku, muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 października 2026 roku,
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.
Terminy wdrożenia e-Doręczeń dla firm z CEIDG
Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku będą mieli możliwość złożenia wniosku o utworzenie adresu do e-Doręczeń we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG już od 1 stycznia 2025 roku Natomiast od 1 lipca 2025 roku przedsiębiorca, który będzie zmieniał swój wpis w CEIDG, będzie miał obowiązek podania danych do utworzenia adresu do e-doręczeń - we wniosku o zmianę wpisu.
CEIDG | Od kiedy trzeba mieć adres do e-Doręczeń | Jak to zrobić |
przedsiębiorcy zarejestrowani do 31.12.2024 | od 1.10.2026 r. |
|
przedsiębiorcy zarejestrowani do 31.12.2024, którzy złożą wniosek o aktualizację wpisu w CEIDG po 30.06.2025 | w momencie składania wniosku o aktualizację wpisu w CEIDG |
|
przedsiębiorcy rejestrujący się od 1.01.2025 | w momencie rejestracji działalności w CEIDG |
|
Pan Piotr zarejestrował działalność gospodarczą w CEIDG 1 października 2023 roku. Początkowo postanowił poczekać z założeniem adresu do e-Doręczeń do 2026 roku. Jednak w sierpniu 2025 roku musiał zmienić swój wpis w CEIDG. W związku z tym, we wniosku o zmianę wpisu, musi podać dane do założenia adresu do e-Doręczeń.
Pani Karolina założyła firmę 31 stycznia 2025 roku. Dane do utworzenia adresu do e-Doręczeń musi podać we wniosku o rejestrację działalności gospodarczej w CEIDG, czyli 31 stycznia 2025 roku.
Terminy wdrożenia e-Doręczeń dla firm z KRS
Od 1 stycznia 2025 wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń stanie się elementem wniosku o wpis do KRS. Przedsiębiorcy wpisani do KRS przed 1 stycznia 2025, będą musieli wpisać adres do e-Doręczeń do BAE nie później niż 1 kwietnia 2025. Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG muszą założyć adres do e-Doręczeń do 1 października 2026 roku.
KRS | Od kiedy trzeba mieć adres do e-Doręczeń | Jak to zrobić |
przedsiębiorcy zarejestrowani przed 1.01.2025 | Od 1.04.2025 | we wniosku o założenie adresu do e-Doręczeń |
przedsiębiorcy rejestrujący się od 1.01.2025 | Od 1.01.2025 | poprzez serwis Ministerstwa Sprawiedliwości |
Zobacz również: Jak utworzyć adres do e-Doręczeń >>>