Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.465.2024.3.MK

Nieuznanie Wnioskodawcy za podatnika z tytułu planowanej sprzedaży działek.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy nieuznania Pana za podatnika z tytułu planowanej sprzedaży działek. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 25 października  2024 r. (wpływ 25 października 2024 r.) oraz 24 października 2024 r. (wpływ 6 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

20 sierpnia 2013 roku Wnioskodawca otrzymał od brata M.F. (akt notarialny repetytorium (…)) umową darowizny grunty położone w (…), w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…):

1)(…) - obszar (…) ha, działki 1, 2,

2)(…) - obszar (…) ha, działki 3, 4,

3)(…) - obszar (…) ha, działki 5, 6.

Otrzymane działki były niezabudowane, w ewidencji gruntów były wykazane jako grunty orne, użytki rolne zabudowane (zabudowa nie istniała), łąki trwałe i nieużytki, Gmina (…) nie sporządziła dla nich miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie była dla nich wydana decyzja o warunkach zabudowy, używane były rolniczo, w myśl przepisów o podatku rolnym stanowiły gospodarstwo rolne i posiadały dostęp do drogi publicznej.

13 lutego 2024 roku na wniosek Wnioskodawcy Burmistrz (…) wydał decyzje:

1)(…) zatwierdzającą podział nieruchomości oznaczonej geodezyjnie nr 1 o powierzchni (…) ha na 8 nowych działek oznaczonych nowymi numerami 1/1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/7, 1/8, przy spełnieniu warunku określonego w decyzji. Celem podziału jest wydzielenie 5 nowych działek oznaczonych nr 1/4, 1/5, 1/6, 1/7, 1/8 o funkcji zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz 2 nowych działek oznaczonych nr 1/2, 1/3 jako drogi wewnętrzne, które spełniają warunki określone w decyzji Burmistrza (…) z dnia (…) 2023 roku o warunkach zabudowy;

2)(…) zatwierdzającą podział nieruchomości oznaczonej geodezyjnie nr 2 o powierzchni (…) ha na 3 nowe działki oznaczone nowymi nr 2/1, 2/2, 2/3, przy spełnieniu warunku określonego w decyzji. Celem podziału jest wydzielenie 2 nowych działek oznaczonych nr 2/1, 2/2 o funkcji zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, które spełniają warunki określone w decyzji Burmistrza (…) z dnia (…) 2023 roku o warunkach zabudowy;

3)(…) zatwierdzającą podział nieruchomości oznaczonej geodezyjnie nr 3 o powierzchni (…) ha na 7 nowych działek oznaczonych nowymi numerami 3/1, 3/2, 3/3, 3/4, 3/5, 3/6, 3/7, przy spełnieniu warunku określonego w decyzji. Celem podziału jest wydzielenie 5 nowych działek oznaczonych nr 3/2, 3/3, 3/4, 3/5, 3/6 o funkcji zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz nowej działki oznaczonej nr 3/1 jako drogi wewnętrzne, które spełniają warunki określone w decyzji Burmistrza (…) z dnia (…) 2023 roku o warunkach zabudowy.

Działki po wydzieleniu Wnioskodawca planuje sprzedać. Wnioskodawca nie ma wiedzy na ten moment o tożsamości potencjalnych kupców.

Wnioskodawca 5 listopada 2019 roku założył działalność gospodarczą (NIP: (…)), kod PKD 43.21.Z Wykonywanie instalacji elektrycznych, z siedzibą w (…), ul. (…), nr (…), lok. (…), aktualnie jest zawieszona. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Działalność gospodarcza nie ma żadnego związku z gospodarstwem rolnym Wnioskodawcy, podziałem działek i planowaną ich sprzedażą. Na przedmiotowych działkach nigdy nie prowadzono działalności gospodarczej.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Pismem z 25 października 2024 r. udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

1.Czy był lub jest Pan rolnikiem ryczałtowym w myśl art. 2 pkt 19 ustawy?

