Sądy o dodatkach i nagrodach jubileuszowych pracowników samorządowych
Mimo że od wielu lat nie było istotnych nowelizacji przepisów regulujących przyznawanie dodatków za wieloletnią pracę i nagród jubileuszowych pracownikom samorządowym, sądy wciąż rozpatrują liczne spory w tym zakresie. Okazuje się, że nawet tak dobrze znane samorządom przepisy budzą wątpliwości, a ich stosowanie nie jest wcale proste.
Dodatek za wieloletnią pracę przysługuje po pięciu latach pracy – w wysokości wynoszącej 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy – aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Zasady te określa art. 38 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.). Drugą ważną podstawą prawną jest tu § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (dalej: rozporządzenie).
Z kolei nagroda jubileuszowa przysługuje w wysokości:
•po 20 latach pracy – 75% wynagrodzenia miesięcznego,
•po 25 latach pracy – 100% wynagrodzenia miesięcznego,
•po 30 latach pracy – 150% wynagrodzenia miesięcznego,
•po 35 latach pracy – 200% wynagrodzenia miesięcznego,
•po 40 latach pracy – 300% wynagrodzenia miesięcznego,
•po 45 latach pracy – 400% wynagrodzenia miesięcznego.
Cechy nagrody jubileuszowej:
1)ma charakter premii,
2)o nabyciu tego prawa decyduje osiągnięcie określonego stażu pracy (zakładowego lub ogólnego); wskazuje się przy tym, że nawet brak krótkiego okresu powoduje, że warunek zawieszający prawo do takiej premii nie zostaje ziszczony – i prawo to nie powstaje;
3)co do sposobu liczenia terminu powstania prawa do nagrody Sąd Najwyższy uznaje, że pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu bezpośrednio poprzedzającym dzień, który nazwą lub datą odpowiada dniowi, w którym pracownik podjął zatrudnienie.