Postanowienie WSA w Olsztynie z dnia 17 października 2024 r., sygn. II SA/Ol 571/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie Sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 października 2024 r. sprawy ze skargi J. N. i R. N. na zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z dnia [...] nr [...] w przedmiocie ustanowienia zadań ochronnych dla rezerwatu przyrody "Ostoja bobrów na rzece P." postanawia: 1/ odrzucić skargę, 2/ zwrócić skarżącym J. N. i R. N. solidarnie uiszczony wpis sądowy od skargi w kwocie 300 zł (trzysta złotych).
Uzasadnienie
R.N. i J.N. (dalej: "skarżący") wnieśli skargę na zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie (dalej: "RDOŚ") nr 52 z 13 października 2020 r. w sprawie ustanowienia zadań ochronnych dla rezerwatu przyrody "Ostoja bobrów na rzece Pasłęce".
Wyrokiem z 17 maja 2022 r sygn. akt. II SA/Ol 151/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie stwierdził nieważność ww. zarządzenia i zasądził od RDOŚ na rzecz skarżących solidarnie zwrot kosztów postępowania sądowego. Sąd wywiódł bowiem, że zarządzenie to stanowi akt prawa miejscowego, który ograniczył prawo własności skarżących do ich działki przez zaliczenie jej do ochrony czynnej, przez co obowiązuje skarżących zakaz budowy i przebudowy na należącym do nich terenie. W konsekwencji zarządzenie narusza interes prawny skarżących oparty na prawie własności i prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Podstawą do wyeliminowania z obrotu prawnego zaskarżonego aktu było istotne naruszenie prawa, polegające na braku publikacji aktu prawa miejscowego w sposób przewidziany przepisami prawa. Zgodnie bowiem z § 6 ww. zarządzenia weszło ono w życie z dniem podpisania. Sąd stwierdził, że wobec stwierdzenia, że zaskarżony akt nie wszedł w życie, nie było dopuszczalne rozstrzygnięcie przez Sąd na ówczesnym etapie, czy istnieją podstawy do objęcia działki skarżących ochroną krajobrazową.