Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.589.2024.3.AJB

Prawo do odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją inwestycji pn. „…”. Uzupełnili go Państwo pismem z 27 sierpnia 2024 r. (data wpływu 27 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina … (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek lub VAT), zarejestrowanym jako podatnik czynny. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz z podległymi jednostkami i obecnie rozlicza się z urzędem skarbowym w sposób skonsolidowany.

Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.). W związku z tym ponosi wydatki bieżące oraz wydatki związane z budową, rozbudową i modernizacją infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej (dalej: także jako „Infrastruktura”).

Gmina realizuje inwestycję pn. „…” (dalej: Inwestycja). Zadanie obejmie m.in. rozbudowę kanalizacji sanitarnej w miejscowości …, likwidację oczyszczalni ścieków w … i przyłączenie do kanalizacji osiedla w …, modernizację oczyszczalni ścieków w … (wymiana sitopiaskownika, magazynowanie i przeróbka osadu) i modernizację przepompowni ścieków.

Kolejne środki trwałe są sukcesywnie oddawane do użytkowania w miarę postępów w Inwestycji. Zakończenie Inwestycji zostało zaplanowane na 2025 rok. W związku z realizacją Inwestycji, Gmina uzyskała dofinansowanie z Rządowego Programu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Łączny koszt Inwestycji wyniesie ok. … mln PLN brutto.

Wydatki związane z realizacją Inwestycji będą dokumentowane wystawianymi przez dostawców i wykonawców fakturami VAT, na których to Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Praktyka gospodarowania infrastrukturą wodociągowo-kanalizacyjną w Gminie polega na tym, iż działalność w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, za pomocą majątku stanowiącego własność Gminy, prowadzi … Spółka z o.o. (dalej: „Spółka”). Spółka, jako podmiot dysponujący odpowiednią wiedzą, doświadczeniem i zapleczem technicznym, realizuje zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców Gminy. Gmina przekazuje Spółce infrastrukturę wod.-kan. na podstawie umów dzierżawy.

W związku z powyższym, zgodnie z obowiązującą praktyką, Gmina zamierza wykorzystać Infrastrukturę jaka powstanie w ramach Inwestycji do czynności opodatkowanych, poprzez jej odpłatną dzierżawę na rzecz Spółki.

Z tytułu przedmiotowej umowy, Spółka będzie zobowiązana do wykorzystywania Infrastruktury zgodnie z jej społeczno-gospodarczym przeznaczeniem, tj. w celu świadczenia w sposób ciągły usług zbiorowego dostarczania wody oraz odbioru ścieków. Eksploatując przejęty majątek Spółka zobowiązana będzie do utrzymania Infrastruktury w stanie zapewniającym ciągłość świadczenia usług.

Jednocześnie Spółka będzie zobowiązana m.in. do ponoszenia kosztów eksploatacji przedmiotu dzierżawy, dokonywania niezbędnych napraw i konserwacji wynikających z jego eksploatacji, przeprowadzania okresowych i kontrolnych przeglądów technicznych, utrzymania całodobowego pogotowia wodociągowo-kanalizacyjnego.

Jak wskazano wyżej, właścicielem powstałej Infrastruktury pozostanie Gmina, natomiast na mocy umowy dzierżawy zarządzać będzie nią Spółka, która z jej wykorzystaniem prowadzić będzie działalność gospodarczą, z której uzyska dochody. Gmina pragnie zaznaczyć, że dzierżawa Infrastruktury nastąpiłaby w ramach obowiązującej obecnie umowy - poprzez podpisanie aneksu lub na podstawie nowej umowy, zawartej na tych samych warunkach.

Kwota czynszu wynikająca z obowiązującej umowy została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych, przy uwzględnieniu specyfiki działalności podmiotu jakim jest Gmina oraz faktu, że koszty utrzymania Infrastruktury nie będą obciążać Gminy, co również powinno mieć odzwierciedlenie w wysokości czynszu dzierżawnego. Czynsz jest płacony w okresach półrocznych. Po oddaniu do użytkowania kolejnych środków trwałych powstałych w wyniku Inwestycji, czynsz będzie odpowiednio zwiększany.

Kalkulując wysokość czynszu dzierżawnego dla nowo powstałych środków trwałych, Gmina posłuży się wyrażonymi procentowo rocznymi stawkami amortyzacji, przewidzianymi w ustawie o CIT, tj. w wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy o CIT. Jest to, według Wnioskodawcy, szczególnie uzasadnione - jako że amortyzacja w prawie podatkowym zasadniczo obrazuje stopień i tempo w jakim dany środek trwały ulega eksploatacji. Gmina uważa, że uzasadnione jest ustalenie wysokości czynszu dzierżawnego spójnej ze stosowanymi stawkami amortyzacyjnymi, wskazanymi przez samego ustawodawcę w ustawie o CIT.

