Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.502.2024.2.AW
Brak możliwości zastosowania 5,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.1.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 października 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Od dnia (...) 2024 r. osiąga Pani przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług jako technik dentystyczny. Pani działalność dokładnie polega na tworzeniu (...) uzupełnień protetycznych (dalej również jako odbudowa protetyczna) przy użyciu technologii X (oprogramowania komputerowego). Wytworzenie (...) odbudowy protetycznej jest możliwe po ówczesnym złożeniu zamówienia przez lekarza dentystę/laboratorium protetyczne/centrum frezowania, w którym są zawarte takie wytyczne jak:
1.rodzaj uzupełnienia (...),
2.zasięg pracy (inaczej mówiąc ilość zębów, jakie Pacjent zdecydował się odbudować),
3.skany jamy ustnej pacjenta,
4.zdjęcia twarzy pacjenta (głównie przy pełnołukowych odbudowach lub odbudowach najbardziej estetycznych części łuku – czyli frontów),
5.jeżeli pacjent posiada jakieś specjalne życzenia co do estetyki to również dołączane są zdjęcia.
Oznacza to, że otrzymuje Pani zlecenia do wykonania projektu odbudowy protetycznej nie bezpośrednio od Pacjentów a od lekarzy dentystów, laboratoriów protetycznych czy centrum frezowania. Pacjenci są klientami tych instytucji czy lekarzy. Wytyczne z pkt 1-5 powyżej stanowią podstawę do realizacji fazy projektowania odbudowy protetycznej. Podkreśliła Pani, że każda zaprojektowana odbudowa protetyczna stanowi realizację indywidualnych potrzeb każdego Pacjenta. Efekty czynności wykonywanych przez Panią w żadnym wypadku nie mogą być przeniesione czy wykorzystane u innego Pacjenta. Wynika to z tego, że każdy projekt odbudowy protetycznej uzależniony jest od wielu zmiennych parametrów, tj. w szczególności jamy ustnej Pacjenta, twarzy Pacjenta, uwarunkowań zdrowotnych Pacjenta, potrzeb zdrowotnych i estetycznych Pacjenta, rodzaju materiału, z którego będzie wykonana odbudowa, rodzaju samej odbudowy (u każdego Pacjenta występuje bowiem inne zapotrzebowanie). Każdy z tych projektów jest zatem niepowtarzalny, każdorazowo jest konieczne dobranie zindywidualizowanego wyrobu, do którego trzeba użyć specjalistycznego sprzętu, technologii.
Czynności wykonywane przez Panią polegają na realizacji kolejnych etapów prac.
1.Ocena jakości skanów, jakie zostały dostarczone i ewentualne powiadomienie o konieczności wykonania ponownego skanu jamy ustnej Pacjenta i/lub twarzy Pacjenta, jak również ocena zwarcia i warunków okluzalnych, jakie wysyła Pani stomatolog lub inny technik dentystyczny. Jeśli stwierdzi Pani nieprawidłowości, informuje o tym i konieczna jest poprawa skanów przez lekarza stomatologii. Ten etap stanowi jeden z najważniejszych etapów czynności podejmowanych przez Panią, ponieważ odpowiednie przygotowanie podłoża protetycznego jest podstawą do dobrego, funkcjonalnego uzupełnienia.
2.Odpowiednie dobranie parametrów, biorąc pod uwagę materiał, z jakiego będzie wykonane przyszłe uzupełnienie oraz maszyny (minimalna grubość odbudowy, parametry przestrzeni na cement). Nie wykonuje Pani fizycznie odbudowy protetycznej. Czynności polegają na prawidłowym zaprojektowaniu odbudowy protetycznej; faktyczne jej wykonanie jest realizowane przez innych specjalistów, z którymi Pani nie współpracuje.
