Przesunięcie terminu spłaty pożyczki dla stowarzyszenia gmina musi ująć w uchwale budżetowej
W czerwcu br. nasza gmina udzieliła stowarzyszeniu pożyczki w wysokości 50 tys. zł. W myśl umowy pożyczka miała zostać spłacona do końca grudnia. Ostatnio jednak pożyczkobiorca złożył do wójta wniosek o przełożenie terminu spłaty do końca marca 2025 r. Czy wystarczy, że wójt zmieni aneksem umowę pożyczki?
Jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać pożyczek ze swojego budżetu.
W myśl definicji zawartej w art. 720 kodeksu cywilnego przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. Z definicji umowy pożyczki wynikają więc określone zobowiązania stron tej czynności cywilnoprawnej. Wykonanie zobowiązania podmiotu dającego pożyczkę, które polega na przeniesieniu na własność drugiej strony określonej ilości pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku oznacza jednocześnie, że przekazanie pieniędzy bądź rzeczy oznaczonych co do gatunku następuje na własność, a zatem w interesie podmiotu, który je otrzymuje. Biorący pożyczkę uzyskuje zatem uprawnienie do swobodnego nimi dysponowania jako realizacji swojego interesu, w tym celu może realizować określone działania (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 31 stycznia 2023 r., sygn. akt III FSK 1571/21).