2.Czy na działkach będących przedmiotem sprzedaży prowadził/prowadzi Pan gospodarstwo rolne, z którego uzyskiwał/uzyskuje Pan płody rolne (opodatkowane podatkiem VAT) przeznaczone do dalszej sprzedaży? Jeśli tak, to prosimy wskazać czy był/jest/będzie Pan czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej? Czy produkty rolne były wykorzystywane na własne potrzeby?

3.W jaki konkretnie sposób działki będące przedmiotem sprzedaży były przez Pana wykorzystywane w całym okresie posiadania, tj. od momentu nabycia do momentu sprzedaży?

4.Czy ww. działki były/są/będą udostępniane przed dniem sprzedaży innym osobom/podmiotom na podstawie umów cywilnoprawnych? Jeżeli tak, to należy wskazać:

a)w jakim okresie (kiedy) każda z działek była/jest/będzie udostępniana innym osobom/podmiotom?

b)na podstawie jakiej umowy (najem, dzierżawa, użyczenie, inna umowa – jaka?) każda z działek była/jest/będzie udostępniana innym osobom/podmiotom?

c)czy udostępnienie każdej z działek było/jest/będzie czynnością odpłatną czy bezpłatną?

5.Czy przed sprzedażą działek objętych zakresem wniosku, wykonał/zamierza Pan wykonać lub w Pana imieniu inne podmioty wykonały/będą wykonywać jakiekolwiek działania dotyczące zwiększenia wartości ww. działek przeznaczonych do sprzedaży (np. uzyskanie pozwolenia na budowę, uzbrojenie terenu, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej, itp.)? Jeśli tak, to jakie i w jakim celu?

6.Czy zawarł/zawrze Pan z przyszłym nabywcą/nabywcami umowę przedwstępną sprzedaży działek? Jeśli tak, to jakie warunki zawiera/będzie zawierała umowa przedwstępna sprzedaży zawarta z nabywcą/nabywcami?

7.Czy w ramach umowy przedwstępnej udzielił/udzieli Pan jakichkolwiek pełnomocnictw (upoważnień, zgód) dla nabywcy/nabywców? Jeśli tak prosimy o wskazanie jaki jest/będzie ich zakres, w szczególności należy wskazać jakie konkretnie czynności będzie podejmował, bądź już podjął nabywca/nabywcy działający w Pana imieniu w związku z działkami będącymi przedmiotem sprzedaży – prosimy wymienić te czynności?

8.W jaki sposób poszukuje/będzie Pan poszukiwał nabywców dla działek przeznaczonych do sprzedaży, czy podejmował/będzie Pan podejmował aktywne działania marketingowe, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, mające na celu dokonanie sprzedaży działek (np. ogłoszenia w Internecie, reklama)? Jeżeli tak, to prosimy wskazać jakie to będą działania.

9.Czy dokonywał Pan wcześniej sprzedaży nieruchomości? Jeśli tak, proszę podać odrębnie dla każdej sprzedanej nieruchomości:

  • kiedy i w jaki sposób wszedł Pan w posiadanie tych nieruchomości?
  • w jakim celu nieruchomości te zostały przez Pana nabyte?
  • w jaki sposób nieruchomości były wykorzystywane od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży?
  • kiedy dokonywał Pan ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży?
  • ile nieruchomości zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych, a jeśli zabudowanych – to czy były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe)?
  • czy sprzedaż tych nieruchomości podlegała opodatkowaniu podatkiem  od towarów i usług?

10. Czy posiada Pan jeszcze inne nieruchomości, przeznaczone w przyszłości do sprzedaży (oprócz wymienionych we wniosku)? Jeśli tak, to ile, jakie (tj. nieruchomości zabudowane, nieruchomości niezabudowane, lokale mieszkalne), kiedy je Pan nabył i do jakich celów są wykorzystywane?

Odpowiedzi:

1. Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym.

2. Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne i nie jest podatnikiem VAT a produkty rolne były wykorzystane na własne potrzeby.

