Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.561.2024.1.JMS
Dotyczy ustalenia, czy kwota planowanej pożyczki udzielonej przed wyborem opodatkowania Estońskim CIT przez Wnioskodawcę będzie stanowiła ukryty zysk, o którym mowa w art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, a tym samym podlegała opodatkowaniu Estońskim CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy kwota planowanej pożyczki udzielonej w okolicznościach opisanych powyżej będzie stanowiła ukryty zysk, o którym mowa w art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, a tym samym podlegała opodatkowaniu Estońskim CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka (…) SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w (…) (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność gospodarczą przede wszystkim jako (…) oraz (…).
Jedynym wspólnikiem Spółki jest osoba fizyczna Pan (…) (dalej: „Pożyczkobiorca”). Spółka planuje udzielić Pożyczkobiorcy, będącym podmiotem powiązanym dla Spółki w myśl ustawy o CIT- powiązania osobowe, jednorazowej pożyczki. Umowa pożyczki zostanie zawarta w IV kwartale 2024 roku, wypłata środków przez Spółkę na rzecz Pożyczkobiorcy również nastąpi również w IV kwartale 2024 roku.
Pożyczka zostanie udzielona na okres 5 lat. W tym terminie Pożyczkodawca (winno być: Pożyczkobiorca) będzie miał obowiązek zwrotu pożyczonego kapitału pożyczki powiększonego o ustalone odsetki. Jednocześnie, Spółka od miesiąca następnego po udzieleniu pożyczki zamierza skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Spółka będzie spełniała warunki do skorzystania z ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych (dalej: „Estoński CIT”) zawarte w art. 28j ustawy o CIT i jednocześnie nie będzie wypełniała przesłanek wyłączających opodatkowanie Estońskim CIT wskazanych w art. 28k ust. 1 ustawy o CIT na moment wyboru opodatkowania Estońskim CIT.
Podsumowując, Wnioskodawca planuje udzielić pożyczki podmiotowi powiązanemu jakim jest Pożyczkobiorca i wypłacić środki z tytułu umowy pożyczki w IV kwartale 2024 roku, tj. przed wyborem opodatkowania Estońskim CIT, z którego chce skorzystać od 1 dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym udzieli pożyczki Pożyczkobiorcy.
Pytanie
Czy kwota planowanej pożyczki udzielonej w okolicznościach opisanych powyżej będzie stanowiła ukryty zysk, o którym mowa w art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, a tym samym podlegała opodatkowaniu Estońskim CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, kwota planowanej pożyczki udzielonej w okolicznościach opisanych w opisie zdarzenia przyszłego nie będzie stanowiła ukrytego zysku, o którym mowa w art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, a tym samym nie będzie opodatkowana Estońskim CIT. Wybór opodatkowania Estońskim CIT jest dobrowolny, a termin, od którego podatnik stosuje przepisu dotyczące Estońskiego CIT przy założeniu, że spełnia warunki zawarte w art. 28j ustawy o CIT, a także nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 28k ust. 1 ustawy o CIT, zależą od jego decyzji. Wyboru opodatkowania Estońskim CIT można dokonać od początku każdego roku lub w trakcie roku kalendarzowego od początku każdego miesiąca. Wybór formy opodatkowania Estońskim CIT w trakcie roku obwarowany jest dodatkowymi obowiązkami wynikającymi z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT. Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że przepisy zawarte w rozdziale 6b ustawy o CIT obowiązują podatnika od momentu skutecznego przejścia na formę opodatkowania Estońskim CIT. Od momentu wyboru formy opodatkowania Estońskim CIT opodatkowaniu podlega dochód wymieniony w art. 28m ustawy o CIT. Zgodnie z art. 28m ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT przez ukryte zyski rozumie się świadczenie pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi. Mimo, że pożyczka została wymieniona w art. 28m ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT jako jedno ze świadczeń na rzecz podmiotu powiązanego będące ukrytym zyskiem i podlegające opodatkowaniu Estońskim CIT, to zastosowanie tego przepisu będzie miało miejsce do pożyczek udzielanych od pierwszego dnia objęcia Spółki Estońskim CIT, a więc zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego od 1 grudnia 2024 roku. Jeżeli pożyczka zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego zostanie udzielona przed przyjęciem formy opodatkowania Estońskim CIT, nie może zostać uznana za ukryty zysk, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu Estońskim CIT.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, kwota udzielonych pożyczek przed wyborem formy opodatkowania Estońskim CIT, nie będzie stanowiła ukrytych zysków w myśl art. 28m ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, a co za tym idzie nie będzie opodatkowana Estońskim CIT.
Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który w interpretacji z dnia 4 stycznia 2023 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.715.2022.3.SG stwierdza: „W sytuacji zatem gdy Wnioskodawca udzielił pożyczek Pożyczkobiorcom będącym podmiotami powiązanymi przed wyborem opodatkowania w formie ryczałtu, udzielone pożyczki nie będą stanowić dla Wnioskodawcy dochodu z tytułu ukrytych zysków, a tym samym nie będą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.”
Potwierdzenie stanowiska spółki można znaleźć również w interpretacji wydanej przez Dyrektora Informacji Skarbowej z dnia 17 kwietnia 2023 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.92.2023.1.DP, który w tejże stwierdza: „Obowiązek zapłaty ryczałtu od dochodów spółek należy łączyć z momentem dokonania wypłaty, wydatku lub wykonania świadczenia. W sytuacji zatem gdy Wnioskodawca udzielił pożyczek pożyczkobiorcom będącym podmiotami powiązanymi przed wyborem opodatkowania w formie ryczałtu, udzielone pożyczki nie będą stanowić dla Wnioskodawcy dochodu z tytułu ukrytych zysków, a tym samym nie będą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.”
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków).
Stosownie do art. 28m ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT,
przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi.
Przedmiotem opodatkowania w systemie ryczałtu jest zatem co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki kapitałowej do jej udziałowca/akcjonariusza/wspólnika, przy czym przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji.
Istotą przyjętego modelu jest odroczenie opodatkowania dystrybuowanego zysku do dnia podjęcia uchwały o przeznaczeniu tego zysku i wypłat równoważnych takiej dystrybucji. Intencją ustawodawcy jest zatem uwzględnienie w katalogu dochodów do opodatkowaniem także innych, alternatywnych niż dywidenda, świadczeń dokonanych na rzecz udziałowców/akcjonariuszy albo wspólników lub podmiotów powiązanych bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tymi udziałowcami/akcjonariuszami/wspólnikami(tzw. ukryte zyski). Wypłata ukrytych zysków oznacza powstanie dla spółki odpowiadającego im dochodu, podlegającego opodatkowaniu ryczałtem.
Ukryte zyski stanowić zatem będą dla podatnika wszelkie świadczenia spółki:
- wykonane w związku z prawem do udziału w zysku,
- inne niż podzielony zysk o charakterze pieniężnym, niepieniężnym, odpłatnym, nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym (wartość nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń określa się zgodnie z art. 12 ust. 5-6a ustawy o CIT),
- wykonane bezpośrednio lub pośrednio na rzecz udziałowca/akcjonariusza/wspólnika lub podmiotu powiązanego,
- wykonane bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem/akcjonariuszem/wspólnikiem.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy kwota planowanej pożyczki udzielonej w okolicznościach opisanych powyżej będzie stanowiła ukryty zysk, o którym mowa w art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, a tym samym podlegała opodatkowaniu Estońskim CIT.
Jak stanowi art. 28n ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:
podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi: suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku.
Przepis ten wskazuje, że podstawę opodatkowania w zakresie ukrytych zysków ustala się w miesiącu wykonania danego świadczenia lub dokonania wypłaty lub wydatku.
Zgodnie z art. 28t ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą - do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty, wydatku lub wykonania świadczenia.
Z treści przepisów wynika, że obowiązek zapłaty ryczałtu od dochodów spółek należy łączyć z momentem dokonania wypłaty, wydatku lub wykonania świadczenia.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że Wnioskodawca planuje udzielić pożyczki podmiotowi powiązanemu jakim jest Pożyczkobiorca i wypłacić środki z tytułu umowy pożyczki w IV kwartale 2024 roku, tj. przed wyborem opodatkowania Estońskim CIT, z którego chce skorzystać od 1 dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym udzieli pożyczki Pożyczkobiorcy.
Zatem udzielona i wypłacona przed przejściem na ryczałt od dochodów spółek pożyczka na rzecz podmiotu powiązanego nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy dochodu z tytułu ukrytych zysków, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego, podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).