Dotychczas powstała w wyniku Inwestycji infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna została udostępniona Spółce na podstawie umowy z dnia 29 grudnia 2023 r. Wartość infrastruktury wod.-kan. objętej tą umową wyniosła … zł (w tym infrastruktura powstała w ramach inwestycji … zł), a czynsz dzierżawny został ustalony na … zł (… zł x 2,5% = … zł). Po oddaniu do użytkowania kolejnych środków trwałych powstałych w ramach Inwestycji, Gmina będzie odpowiednio zwiększać wysokość czynszu.

Z tytułu dzierżawy Gmina będzie wystawiać na rzecz Spółki faktury VAT, zawierające VAT należny oraz dokumentujące sprzedaż opodatkowaną wykazywaną w deklaracjach VAT-7 składanych przez Gminę do Urzędu Skarbowego.

Zdaniem Gminy, taki czynsz uwzględnia specyfikę sytuacji w jakiej funkcjonuje Gmina. Zgodnie z obliczeniami Gminy, uzyskany czynsz pokryje łączne koszty poniesione na realizację Inwestycji w około 40 lat. Jednocześnie Gmina pragnie zaznaczyć, że nie przewiduje, że obrót z tytułu ww. dzierżawy będzie znaczący dla budżetu Gminy.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że w tym zakresie wykonuje zadanie własne o charakterze publicznym. Nie działa zatem z zamiarem osiągnięcia zysku, czy nawet zwrotu z Inwestycji w określonym czasie. Wręcz przeciwnie, Gmina jest obowiązana utrzymać poziom taryf za realizowane usługi na poziomie akceptowalnym dla swoich mieszkańców, a wysokość czynszu jest jednym z elementów wpływających na wysokość taryf za wodę oraz ścieki w sposób bezpośredni. Głównym celem realizacji Inwestycji jest bowiem realizacja zadań własnych Gminy, obejmujących m.in. skanalizowanie kolejnych obszarów Gminy.

Podsumowując zatem, Gmina planuje wykorzystać całą Infrastrukturę, która powstanie w ramach Inwestycji, do czynności opodatkowanych, poprzez jej odpłatną dzierżawę na rzecz Spółki.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

1.Pomiędzy Gminą, a Spółką występują powiązania kapitałowe i osobowe. … Spółka z o.o. stanowi jednoosobową spółkę komunalną, której 100% udziałów posiada Gmina. Zgodnie z art. 12 ust. 4 Ustawy o gospodarce komunalnej, funkcję zgromadzenia wspólników pełni organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego - Wójt Gminy.

2.Gmina posiada 100% udziałów w … Spółka z o.o.

3.Funkcję nadzoru właścicielskiego nad spółką pełni rada nadzorcza, której członkowie są powoływani przez Wójta Gminy (jako organ właścicielski).

4.Gmina posiada 100% udziałów w Spółce … Spółka z o.o. Wójt Gminy, pełniąc funkcję organu zgromadzenia wspólników dokonuje wyboru Prezesa Zarządu, który zarządza ww. Spółką.

5.Na pytanie „W jaki sposób wyłonili/wyłonią Państwo podmiot będący dzierżawcą infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji pn. „…”?”

wskazano, że Spółka … Spółka z o.o. stanowi spółkę komunalną, założoną przez Gminę w celu poprawy jakości świadczonych usług związanych z realizacją własnych zadań gminy z zakresu sieci wodno-kanalizacyjnej oraz utrzymania dróg jak i terenów zielonych (zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce komunalnej). Spółka jest jedynym podmiotem wykonującym oraz zdolnym do wykonywania zadań w tym zakresie na terenie Gminy, który został utworzony przez Gminę do tego właśnie celu. W związku z tym, zgodnie z obowiązującą w Gminie praktyką, Gmina przekazuje infrastrukturę wodno-kanalizacyjną na rzecz Spółki, w celu wykonywania przez nią zadań z zakresu dostawy wody oraz odbioru ścieków na rzecz podmiotów znajdujących się na terenie Gminy.

6.Po oddaniu w dzierżawę infrastruktury powstałej w ramach ww. Inwestycji, Gmina będzie korzystała z niej wyłącznie w formie dzierżawy na rzecz Spółki. Po oddaniu infrastruktury w dzierżawę, będzie ona wykorzystywana do działalności z zakresu dostawy wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków wyłącznie przez Spółkę.

