Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.529.2024.1.AKS
Prawidłowość wystawiania faktur.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawidłowości wystawiania faktur.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z siedzibą w Polsce, będącą polskim rezydentem podatkowym, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny oraz podatnik VAT UE w Polsce. Jego działalność będąca przedmiotem złożonego wniosku opiera się na produkcji (...) na potrzeby branży (...). Ich sprzedaż, w zależności od konkretnego przypadku, może stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, eksport towarów lub dostawę towarów na terytorium Polski.
W ramach wskazanej powyżej działalności Wnioskodawca ustala z kontrahentami okresowe cenniki (np. kwartalne) oparte o budżetowane koszty produkcji. Strony transakcji objętych złożonym wnioskiem ustaliły, że ceny pozostają niezmienne przez okres obowiązywania danego cennika (dalej: „Okres”). W konsekwencji, w trakcie danego Okresu, Wnioskodawca wystawia faktury zgodne z cennikiem obowiązującym w tym Okresie. W przypadku, gdy koszty produkcji będą wyższe niż budżetowane, Wnioskodawca z kontrahentami (dalej łącznie: „Klient”) ustalili, że różnica (dalej: „Różnica”) – po jej zaakceptowaniu przez Klienta – będzie zwiększała cenę towaru. Będzie to towar, który generuje znaczący udział w obrotach Wnioskodawcy z danym Klientem w okresie ustalonym z Klientem (dalej: „Bestseller”). Przykładowo będzie to ostatni zamknięty bądź bieżący miesiąc.
Zwiększenie ceny Bestsellera będzie następowało na fakturze dotyczącej uzgodnionej dostawy Bestsellera. Technicznie zwiększenie nastąpi na jeden z dwóch następujących sposobów (w przykładzie założono, że Różnica ma wartość 25 zł, a na fakturze wykazano 5 szt. Bestsellerów „AAA” o numerze indeksu XXX w cenie obowiązującej w danym Okresie równej 10 zł/szt. oraz 10 szt. Produktu „BBB” o numerze indeksu ZZZ, który nie jest Bestsellerem, zaś jego cennikowa cena to 20 zł/szt.):
1.Wartość Różnicy (25 zł) zostanie podzielona przez ilość Bestsellerów z danej faktury (5 szt.) i uwzględniona w postaci jednostkowej (5 zł) jako dodatkowa linia (pozycja) nafakturze bezpośrednio po linii (pozycji) obejmującej Bestseller, np. Poz. 1. Nazwa towaru: Bestseller „AAA” o numerze indeksu XXX, cena jednostkowa = 10 zł/szt., ilość = 5 szt., wartość netto = 50 zł; Poz. 2. Nazwa towaru: nr indeksu XXX z dodatkową adnotacją wskazującą, że dana pozycja dotyczy Różnicy np. „dodatkowe koszty” lub „podwyższenie ceny z cennika stałego”, cena jednostkowa = 5 zł/szt., ilość = 5 szt., wartość netto = 25 zł; Poz. 3. Nazwa towaru: Produkt „BBB” o numerze indeksu ZZZ, cena jednostkowa = 20 zł/szt., ilość = 10 szt., wartość netto = 200 zł;
2.Wartość Różnicy (25 zł) zostanie uwzględniona jako dodatkowa linia (pozycja) na fakturze bezpośrednio po linii (pozycji) obejmującej Bestseller, np. Poz. 1. Nazwa towaru: Bestseller „AAA” o numerze indeksu XXX, cena jednostkowa = 10 zł/szt., ilość = 5 szt., wartość netto = 50 zł; Poz. 2. Nazwa towaru: nr indeksu XXX z dodatkową adnotacją wskazującą, że dana pozycja dotyczy Różnicy np. „dodatkowe koszty” lub „podwyższenie ceny z cennika stałego”, cena jednostkowa = 25 zł/szt., ilość = 1 szt., wartość netto = 25 zł; Poz. 3. Nazwa towaru: Bestseller „BBB” o numerze indeksu ZZZ, cena jednostkowa = 20 zł/szt., ilość = 10 szt., wartość netto = 200 zł.
Reasumując powyższe przykłady, jeżeli Poz. 1 z faktury będzie stanowiła dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu stawką VAT 23% z datą obowiązku podatkowego 15 maja 2024 r., to również Poz. 2 (Różnica) będzie podlegała opodatkowaniu jako element wynagrodzenia ustalony między Wnioskodawcą a Klientem z tytułu dostawy towarów z Poz. 1 tej faktury – jako dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu stawką VAT 23% z datą obowiązku podatkowego 15 maja 2024 r.
