Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.529.2024.2.MR
Brak możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur wystawionych na Gminę dokumentujących realizację zadania z zakresu budowy sieci kanalizacyjnej w ramach projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur wystawionych na Gminę przez wykonawcę, dokumentujących realizację zadania z zakresu budowy sieci kanalizacyjnej w ramach realizowanego Projektu.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 listopada 2024 r. (wpływ 6 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) zawarła z Samorządem Województwa (…) umowę na przyznane pomocy (…) na operacje typu Gospodarka wodnościekowa w ramach poddziałania (…) na Projekt pod nazwą (…).
Przedsięwzięcie dotyczy budowy sieci kanalizacji sanitarnej o długości (...) i włączenie mieszkańców miejscowości (…) do sieci kanalizacji zbiorczej. Zadane realizowane jest w formule zaprojektuj i wybuduj. Zakończenie robót zaplanowano na (…).
Koszt całkowity Inwestycji wynosi (…), w tym koszty ogólne (dokumentacja techniczna i koszt nadzoru budowlanego) i podatek VAT w wysokości (…). Dofinansowane wynosi 100% kosztów kwalifikowanych, (…).
Na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji zadania związanego z realizacją zadania jako nabywca widnieć będzie Gmina (…). Gmina zadanie własne związane z odprowadzaniem ścieków realizuje za pośrednictwem Spółki z o.o., której Gmina jest jedynym udziałowcem ze 100% udziałów. Spółka z o.o. powołana została na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r nr 13 poz. 74 ze zm.) oraz art. 9 i 12 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r nr 9 poz. 43 ze zm.). Przedmiotem działała Spółki jest gospodarka komunalna obejmująca w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajane zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechne dostępnych. Sieć kanalizacyjna jest nowo budowana i będzie stanowiła własność Gminy. Nowa sieć będzie ujęta w ewidencji środków trwałych Gminy, a w celu realizacji zadań własnych Gmina udostępni je do Spółki na zasadzie nieodpłatnego użyczenia. Wobec tego, usługi w zakresie odbioru nieczystości płynnych w imieniu Gminy będzie świadczyła Spółka z o.o., która jest odrębnym zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Z tego tytułu samodzielne wystawia faktury, pobiera opłaty i rozlicza podatek VAT z Urzędem Skarbowym. Spółka jest wprawdzie spółką prawa handlowego, ale jej działalność nie jest ukierunkowana na osiągane zysków z tytułu dostarczania wody mieszkańcom Gminy. Podstawowym celem istnienia Spółki jest realizacja zadań własnych samorządu wynikających z ustaw i innych przepisów.
Inwestycja będzie realizowana z dofinansowania (…) i beneficjentem środków (…) będzie Gmina. Głównym celem budowy sieci kanalizacyjnej jest odbiór nieczystości oraz zwiększenie niezawodności funkcjonowania przedmiotowej sieci. W celu budowy sieci kanalizacyjnej Gmina będzie dokonywać zakupów usług od podmiotów zajmujących się profesjonalne tego typu pracami budowlanymi. Podmioty te będą czynnym podatnikami podatku od towarów usług, a co za tym idzie nabycie od nich usług zostanie udokumentowane fakturami, z których będzie wynikał podatek VAT w stawce 23%. Po zakończeniu inwestycji właścicielem ujęcia wybudowanej sieci kanalizacyjnej będzie w dalszym ciągu Gmina, a Spółka będzie z niej korzystać do własnej działalności, do jakiej została przez Gminę powołana na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia przez Gminę. Gminna Spółka z o.o. na podstawie umowy użyczenia jest i będzie zobowiązana do bezpośredniego świadczenia na rzecz poszczególnych mieszkańców usług odbioru ścieków i ich rozliczania. Odpłatność za te usługi stanowi bezpośrednio przychód Spółki.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Towary i usługi nabywane w ramach Projektu (…) wykorzysta do czynności nieopodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Po zakończeniu realizacji zadania wybudowane elementy przedsięwzięcia takie jak: sieć kanalizacji sanitarnej, Gmina (…) przekaże na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia swojej spółce komunalnej (100 % udział gm. (…)). W związku z powyższym nowo wybudowane elementy przedsięwzięcia wnioskodawca Gmina (…) wykorzysta do czynności nieopodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy w związku ze zdarzeniem, dofinansowanie udzielone Gminie (w tym podatek VAT), będzie ona miała możliwość odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur wystawionych na Gminę przez wykonawcę, dokumentujących realizację zadania z zakresu budowy sieci kanalizacyjnej?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją budowy sieci kanalizacji sanitarnej, gdyż wymieniona Inwestycja nie będzie wykorzystywana bezpośrednio do celów zarobkowych przez Gminę, nie jest związana z działalnością gospodarczą Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W związku z tym, podatek VAT ujęty we wniosku o przyznanie pomocy jest dla Gminy kosztem kwalifikowanym. Zgodnie z przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy tego odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale towary i usługi nabyte w celu realizacji zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych prowadzonych bezpośrednio przez Gminę, lecz przez Spółkę. Spółka jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym podatnikiem VAT i to ona wykonuje bezpośrednio czynności odpłatnego obioru nieczystości od mieszkańców Gminy.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym, mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową, zaś stosownie do art. 2 ust. 1 ww. ustawy gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Z kolei art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
W celu wykonywania zadań własnych gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). W szczególności podmiotem takim jest Spółka, jako spółka z 100% udziałem Gminy.