7.Po oddaniu w dzierżawę infrastruktury powstałej w ramach ww. Inwestycji, jest/będzie ona wykorzystywana wyłącznie przez Spółkę, do prowadzenia przez nią działalności z zakresu dostawy wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków. Jednostki organizacyjne Gminy nie będą więc korzystały bezpośrednio z ww. infrastruktury.

8.Na pytanie „Czy w przypadku, gdy Państwa Gmina nie oddałaby infrastruktury powstałej w wyniku realizacji ww. Inwestycji w odpłatną dzierżawę Spółce, sieć ta wykorzystywana byłaby przez Państwa Gminę wyłącznie do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), czy też Państwa Gmina byłaby zobowiązana do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji stosować sposób określenie proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku od towarów i usług?”

wskazano, że Gmina pragnie wyjaśnić, iż żądanie uzupełnienia przez podatnika alternatywnego stanu faktycznego wykracza poza rozpatrywane w niniejszej sprawie interpretacyjnej pytanie podatnika. W przedstawionym przez Gminę stanie faktycznym opisano konkretne wydarzenie. W istocie nie sposób logicznie odpowiedzieć na pytanie, czy i w jaki sposób byłaby wykorzystywana przedmiotowa infrastruktura, w przypadku nie oddania jej w dzierżawę, gdyż zdarzenie takie nie miało miejsca - jak zostało wskazane we Wniosku Gmina zawarła już umowę dzierżawy przedmiotowej infrastruktury ze Spółką, utworzoną w celu obsługiwania sieci wodno-kanalizacyjnych należących do Gminy. Gmina nie rozważała w tym zakresie alternatywnych scenariuszy, ale wychodząc naprzeciw oczekiwaniom organu interpretacyjnego, Gmina odniesie się do hipotetycznych zdarzenia, o które pyta organ interpretacyjny. Zdaniem Gminy, w przypadku nie oddania infrastruktury powstałej w wyniku realizacji ww. Inwestycji w odpłatną dzierżawę Spółce, sieć ta prawdopodobnie zostałaby odpłatnie przekazana Spółce w inny sposób, np. poprzez wniesienie jej aportem do Spółki. Gmina odpowiadając na zadane jej pytanie jest w stanie podać różne hipotetyczne formy wykorzystania infrastruktury. Gmina pragnie jednak zaznaczyć, że realizując Inwestycje, Gmina wykonuje zadanie własne o charakterze publicznym. Nie działa zatem z zamiarem osiągnięcia zysku, czy nawet zwrotu z Inwestycji w określonym czasie. Wręcz przeciwnie, jest obowiązana zapewnić mieszkańcom Gminy dostęp do wody oraz odbioru ścieków jak i utrzymać poziom taryf za realizowane usługi na poziomie akceptowalnym dla swoich mieszkańców, co stanowi główne kryteria jakimi Gmina kierowała by się przy wyborze sposobu wykorzystania infrastruktury powstałej w wyniku inwestycji.

9.Na pytanie o treści „Proszę doprecyzować:

a)ostateczną wartość infrastruktury powstałej w ramach ww. Inwestycji, która zostanie oddana w dzierżawę. Proszę podać kwotę netto i brutto.

b)jaką wartość Inwestycji stanowi/będzie stanowił wkład własny Państwa Gminy (proszę podać kwotę netto i brutto), a jaką środki zewnętrzne, o których mowa we wniosku?

c)czy podana we wniosku wartość infrastruktury powstałej w ramach inwestycji, tj. …  zł jest kwotą netto czy brutto?

·w przypadku, gdy jest kwotą netto, to proszę także podać kwotę brutto,

·w przypadku, gdy jest kwotą brutto, to proszę także podać kwotę netto,

d)czy podana kwota czynszu dzierżawnego, tj. … zł jest:

-kwotą miesięczną/półroczną/roczną?

-kwotą netto czy brutto?

·w przypadku, gdy jest kwotą netto, to proszę także podać kwotę brutto,

·w przypadku, gdy jest kwotą brutto, to proszę także podać kwotę netto,

e)o jaką kwotę został podwyższony czynsz w związku z oddaniem w dzierżawę infrastruktury powstałej w ramach inwestycji o wartości … zł? (proszę podać kwotę netto i brutto)

f)o jaką kwotę zostanie podwyższony czynsz (… zł) w związku z oddaniem w dzierżawę kolejnych środków trwałych powstałych w wyniku Inwestycji, która zostanie ostatecznie oddana w dzierżawę? (proszę podać kwotę netto i brutto)