Mimo podniesienia ceny dla Poz. 1 z powyższych przykładów o Różnicę, Wnioskodawca z Klientem ustalili, że dla zachowania uzgodnionej stałości cen na fakturach podwyższanie cen Bestsellerów o Różnice będzie odbywało się w drodze dodatkowych jednoliniowych pozycji umiejscowionych bezpośrednio po pozycjach, w których znajdują się Bestsellery.
W konsekwencji całość wynagrodzenia z tytułu dostawy Bestsellerów będzie stanowiła suma Poz. 1 oraz Poz. 2 (czyli 75 zł w powyższych przykładach).
Wśród kosztów, które mają największy wpływ na wysokość Różnicy, znajdują się koszty: komponentów do produkcji i ich transportu do Wnioskodawcy, dostosowania komponentów do produkcji do nowych wymagań Klienta, dostosowanie procesu produkcyjnego do wymagań Klienta, wdrożenia produkcji prototypowej, z tytułu niewykorzystanych zasobów produkcyjnych oraz różnic kursowych powstałych na zakupie komponentów.
Informacja o powstaniu Różnicy pojawia się w różnych momentach – częściowo Wnioskodawca dowiaduje się o tym przed rozpoczęciem danego Okresu, częściowo w trakcie, a częściowo po jego zakończeniu. Wnioskodawca nadmienia, że podwyższone koszty produkcji składające się na Różnicę mogą dotyczyć dostaw:
1)zrealizowanych w przeszłych miesiącach, w danym miesiącu, bądź w przyszłych miesiącach,
2)różnych produktów również niebędących Bestsellerami,
3)z tytułu których Wnioskodawca może wystawiać miesięcznie na danego Klienta nawet kilkadziesiąt faktur liczących po kilkadziesiąt pozycji.
Niezależnie jednak od trzech powyższych okoliczności, Wnioskodawca i Klient – w ramach swobody zawierania umów – ustalili, że Różnica będzie zwiększała cenę Bestsellera w jednej z dwóch opisanych wyżej opcji, jako dodatkowa linia na fakturze, na której będzie ujęty Bestseller w ramach bieżącej sprzedaży realizowanej przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta. Zamówienia pierwotne na wyroby gotowe oraz prognozy na zamówienia są przyjmowane na różne okresy przyszłe np. 2 tygodnie, kwartał, dwa kwartały itd. Wnioskodawca zamawia materiały i komponenty na zapas (zgodnie z planowanym zapotrzebowaniem zgłaszanym przez Klienta), aby zabezpieczyć terminową realizację dostaw w tym okresie. Zamówienia te generują po stronie Wnioskodawcy wydatki/koszty i/lub zobowiązania (w tym przyszłe zobowiązania). Współpraca między Wnioskodawcą a Klientem zakłada, że jakakolwiek należność Wnioskodawcy względem Klienta musi być potwierdzona zamówieniem złożonym przez Klienta lub uzgodniona z nim w inny pisemny sposób (w tym e-mailowy). A zatem również każda Różnica musi zostać potwierdzona wyżej opisanym uzgodnieniem (dalej: „Uzgodnienie”).
Jak zasygnalizowano wyżej, możliwe jest kilka wariantów chronologii zdarzeń. Czasami Klient uzgadnia z Wnioskodawcą Różnicę przed poniesieniem przez Wnioskodawcę wydatku na nią, a czasami uzgodnienie Różnicy jest dokonywane już po poniesieniu danego wydatku. Niezależnie jednak od chronologii zdarzeń, fakturowanie Różnicy przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta następuje w każdym przypadku po Uzgodnieniu na zasadach opisanych wyżej. Współpraca z danym Klientem opiera się na założeniu, że wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu dostaw jego produktów na rzecz Klienta oparte jest o metodę budżetowany koszt produkcji plus założony narzut. W celu uniknięcia strat po stronie Wnioskodawcy, Wnioskodawca i Klient ustalili mechanizm funkcjonowania Różnic. Strony transakcji będących przedmiotem złożonego wniosku nie zmieniają wynagrodzenia w odniesieniu do konkretnych dostaw towarów, które faktycznie zostały dotknięte zwiększonymi kosztami składającymi się na Różnicę, lecz uzgodniły bazując na swobodzie zawierania umów, że Różnica zmienia wartość wynagrodzenia jednej wybranej, ale jeszcze nie zafakturowanej dostawy Bestsellera z danego miesiąca. W przypadku, gdyby w danym miesiącu na rzecz danego Klienta Wnioskodawca dokonał dostaw towarów tożsamych z Bestsellerem opodatkowanych różnymi stawkami VAT, strony ustaliły, że alokacja Różnicy pomiędzy dostawy Bestsellera opodatkowane różnymi stawkami nastąpi proporcjonalnie do podstaw opodatkowania dla różnych stawek VAT w danym miesiącu.