3. Działki były wykorzystywane na własne potrzeby rolne.

4. Nie.

5. Nie.

6. Nie.

7. Nie.

8. Baner reklamowy, udostępnione na profilu FB i grupach (bez odzewu), w dzisiejszych czasach ogłoszenia w Internecie są standardową, zwykłą formą, Wnioskodawca poniósł symboliczne koszty tych ogłoszeń.

9. Nie.

10. Nie.

Pytanie

Czy w związku z planowaną sprzedażą działek gruntu, powstałych po podziale gospodarstwa rolnego, Wnioskodawca staje się podatnikiem podatku VAT i tym samym sprzedaż ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

W związku z planowaną sprzedażą działek gruntu, powstałych po podziale gospodarstwa rolnego, Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą i tym samym sprzedaż ta nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca będzie działał w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykonując swoje prawo własności. Wnioskodawca podzielił działki na mniejsze analizując aktualną sytuację rynkową. Nowopowstałe działki, których dotyczy wniosek nie są i nie były w przeszłości  (tj. w czasie, gdy tworzyły jedną całość) zabudowane, uzbrojone, ogrodzone, ani wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żaden komercyjny sposób (np. oddane w najem, dzierżawę). Do chwili obecnej te działki Wnioskodawca uprawia, Wnioskodawca nie dokonywał na nich żadnych nakładów inwestycyjnych. Wnioskodawca nie planuje ponosić ponadstandardowych działań zmierzających do sprzedaży nowo powstałych działek, Wnioskodawca zamierza podejmować zwykłe czynności, które osoba dążąca do sprzedaży działek stanowiących jej osobisty majątek, podejmuje w celu sfinalizowania transakcji sprzedaży, a więc będzie się spotykał z potencjalnymi zainteresowanymi oraz zawierał z nimi umowy przedwstępne oraz sprzedaży. Wnioskodawca nie planuje ponoszenia nakładów, dzięki którym przeznaczone do sprzedaży działki stałyby się szczególnie atrakcyjne dla potencjalnych nabywców, jak również nie będzie dokonywał dodatkowych czynności, które charakterem pokrywałyby się z czynnościami podejmowanymi przez osoby zawodowo trudniące się zakupem nieruchomości gruntowych, ich przygotowaniem do sprzedaży i późniejszą sprzedażą (uzbrojenie, wybudowanie dróg, przeprowadzenie akcji marketingowej, itp.). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w ramach obrotu nieruchomościami.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 6, 16 i 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

6) towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;

16) gospodarstwie rolnym – rozumie się przez to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym;

19) rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości (działek) traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem tego podatku.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 4 ustawy:

W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96  ust. 1.

Art. 15 ust. 5 ustawy:

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług zawierają pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą  w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas za podatnika jest uważana osoba, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym stanowi art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Nie jest działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Natomiast czerpanie dochodów z ciągłego wykorzystywania składnika majątku, charakteryzujące się powtarzalnością lub długim okresem trwania wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców  lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Art. 12 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego.

Art. 2 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Opodatkowaniu VAT podlegają następujące transakcje: odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze; (…).

Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Wobec tego, właściwe jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników podatku VAT w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej. W tym kontekście, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych, okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej działalności gospodarczej. Jednakże każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy jest uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

W kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości istotne jest, czy zbywca w celu dokonania sprzedaży podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadne jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być, np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż nieruchomości jest sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, był przedmiotem orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10).

Z ww. orzeczenia wynika m.in., że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 dyrektywy 112, zmienionej dyrektywą 2006/138/WE, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeśli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby.

Ponadto Trybunał orzekł, że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.

Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie, nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Trybunał wyjaśnił, że inaczej jest w przypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy. Przykładowo podane zostały działania polegające na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych. Działania takie nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Przyjęcie więc, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działki, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Z okoliczności sprawy wynika, że otrzymał Pan od brata umową darowizny grunty.