g)czy kwota czynszu, o którą został on podwyższony w związku z oddaniem w dzierżawę infrastruktury powstałej w ramach inwestycji o wartości … zł wraz z kwotą o jaką zostanie podwyższony czynsz w związku z oddaniem w dzierżawę kolejnych środków trwałych (zwane dalej ostateczna kwota czynszu) pokryje wszystkie koszty poniesione na budowę infrastruktury powstałej w ramach inwestycji? (odpowiedzi proszę udzielić odrębnie uwzględniając kwoty netto oraz odrębnie uwzględniając kwoty brutto)

h)w jakim okresie ostateczna kwota czynszu dzierżawy umożliwi zwrot wydatków poniesionych na budowę infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji? (odpowiedzi proszę udzielić odrębnie uwzględniając kwoty netto oraz odrębnie uwzględniając kwoty brutto)

i)jak przedstawiał się będzie stosunek poniesionych nakładów na ww. Inwestycję do rocznej ostatecznej kwoty czynszu dzierżawy ww. Inwestycji? Proszę podać jednoznacznie wielkość udziału. (odpowiedzi proszę udzielić odrębnie uwzględniając kwoty netto oraz odrębnie uwzględniając kwoty brutto)

j)na jakim poziomie będą się kształtować dochody z tytułu dzierżawy infrastruktury powstałej w wyniku realizacji Inwestycji w skali roku, w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy?

k)jaka będzie wysokość stawki amortyzacji rocznej przedmiotowej infrastruktury powstałej w wyniku ww. Inwestycji?”

podano, że:

a)Ostateczna wartość infrastruktury powstałej w wyniku inwestycji wyniesie … zł brutto, tj. … zł netto.

b)Wartość całkowita inwestycji to … zł brutto, w tym dofinansowanie … zł brutto (tj. około … zł netto), a wkład własny gminy to … zł brutto (tj. około … zł netto).

c)Podana we wniosku wartość infrastruktury powstałej dotychczas w ramach inwestycji, tj. … zł jest kwotą netto. Kwota brutto wynosi … zł.

d)Podana kwota czynszu dzierżawnego, tj. … zł jest kwotą roczną. Podana kwota jest kwotą netto. Kwota brutto rocznego czynszu dzierżawnego wyniesie … zł.

e)W związku z oddaniem w dzierżawę infrastruktury powstałej w ramach inwestycji o wartości … zł, czynsz został podwyższony o kwotę … zł netto (… zł x 2,5% = … zł).

f)Gmina zakłada, że w związku z oddaniem w dzierżawę kolejnych środków trwałych powstałych w wyniku Inwestycji, która zostanie ostatecznie oddana w dzierżawę, czynsz roczny zostanie podwyższony o kwotę … zł netto (… zł x 2,5% = … zł) tj. … zł brutto.

g)Kwota czynszu, o którą został on podwyższony w związku z oddaniem w dzierżawę infrastruktury powstałej w ramach inwestycji o wartości … zł wraz z kwotą o jaką zostanie podwyższony czynsz w związku z oddaniem w dzierżawę kolejnych środków trwałych (zwane dalej ostateczna kwota czynszu) pokryje wszystkie koszty poniesione na budowę infrastruktury powstałej w ramach inwestycji (zarówno netto jak i brutto).

h)Ostateczna kwota czynszu dzierżawy umożliwi zwrot wydatków poniesionych na budowę infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji w okresie:

a.Dla wydatków netto w okresie ok. 33 lat,

b.Dla wydatków brutto w okresie ok. 40 lat,

co odpowiada okresom amortyzacji takiej infrastruktury przewidzianym w przepisach prawa.

i)stosunek poniesionych nakładów na ww. Inwestycję do rocznej ostatecznej kwoty czynszu dzierżawy ww. Inwestycji będzie przedstawiał się następująco:

Łączne nakłady poniesione na inwestycję

Netto

… zł

Brutto

… zł

ostateczna kwota czynszu

netto

… zł

brutto

… zł

stosunek nakładów do czynszu

netto

40

brutto

40

stosunek czynszu do nakładów

netto

0,025

brutto

0,025

j)Suma dochodów Gminy planowana na 2024 r. wynosi … zł. Roczna kwota dochodów z tytułu ostatecznego czynszu dzierżawy infrastruktury jaka powstanie w ramach Inwestycji wyniesie (… zł) stanowi zatem 0,26% rocznych dochodów Gminy.

k)Wysokość stawki amortyzacji rocznej przedmiotowej infrastruktury powstałej w wyniku ww. Inwestycji wynosi 2,5%.

10.W ramach realizacji Inwestycji powstała mikroinstalacja PV.