Przykład proporcjonalnej alokacji, o której mowa powyżej – gdy dla wszystkich towarów cennikowych tożsamych z Bestsellerem w danym miesiącu wystąpi:
·800 jednostek pieniężnych dla dostaw opodatkowanych 23% VAT i
·100 jednostek pieniężnych dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów opodatkowanych 0% VAT i
·100 jednostek pieniężnych dla eksportu towarów opodatkowanego 0% VAT,
oraz różnica równa 10 jednostek pieniężnych – to strony ustalają, że:
·8 jednostek pieniężnych Różnicy jest alokowane do wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu jednej wybranej dostawy Bestsellera z danego miesiąca opodatkowanej 23% VAT i
·1 jednostka pieniężna Różnicy jest alokowana do wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu jednej wybranej wewnątrzwspólnotowej dostawy Bestsellera z danego miesiąca opodatkowanej 0% VAT i
·1 jednostka pieniężna Różnicy jest alokowana do wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu jednego wybranego eksportu Bestsellera z danego miesiąca opodatkowanego 0% VAT.
Zatem w przypadku różnych stawek VAT gdy kwota Różnicy jest alokowana pomiędzy poszczególne stawki VAT proporcjonalnie do podstaw opodatkowania poszczególnymi stawkami VAT – faktury, na których dokumentowana jest alokacja odpowiedniej części Różnicy byłyby wystawiane odrębnie dla każdej ze stawek VAT lub rodzajów transakcji (przykładowo: jedna faktura dla krajowej dostawy 23%, druga faktura dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów 0% oraz trzecia faktura dla eksportu towarów 0%).
Reasumując opis całego zdarzenia przyszłego – wszelkie odchylenia kosztów produkcji na plus, niezależne od Wnioskodawcy lub wynikające z działań Klienta podlegają negocjacjom i po ich Uzgodnieniu zwiększają wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu dostaw Bestsellera w sposób opisany wyżej, zaś ceny zawarte w cenniku obowiązującym w danym Okresie pozostają bez zmian.
Pytanie
Czy Wnioskodawca prawidłowo interpretuje przepisy art. 29a ust. 1 oraz art. 106e ust. 1 ustawy VAT, wystawiając i wykazując faktury w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym uzgodniona między stronami transakcji zmiana wynagrodzenia Bestsellera o wysokość Różnicy objętej Uzgodnieniem jest wykazywana jako dodatkowa linia: (1) w ujęciu cząstkowym przypadającym na jednostkę Bestsellera lub (2) w łącznym ujęciu pełnej Różnicy – z obowiązkiem podatkowym właściwym dla dostawy Bestsellera?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo interpretuje on przepisy art. 29a ust. 1 oraz art. 106e ust. 1 ustawy VAT, wystawiając i wykazując faktury w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym uzgodniona między stronami transakcji zmiana wynagrodzenia Bestsellera o wysokość Różnicy objętej Uzgodnieniem jest wykazywana jako dodatkowa linia: (1) w ujęciu cząstkowym przypadającym na jednostkę Bestsellera lub (2) w łącznym ujęciu pełnej Różnicy – z obowiązkiem podatkowym właściwym dla dostawy Bestsellera.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
W myśl art. 29a ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy. W miejscu tym, Wnioskodawca zwraca uwagę na jego ustalenia z danym Klientem (odzwierciedlające zasadę swobody zawierania umów) dla transakcji będących przedmiotem wniosku, zgodnie z którymi Różnica objęta danym Uzgodnieniem zwiększa kwotę należną Wnioskodawcy od Klienta z tytułu jednej wybranej dostawy Bestsellera z danego miesiąca, która jeszcze nie była zafakturowana.
