Porada
Jak prawidłowo ująć w księgach cesję, rozwiązanie umowy i przekazanie lokalu
PROBLEM
Bardzo proszę o weryfikację poprawności dotychczasowych ujęć księgowych oraz wskazówki, jak postąpić w obecnej sytuacji. Spółka zajmuje się nabywaniem lokali, remontem, a następnie sprzedażą. Spółka również koordynuje i przeprowadza remonty w lokalach należących do innych właścicieli, wystawiając faktury za wykonane usługi oraz współpracuje z innymi podmiotami na zasadzie umów inwestorskich, w ramach których dzieli się zyskiem ze sprzedaży nieruchomości lub zarządza projektami remontowymi dla inwestorów zewnętrznych. Spółka prowadzi ewidencje wyłącznie na czwórkach. Do tej pory koszty dotyczące remontu nabytych lokali były księgowane na konto zespołu numer 4, po czym przez 490 na 603 - produkcję w toku. Po zakończeniu remontu produkcja była zakończona, a lokal sprzedawany. Jednakże na przestrzeni istnienia spółki takie sytuacje były dwie i trochę różne. W pierwszej sytuacji spółka miała tylko prawa do remontu i sprzedaży, dzięki czemu nie płaciła w 100% za lokale z własnych środków - część płaciła spółka, część ostateczny nabywca do dewelopera. W drugiej tego typu sytuacji spółka zdecydowała się na zakup tych lokali na własność z planem remontu i sprzedaży. Dodatkowo spółka, aby zakupić lokal od dewelopera musiała odkupić cesję od osób trzecich. Od firmy i osoby fizycznej. Czy takie ujęcie jest/było prawidłowe? Jak zaksięgować taką cesję? Czy jest to koszt podatkowy? Dalej sprawa drugiej sytuacji się nieco komplikuje, gdyż spółka rozwiązała umowę z deweloperem na zakup i została podpisana cesja na inną spółkę, która stała się nowym inwestorem i właścicielem. Nasza spółka nadal będzie realizować remonty na tym lokalu, a zysk ze sprzedaży będzie podzielony na dwie spółki. Czy w tej sytuacji należy zakończyć produkcję w toku i przenieść ją w ciężar bieżących kosztów? Jak prawidłowo ująć w księgach rozwiązanie takiej umowy i przekazanie lokalu? Co dalej z cesją? W ramach działalności spółka prowadzi również koordynację remontów w lokalach, które nie są jej własnością. Koszty tych remontów księgowano na kontach zespołu 4 w bieżącym okresie, a faktury wystawiano po zakończeniu kolejnych etapów prac. Czy takie ujęcie jest prawidłowe?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right