Mimo tego, że działalność Spółki nie jest ukierunkowana na zysk i najprawdopodobniej zadania odbioru ścieków po koszcie własnym, tj. bez osiągania zysku nie podjąłby się żaden podmiot prywatny ukierunkowany na osiąganie zysku, to na gruncie ustawy o VAT istotne jest, który podmiot jest podatnikiem VAT zarejestrowanym i wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu w ramach działalności gospodarczej. Wprawdzie odpłatny odbiór nieczystości ciekłych uzasadnia pośredni związek tych zakupów z czynnościami opodatkowanymi realizowanymi przez Gminę, tj. odbiorem ścieków realizowanym przez Spółkę z o.o. w imieniu Gminy, to zdaniem Gminy w tym kontekście nie ma to znaczenia.
Spółka jest odrębnym podatnikiem VAT, samodzielnie i bezpośrednio będzie dokonywać odpłatnego odbioru ścieków w ramach zbiorczej sieci kanalizacyjnej, wystawia faktury, rozlicza podatek VAT. Gmina również jako jednostka samorządowa jest podatnikiem VAT, ale nieodpłatnie udostępni wybudowaną infrastrukturę Spółce. W związku z tym Gmina dokonując zakupów towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji nie będzie wykonywać tych czynności do działalności gospodarczej i nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
Poza tym, od momentu rozpoczęcia inwestycji do momentu jej faktycznego udostepnienia na podstawie umowy użyczenia nie będzie ona wykorzystywana przez Gminę w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W tej sytuacji, nabywając towary i usługi celem wytworzenia inwestycji, w celu jej nieodpłatnego udostępnienia Spółce z o.o. Gmina nie będzie nabywać ich do własnej działalności gospodarczej, lecz do wykonywania zadań własnych Gminy. Zatem w tym przypadku nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy lecz w charakterze organu władzy, o którym mowa jest w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W związku z tym istotne dla odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch następujących warunków: posiadanie statusu podatnika VAT i wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zdaniem Gminy w przypadku realizacji Inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji kanalizacyjnej jeden z tych warunków dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, tj. nabyte towary i usługi nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Gmina planując Inwestycje w zakresie gospodarki wodno-ściekowej wie, że wybudowana infrastruktura będzie w przyszłości nieodpłatnie używana przez gminną Spółkę z o.o., która w imieniu Gminy realizuje zadania w zakresie odbioru nieczystości płynnych. Budowa sieci odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego. Gmina wykonując to zadanie działać będzie, jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Prawo zaś do odliczenia podatku VAT powstaje w momencie ponoszenia wydatków udokumentowanych otrzymanymi fakturami z wykazanym na nich podatkiem VAT, tj. wówczas gdy podatek, który podlega odliczeniu, staje się wymagalny (art. 167 Dyrektywy 2006/112/WE). Zatem w momencie nabywania usług budowy sieci kanalizacji Gmina nie będzie: podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem inwestycja jest realizowana przez Gminę w ramach władztwa publicznego zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, nabywane usługi dotyczące Inwestycji nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, gdyż: czynności odbioru nieczystości za odpłatnością dokonuje Spółka – odrębny podatnik VAT, a nie Gmina.
W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przestanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków (…), co oznacza, że podatek VAT zawarty w fakturach zakupu będzie kosztem kwalifikowanym Inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku– jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: (…) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Jak wynika z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług. Przystąpiliście Państwo do realizacji Projektu, którego celem jest wybudowanie sieci kanalizacji sanitarnej. Zadania własne związane z odprowadzaniem ścieków realizujecie Państwo za pośrednictwem Spółki z o.o., w której posiadacie Państwo 100% udziałów. Na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji Projektu jako nabywca widnieć będzie Gmina. Powstałą infrastrukturę w celu realizacji zadań własnych zamierzacie Państwo nieodpłatnie udostępnić wspomnianej Spółce z o.o.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez wykonawcę, dokumentujących realizację Inwestycji z zakresu budowy sieci kanalizacyjnej w ramach realizowanego Projektu.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT. Powstała infrastruktura kanalizacyjna będzie udostępniona nieodpłatnie na mocy umowy użyczenia na rzecz Spółki z o.o.
Z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług nabytych w związku z realizacją przedmiotowej Inwestycji.
Podsumowując, stwierdzam, że nie będziecie mieli Państwo możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez wykonawcę, dokumentujących realizację zadania z zakresu budowy sieci kanalizacyjnej w ramach realizacji Projektu.
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W myśl art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right