3.Projektowanie odbudowy protetycznej – podczas tej fazy skupia się Pani przede wszystkim na:
a)prawidłowym ustawieniu zębów w łuku zębowym, dostosowując przyszłą odbudowę do warunków jakie panują w jamie ustnej Pacjenta, w tej fazie jest Pani odpowiedzialna za:
·indywidualne dostosowanie kontaktów zwarciowych statycznych i dynamicznych,
·indywidualne dostosowanie kontaktów i (...),
·stworzenie odbudowy, która jest „higieniczna”, tj. odbudowa musi być dostosowana do śluzówki Pacjenta tak, by w przyszłości była łatwa w oczyszczaniu uzębienia, aby zapobiec potencjalnym chorobom przyzębia,
b)estetycznym aspekcie pracy, w tej fazie jest Pani odpowiedzialna za:
·dostosowanie kształtu i długości zębów tak, by pasowały do pozostałych zębów pacjenta lub w przypadku odbudowy całego łuku tak, by pasowały do twarzy, płci, wieku i oczekiwań pacjenta,
·wymodelowanie morfologii zębów – tutaj ponownie decyduje Pani, czy robi delikatniejsze mniej ucharakteryzowane, młode zęby, czy zęby z widocznymi oznakami „zużycia” lub odtwarza to, o co pacjent prosił na podstawie dostarczonych referencji,
·ponadto, w tej fazie weryfikuje Pani, czy wybór materiału jest odpowiedni do konkretnej pracy,
·jeżeli jest to praca implantologiczna to oprócz wyżej wymienionych aspektów dobiera Pani również komponenty implantologiczne (baza tytanowa, analog) i dostarcza klientowi konkretne (...) tych części.
Niezwykle istotną częścią Pani czynności jako specjalisty od technik dentystycznych jest zorientowanie się co do jakości komponentów możliwych do wykorzystania u konkretnego Pacjenta. W tym celu dość często musi Pani podjąć bezpośredni kontakt z wytwórcami danych komponentów z całego świata np. (...), aby zdobyć informacje na ich temat. W tym zakresie dysponuje Pani ogromną ogólną wiedzą w zakresie implantologii, np. (...). Jeżeli na etapie oceny skanu pod pracę implantologiczną lub doborze sposobu odbudowy na implancie popełni Pani błąd – efekt takiej pracy nie nadaje się do zastosowania u Pacjenta. Lakonicznie rzecz ujmując, odbudowa protetyczna nie osiądzie prawidłowo w ustach Pacjenta. Jest to typ odbudowy, w której każdy szczegół jest niezwykle istotny – mowa tu bowiem o mikronach. W ramach prowadzonej działalności podejmuje Pani czynności protetyczne zmierzające do wyprodukowania wyrobów dentystycznych. W tym celu wykorzystuje Pani technologię X (oprogramowanie komputerowe). Podejmuje Pani czynności protetyczne wysoce zaawansowane poprzez wykorzystanie technologii komputerowej. W rezultacie tworzy Pani odbudowę protetyczną w wersji (...). Oprócz czynności opisanych powyżej, wykonuje Pani również prace zmierzające do znalezienia i usunięcia błędów projektów odbudów protetycznych. Ma to miejsce w sytuacji, gdy dana odbudowa protetyczna nie osadza się w jamie ustnej Pacjenta. Wówczas należy tak skorygować odbudowę, aby była idealnie dopasowana.
W odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia przewidziane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.
1)nie opłaca Pani podatku w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)nie korzysta Pani, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)nie osiąga Pani w całości lub w części przychodów z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)nie wytwarza Pani wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym;
5)nie podejmuje Pani wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Nie osiąga Pani przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Ponadto nie występują inne przesłanki, które wyłączałyby możliwość opodatkowania osiąganych przez Panią przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Nie osiągnęła Pani w poprzednim roku podatkowym ani w bieżącym roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodów w wysokości przekraczającej 2 mln euro/równowartości tej kwoty.
Uzupełnienie wniosku
Doprecyzowała Pani, że wniosek dotyczy 2024 r. i lat następnych.
Dokonała Pani skutecznego wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania przychodów od bieżącego roku. Złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w dniu składania wniosku o wpis do CEIDG, tj. w dniu (...) 2024 r.
Wskazała Pani, że nie ma definicji „wyrobu” w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Potwierdziła Pani, że w ramach Pani działalności powstaje coś nowego – projekt odbudowy w wersji (...). Każdy projekt jest wykonywany indywidualnie oraz nie może być użyty dla innego pacjenta. Sprzedaje Pani tak wykonane projekty odbudowy na zamówienie.
