Wyrok NSA z dnia 7 listopada 2023 r., sygn. II OSK 1406/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie: sędzia NSA Robert Sawuła sędzia del. WSA Piotr Broda (spr.) po rozpoznaniu w dniu 7 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P.Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 9 marca 2022 r. sygn. akt II SA/Po 796/21 w sprawie ze skargi P.Ł. na decyzje Wojewody Wielkopolskiego z dnia 29 lipca 2021 r. znak: SO-VII.621.1.62.2021.4 oraz z dnia 28 lipca 2021 r. znak: SO-VII.621.1.61.2021.4 w przedmiocie udostępnienia danych z rejestru mieszkańców oraz z rejestru PESEL oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 9 marca 2022 r., sygn. akt II SA/Po 796/21, oddalił skargi P.Ł. na decyzje Wojewody Wielkopolskiego (dalej: Wojewoda) z dnia 29 lipca 2021 r. znak: SO-VII.621.1.62.2021.4 oraz z dnia 28 lipca 2021 r. znak: SO-VII.621.1.61.2021.4 w przedmiocie udostępnienia danych z rejestru mieszkańców oraz z rejestru PESEL.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Decyzją z dnia 29 lipca 2021 r. znak: SO-VII.621.1.62.2021.4 Wojewoda działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm. dalej "k.p.a."), utrzymał w mocy decyzję Burmistrza [...] (dalej: Burmistrz) z dnia 1 czerwca 2021 r., SO.5345.1.261.2021 o odmowie udostępnienia odwołującemu się z rejestru mieszkańców danych dotyczących zameldowania na pobyt stały J.S. Z kolei decyzją z dnia 28 lipca 2021 r. znak: SO-VII.621.1.61.2021.4 Wojewoda utrzymał w mocy decyzję Burmistrza o odmowie udostępnienia odwołującemu się danych dotyczących numeru PESEL J.S. pochodzących z rejestru PESEL. Rozstrzygnięcia te zostały wydane w wyniku złożenia przez stronę wniosków z dnia 30 kwietnia 2021 r. do Burmistrza o wskazanie, od kiedy Jerzy Stroiński jest zameldowany na pobyt stały pod adresem ul. [...], [...] W. oraz podanie jego numeru PESEL. W obu przypadkach skarżący uzasadnił potrzebę uzyskania danych wskazując na art. 140 w zw. z art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r., Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.) dalej: "k.c.". Organ I instancji wyjaśnił, iż dane z rejestru PESEL oraz rejestrów mieszkańców mogą być udostępnione osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny lub jeżeli wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą. Strona w odpowiedzi na powyższe wyjaśniła, iż jego żądanie wynika z prawa współwłasności nieruchomości położonej w Wolsztynie przy ul. [...] - jego interes prawny opiera się na art. 21 ust. 1 i art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji i jest on aktualny, indywidualny, własny, konkretny oraz sprawdzalny. Wspomnianymi wyżej decyzjami organ I instancji odmówił udostępniania żądanych danych wskazując, iż dysponowanie udziałem we współwłasności nieruchomości nie upoważnia do uzyskiwania danych osobowych osób zameldowanych w tej nieruchomości. Tożsamą argumentację w zaskarżonych decyzjach zajął organ odwoławczy.