Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 20-11-2024
Artykuł aktualny na dzień 20-11-2024
Data publikacji: 2024-10-28

Kiedy i jak możemy stosować system równoważnego czasu pracy

System równoważnego czasu pracy to jedna z najbardziej elastycznych form organizacji czasu pracy pracowników. Dopuszczalne jest w nim przedłużenie w niektórych dniach dobowego wymiaru czasu pracy powyżej 8 godzin, co do zasady nie więcej jednak niż do 12 godzin. Dzięki stosowaniu systemu równoważnego czasu pracy pracodawca zyskuje większą swobodę w zakresie dostosowania czasu pracy pracowników do swoich bieżących potrzeb i zmiennego zapotrzebowania na pracę oraz jej natężenia.

System równoważnego czasu pracy z możliwością przedłużenia dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godzin w niektórych dniach może być stosowany w każdym przypadku, gdy jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją (art. 135 § 1 Kodeksu pracy). O tym, czy wprowadzenie tego rodzaju systemu czasu pracy będzie uzasadnione, decyduje pracodawca w porozumieniu ze związkami zawodowymi bądź sam pracodawca, gdy nie działa u niego zakładowa organizacja związkowa lub gdy pracodawca nie może osiągnąć z organizacją związkową porozumienia.. System równoważny najczęściej jest wprowadzany przy pracach związanych z sezonowością czy innym nierównomiernym zapotrzebowaniem na pracę w skali tygodnia, miesiąca czy miesięcy w roku kalendarzowym, np.:

  • w branży hotelarskiej i gastronomicznej,

  • w branży budowlanej,

  • w rolnictwie,

  • w placówkach handlowych,

  • w pracy personelu pokładowego,

  • przy pracach projektowych.

 

1. Sposób wprowadzenia systemu równoważnego

System równoważnego czasu pracy należy wprowadzić:

  • w układzie zbiorowym pracy – jeżeli pracodawca jest nim objęty, albo

  • w regulaminie pracy – jeżeli pracodawca jest zobowiązany do jego tworzenia, albo

  • w obwieszczeniu – jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest zobowiązany do ustalenia regulaminu pracy (art. 150 § 1 Kodeksu pracy).

W praktyce pracodawca powinien zaplanować jego wprowadzenie z odpowiednim wyprzedzeniem, z uwagi na czas, który musi upłynąć między opublikowaniem dokumentów wewnątrzzakładowych a ich wejściem w życie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00