Zgodnie zatem z przywołanymi wyżej przepisami dochodzi do ustalenia wysokości zapłaty należnej z tytułu sprzedaży Bestsellera (czyli podstawy opodatkowania) w tej jednej konkretnej dostawie Bestsellera. W konsekwencji skoro doszło do zwiększenia podstawy opodatkowania (ustalenia na wyższym poziomie niż wynikającym ze stałego cennika) w jednej konkretnej dostawie, która jeszcze nie była zafakturowana, to fakt ten nie będzie wymagał korekty, gdyż może być odzwierciedlony na fakturze pierwotnej.
Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt. 7-9 i 11 ustawy VAT, faktura powinna zawierać: nazwę (rodzaj) towaru; miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów; cenę jednostkową towaru bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto); wartość dostarczonych towarów, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto).
Należy nadmienić, że ustalony technicznie sposób wykazywania Różnicy będzie skutkował wystąpieniem dwóch elementów składających się na wynagrodzenie należne z tytułu dostawy Bestsellera: (1) ceny jednostkowej wynikającej z cennika stałego w danym Okresie oraz (2) Różnicy ujętej na jeden z dwóch opisanych we wniosku sposobów (cząstkowym bądź całościowym).
W efekcie Wnioskodawca zadośćuczyni przywołanym wyżej przepisom, gdyż w części faktury odpowiedzialnej za Bestseller znajdą się wszystkie z obligatoryjnych elementów:
·nazwa Bestsellera,
·miara i ilość Bestsellerów (liczba sztuk),
·cena jednostkowa netto Bestsellera,
·wartość Bestsellerów netto,
·i dodatkowo element Różnicy netto z nazwą właściwą dla Bestsellera w ujęciu cząstkowym na sztukę bądź całościowym oraz wartość Różnicy Bestsellera netto, przy czym w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca przedstawił dokładny przykład fakturowania.
Analogiczny sposób postępowania – z zachowaniem proporcji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego – Wnioskodawca powinien zrealizować w przypadku różnych stawek VAT w danym miesiącu.
Wówczas faktury dokumentowałyby wybrane dostawy Bestsellera opodatkowane wszystkimi stawkami VAT w danym miesiącu, np. jedna faktura dokumentująca wybraną dostawę eksportową, druga faktura dokumentująca wybraną dostawę wewnątrzwspólnotową i trzecia faktura dokumentująca wybraną dostawę na terytorium Polski. W odniesieniu natomiast do momentu wykazania przedmiotowych faktur, to mając na uwadze ogólne zasady, Wnioskodawca powinien wykazać zwiększone o Różnicę podstawy opodatkowania w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dostawy Bestsellera, który Wnioskodawca uzgodnił z Klientem i Klient potwierdził to w złożonym Uzgodnieniu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy – w myśl którego:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Przepisy art. 29a ust. 1 i ust. 6 pkt 1 stanowią implementację odpowiednio art. 73 i art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm., dalej jako „Dyrektywa 2006/112/WE Rady”).
Zgodnie z art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
W myśl natomiast art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
Do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:
a)podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;
b)koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Do celów akapitu pierwszego lit. b), państwa członkowskie mogą uznać koszty objęte odrębną umową za koszty dodatkowe.
Przepis ten określa, jakie elementy uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia, stanowiącego podstawę opodatkowania i wymienia przykładowo kilka rodzajów kosztów mieszczących się w pojęciu podstawy opodatkowania. Dotyczy on kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją, każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje, jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.
Przepis art. 29a ust. 10 ustawy stanowi, że:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Jak stanowi art. 29a ust. 17 ustawy:
W przypadku gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 106a pkt 2 ustawy:
Przepisy rozdziału 1 działu XI stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a)państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b)państwa trzeciego.
Na mocy art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Należy zauważyć, że faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika.
Według art. 106i ust. 1 ustawy:
Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.
Na podstawie art. 106i ust. 2 ustawy:
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.
Stosownie do art. 106j ustawy:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2)(uchylony),
3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
– podatnik wystawia fakturę korygującą.
Dane jakie powinna zawierać faktura wskazane zostały w art. 106e ustawy.
W myśl art. 106e ust. 1 pkt 1-5 ustawy:
Faktura powinna zawierać:
1)datę wystawienia;
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką z siedzibą w Polsce, będącą polskim rezydentem podatkowym, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny oraz podatnik VAT UE w Polsce. Jego działalność będąca przedmiotem złożonego wniosku opiera się na produkcji (...) na potrzeby branży (...). Ich sprzedaż, w zależności od konkretnego przypadku, może stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, eksport towarów lub dostawę towarów na terytorium Polski.