11.Na pytania „Jeżeli, w ramach realizacji ww. Inwestycji powstała/powstanie mikroinstalacja PV, należy wskazać:

a)czy ww. mikroinstalacja PV stanowi instalację fotowoltaiczną?

b)gdzie konkretnie jest/będzie zamontowana instalacja fotowoltaiczna (na budynku/poza budynkiem)?

c)czy są/będą Państwo w stanie wyodrębnić ponoszone wydatki na realizację Inwestycji w ramach, której powstanie infrastruktura oraz wydatki na budowę mikroinstalacji PV?

d)czy przedmiotem dzierżawy na rzecz … Spółki z o.o. jest/będzie również mikroinstalacja PV?

e)czy umowa z przedsiębiorstwem energetycznym jest/będzie zawarta przez Państwo czy przez … Spółkę z o.o.?

f)czy w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej są/będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.)?

g)czy ww. instalacja stanowi/będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii [3]?

h)jakie zasady rozliczenia wyprodukowanej z ww. instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej zostały/zostaną określone z przedsiębiorstwem energetycznym?

i)czy ww. umowa przewiduje/będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?

j)czy w przypadku instalacji fotowoltaicznej korzystają/będą korzystali Państwo z rozliczenia:

-ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii? lub

-wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

k)czy ww. instalacja fotowoltaiczna mieści/będzie mieściła się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt ww. przepisu.

l)czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:

-mogą ją Państwo wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to należy wskazać w jakim terminie?

-niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?

podano, że:

a)Ww. mikroinstalacja PV stanowi instalację fotowoltaiczną.

b)W ramach Inwestycji zamontowano 2 instalacje fotowoltaiczne. Pierwsza została umieszczona na gruncie przy Stacji Uzdatniania Wody w … (instalacja na gruncie ... kW), druga została umieszczona na gruncie przy oczyszczalni ścieków w … (instalacja na gruncie ... kW).

c)Gmina jest w stanie wyodrębnić ponoszone wydatki na realizację Inwestycji w ramach, której powstała infrastruktura oraz wydatki na budowę mikroinstalacji PV.

d)Mikroinstalacja PV jest przedmiotem dzierżawy na rzecz … Spółki z o.o.

e)Umowa z przedsiębiorstwem energetycznym jest zawarta przez … Spółkę z o.o.

f)W związku z montażem instalacji fotowoltaicznej Spółka jest prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.).

g)Ww. instalacja stanowi mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

h)Zgodnie z umową zawartą pomiędzy Spółką, a przedsiębiorstwem energetycznym, rozlicza się ona na zasadach tzw. net-billingu.

i)Umowa przewiduje wynagrodzenie dla Spółki w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej.

j)W przypadku instalacji fotowoltaicznej Spółka korzysta z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

k)Ww. instalacja fotowoltaiczna nie mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

l)W przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci Spółka nie może wykorzystać jej późniejszym terminie. Niewykorzystana nadwyżka „przepada”.

Pytanie

Czy w związku z planowaną dzierżawą Infrastruktury powstałej w ramach inwestycji pn. „…” na rzecz Spółki, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z planowaną dzierżawą Infrastruktury powstałej w ramach inwestycji pn. „…” na rzecz Spółki, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

·wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,

·wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

·nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w charakterze podatnika VAT. Nie jest również możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT, bądź czynności zwolnionych z tego podatku.

Gmina pragnie zaznaczyć, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) wielokrotnie wskazywał, że w celu przyznania podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego, co do zasady konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku należnego, a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Jednocześnie, prawo do odliczenia VAT ma charakter niezwłoczny, tzn., że podatnik nie musi zwlekać z jego realizacją do momentu, w którym poniesione przez niego wydatki wygenerują podatek należny - wystarczający jest w tym zakresie zamiar przeznaczenia tych nakładów do celów działalności gospodarczej występujący na etapie ich ponoszenia.

Gmina jako podatnik VAT

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Nie uznaje się jednak za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Oznacza to, że jednostki samorządu terytorialnego mogą być uznane za podatników VAT wówczas, gdy dokonują czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem mając na uwadze, że umowa dzierżawy, na podstawie której zostanie udostępniona Infrastruktura, będzie niewątpliwie umową cywilnoprawną, w opinii Gminy, wykonywanie czynności na podstawie umowy dzierżawy oznacza działanie Gminy w charakterze podatnika VAT.

Wykonywanie czynności opodatkowanych

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Jak wskazano wyżej, warunkiem uzyskania prawa do odliczenia VAT jest związek ponoszonych przez podatnika wydatków z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.