Otrzymane działki były niezabudowane, w ewidencji gruntów były wykazane jako grunty orne, użytki rolne zabudowane (zabudowa nie istniała), łąki trwałe i nieużytki, Gmina (…) nie sporządziła dla nich miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie była dla nich wydana decyzja o warunkach zabudowy, używane były rolniczo, w myśl przepisów o podatku rolnym stanowiły gospodarstwo rolne i posiadały dostęp do drogi publicznej.

Dokonał Pan podziału działek na mniejsze działki.

Działki po wydzieleniu planuje Pan sprzedać. Jest Pan rolnikiem ryczałtowym. Prowadzi Pan gospodarstwo rolne i nie jest podatnikiem VAT a produkty rolne były wykorzystane na własne potrzeby. Działki były wykorzystywane na własne potrzeby rolne.

Działki nie były udostępniane innym osobom/podmiotom na podstawie umów cywilnoprawnych (najem, dzierżawa). Nie wykonywał Pan jakichkolwiek działań dotyczących zwiększenia wartości działek przeznaczonych do sprzedaży. Nie zawierał Pan z przyszłym nabywcą/nabywcami umów przedwstępnych oraz nie udzielał Pan jakichkolwiek pełnomocnictw (upoważnień, zgód) dla nabywcy/nabywców.

W celu wyszukania nabywców postawił Pan baner reklamowy, udostępnił na profilu FB i grupach (bez odzewu), w dzisiejszych czasach ogłoszenia w Internecie są standardową, zwykłą formą, poniósł Pan symboliczne koszty tych ogłoszeń.

Nie dokonywał Pan wcześniej sprzedaży nieruchomości oraz nie posiada Pan innych nieruchomości przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży (oprócz wymienionych we wniosku).

5 listopada 2019 roku założył Pan działalność gospodarczą, kod PKD 43.21.Z Wykonywanie instalacji elektrycznych, aktualnie jest zawieszona. Nie jest Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT. Działalność gospodarcza nie ma żadnego związku z Pana gospodarstwem rolnym, podziałem działek i planowaną ich sprzedażą. Na przedmiotowych działkach nigdy nie prowadzono działalności gospodarczej.

Ma Pan wątpliwości, czy z tytułu sprzedaży  działek powstałych po podziale gospodarstwa rolnego będzie Pan podatnikiem oraz sprzedaż ta będzie podlegać opodatkowaniu.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga zatem oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Jak wyjaśniono wyżej – w przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.

Z przedstawionego opisu sprawy nie wynika taka Pana aktywność związana ze sprzedażą działek powstałych po podziale gospodarstwa rolnego, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Nie podjął Pan w związku ze sprzedażą działek ciągu działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami.

Z okoliczności sprawy wynika, że działki nie były udostępniane innym osobom/podmiotom na podstawie umów cywilnoprawnych (najem, dzierżawa). Nie wykonywał Pan jakichkolwiek działań dotyczących zwiększenia wartości ww. działek. Nie udzielił Pan pełnomocnictw dla nabywcy/nabywców. Na przedmiotowych działkach nigdy nie prowadzono działalności gospodarczej. Jedyna Pana aktywność to podział gospodarstwa rolnego na mniejsze działki.

Wskazał Pan także, że prowadzi gospodarstwo rolne i nie jest podatnikiem VAT a produkty rolne były wykorzystane na własne potrzeby. Ponadto, jest Pan rolnikiem ryczałtowym. Działki były wykorzystywane na własne potrzeby rolne.

Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie sprzedaż działek powstałych po podziale gospodarstwa rolnego będzie można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Dokonując dostawy działek korzystać będzie Pan z przysługującego Panu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, co oznacza, że nie wypełni Pan przesłanek zdefiniowanych w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, i nie wystąpi w roli podatnika podatku od towarów i usług. Skutkiem powyższego transakcja zbycia działek powstałych po podziale gospodarstwa rolnego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00