Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.341.2024.2.MPU

Dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pani wniosek z 23 lipca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wpłynął 23 lipca 2024 r. Uzupełniony pismem z 22 lipca 2024 r. oraz pismem z 30 września 2024 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 27 września 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (wraz z uzupełnieniem)

W związku z chęcią podjęcia i prowadzenia przez Panią w niedalekiej przyszłości działalności nierejestrowanej, zwraca się Pani z wnioskiem o udzielenie ogólnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Pani sprawie. Działalność polegałaby na sporządzaniu gotowych, uniwersalnych jadłospisów czy też potraw o danej kaloryczności, praktyczności, sezonowości, ilości mikroskładników i następnie ich sprzedaży poprzez wydruk i w większości przypadków przesłaniu drogą emailową.

Korzystałaby Pani z programu dietetycznego przy wykupionej subskrypcji. Dzięki pracy na programie, możliwości tworzenia szablonów i skalowania, każdy jadłospis można łatwo dopasować do innej kaloryczności i w krótkim czasie można stworzyć kilka wariantów jednego produktu/posiłku. Nabywcami byłyby tylko osoby fizyczne, które same decydowałyby czy skorzystają z opracowanego przez Panią gotowego jadłospisu i czy go sporządzą czy też nie. Aby móc skorzystać ze zwolnienia z kasy fiskalnej i obowiązku ewidencjonowania, wartość sprzedaży w działalności nie przekroczyłaby kwoty 20 000 zł. w skali roku. Jest Pani zatrudniona na umowę o pracę na czas nieokreślony i działalność ta byłaby formą dorabiania do etatu. Uzyskane przychody nie przekroczyłyby w żadnym miesiącu limitu 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę uprawniającego do prowadzenia działalności nierejestrowanej. Przy wyżej opisanej i świadczonej przez Panią formie sprzedaży prowadzona byłaby uproszczona ewidencja sprzedaży, z której mogą skorzystać osoby świadczące usługi na niewielką skalę.

W uzupełnieniu wskazała Pani, że nie będzie Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Wartość sprzedaży w 2024 z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku nie przekroczy kwoty 200 tys. liczonej w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej. Przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku, w kolejnym roku podatkowym nie przekroczy kwoty 200 000 zł. Nigdy nie była Pani zarejestrowana jako podatnik czynny ani zwolniony z podatku VAT, nie korzystała Pani ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT, nigdy nie zrezygnowałam ani nie utraciła Pani prawa do ww. zwolnienia. Poza wymienionymi we wniosku usługami nie będzie Pani dokonywała dostawy towarów ani nie będzie Pani świadczyła innych usług. W ramach opisanych we wniosku usług nie będzie Pani świadczyła usług prawniczych i usług w zakresie doradztwa. Usługi opisane w punkcie 61 wniosku, które zamierza Pani świadczyć nie będą usługami polegającymi na udzielaniu fachowych opinii i porad.

Pytanie

Czy przysługuje Pani podmiotowe zwolnienie z podatku zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, gdzie Pani przychody ze sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyłaby w poprzednim roku podatkowym limitu 200 000 zł.

Pani stanowisko w sprawie (wraz z uzupełnieniem)

Nie udzielałaby Pani porad ani nie wykonywałaby Pani usług w zakresie doradztwa, które wymienione są w art. 113 ust. 13 pkt. 2b) ustawy o podatku od towarów i usług, i przy których nie mogłaby Pani skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Nadmienia Pani, że nie jest dietetykiem klinicznym i nie ukończyła Pani studiów z tej dziedziny a kwalifikacje jakie Pani posiada i które pozwalają na podjęcie pracy jako dietetyk uzyskała Pani po ukończonym kursie. W związku z powyższym nie będąc dietetykiem klinicznym nie mogłaby Pani i nie zamierza Pani świadczyć usług w zakresie opieki medycznej, co jest jednoznaczne z tym, że nie przysługuje Pani zwolnienie podatkowe z art. 43 ust. 1 pkt. 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wskazała Pani, że według Pani nie musi Pani być zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa wart. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

wyrobów tytoniowych,

samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa wart.43ust.1pkt10lit.a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy może być objęta sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast do podatników, którzy rozpoczynają działalność wdanym roku podatkowym ma zastosowanie art. 113 ust. 9 ustawy. Przy czym ww. zwolnienie nie znajdzie zastosowania w sytuacji wykonywania czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że w niedalekiej przyszłości ma Pani chęć podjęcia i prowadzenia działalności nierejestrowanej, która polegałaby na sporządzaniu gotowych, uniwersalnych jadłospisów czy też potraw o danej kaloryczności, praktyczności, sezonowości, ilości mikroskładników i następnie ich sprzedaży poprzez wydruk i w większości przypadków przesłaniu drogą emailową.

Podała Pani również, że nie będzie Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Wartość sprzedaży w 2024 z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku nie przekroczy kwoty 200 tys. liczonej w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej. Wskazała Pani, że wartość sprzedaży w działalności nie przekroczyłaby kwoty 20000 zł. w skali roku. Jest Pani zatrudniona na umowę o pracę na czas nieokreślony i działalność ta byłaby formą dorabiania do etatu. Uzyskane przychody nie przekroczyłyby w żadnym miesiącu limitu 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę uprawniającego do prowadzenia działalności nierejestrowanej. Przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku, w kolejnym roku podatkowym nie przekroczy kwoty 200 000 zł. Nigdy nie była Pani zarejestrowana jako podatnik czynny ani zwolniony z podatku VAT, nie korzystała Pani ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT, nigdy nie zrezygnowała ani nie utraciła Pani prawa do ww. zwolnienia. Poza wymienionymi we wniosku usługami nie będzie Pani dokonywała dostawy towarów ani nie będzie Pani świadczyła innych usług. W ramach opisanych we wniosku usług nie będzie Pani świadczyła usług prawniczych i usług w zakresie doradztwa. Usługi opisane we wniosku, które zamierza Pani świadczyć nie będą usługami polegającymi na udzielaniu fachowych opinii i porad.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Pani podmiotowe zwolnienie z podatku zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, gdzie Pani przychody ze sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyłaby w poprzednim roku podatkowym limitu 200 000 zł.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w sytuacji, gdy będzie Pani wykonywała w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyłącznie czynności opisane we wniosku, podczas których - jak wynika z opisu sprawy - nie będzie Pani świadczyła usług doradztwa, to w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania wyłącznie określone w art. 113 ust. 13.

W konsekwencji, w związku ze świadczeniem usług które polegałaby na sporządzaniu gotowych, uniwersalnych jadłospisów czy też potraw o danej kaloryczności, praktyczności, sezonowości, ilości mikroskładników i następnie ich sprzedaży poprzez wydruk i w większości przypadków przesłaniu drogą emailową będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Tym samym Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Panią. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00