Postanowienie NSA z dnia 24 października 2024 r., sygn. II GZ 462/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas po rozpoznaniu w dniu 24 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia P. Sp. z o.o. w R. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 lipca 2024 r. sygn. akt V SA/Wa 1402/24 w zakresie odmowy wstrzymania wykonania decyzji w sprawie ze skargi P. Sp. z o.o. w R. na decyzję Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych z dnia 14 marca 2024 r. nr BOL.610.331.2023 w przedmiocie kary pieniężnej za wprowadzenie do obrotu zafałszowanego artykułu rolno-spożywczego postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z 4 lipca 2024 r., sygn. akt V SA/Wa 1402/24, odmówił wstrzymania wykonania decyzji Lubuskiego Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych z dnia 16 listopada 2023 r., znak KO.8230.132.2023 w sprawie ze skargi P. Sp. z o.o. w R. na decyzję Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych z dnia 14 marca 2024 r., w przedmiocie kary pieniężnej za wprowadzenie do obrotu zafałszowanego artykułu rolno-spożywczego.
W uzasadnieniu Sąd I instancji podniósł, że wnioskiem z dnia 15 kwietnia 2024 r. skarżąca spółka wystąpiła o wstrzymanie wykonania decyzji organu I instancji. W uzasadnieniu wniosku wskazano na wadliwość decyzji oraz podniesiono, że organ zawiadomił skarżącą o możliwości wszczęcia postępowania egzekucyjnego wobec braku zapłaty kwoty objętej decyzją, co przyczyni się do zaistnienia niebezpieczeństwa wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, ponieważ wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji wpłynie negatywnie na postrzeganie skarżącej jako rzetelnego kontrahenta, który na chwilę obecną jest nienagannym płatnikiem zarówno danin publicznoprawnych, jak i wymagalnych zobowiązań.