Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.474.2024.4.MG

Czy udzielenie pożyczki przez polską spółkę na rzecz Państwa (Pożyczkobiorcy) - spółki nie prowadzącej w Polsce żadnej działalności, nie posiadającej w Polsce oddziałów, ani przedstawicielstw podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy czynność udzielenia pożyczki przez polską spółkę na rzecz Państwa (Pożyczkobiorcy) - spółki nie prowadzącej w Polsce żadnej działalności, nie posiadającej w Polsce oddziałów, ani przedstawicielstw jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT .

Interpretacja indywidualnastanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia:

-czy udzielenie pożyczki przez polską spółkę na rzecz Państwa (Pożyczkobiorcy) - spółki (…) nie prowadzącej w Polsce żadnej działalności, nie posiadającej w Polsce oddziałów, ani przedstawicielstw podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie nr 2),

-czy przedmiotowa czynność udzielenia pożyczki przez polską spółkę na rzecz Państwa (Pożyczkobiorcy) - spółki (…) nie prowadzącej w Polsce żadnej działalności, nie posiadającej w Polsce oddziałów, ani przedstawicielstw jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT (pytanie nr 3).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 października 2024 r. (wpływ 17 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Polska sp. z o.o. udzieliła pożyczki spółce (…) w dniu (…).(…).2022 roku w wysokości (…) EUR. Pożyczka jest oprocentowana w wysokości (…) %. Termin zwrotu pożyczki to (…).(…).2024 rok - kapitał wraz z odsetkami. Pożyczkobiorca zobowiązał się do spłaty pożyczki jednorazowo.

Pożyczkodawca - polska sp. z o.o. - jest podatnikiem podatku VAT i posiada rachunki bankowe w Polsce (w PLN i w EUR). Udziałowcem większościowym w polskiej spółce jest osoba fizyczna, obywatel (…).

Pożyczkobiorcą jest (…) spółka, która ma siedzibę w (…). Spółka (…) nie prowadzi w Polsce żadnej działalności, nie ma oddziałów, ani przedstawicielstw. Właścicielem spółki (…) jest osoba fizyczna, obywatel (…).

W piśmie z 10 października 2024 r. wyjaśnili Państwo, że:

Polska sp. z o.o. jako udzielający pożyczki na rzecz Wnioskodawcy nie posiada w (…) siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowana w (…) dla celów podatku od wartości dodanej.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczenie jak we wniosku)

2.Czy udzielenie pożyczki przez polską spółkę na rzecz spółki (…) nie prowadzącej w Polsce żadnej działalności, nie posiadającej w Polsce oddziałów, ani przedstawicielstw podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

3.Czy przedmiotowa czynność udzielenia pożyczki przez polską spółkę na rzecz spółki (…)nie prowadzącej w Polsce żadnej działalności, nie posiadającej w Polsce oddziałów, ani przedstawicielstw jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Udzielenie pożyczki jest czynnością mieszczącą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednakże w analizowanym stanie faktycznym według Wnioskodawcy będzie miał zastosowanie art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, który stanowi: Nie podlegają podatkowi: (...)

4) czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych;

(...)

Powyższy przepis uzależnia opodatkowanie czynności umowy pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wobec czego należałoby poddać analizie, czy czynność udzielenia pożyczki jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, a jeśli tak czy ewentualnie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

Czynność udzielenia przez polską sp. z o.o. pożyczki pieniężnej stanowi odpłatne świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku VAT. Jednocześnie czynność udzielenia pożyczki przez polską sp. z o.o. na rzecz spółki (…) będzie objęta zwolnieniem z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

Z treści powołanego art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT wynika, że intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem usług udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych, zarówno tych wykonywanych przez banki, jak również świadczonych przez inne podmioty.

Z uwagi na to, że usługa udzielania pożyczek mieści się w zakresie czynności, o których mowa w przywołanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT jako wymieniona wprost w tym przepisie - usługa udzielania pożyczek korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu.

Należy dodać, że zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT w przypadku udzielania pożyczek przez podatników prowadzących działalność na terytorium RP na rzecz pożyczkobiorców z krajów UE i krajów trzecich, miejscem świadczenia usług i w konsekwencji obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT jest kraj, w którym pożyczkobiorca (usługobiorca) posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z tym usługa świadczona przez polską spółkę z o.o. nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce podatkiem od towarów i usług z uwagi na to, że podmiot (…) (pożyczkobiorca) jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w (…), a miejscem świadczenia usług udzielania pożyczki jest terytorium kraju, w którym pożyczkobiorca (spółka (…)) ma siedzibę działalności gospodarczej tj. terytorium (…).

Jak wyżej wykazano, udzielenie pożyczki przez polską spółkę na rzecz spółki (…) jest czynnością mieszczącą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a nie podatkiem od czynności cywilnoprawnych (art. 2 pkt. 4 lit. b ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych) i jednocześnie udzielenie pożyczki jest zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

W rezultacie na pożyczkobiorcy (spółce (…)) z tytułu zawarcia umowy pożyczki nie ciąży obowiązek podatkowy zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. W przedstawionym stanie faktycznym i prawnym, analizowana umowa pożyczki faktycznie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, co potwierdza stanowisko Dyrektora KIS w piśmie z dnia 09.06.2021 r„ 0111-KDIB2-3.4014.147.2021.1 .JS.

