Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 3 października 2024 r., sygn. II SA/Wr 253/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Adam Habuda Sędziowie: Sędzia WSA Olga Białek (spr.) Asesor WSA Malwina Jaworska-Wołyniak Protokolant: asystent sędziego Michał Sikora po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 3 października 2024 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 18 stycznia 2024 r. nr 73/2024 w przedmiocie nakazu rozbiórki bezodpływowego zbiornika na nieczystości płynne I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz strony skarżącej kwotę 997 (słownie: dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją, po ponownym rozpatrzeniu odwołania w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej DWINB) - działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. - utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kłodzku (dalej PINB) z dnia 29 grudnia 2022 r. nakazującą M. K., Z. S. i H. S. (współwłaścicielom nieruchomości) rozbiórkę bezodpływowego zbiornika na nieczystości płynne usytuowanego przy ścianie zachodniej budynku mieszkalnego położonego w miejscowości W. na działce nr [...] AM-[...] obr. W.
Z uzasadnienia opisanego wyżej rozstrzygnięcia wynika, że PINB od 2019 r. prowadził postępowanie w sprawie samowolnej budowy przez M. K., bezodpływowego zbiornika na nieczystości płynne na terenie nieruchomości oznaczonej jako działka nr [...].
W wyniku przeprowadzonych czynności wyjaśniających PINB stwierdził, że przedmiotowy zbiornik wybudowany został w 1989 r. bez wymaganego prawem pozwolenia na budowę. W związku z tym, dla likwidacji zaistniałej samowoli budowlanej zastosowanie powinny mieć przepisy ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane. W toku postępowania ustalone także zostało, że przedmiotowy zbiornik zbudowany jest z trzech komór z kręgów żelbetowych znajdujących się w odległości 1,90 m od ściany budynku od strony zachodniej i południowej. Odległość ostatniej komory zbiornika od ogrodzenia stanowiącego granicę pomiędzy działkami zainwestowania a działką stanowiącą drogę powiatową wynosi 3,56 m. W tej sytuacji, organ uznał, że lokalizacja przedmiotowego szamba narusza przepisy o warunkach technicznych o których mowa w rozporządzeniu Ministra Administracji Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 lipca 1980 r. jak też przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. Z przepisów technicznych z 1980 r. wynika, że odległość szczelnych i krytych zbiorników do gromadzenia nieczystości (...) powinna wynosić: od otworów okiennych i drzwiowych w pomieszczeniach mieszkalnych, budynkach w których znajdują się pomieszczenia na pobyt ludzi – 15 m; od granicy działki sąsiedniej, pasa drogi publicznej lub chodnika przy ulicy – 7,5 m.