Definicja interesu publicznego w kontekście kar za błędy w zgłoszeniach SENT - Wyrok NSA z dnia 19 września 2024 r., sygn. II GSK 372/24
Przy ocenie możliwości odstąpienia od kary pieniężnej na podstawie art. 24 ust. 3 ustawy SENT, organy administracyjne muszą przeprowadzić kompleksową analizę interesu publicznego, uwzględniając proporcjonalność kary, charakter naruszenia oraz jego wpływ na dochody budżetowe.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia NSA Andrzej Skoczylas po rozpoznaniu w dniu 19 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 sierpnia 2023 r. sygn. akt VI SA/Wa 3412/23 w sprawie ze skargi L. Sp. j. w P. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2021 r. nr 1401-IOC.48.49.2020.3 w przedmiocie kary pieniężnej za niewykonanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 29 sierpnia 2023 r., sygn. akt VI SA/Wa 3412/23, działając na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie: tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: "p.p.s.a.") w sprawie ze skargi L. Sp. j. w P. (dalej jako: "skarżąca spółka") na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2021 r. w przedmiocie kary pieniężnej uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego w Warszawie z dnia 12 sierpnia 2020 r. (punkt pierwszy wyroku) oraz zasądził zwrot kosztów postępowania (punkt drugi wyroku).