Należy przy tym podkreślić, że w podatku VAT obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Polega ona na tym, że aby skorzystać z prawa do odliczenia, podatnik nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej, czyli de facto wygenerują podatek należny. Wystarczający jest zadeklarowany przez podatnika zamiar przeznaczenia danego towaru lub usługi na cele związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Potwierdza to liczne orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym np. wyrok w sprawie C-268/83 Rompelman („Ponadto, zgodnie z zasadą neutralności podatku VAT w zakresie obciążenia podatkowego dla przedsiębiorstwa pierwsze wydatki inwestycyjne, poniesione w celu i z zamiarem rozpoczęcia działalności, należy uznać za działalność gospodarczą. Opóźnienie rozpoczęcia działalności do momentu faktycznego wykorzystania nieruchomości, tj. do momentu rozpoczęcia uzyskiwania z tej nieruchomości dochodu do opodatkowania, byłoby sprzeczne z tą zasadą. Każda inna interpretacja art. 4 Dyrektywy oznaczałaby obciążenie przedsiębiorcy kosztem VAT w trakcie prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, bez umożliwienia mu odliczenia tego podatku zgodnie z art. 17, i wprowadzałaby nieuzasadnione rozróżnienie między wydatkami inwestycyjnymi, poniesionymi przed faktycznym wykorzystaniem nieruchomości i wydatkami poniesionymi w trakcie ich wykorzystywania.”), czy też wyrok w sprawie C-110/94 INZO.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że w przedmiotowym stanie faktycznym, przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będą spełnione, ponieważ Gmina będzie ponosić wydatki na Inwestycję z zamiarem świadczenia usług udostępniania powstałego majątku na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy. Gmina będzie świadczyć tę usługę działając w charakterze podatnika VAT, a przedmiotowa czynność podlegać będzie opodatkowaniu VAT. Warto podkreślić, iż Gmina od początku planowała Inwestycję z zamiarem wykorzystania Infrastruktury na cele komercyjne, który zostanie zrealizowany niezwłocznie po odbiorach technicznych.

Skoro zatem Gmina będzie występowała w charakterze podatnika VAT oraz wykorzysta poniesione wydatki do czynności podlegających opodatkowaniu (dzierżawa), Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków na Inwestycję.

Związek zakupionych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych

Związek pomiędzy zakupionymi przez Gminę towarami i usługami na potrzeby opisanej Inwestycji, a wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych, wydaje się być bezpośredni i oczywisty.

Umowa dzierżawy powstałej w wyniku Inwestycji infrastruktury jaka zostanie zawarta ze Spółką, stanowić będzie umowę cywilnoprawną. Istnieje zatem bezpośredni związek pomiędzy wydatkami na Inwestycję z wykonywaniem czynności opodatkowanych w postaci usługi dzierżawy powstałej w jej wyniku Infrastruktury. Gdyby Gmina nie ponosiła ww. wydatków, nie powstałby przedmiot transakcji i tym samym nie miałaby w ogóle możliwości świadczenia ww. usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Brak nadużycia prawa podatkowego

Na podstawie art. 5 ust. 5 ustawy o VAT, przez nadużycie prawa rozumie się dokonanie czynności, o których mowa w ust. 1, w ramach transakcji, która pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miała zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

W nawiązaniu do powyższego, Gmina zwraca uwagę, że w jej ocenie w przedmiotowym stanie faktycznym nie dojdzie do nadużycia prawa. Działania Gminy w tym zakresie nie mają charakteru sztucznego, a podyktowane są wieloma względami poza podatkowymi.

Dzierżawa Infrastruktury nie ma bowiem na celu osiągnięcia korzyści podatkowych, a jest uzasadnionym gospodarczo działaniem Gminy. Po pierwsze, Gmina pragnie zwrócić uwagę, iż nie posiada wystarczających zasobów ludzkich i technicznych do samodzielnej obsługi Infrastruktury jaka powstanie w ramach Inwestycji. Z tego powodu, obecnie w Gminie funkcjonuje model przekazywania majątku wod.-kan. do Spółki. Historycznie Gmina udostępniła Spółce wiele realizowanych Inwestycji na podstawie umów dzierżawy.

Trudno również mówić o sztuczności działań Gminy w kontekście ustalonego czynszu dzierżawnego. Kwota czynszu została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych, przy uwzględnieniu specyfiki działalności podmiotu jakim jest Gmina. Jednocześnie, czynsz dzierżawy po wytworzeniu Infrastruktury zostanie odpowiednio zwiększony, adekwatnie do wartości nakładów, jakie Gmina poniesie na jej wytworzenie, z uwzględnieniem stawek amortyzacji dla infrastruktury wod.-kan. Wnioskodawca zwraca uwagę, że w tym zakresie wykonuje zadanie własne o charakterze publicznym, nałożone na niego art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym [Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2019.506 t.j.)].