W odpowiedzi na pytanie, pod jakimi symbolami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) sklasyfikowane są świadczone usługi, wskazała Pani, że – opierając się o ukształtowaną już linię orzeczeń sądów administracyjnych – organ musi dokonać oceny wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie opisu usługi, a nie na podstawie podanej przez Panią klasyfikacji PKWiU (o czym mówi np. wyrok NSA z 20 stycznia 2020 r., sygn. I FPS 3/19). Ani obowiązek podatnika przypisania świadczonym usługom symboli PKWiU, ani wydawanie opinii statystycznych przez właściwe organy statystyczne nie zwalniają organów podatkowych z obowiązku dokonania własnych ustaleń w tym zakresie. Nie ma więc podstaw prawnych, aby klasyfikacja statystyczna, przez którą identyfikowany jest obowiązek podatkowy, była wyłączona z przedmiotu interpretacji wydawanej na podstawie art 14b o. p. (zob. przykładowo wyroki NSA: z 29 listopada 2017 r., sygn. akt I FSK 179/16, z 26 kwietnia 2018 r., sygn. akt I FSK 938/16, z 5 grudnia 2018 r., sygn. akt I FSK 1917/16, z 13 czerwca 2019 r. sygn. akt I FSK 1077/17). Wobec zatem obowiązującego prawa i stanowiska sądów administracyjnych, wskazała Pani, że wedle Pani wiedzy odpowiednie PKWiU to 74.10.19.0. Przy czym wyraźnie Pani podkreśliła, że nie będzie uprawnionym działanie organu polegające na przyjęciu wskazanego przez Panią PKWiU jako elementu stanu faktycznego wniosku bez analizy prawnej, która należy do organu. Wyjaśniła Pani, że po to wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji, aby organ wypełnił swoją rolę i dokonał analizy prawnej.
W odniesieniu do prac zmierzających do znalezienia i usunięcia błędów projektów odbudów protetycznych wskazała Pani, że wielokrotnie tworzy zupełnie nowe projekty – zupełnie od podstaw. W sytuacji, gdy projekt wymaga zmiany, musi Pani w pierwszym kroku przeanalizować przypadek pacjenta i znaleźć błąd w projekcie oraz ustalić przyczynę błędu. Inaczej czynności wykonywane przez Panią nie mają sensu, a przede wszystkim dalsze czynności są bardziej skuteczne. Oczywistym jest, że ignorancja projektu z błędem i tworzenie projektu dla pacjenta bez tej analizy nie miałaby sensu, bo pacjent mógłby otrzymać projekt z powielonym błędem bądź błędami. Błędy mogą pojawić się na etapie skanu bądź na etapie projektowania. Dopiero po przeanalizowaniu przypadku i znalezieniu przyczyny błędu albo dokonuje Pani zmian w projekcie – poprzez modyfikację, albo tworzy Pani zupełnie nowy projekt odbudowy. Może zdarzyć się tak, że sam pacjent życzy sobie dokonania zmian w projekcie, głównie estetycznych. Wówczas również dokonuje Pani zmian w tym zakresie, nie są to błędy a zmiany projektu.
Zawsze tworzy Pani projekt samodzielnie. Na podstawie projektu są wykonane odbudowy protetyczne. Może okazać się, że wykonana odbudowa protetyczna zawiera błędy, bo nie można jej prawidłowo osadzić u pacjenta. Wówczas lekarz zwraca się do Pani z prośbą o weryfikację projektu i znalezienia błędów, bo te mogły powstać przed projektem (wskutek np. nieprawidłowego skanu jamy ustnej pacjenta) bądź na etapie wykonywania projektu przez Panią. I to Pani wyszukuje błędów i tworzy albo nowy projekt, albo poprawia na istniejącym, pochodzącym zawsze pierwotnie od Pani. Nie podejmuje Pani czynności na projektach obcych, tworzonych przez inne osoby.
Nie dokonuje Pani naprawy gotowej już odbudowy protetycznej. Zajmuje się Pani tworzeniem projektów w wersji (...), nie bierze udziału w dalszym procesie produkcji odbudowy (typu druk, produkcja). Jeśli pojawią się błędy w wykonanej już obudowie protetycznej, to w większości przypadków należy wyprodukować nową odbudowę (w niewielkim procencie odbudowę da się poprawić – np. poprzez zeszlifowanie części odbudowy). Odbudowa protetyczna jest produkowana na indywidualne zamówienie Klienta, projekt musi być niezwykle szczegółowo dopasowany do potrzeb pacjenta. Produkcją odbudowy zajmują się inni specjaliści.
Potwierdziła Pani, że prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności.
Pytanie
Czy przychód z działalności opisanej we wniosku kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 5,5%?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, przychód z prowadzonej działalności kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 5,5%. Wytwarza Pani bowiem projekt odbudowy protetycznej, tyle że w wersji (...).
