Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.632.2024.2.NW
Zwolnienie usług projektowania budynków oraz pełnienia funkcji kierownika budowy od podatku VAT na podstawie art. 113.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 27 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy przy świadczeniu usług projektowania budynków i budowli oraz przy pełnieniu funkcji kierownika budowy.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem – brak daty sporządzenia pisma (wpływ 7 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym, opodatkowanym w Polsce od całości osiąganych przez siebie dochodów. Planuje prowadzić działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni jest przedstawicielem wolnego zawodu, posiada dyplom magister inżynier budownictwa i obecnie przygotowuje się do egzaminu z zakresu uprawnień budowlanych wykonawczych bez ograniczeń.
W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie osiągać przychody z projektowania budynków i budowli wg klasyfikacji PKD: 71.11.Z, 71.12.Z, 74.10.Z. Wszystkie projekty jako główny projektant prowadzi Wnioskodawczyni, co oznacza, że utrzymuje kontakt z klientem i określa wytyczne projektowe. Projekt będzie następnie sprzedawany konkretnemu klientowi przez Studio Projektowe Wnioskodawczyni wraz z przeniesieniem praw autorskich.
Wątpliwość Wnioskodawczyni odnośnie zastosowania obowiązku zgłoszenia do VAT budzi fakt, czy może skorzystać z prawa do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1-9 ustawy o VAT. Według zadań jakie Wnioskodawczyni będzie wykonywać są: usługa projektowania budynków i budowli, jak również nadzór budowlany jako „kierownik budowy” – nie jest to zdaniem Wnioskodawczyni czynnością doradczą, co obligatoryjne zmuszałoby do zgłoszenia się na VAT.
Zakres usług głównie opierał się będzie na projektowaniu i korygowaniu planów wykonawczych projektów, jak również koordynowaniu prac jako kierownik budowy.
Wnioskodawczyni uzupełniła opis sprawy poprzez wskazanie:
1.Od kiedy planuje Pani rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej?
Odp. Działalność zostanie otwarta do dnia (...)2024 roku w związku z podpisaniem umowy na dotację z Urzędem Pracy na rozpoczęcie działalności.
2.Czy wartość sprzedaży z tytułu planowanej przez Panią działalności gospodarczej za rok, w którym rozpocznie Pani prowadzenie działalności gospodarczej, liczona w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej przekroczy 200.000 zł?
Odp. Nie zakłada Pani przychodu, który przekroczy przychód w wysokości przekraczającej 200.000 zł proporcjonalnie do ilości dni w roku, tj. kwoty 19178,08 zł. Kwota w pierwszych okresach działalności nie będzie w Pani ocenie przewyższać miesięcznie (...) zł przychodu.
3.Czy w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej (projektowanie budynków i budowli, nadzór budowlany jako „kierownik budowy”) będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)? Jeśli tak, należy wskazać jakie to czynności.
Odp. Nie będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
4.Czy czynności wykonywane przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (usługi projektowania budynków i budowli oraz nadzór budowlany jako „kierownik budowy”) będą polegać na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa?
Odp. Wykonywanie przez Panią usługi projektowania budynków i budowli, nadzór budowlany, jako kierownik budowy w Pani ocenie są koordynowaniem zadań a nie szeroko pojętym doradztwem. Koordynowanie ma na celu nadzór nad procesem realizacji inwestycji, zgodnie z projektem budowlanym.
5.Czy prowadziła Pani wcześniej inną niż opisaną we wniosku działalność gospodarczą, z tytułu której była Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT? Jeśli tak, to prosimy również żeby wskazała Pani:
·w jakim okresie prowadziła Pani ww. działalność gospodarczą?
·od kiedy i z jakiego powodu została Pani czynnym podatnikiem podatku VAT (przekroczenie limitu obrotów, rezygnacja ze zwolnienia od podatku VAT)?
·czy wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w poprzednim roku podatkowym przekroczyła kwotę 200.000 zł (bez podatku VAT)?
Odp. Nigdy nie prowadziła Pani działalności gospodarczej.
Pytanie
1.Czy po otwarciu działalności gospodarczej Wnioskodawczyni ma możliwość skorzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1-9 ustawy o VAT? Czy usługa projektowaniu budynków i budowli może być zwolniona podmiotowo z VAT? Czy usługa świadczenia usług jako „kierownik budowy” może być zwolniona z VAT podmiotowo?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawczyni usługa projektowania budynków i budowli, jak również pełnienie funkcji kierownika budowy może podlegać pod zwolnienie podmiotowe z VAT. Nie są to usługi doradcze tylko koordynacyjne i projektowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
– energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
– wyrobów tytoniowych,
– samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
– preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
– komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
– urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
– maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
– pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
– motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy stanowi, że ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa.
Wskazania wymaga, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Ponieważ brak w ustawie definicji doradztwa, to należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.
Z opisu sprawy wynika, że zakres Pani usług opierać się będzie na projektowaniu i korygowaniu planów wykonawczych projektów, jak również koordynowaniu prac jako kierownik budowy. Pani działalność zostanie otwarta do dnia (...)2024 roku. Nie zakłada Pani przychodu, który przekroczy proporcjonalnie do okresu prowadzonej działalności 200 000 zł. Wykonywanie przez Panią usługi projektowania budynków i budowli, nadzór budowlany, jako kierownik budowy w Pani ocenie są koordynowaniem zadań a nie szeroko pojętym doradztwem. Koordynowanie ma na celu nadzór nad procesem realizacji inwestycji, zgodnie z projektem budowlanym. Ponadto nie będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Pani wątpliwości dotyczą prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, przy świadczeniu usług projektowania budynków i budowli oraz przy pełnieniu funkcji kierownika budowy.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
W nawiązaniu do kwestii objętych zakresem zadanego pytania należy wskazać, że w analizowanej sprawie istotny jest charakter opisanych czynności wykonywanych w ramach Pani działalności gospodarczej, który nie wskazuje aby świadczyła Pani usługi doradcze.
Zatem, skoro rozpocznie Pani działalność w 2024 r. i przewidywana wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024 nie przekroczy kwoty 200.000 zł (bez kwoty podatku), to ma Pani w 2024 r. prawo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy. W kolejnych latach, jeżeli wartość sprzedaży świadczonych przez Panią usług nie przekroczy kwoty 200.000 zł, to będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Podsumowując, po otwarciu działalności gospodarczej, przy świadczeniu usług projektowania budynków i budowli oraz pełnieniu funkcji kierownika budowy ma Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113. ust. 9 ustawy o VAT.
Zaznaczyć jednakże należy, że jeżeli wartość sprzedaży przekroczy u Pani ww. kwotę 200.000 zł, zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Również utraci Pani prawo do zwolnienia podmiotowego w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.
Wobec powyższego Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right