Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.566.2024.2.MM
Stawka ryczałtu - umowa o zakwaterowanie.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 31 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek (brak daty wypełnienia wniosku) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 października 2024 r. (wpływ 15 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) jest polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Od 2016 roku prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…) na podstawie wpisu do CEiDG. Głównym przedmiotem działalności jest działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe (PKD 69.20.Z.).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nabyła m.in. lokal usługowy. Z uwagi na zmianę planów co do przedmiotowej nieruchomości, Wnioskodawczyni następnie wycofała z działalności gospodarczej ww. nieruchomość do majątku prywatnego.
Wnioskodawczyni planuje, iż wskazany powyżej środek trwały będzie przez nią udostępniany osobom fizycznym, m.in. studentom czy też dla osób będących w podróżach biznesowych. W tym celu Wnioskodawczyni będzie podpisywać z Korzystającymi z nieruchomości umowy o zakwaterowanie na okres 10-12 miesięcy. Korzystający będzie zobowiązany do wskazania w umowie swojego stałego miejsca zamieszkania. Nie będzie istniała możliwość zameldowania Korzystającego w lokalu ani uznania pobytu w nieruchomości za główne miejsce pobytu/miejsce zamieszkania, a maksymalny pobyt w apartamencie będzie mógł trwać 12 miesięcy.
Wnioskodawczyni będzie gwarantować wyposażenie apartamentu w łóżko wraz z kołdrą, poduszką i pościelą oraz urządzenia, takie jak: kuchnia elektryczna z płytą ceramiczną, okap kuchenny, lodówka, pralka automatyczna. Ponadto Korzystający będzie zobowiązany każdorazowo zgłaszać Wnioskodawczyni konieczność wymiany pościeli. Korzystający będzie zobowiązany do dokonania comiesięcznej zryczałtowanej płatności obejmującej należności czynszowe oraz opłaty za media. W wyjątkowych sytuacjach, gdy zużycie energii elektrycznej przekroczy określoną kwotę w danym miesiącu, wówczas Korzystający będzie musiał dokonać dopłaty nadwyżki kosztów energii.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:
Czy do wskazanej przez Panią umowy mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.) w zakresie umów najmu, dzierżawy, tj. art. 659-709?
Tak.
Czy w udostępnionym przez Panią lokalu korzystający (nabywca świadczenia) będzie mógł wstawić swoje meble i inne wyposażenie?
Tak.
Jakie media zawierają się w opłacie za media, o której mowa we wniosku?
Wszystkie opłaty eksploatacyjne dotyczące lokalu – woda, prąd, ogrzewanie.
Kto zajmuje się sprzątaniem apartamentu; czy korzysta Pani z usług firmy sprzątającej?
We własnym zakresie lub osoba zatrudniona na umowę zlecenie.
Czy wymiany pościeli dokonywać będzie Pani samodzielnie, czy będzie Pani korzystać z usług firmy zewnętrznej; czy wymiana ta mieścić się będzie w ramach opłaty czynszowej, za media czy będzie odrębnie pobierana?
Samodzielnie. Opłata mieści się w czynszu.
Czy będą określone dodatkowo płatne inne usługi dostępne dla korzystających z apartamentu np. sprzątanie, concierge, wymiana ręczników, recepcja?
Nie.
Czy będą świadczone jeszcze inne usługi m.in. gastronomiczne, rekreacyjne, rozrywkowe?
Nie.
Czy umowy o zakwaterowanie będą podpisywane także na okresy krótsze niż 10-12 miesięcy; jeśli tak – to jakie?
Nie.
Czy po zakończeniu umowy zawartej na określony czas będzie możliwość zawarcia kolejnej przez tego samego korzystającego?
Tak.
Czy udostępniony lokal będzie zawierał regulamin?
Tak.
Czy korzystający będzie zobowiązany do zapłaty kaucji zabezpieczającej?
Tak.