Powyższe uzasadnia szereg okoliczności, które są istotne dla oceny stanu faktycznego. Po pierwsze, nie mają zastosowania wyłączenia przewidziane w art. 8 ustawy, a co za tym idzie dopuszczalne jest wybranie przez Panią ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów.
W ramach tzw. Polskiego Ładu prawodawca zmodyfikował definicję wolnych zawodów zamieszczoną w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Począwszy od 1 stycznia 2022 r. do takiej kategorii nie zalicza się m.in. działalności techników dentystycznych, a także medyków.
O ile jednak w art. 12 ust. 1 pkt 2a tej ustawy dla usług w zakresie opieki zdrowotnej sklasyfikowanej wg PKWiU w dziale 86 prawodawca przewidział stawkę ryczałtu 14%, o tyle w żadnej z regulacji ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie odnajdziemy szczególnej stawki dla usług techników dentystycznych. Istnieje zatem możliwość opodatkowania stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeśli prowadziłaby Pani działalność wytwórczą, o której mowa w treści art. 12 ust. 1 pkt 6 lit a) tej ustawy. Zatem, zgodnie z powołanym powyżej przepisem, stawką 5,5% objęta jest działalność wytwórcza.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność wytwórcza” oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Zgodnie ze wskazaniem A. Bartosiewicza, R. Kubackiego zawartym w Komentarzu do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: w myśl Słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone, bądź wyprodukowane.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby).
Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś) (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Lex 8474).
Regulacja stawki opodatkowania przychodów zawarta w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku wskazuje na zastosowanie dla tego typu działalności, w wyniku której powstają nowe wyroby, opodatkowania w wysokości 5,5%.
Stąd też uważa Pani, że stawka zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5% jest stawką właściwą dla faktycznie wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej. Powyższe uzasadnia w szczególności fakt, że w toku Pani działalności powstają zupełnie nowe projekty odbudowy protetycznej, których ostateczny kształt, materiał wykonania, miejsce usadowienia uzależniony jest m.in. od wiedzy i doświadczenia, wybranej przez Panią metody produkcji, sposobu doboru i używania materiałów, ale również od zmysłu artystycznego, bowiem wszystkie ww. czynniki mają wpływ na ostateczny efekt procesu wytwarzania produktów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika;
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług zostaławprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.).
Zgodnie z pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym, pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi:
‒wyroby stanowią: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie,
‒usługi stanowią:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a) i c) oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie:
–opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86),
–specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1);
·5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Pani działalność polega na tworzeniu (...) projektów uzupełnień protetycznych przy użyciu technologii X (oprogramowania komputerowego). Wytworzenie (...) projektu odbudowy protetycznej jest możliwe po ówczesnym złożeniu zamówienia przez lekarza dentystę/laboratorium protetyczne/centrum frezowania, w którym są zawarte takie wytyczne jak: rodzaj uzupełnienia, zasięg pracy, skany jamy ustnej pacjenta, zdjęcia twarzy pacjenta oraz jeżeli pacjent posiada jakieś specjalne życzenia co do estetyki, to również dołączane są zdjęcia. Oznacza to, że otrzymuje Pani zlecenia do wykonania projektu odbudowy protetycznej nie bezpośrednio od Pacjentów a od lekarzy dentystów, laboratoriów protetycznych czy centrum frezowania. Pacjenci są klientami tych instytucji czy lekarzy. Podkreśliła Pani, że każda zaprojektowana odbudowa protetyczna stanowi realizację indywidualnych potrzeb każdego Pacjenta. Efekty czynności wykonywanych przez Panią w żadnym wypadku nie mogą być przeniesione czy wykorzystane u innego Pacjenta. Wynika to z tego, że każdy projekt odbudowy protetycznej uzależniony jest od wielu zmiennych parametrów, tj. w szczególności jamy ustnej Pacjenta, twarzy Pacjenta, uwarunkowań zdrowotnych Pacjenta, potrzeb zdrowotnych i estetycznych Pacjenta, rodzaju materiału, z którego będzie wykonana odbudowa, rodzaju samej odbudowy (u każdego Pacjenta występuje bowiem inne zapotrzebowanie). Każdy z tych projektów jest zatem niepowtarzalny, każdorazowo jest konieczne dobranie zindywidualizowanego wyrobu, do którego trzeba użyć specjalistycznego sprzętu, technologii.