Podstawowym celem działalności gospodarczej jednostki samorządu terytorialnego nie jest więc osiągniecie jak największego zysku (w przeciwieństwie do prywatnych przedsiębiorstw). Gmina, będąc podmiotem ustawowo zobowiązanym do zaspokajania potrzeb wspólnoty, jest zobligowana do dbania o dobro lokalnej społeczności i realizację zadań z zakresu wodociągów i kanalizacji.

Ponadto Gmina pragnie zaznaczyć, iż obecnie nastąpił istotny wzrost kosztów utrzymania i eksploatacji Infrastruktury technicznej wod.-kan., w tym m.in. kosztów zakupu energii elektrycznej, które mogą spowodować wzrost cen taryfowych na terenie Gminy. W tej sytuacji dodatkowy koszt w postaci nadmiernie wysokiego czynszu spotęgowałby wzrost taryfy za wodę i ścieki.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, stawka czynszowa oparta na stawkach amortyzacji dla wytworzonej infrastruktury uwzględnia specyfikę sytuacji w jakiej funkcjonuje Gmina, okoliczności wskazane powyżej, oraz pozwoli utrzymać nieuchronny wzrost cen taryfowych na wciąż akceptowalnym przez mieszkańców poziomie. Ponadto, według wiedzy Wnioskodawcy, zaproponowana stawka czynszu nie odbiega od stawek czynszowych stosowanych w innych gminach, realizujących podobne wartościowo Inwestycje.

W efekcie, Gmina stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym nie dojdzie do nadużycia prawa. Działania Gminy są bowiem uzasadnione gospodarczo i społecznie, a tym samym nie mają na celu wyłącznie osiągnięcia korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem przepisów.

W konsekwencji, w związku z zamiarem dzierżawy Infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej na rzecz Spółki niezwłocznie po zakończeniu realizowanej Inwestycji, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od wydatków na realizację tego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje swoje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 10 kwietnia 2017 r., sygn. 2461-IBPP3.4512.233.2017.1.MD, w której organ podatkowy stwierdził, że „zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Miastu w związku z dzierżawą infrastruktury wodnokanalizacyjnej na rzecz spółki, będzie przysługiwać pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją projektu, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy”.

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2017 r., o sygn. 0461-ITPP1.4512.54.2017.1.MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, odniósł się do wydatków ponoszonych na mającą być przedmiotem dzierżawy infrastrukturę, w następujący sposób: „Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wynika z wniosku - towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji zadania będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - dzierżawy. W konsekwencji, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków w pełnej wysokości, przy założeniu, że nie zajdą wyłączenia określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Wskazać należy także na stanowisko wyrażone w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 5 stycznia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.586.2017.2.AR, w której wskazano: „Zamiarem Gminy jest bowiem to, aby cała infrastruktura kanalizacyjna na terenie Gminy była eksploatowana przez jeden podmiot, tj. przez Spółkę, zgodnie z umową zawartą ze Spółką przed rozpoczęciem realizacja Inwestycji. W tym celu Gmina podpisała ze Spółką list intencyjny wyrażający wolę dzierżawy Infrastruktury po jej ukończeniu na rzecz Spółki. Ponadto, zamiar dzierżawy znajduje również potwierdzenie w fakcie, iż Gmina uzyskała dofinansowanie do Inwestycji o charakterze netto. Na podstawie umowy dzierżawy Spółka będzie wykorzystywać Infrastrukturę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do odpłatnego świadczenia usług odprowadzania ścieków. Wydatki inwestycyjne związane z Infrastrukturą są/będą dokumentowane wystawianymi przez kontrahentów Gminy fakturami VAT, na których to Gmina oznaczona jest/będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług. Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w okolicznościach analizowanej sprawy – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – Gmina będzie miała prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupowych dotyczących budowy sieci kanalizacji sanitarnej”.

Analogiczne stanowisko zostało również zaprezentowane w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w ostatnich latach. Jako przykład wskazać można interpretacje:

-z dnia 29 marca 2021 r., sygn. IBPP3/443-206/14-1/AR,

-z dnia 29 stycznia 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.598.2017.12.TK,

-z dnia 10 kwietnia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.224.2020.1.MSU,

-z dnia 27 listopada 2019 r., sygn. 0111-KDIB3- 2.4012.767.2019.1.SR,

-z dnia 31 października 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.528.2019.3.ŻR,

-z dnia 29 maja 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.31.2019.5.DC,

-z dnia 5 marca 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.53.2019.1.MWJ,

-z dnia 23 stycznia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.737.2018.2.ASZ,

-z dnia 19 września 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.498.2018.2.MR,

-z dnia 31 lipca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.473.2018.1.AZ,

-z dnia 3 kwietnia 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.77.2018.2.AT,

-z dnia 15 marca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.63.2018.2.AZ,

-z dnia 7 sierpnia 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.239.2017.2.RSZ.