W ramach wskazanej powyżej działalności Wnioskodawca ustala z kontrahentami okresowe cenniki (np. kwartalne) oparte o budżetowane koszty produkcji. Strony transakcji objętych złożonym wnioskiem ustaliły, że ceny pozostają niezmienne przez okres obowiązywania danego cennika. W konsekwencji, w trakcie danego Okresu, Wnioskodawca wystawia faktury zgodne z cennikiem obowiązującym w tym Okresie. W przypadku, gdy koszty produkcji będą wyższe niż budżetowane, Wnioskodawca z kontrahentami ustalili, że różnica – po jej zaakceptowaniu przez Klienta – będzie zwiększała cenę towaru. Będzie to towar, który generuje znaczący udział w obrotach Wnioskodawcy z danym Klientem w okresie ustalonym z Klientem. Przykładowo będzie to ostatni zamknięty bądź bieżący miesiąc.
Zwiększenie ceny Bestsellera będzie następowało na fakturze dotyczącej uzgodnionej dostawy Bestsellera. Technicznie zwiększenie nastąpi na jeden z dwóch następujących sposobów (w przykładzie założono, że Różnica ma wartość 25 zł, a na fakturze wykazano 5 szt. Bestsellerów „AAA” o numerze indeksu XXX w cenie obowiązującej w danym Okresie równej 10 zł/szt. oraz 10 szt. Produktu „BBB” o numerze indeksu ZZZ, który nie jest Bestsellerem, zaś jego cennikowa cena to 20 zł/szt.):
1.Wartość Różnicy (25 zł) zostanie podzielona przez ilość Bestsellerów z danej faktury (5 szt.) i uwzględniona w postaci jednostkowej (5 zł) jako dodatkowa linia (pozycja) nafakturze bezpośrednio po linii (pozycji) obejmującej Bestseller, np. Poz. 1. Nazwa towaru: Bestseller „AAA” o numerze indeksu XXX, cena jednostkowa = 10 zł/szt., ilość = 5 szt., wartość netto = 50 zł; Poz. 2. Nazwa towaru: nr indeksu XXX z dodatkową adnotacją wskazującą, że dana pozycja dotyczy Różnicy np. „dodatkowe koszty” lub „podwyższenie ceny z cennika stałego”, cena jednostkowa = 5 zł/szt., ilość = 5 szt., wartość netto = 25 zł; Poz. 3. Nazwa towaru: Produkt „BBB” o numerze indeksu ZZZ, cena jednostkowa = 20 zł/szt., ilość = 10 szt., wartość netto = 200 zł;
2.Wartość Różnicy (25 zł) zostanie uwzględniona jako dodatkowa linia (pozycja) na fakturze bezpośrednio po linii (pozycji) obejmującej Bestseller, np. Poz. 1. Nazwa towaru: Bestseller „AAA” o numerze indeksu XXX, cena jednostkowa = 10 zł/szt., ilość = 5 szt., wartość netto = 50 zł; Poz. 2. Nazwa towaru: nr indeksu XXX z dodatkową adnotacją wskazującą, że dana pozycja dotyczy Różnicy np. „dodatkowe koszty” lub „podwyższenie ceny z cennika stałego”, cena jednostkowa = 25 zł/szt., ilość = 1 szt., wartość netto = 25 zł; Poz. 3. Nazwa towaru: Bestseller „BBB” o numerze indeksu ZZZ, cena jednostkowa = 20 zł/szt., ilość = 10 szt., wartość netto = 200 zł.
Reasumując powyższe przykłady, jeżeli Poz. 1 z faktury będzie stanowiła dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu stawką VAT 23% z datą obowiązku podatkowego 15 maja 2024 r., to również Poz. 2 (Różnica) będzie podlegała opodatkowaniu jako element wynagrodzenia ustalony między Wnioskodawcą a Klientem z tytułu dostawy towarów z Poz. 1 tej faktury – jako dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu stawką VAT 23% z datą obowiązku podatkowego 15 maja 2024 r.
Mimo podniesienia ceny dla Poz. 1 z powyższych przykładów o Różnicę, Wnioskodawca z Klientem ustalili, że dla zachowania uzgodnionej stałości cen na fakturach podwyższanie cen Bestsellerów o Różnice będzie odbywało się w drodze dodatkowych jednoliniowych pozycji umiejscowionych bezpośrednio po pozycjach, w których znajdują się Bestsellery.
