Nieważność regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków - Wyrok NSA z dnia 20 września 2023 r., sygn. III OSK 2576/21
Uchwała rady gminy w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, która zawiera postanowienia wykraczające poza delegację ustawową oraz nie określa minimalnego poziomu usług w zakresie jakości dostarczanej wody, narusza prawo i skutkuje koniecznością stwierdzenia jej nieważności.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędziowie Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant: sekretarz sądowy Paulina Gromulska po rozpoznaniu w dniu 20 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 6 grudnia 2019 r. sygn. akt I SA/Op 428/19 w sprawie ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Rady Miejskiej w P. z dnia 28 września 2018 r. nr [...] w przedmiocie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Gminy P. na rzecz Wojewody Opolskiego kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu wyrokiem z dnia 6 grudnia 2019 r. sygn. akt I SA/Op 428/19, po rozpoznaniu skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Rady Miejskiej w P. z dnia 28 września 2018 r. nr [...] w przedmiocie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały i zasądził od Gminy P. na rzecz Wojewody Opolskiego zwrot kosztów postępowania sądowego.
W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji podniósł, iż kontrola legalności zaskarżonej uchwałę Rady Miejskiej w P. z dnia 28 września 2018 r. nr [...] w przedmiocie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków zwanej dalej Regulaminem potwierdziła, że w istotny sposób narusza on prawo, zarówno poprzez brak zawarcia w nim regulacji, które winny stanowić kompleksowe wypełnienie delegacji ustawowej z art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2018 r. poz. 1152) zwanej dalej w skrócie u.z.z.w., jak też poprzez zawarcie w nim regulacji wykraczających poza zakres tej delegacji, a tym samym niezbędnym stało się stwierdzenie nieważności przedmiotowej uchwały w całości.