Pytanie
Czy w odniesieniu do przychodów uzyskanych z udostępniania lokalu, o którym mowa w stanie faktycznym, Wnioskodawczyni będzie uprawniona do opodatkowania tych przychodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 1a i według stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni przychody osiągane z tytułu czynności opisanych we wniosku powinny zostać opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak wynika z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy stanowi, że źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Art. 8 ust. 1a ww. ustawy stanowi natomiast, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
Ponadto, zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Natomiast zgodnie z art. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.
Ponadto należy podkreślić, iż w wyroku NSA z dnia 27 października 2023 r., sygn. II FSK 398/21 stwierdzono, że: „Mając na uwadze i akceptując kierunek wykładni prawa materialnego wskazany w tej uchwale, należy również podkreślić, że ustawodawca w żaden sposób nie limituje ani w art. 10 ust. 1 pkt 6 PDOFizU, ani w innym przepisie tej ustawy ilości rzeczy oddawanych w najem, jak też i ich przeznaczenia na określone cele (np. nieruchomości mieszkaniowe, zakwaterowania związanego z wykonywaniem pracy, użytkowe, komercyjne, przemysłowe). Jedynym wyjątkiem są wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 6 in fine PDOFizU składniki majątku związane z działalnością gospodarczą. Jednakże również w tym przypadku ustawodawca nie wskazuje w jaki sposób należy dokonywać rozgraniczenia składników związanych z działalnością gospodarczą. Decydujący zatem dla tego rozróżnienia pomiędzy najmem rzeczy w ramach zarządu majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą (nazywanym także niekiedy potocznie „prywatnym” lub „osobistym”), a najmem rzeczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest zamiar samego podatnika”.
W związku z powyższym, z uwagi na to, że czynności opisane w zdarzeniu przyszłym wniosku będą stanowić odrębne źródło przychodów niż pozarolnicza działalność, tj. źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT (mamy bowiem do czynienia z umową zbliżoną do najmu, a udostępniany lokal nie będzie wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej), należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni będzie uprawniona do opodatkowania tych przychodów według stawki w wysokości 8,5% do kwoty 100 000 zł przychodów uzyskiwanych w roku podatkowym, oraz według stawki w wysokości 12,5% od nadwyżki ponad 100 000 zł zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i pkt 6 tego przepisu:
– pozarolnicza działalność gospodarcza,
– najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Natomiast pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej jest zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Ponadto, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącym źródła przychodów, jakim jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inna umowa o podobnym charakterze, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.
Z tych przepisów wynika, że umowa najmu/inna umowa o podobnym charakterze do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy dla celów podatkowych może być traktowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza albo jako odrębne źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 omawianej ustawy podatkowej.
Tak więc podatnicy mogą osiągać przychody z umowy najmu/umowy o podobnym charakterze do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy niestanowiącej przedmiotu pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i z takiej umowy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W obydwu przypadkach przychód jest osiągnięty na podstawie tego samego rodzaju stosunku cywilnoprawnego łączącego strony, jakim jest umowa najmu/umowa o podobnym charakterze do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy.
Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzam, że umowa najmu/umowa o podobnym charakterze do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć taka, która prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy). W przypadku, gdy przedmiotem takiej umowy są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą albo taka umowa jest przedmiotem tej działalności, wynajmowanie nieruchomości w ramach umowy najmu/umowy o podabnym charakterze do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy zaliczane jest do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
W tym miejscu wskazuję też na Uchwałę NSA z 24 maja 2021 r. sygn. akt II FPS 1/21, gdzie wskazano:
To zatem podatnik decyduje o tym czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem (...).
Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.
Zasadą jest kwalifikowanie przychodów do źródła – najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” – do przychodów z działalności gospodarczej.
Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.
Zasadą jest zatem kwalifikowanie przychodów do źródła – najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inna umowa o podobnym charakterze, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” – kwalifikuje je do przychodów z działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:
1)prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;
2)osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 226 i 232), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”.