Ponadto, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, w orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-37/95 Ghent Coal stwierdzono, iż „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych na rzecz Spółki odpłatnych usług udostępniania Inwestycji na podstawie umowy dzierżawy, Gmina powinna mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tej usługi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Zatem wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Realizacja zadań własnych następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług, w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik czynny. Realizują Państwo inwestycję pn. „…”. Zadanie obejmie m.in. rozbudowę kanalizacji sanitarnej w miejscowości …, likwidację oczyszczalni ścieków w … i przyłączenie do kanalizacji osiedla w …, modernizację oczyszczalni ścieków w … (wymiana sitopiaskownika, magazynowanie i przeróbka osadu) i modernizację przepompowni ścieków. Kolejne środki trwałe są sukcesywnie oddawane do użytkowania w miarę postępów w Inwestycji. Zakończenie Inwestycji zostało zaplanowane na 2025 rok. W związku z realizacją Inwestycji, uzyskali Państwo dofinansowanie z Rządowego Programu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Wydatki związane z realizacją Inwestycji będą dokumentowane wystawianymi przez dostawców i wykonawców fakturami VAT, na których to Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Praktyka gospodarowania infrastrukturą wodociągowo-kanalizacyjną w Gminie polega na tym, iż działalność w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, za pomocą majątku stanowiącego własność Gminy, prowadzi … Spółka z o.o. Spółka, jako podmiot dysponujący odpowiednią wiedzą, doświadczeniem i zapleczem technicznym, realizuje zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców. Przekazują Państwo infrastrukturę wod.-kan. na podstawie umów dzierżawy. W związku z powyższym, zgodnie z obowiązującą praktyką, zamierzają Państwo wykorzystać Infrastrukturę jaka powstanie w ramach Inwestycji do czynności opodatkowanych, poprzez jej odpłatną dzierżawę na rzecz Spółki.

Kwota czynszu wynikająca z obowiązującej umowy została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych, przy uwzględnieniu specyfiki działalności podmiotu jakim Państwo jesteście oraz faktu, że koszty utrzymania Infrastruktury nie będą obciążać Państwa, co również powinno mieć odzwierciedlenie w wysokości czynszu dzierżawnego. Czynsz jest płacony w okresach półrocznych. Po oddaniu do użytkowania kolejnych środków trwałych powstałych w wyniku Inwestycji, czynsz będzie odpowiednio zwiększany. Zgodnie z Państwa obliczeniami, uzyskany czynsz pokryje łączne koszty poniesione na realizację Inwestycji w około 40 lat. Jednocześnie nie przewidują Państwo, że obrót z tytułu ww. dzierżawy będzie znaczący dla budżetu Gminy. Ostateczna wartość infrastruktury powstałej w wyniku inwestycji wyniesie … zł brutto, tj. … zł netto. Kwota brutto rocznego czynszu dzierżawnego wyniesie … zł. Wysokość stawki amortyzacji rocznej przedmiotowej infrastruktury powstałej w wyniku ww. Inwestycji wynosi 2,5%.

W niniejszej sprawie w pierwszej kolejności należy dokonać analizy czy odpłatne udostępnienie Infrastruktury, powstałej w ramach Inwestycji, na podstawie umowy dzierżawy jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

Usługa jest czynnością opodatkowaną, co do zasady, w sytuacji, kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają zatem wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.

W konsekwencji z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W związku z tym dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu (dzierżawie) Infrastruktury, o której mowa we wniosku, za którą pobierają Państwo wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Zatem dla czynności odpłatnego udostępnienia przez Państwa Infrastruktury, powstałej w ramach Inwestycji, w oparciu o umowę dzierżawy, za którą pobierają Państwo wynagrodzenie, nie działają Państwo jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie korzystają Państwo z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku wystąpią Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją Inwestycji mają związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków poniesionych w związku z realizacją Inwestycji pn. „…”. Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z jego ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei z okoliczności sprawy przedstawionych przez Państwa nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny lub organ ustali, że wysokość czynszu dzierżawnego z tytułu dzierżawy Infrastruktury, jaka powstanie w ramach Inwestycji, na rzecz … Spółka z o.o. będzie odbiegała od realiów rynkowych, czy też nie będzie umożliwiała zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych i będzie skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że Infrastruktura nie będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. będzie służyć również do realizacji Państwa zadań własnych), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00