Czynności wykonywane przez Panią polegają na realizacji kolejnych etapów prac:
1)ocenia jakości skanów, jakie zostały dostarczone i ewentualnym powiadomieniu o konieczności wykonania ponownego skanu jamy ustnej Pacjenta i/lub twarzy Pacjenta, jak również ocena zwarcia i warunków okluzalnych, jakie wysyła Pani stomatolog lub inny technik dentystyczny;
2)odpowiednie dobranie parametrów, biorąc pod uwagę materiał, z jakiego będzie wykonane przyszłe uzupełnienie oraz maszyny (minimalna grubość odbudowy, parametry przestrzeni na cement);
3)projektowanie odbudowy protetycznej.
W ramach prowadzonej działalności tworzy Pani odbudowę protetyczną w wersji (...) przy wykorzystaniu technologii komputerowej (oprogramowania). Nie wykonuje Pani fizycznie odbudowy protetycznej. Oprócz czynności opisanych powyżej, wykonuje Pani również prace zmierzające do znalezienia i usunięcia błędów projektów odbudów protetycznych. Ma to miejsce w sytuacji, gdy dana odbudowa protetyczna nie osadza się w jamie ustnej Pacjenta. Wyszukuje Pani błędy i tworzy albo nowy projekt, albo dokonuje poprawek na istniejącym, pochodzącym zawsze pierwotnie od Pani. Nie podejmuje Pani czynności na projektach obcych, tworzonych przez inne osoby. Nie dokonuje Pani naprawy gotowej już odbudowy protetycznej. Zajmuje się Pani tworzeniem projektów w wersji (...), nie bierze udziału w dalszym procesie produkcji odbudowy (typu druk, produkcja). Jeśli pojawią się błędy w wykonanej już obudowie protetycznej, to w większości przypadków należy wyprodukować nową odbudowę (w niewielkim procencie odbudowę da się poprawić – np. poprzez zeszlifowanie części odbudowy). Odbudowa protetyczna jest produkowana na indywidualne zamówienie Klienta, projekt musi być niezwykle szczegółowo dopasowany do potrzeb pacjenta. Produkcją odbudowy zajmują się inni specjaliści.
Według Pani wiedzy odpowiednie grupowanie PKWiU dla świadczonych usług to 74.10.19.0 „Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania”.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, a także przytoczone wyżej przepisy, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy przedmiot Pani działalności gospodarczej stanowi działalność wytwórczą, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
W komentarzu do art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują:
W myśl słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone bądź wyprodukowane.
Przepisy nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby). Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.
Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).
Biorąc pod uwagę opisane okoliczności świadczonych usług, przytoczone przepisy oraz zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wskazać należy, żeefekt Pani pracy w postaci projektu w wersji (...) sam w sobie nie stanowi nowego wyrobu. Tworzy Pani bowiem jedynie projekt odbudowy protetycznej w wersji (...) dla konkretnego pacjenta na podstawie złożonego zamówienia przez lekarza/laboratorium protetyczne/centrum frezowania. Nie bierze Pani udziału w dalszych procesach tworzenia odbudowy, m.in. druku, czy produkcji, w wyniku których następuje produkcja nowego wyrobu, tj. odbudowy protetycznej. Nie można zatem uznać, że Pani działalność stanowi działalność wytwórczą, gdyż w jej wyniku nie powstaje nowy wyrób. Podkreślić należy, że – co do zasady – w każdym przypadku w wyniku świadczenia usług projektowych na indywidualne zlecenie powstaje projekt, jednak nie oznacza to, że projekt ten jest wyrobem. Projekt wykonany na indywidualne zamówienie zlecającego może być przedstawiony w różnej formie, np. papierowej, cyfrowej itp. Niezależnie od formy przedstawienia takiego projektu (końcowego efekty pracy projektanta) praca polegająca na wykonaniu projektu ma charakter działalności usługowej, a nie wytwórczej. Wykonany na indywidualne zamówienie projekt jest wyłącznie utrwaleniem wykonanej usługi projektowej, wykorzystywanym na kolejnym etapie produkcji zaprojektowanego wyrobu.
W świetle powyższych wyjaśnień, projektowanie odbudowy protetycznej w wersji (...) za pomocą oprogramowania komputerowego na podstawie złożonego zamówienia stanowi działalność o charakterze usługowym, na potrzeby przyszłej produkcji tej odbudowy protetycznej, tj. jej bezpośrednim efektem nie jest wytworzenie wyrobu. Zatem, w tym przypadku nie mamy do czynienia z działalnością wytwórczą, lecz z działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Tym samym nieprawidłowe jest Pani stanowisko, zgodnie z którym przychody uzyskiwane z tytułu opisanej działalności opodatkowane są stawką ryczałtu w wysokości 5,5%, przewidzianą dla działalności wytwórczej.