W konsekwencji całość wynagrodzenia z tytułu dostawy Bestsellerów będzie stanowiła suma Poz. 1 oraz Poz. 2 (czyli 75 zł w powyższych przykładach).
Wśród kosztów, które mają największy wpływ na wysokość Różnicy, znajdują się koszty: komponentów do produkcji i ich transportu do Wnioskodawcy, dostosowania komponentów do produkcji do nowych wymagań Klienta, dostosowanie procesu produkcyjnego do wymagań Klienta, wdrożenia produkcji prototypowej, z tytułu niewykorzystanych zasobów produkcyjnych oraz różnic kursowych powstałych na zakupie komponentów.
Informacja o powstaniu Różnicy pojawia się w różnych momentach – częściowo Wnioskodawca dowiaduje się o tym przed rozpoczęciem danego Okresu, częściowo w trakcie, a częściowo po jego zakończeniu. Wnioskodawca nadmienia, że podwyższone koszty produkcji składające się na Różnicę mogą dotyczyć dostaw:
1)zrealizowanych w przeszłych miesiącach, w danym miesiącu, bądź w przyszłych miesiącach,
2)różnych produktów również nie będących Bestsellerami,
3)z tytułu których Wnioskodawca może wystawiać miesięcznie na danego Klienta nawet kilkadziesiąt faktur liczących po kilkadziesiąt pozycji.
Niezależnie jednak od trzech powyższych okoliczności, Wnioskodawca i Klient – w ramach swobody zawierania umów – ustalili, że Różnica będzie zwiększała cenę Bestsellera w jednej z dwóch opisanych wyżej opcji, jako dodatkowa linia na fakturze, na której będzie ujęty Bestseller w ramach bieżącej sprzedaży realizowanej przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta. Zamówienia pierwotne na wyroby gotowe oraz prognozy na zamówienia są przyjmowane na różne okresy przyszłe np. 2 tygodnie, kwartał, dwa kwartały itd. Wnioskodawca zamawia materiały i komponenty na zapas (zgodnie z planowanym zapotrzebowaniem zgłaszanym przez Klienta), aby zabezpieczyć terminową realizację dostaw w tym okresie. Zamówienia te generują po stronie Wnioskodawcy wydatki/koszty i/lub zobowiązania (w tym przyszłe zobowiązania). Współpraca między Wnioskodawcą a Klientem zakłada, że jakakolwiek należność Wnioskodawcy względem Klienta musi być potwierdzona zamówieniem złożonym przez Klienta lub uzgodniona z nim w inny pisemny sposób (w tym e-mailowy). A zatem również każda Różnica musi zostać potwierdzona wyżej opisanym uzgodnieniem.
Jak zasygnalizowano wyżej, możliwe jest kilka wariantów chronologii zdarzeń. Czasami Klient uzgadnia z Wnioskodawcą Różnicę przed poniesieniem przez Wnioskodawcę wydatku na nią, a czasami uzgodnienie Różnicy jest dokonywane już po poniesieniu danego wydatku. Niezależnie jednak od chronologii zdarzeń, fakturowanie Różnicy przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta następuje w każdym przypadku po Uzgodnieniu na zasadach opisanych wyżej. Współpraca z danym Klientem opiera się na założeniu, że wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu dostaw jego produktów na rzecz Klienta oparte jest o metodę budżetowany koszt produkcji plus założony narzut. W celu uniknięcia strat po stronie Wnioskodawcy, Wnioskodawca i Klient ustalili mechanizm funkcjonowania Różnic. Strony transakcji będących przedmiotem złożonego wniosku nie zmieniają wynagrodzenia w odniesieniu do konkretnych dostaw towarów, które faktycznie zostały dotknięte zwiększonymi kosztami składającymi się na Różnicę, lecz uzgodniły bazując na swobodzie zawierania umów, że Różnica zmienia wartość wynagrodzenia jednej wybranej, ale jeszcze nie zafakturowanej dostawy Bestsellera z danego miesiąca. W przypadku, gdyby w danym miesiącu na rzecz danego Klienta Wnioskodawca dokonał dostaw towarów tożsamych z Bestsellerem opodatkowanych różnymi stawkami VAT, strony ustaliły, że alokacja Różnicy pomiędzy dostawy Bestsellera opodatkowane różnymi stawkami nastąpi proporcjonalnie do podstaw opodatkowania dla różnych stawek VAT w danym miesiącu.