Według art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
W opisie sprawy wskazała Pani, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabyła Pani m.in. lokal usługowy. Z uwagi na zmianę planów wycofała Pani ten lokal z działalności gospodarczej do majątku prywatnego. Planuje Pani, że lokal ten będzie przez Panią udostępniany osobom fizycznym, m.in. studentom czy też osobom będącym w podróżach biznesowych. W tym celu będzie Pani podpisywać z korzystającymi z nieruchomości umowy o zakwaterowanie na okres 10-12 miesięcy. Korzystający będzie zobowiązany do wskazania w umowie swojego stałego miejsca zamieszkania. Nie będzie istniała możliwość zameldowania korzystającego w lokalu ani uznania pobytu w nieruchomości za główne miejsce pobytu/miejsce zamieszkania, a maksymalny pobyt w lokalu będzie mógł trwać 12 miesięcy. Będzie Pani gwarantować wyposażenie apartamentu w łóżko wraz z kołdrą, poduszką i pościelą oraz urządzenia, takie jak: kuchnia elektryczna z płytą ceramiczną, okap kuchenny, lodówka, pralka automatyczna. Ponadto korzystający będzie zobowiązany każdorazowo zgłaszać Pani konieczność wymiany pościeli. Korzystający będzie zobowiązany do dokonania comiesięcznej zryczałtowanej płatności obejmującej należności czynszowe oraz opłaty za media. W wyjątkowych sytuacjach, gdy zużycie energii elektrycznej przekroczy określoną kwotę w danym miesiącu, wówczas korzystający będzie musiał dokonać dopłaty nadwyżki kosztów energii.
Ponadto w uzupełnieniu do wniosku podała Pani m.in., że do wskazanej przez Panią umowy mają zastosowanie przepisy ustawy Kodeks cywilny w zakresie umów najmu, dzierżawy, tj. art. 659-709. Wskazała Pani również, że w udostępnionym apartamencie nie będą dostępne dodatkowe usługi, typowe dla standardowych usług zakwaterowania, tj. sprzątanie, concierge, wymiana ręczników, recepcja, usługi rekreacyjne, gastronomiczne czy rozrywkowe. Umowy o zakwaterowanie nie będą zawierane na okresy krótsze niż 10-12 miesięcy, ale będzie istniała możliwość zawarcia kolejnej przez tego samego korzystającego. Lokal będzie zawierał regulamin, a korzystający będzie zobowiązany do zapłaty kaucji.
W tym miejscu warto odnieść się do samego pojęcia „zakwaterowanie”. Skoro nie zostało ono zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych czy też w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy ustalaniu jego zakresu znaczeniowego należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN – „zakwaterować” znaczy „przydzielić komuś miejsce czasowego zamieszkania”. Z kolei „zakwaterować się” znaczy „zamieszkać gdzieś tymczasowo”.
Na podstawie opisu sprawy stwierdzam, że uzyskiwane przez Panią przychody z tytułu umowy o zakwaterowanie – jako umowy o podobnym charakterze do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy – może Pani zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przychody osiągnięte z tytułu zakwaterowania w ramach umowy o podobnym charakterze do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegają opodatkowaniu na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 2 ust. 1a w zw. z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.
Z tego przepisu wynika zatem wysokość stawki ryczałtu, tzn. w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z tytułu umowy o zakwaterowanie – jako umowy o podobnym charakterze do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy – do wysokości kwoty 100 000 zł stawka ta wynosi 8,5%, natomiast jeśli przychody te przekroczą kwotę 100 000 zł, wówczas od nadwyżki ponad tę kwotę należy stosować stawkę 12,5%.
Podsumowanie: przychody uzyskane przez Panią z udostępniania lokalu w ramach umowy o zakwaterowanie stanowią Pani przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowane z zastosowaniem stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a tej ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przy wydawaniu interpretacji indywidualnych w trybie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Przy wydawaniu tej interpretacji dokonałem więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na Podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi On dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku opis zdarzenia różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right