Przechodząc do kwestii ustalenia właściwej stawki ryczałtu dla będących przedmiotem wniosku usług należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zatem, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), Sekcja M obejmuje „Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne”.
Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 sekcja ta obejmuje: usługi prawne, rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, doradztwa podatkowego, firm centralnych (head offices), doradztwa związane z zarządzaniem, architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, w zakresie badań i analiz technicznych, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, reklamowe, badania rynku i opinii publicznej, fotograficzne, tłumaczeń pisemnych i ustnych, w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej oraz weterynaryjne.
W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 74 „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna”.
W świetle wyjaśnień GUS do PKWiU 2015 dział ten obejmuje:
-usługi w zakresie specjalistycznego projektowania,
-usługi fotograficzne,
-usługi związane z tłumaczeniami,
-pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Dział ten nie obejmuje:
-usług prawniczych i rachunkowo-księgowych, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 69,
-usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, sklasyfikowanych w 70.22,
-usług w zakresie architektury i inżynierii, sklasyfikowanych w 71.1,
-badań i analiz technicznych, sklasyfikowanych w 71.20,
-badań naukowych i prac rozwojowych, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 72,
-reklamy i badania rynku, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 73
Natomiast w klasie 74.10 wskazano „Usługi w zakresie specjalistycznego projektowania”.
Klasa ta obejmuje m.in. kategorię 74.10.1 „Usługi w zakresie specjalistycznego projektowania wnętrz, projektowania przemysłowego itp.”, która zawiera następujące grupowania:
-74.10.11.0 – Usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji.
-74.10.12.0 – Usługi w zakresie projektowania przemysłowego.
-74.10.19.0 – Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania.
Wyjaśnienia GUS do PKWiU 2015 wskazują, że:
·grupowanie PKWiU 74.10.11.0 – „Usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji” obejmuje:
-usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji, takie jak: planowanie i projektowanie przestrzeni wnętrz celem zaspokojenia fizycznych, estetycznych i funkcjonalnych potrzeb ludzi,
-rysowanie projektów dekoracji wnętrz,
-dekorowanie wnętrz.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług projektowania architektonicznego, sklasyfikowanych w 71.11.
·grupowanie PKWiU 74.10.12.0 „Usługi w zakresie projektowania przemysłowego” obejmuje:
-usługi w zakresie projektowania wyrobów przemysłowych, tj. tworzenie i rozwój projektów i specyfikacji, które optymalizują użytkowanie, wartość i wygląd wyrobów, włącznie z określeniem materiałów, mechanizmów, kształtu, koloru i wykończeniem powierzchni wyrobu, biorąc pod uwagę cechy i potrzeby użytkowników, bezpieczeństwo, popyt, sposób dystrybucji, użytkowanie i konserwację.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług w zakresie projektowania inżynierskiego wyrobów przemysłowych, sklasyfikowanych w 71.12.17.0.
·grupowanie 74.10.19.0 „Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania” obejmuje:
-usługi projektowania wzornictwa rozmaitych wyrobów poprzez harmonizację względów estetycznych z wymogami technicznymi i pozostałymi wymogami, takie jak:
-projektowanie mebli,
-projektowanie odzieży, obuwia i biżuterii,
-projektowanie estetyczne rozmaitych pozostałych wyrobów konsumenckich,
-usługi projektowania opakowań,
-produkcję modeli trójwymiarowych,
-usługi projektowania graficznego, w tym reklam, ilustracji, plakatów.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Panią usług, prowadzi do stwierdzenia, że w przypadku uzyskania przychodów ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług polegających na wykonaniu projektu (lub zmian w projekcie) odbudowy protetycznej w wersji (...) dla konkretnego pacjenta na podstawie złożonego zamówienia przez lekarza/laboratorium protetyczne/centrum frezowania zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 14%, przewidziana dla usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pani wskazała we własnym stanowisku – 5,5%.
Wyżej wymieniona stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ma/będzie miała zastosowanie przy założeniu, że spełnia/będzie spełniać Pani warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
·zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego i dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanego pytania interpretacyjnego, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii opisanych we wniosku, w szczególności we własnym stanowisku, które nie odnoszą się do tego pytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right