Zatem w przypadku różnych stawek VAT gdy kwota Różnicy jest alokowana pomiędzy poszczególne stawki VAT proporcjonalnie do podstaw opodatkowania poszczególnymi stawkami VAT – faktury, na których dokumentowana jest alokacja odpowiedniej części Różnicy byłyby wystawiane odrębnie dla każdej ze stawek VAT lub rodzajów transakcji (przykładowo: jedna faktura dla krajowej dostawy 23%, druga faktura dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów 0% oraz trzecia faktura dla eksportu towarów 0%). Reasumując, wszelkie odchylenia kosztów produkcji na plus, niezależne od Wnioskodawcy lub wynikające z działań Klienta podlegają negocjacjom i po ich Uzgodnieniu zwiększają wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu dostaw Bestsellera w sposób opisany wyżej, zaś ceny zawarte w cenniku obowiązującym w danym Okresie pozostają bez zmian.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy prawidłowo postępuje wystawiając i wykazując faktury w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym uzgodniona między stronami transakcji zmiana wynagrodzenia Bestsellera o wysokość Różnicy objętej Uzgodnieniem jest wykazywana jako dodatkowa linia w ujęciu cząstkowym przypadającym na jednostkę Bestsellera lub w łącznym ujęciu pełnej Różnicy – z obowiązkiem podatkowym właściwym dla dostawy Bestsellera.
Jak wskazano wyżej, faktura wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.
W niniejszej sprawie z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że ustala on z kontrahentami okresowe cenniki (np. kwartalne) oparte o budżetowane koszty produkcji. Strony transakcji objętych złożonym wnioskiem ustaliły, że ceny pozostają niezmienne przez okres obowiązywania danego cennika. W konsekwencji, w trakcie danego Okresu, Wnioskodawca wystawia faktury zgodne z cennikiem obowiązującym w tym Okresie. W przypadku, gdy koszty produkcji będą wyższe niż budżetowane, Wnioskodawca z kontrahentami ustalili, że Różnica – po jej zaakceptowaniu przez Klienta – będzie zwiększała cenę towaru. Będzie to towar, który generuje znaczący udział w obrotach Wnioskodawcy z danym Klientem w okresie ustalonym z Klientem. Przykładowo będzie to ostatni zamknięty bądź bieżący miesiąc. Zwiększenie ceny Bestsellera będzie następowało jako dodatkowa linia na fakturze, na której będzie ujęty Bestseller w ramach bieżącej sprzedaży realizowanej przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta. Podwyższone koszty produkcji składające się na Różnicę mogą dotyczyć dostaw:
1)zrealizowanych w przeszłych miesiącach, w danym miesiącu, bądź w przyszłych miesiącach,
2)różnych produktów również niebędących Bestsellerami,
3)z tytułu których Wnioskodawca może wystawiać miesięcznie na danego Klienta nawet kilkadziesiąt faktur liczących po kilkadziesiąt pozycji.
Należy zauważyć, że uzgodnione między stronami rozliczenie podwyższonych kosztów dostawy towarów (Różnicy) nie może nastąpić w drodze wystawienia dodatkowej pozycji na fakturze, na której będzie ujęty Bestseller w ramach bieżącej sprzedaży realizowanej przez Państwa na rzecz kontrahentów. Jak wskazano wyżej, prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Natomiast wykazywana przez Państwa – jako dodatkowa linia na fakturze – Różnica, nie będzie stanowiła dostawy odrębnych towarów, lecz będzie bezpośrednio związana z zasadniczą dostawą towarów, w tym Bestsellerów.
Zatem, uzgodnione między stronami rozliczenie podwyższonych kosztów dostarczanych towarów nie może nastąpić w drodze opisanej we wniosku.
Podejmowane przez Państwa czynności w związku ze zwiększeniem podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego, winny więc znaleźć swoje odzwierciedlenie poprzez wystawienie faktur korygujących, bowiem istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy:
Faktura korygująca powinna zawierać:
1)(uchylony);
2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a)numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;
3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4)(uchylony);
5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.
Jak stanowi art. 106j ust. 3 ustawy:
W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:
1)zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;
2)może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą – w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.
Faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania (tzw. faktury korygujące „in minus”) oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość podstawy opodatkowania ulega podwyższeniu (tzw. faktury korygujące „in plus”). W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału tychże faktur ze względu na powód ich wystawienia:
-jeżeli korekta spowodowana jest przyczynami powstałymi już w momencie wystawienia faktury pierwotnej, to powinna ona zostać rozliczona w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana faktura pierwotna;
-w sytuacji gdy korekta jest spowodowana przyczynami zaistniałymi po dokonaniu sprzedaży (przykładowo zaistniały nowe okoliczności transakcji skutkujące zwiększeniem podstawy opodatkowania), korekta powinna być dokonana w deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym wystawiono fakturę korygującą. Taki przypadek będzie miał miejsce, gdy w fakturze pierwotnej podatek należny został wykazany w prawidłowej wysokości, natomiast przyczyna korekty powstała później i nie była możliwa do przewidzenia w momencie wystawienia faktury pierwotnej;
-późniejsze wykrycie błędu w fakturze pierwotnej stanowi przyczynę zwiększenia podstawy opodatkowania rozliczanej w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana faktura pierwotna.
Z powołanych wyżej przepisów ustawy dotyczących faktur korygujących wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, również gdy dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, udzielono rabatu, bądź upustów i obniżek cen.
Zatem, co do zasady, korygowanie pierwotnie wystawionej faktury, z przyczyn wskazanych wyżej, powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.
Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.
Dane jakie powinna zawierać faktura korygująca są wskazane w ww. art. 106j ust. 2 ustawy.
W związku z powyższym, w okolicznościach niniejszej sprawy będą Państwo zobowiązani do udokumentowania Różnic wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów, w tym Bestsellerów na rzecz kontrahentów poprzez wystawienie faktur korygujących, o których mowa w art. 106j ustawy.
Kluczową rolę w ustaleniu momentu ujęcia korekty w deklaracji stanowi przeanalizowanie sytuacji i ustalenie, czy przyczyna wystawienia faktury korygującej przez sprzedawcę stanowi nową okoliczność, powstałą po wystawieniu faktury pierwotnej. Bowiem jak wskazano wyżej, w przypadku, gdy przyczyna korekty powstaje w terminie późniejszym, po wykonaniu usługi czy dostawie towarów, np. wystąpią nowe okoliczności powodujące zmianę ceny po wykonaniu usług i wystawieniu faktur dokumentujących te usługi, czy też po dokonaniu dostawy towarów i wystawieniu faktur dokumentujących te dostawy, korekta powinna zostać ujęta w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna korekty, gdyż faktury zostały wystawione poprawnie, tzn. nie były wynikiem błędu, czy pomyłki ze strony wystawiającego faktury.
Z okoliczności sprawy wynika, że czasami uzgadniają Państwo z Klientem Różnicę przed poniesieniem przez Państwa wydatku na nią, a czasami uzgodnienie Różnicy jest dokonywane już po poniesieniu danego wydatku. Niezależnie jednak od chronologii zdarzeń, obciążanie Klienta Różnicą przez Państwa następuje w każdym przypadku po Uzgodnieniu na zasadach opisanych wyżej. Współpraca z danym Klientem opiera się na założeniu, że wynagrodzenie należne Państwu z tytułu dostaw jego produktów na rzecz Klienta oparte jest o metodę budżetowany koszt produkcji plus założony narzut.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że dla dostaw, dla których uzgodnienie Różnicy dokonywane jest po sprzedaży, powinni Państwo rozpoznać dla celów podatku VAT wystawione faktury korygujące „in plus” w miesiącu, w którym zostały ustalone wszystkie elementy składające się na bazę kosztową z tytułu dostawy towarów (rzeczywisty koszt produkcji dostarczanych towarów, uzgodnienie Różnicy z Klientem), tj. w miesiącu, w którym dojdzie do uzgodnienia różnicy z Klientem. Natomiast w odniesieniu do dostaw, dla których uzgodnienie Różnicy jest dokonywane przed sprzedażą, a więc przyczyna korekty istniała już w momencie wystawienia faktury, obowiązek dokonania korekty zwiększającej podstawę opodatkowania wystąpi w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy dla dostawy towarów.
Podsumowując, uzgodniona między stronami transakcji zmiana wynagrodzenia Bestsellera o wysokość Różnicy objętej Uzgodnieniem powinna być wykazywana w fakturach korygujących, a nie jako dodatkowa linia na fakturze dokumentującej dostawę Bestsellera. Wystawiane przez Państwa faktury korygujące, zwiększające podstawę opodatkowania, powinny odzwierciedlać wzrost wynagrodzenia w odniesieniu do konkretnych dostaw towarów, które faktycznie zostały dotknięte zwiększonymi kosztami składającymi się na Różnicę, tj. powinny odzwierciedlać rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.
Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego(...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right