Podsumowując, na spółce (…) (pożyczkobiorcy) z tytułu zawarcia umowy pożyczki nie ciąży obowiązek podatkowy zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, a czynność udzielenia pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, iż pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

1)w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

2)świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według ust. 2 powołanego artykułu:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Istota umowy pożyczki została zawarta w art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.).

Zgodnie z art. 720 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W wyniku spełnienia świadczenia przez dającego pożyczkę, określone przedmioty majątkowe stają się własnością biorącego pożyczkę. Zasilają one jednak tylko czasowo majątek biorącego pożyczkę, który obowiązany jest do zwrotu, tj. do przeniesienia na drugą stronę własności tej samej ilości pieniędzy albo rzeczy tego samego rodzaju.

Czynność polegająca na udzieleniu pożyczek pieniężnych podlegających oprocentowaniu stanowi odpłatne świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Udzielanie pożyczek przez podatnika podatku od towarów i usług spełnia przesłanki uznania tej czynności za podlegające opodatkowaniu, niezależnie od częstotliwości i celu jej udzielenia, czy statusu nabywcy. Udzielanie bowiem pożyczki przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w związku z jej prowadzeniem, można identyfikować i zaliczać do zawodowej płaszczyzny jednostki, a więc uznać za rodzącą obowiązki w podatku od towarów i usług, nawet gdy ta czynność nie znajduje się w jej zakresie przedmiotowym.

W efekcie, udzielenie pożyczki stanowi świadczenie na rzecz innego podmiotu, polegające na udostępnianiu kapitału na wskazany w umowie okres. Czynność udzielenia pożyczki w zamian za wynagrodzenie w postaci odsetek lub prowizji z tytułu korzystania z cudzego kapitału traktowana jest jako świadczenie usług.

Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Z wniosku wynika, że Polska sp. z o.o. udzieliła Państwu (Pożyczkobiorcy) - spółce (…) pożyczki. Pożyczka jest oprocentowana w wysokości (…)%. Termin zwrotu pożyczki (kapitał wraz z odsetkami ) to (…).(…).2024 rok. Zobowiązali się Państwo (Pożyczkobiorca) do spłaty pożyczki jednorazowo. Pożyczkodawca - polska sp. z o.o. - jest podatnikiem podatku VAT. Pożyczkodawca (Polska sp. z o.o.) nie posiada w (…) siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowany w (…) dla celów podatku od wartości dodanej. Państwo (Pożyczkobiorca) są spółką (…) i mają siedzibę w (…). Są Państwo podatnikiem podatku od wartości dodanej w (…). Nie prowadzą Państwo w Polsce żadnej działalności, nie mają oddziałów, ani przedstawicielstw.

Państwa wątpliwości w zakresie podatku od towarów i usług dotyczą kwestii czy udzielenie pożyczki przez polską spółkę na rzecz Państwa (Pożyczkobiorcy) - spółki (…) nie prowadzącej w Polsce żadnej działalności, nie posiadającej w Polsce oddziałów, ani przedstawicielstw podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie nr 2) oraz czy przedmiotowa czynność udzielenia pożyczki przez polską spółkę na rzecz Państwa (Pożyczkobiorcy) - spółki (…) nie prowadzącej w Polsce żadnej działalności, nie posiadającej w Polsce oddziałów, ani przedstawicielstw jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT (pytanie nr 3).

W przypadku świadczenia usług, gdy jedna ze stron posiada siedzibę poza terytorium kraju, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy o VAT.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o VAT. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy o VAT:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Powołaną powyżej zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia miejsca świadczenia usług.

Do powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania.

Z wniosku wynika, że Polska sp. z o.o. udzieliła Państwu (Pożyczkobiorcy) odpłatnej pożyczki. Państwo (Pożyczkobiorca) są spółką (…), podatnikiem podatku od wartości dodanej, mają siedzibę w (…), nie prowadzą Państwo w Polsce żadnej działalności i nie mają oddziałów, ani przedstawicielstw.

W związku z powyższym miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi udzielenia odpłatnej pożyczki przez Pożyczkodawcę (Polską sp. z o.o.), stosowanie do art. 28b ust. 1 ustawy, będzie miejsce w którym Państwo (Pożyczkobiorca) posiadają siedzibę działalności gospodarczej tj. terytorium (…). W konsekwencji, skoro w analizowanym przypadku do usługi, ma zastosowanie art. 28b ust. 1 ustawy, to nie jest ona opodatkowana na terytorium Polski.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym czynność udzielenia pożyczki przez Polską sp. z o.o. na rzecz Państwa (Pożyczkobiorcy) - spółki (…) nie prowadzącej w Polsce żadnej działalności, nie posiadającej w Polsce oddziałów, ani przedstawicielstw nie podlega opodatkowaniu VAT na terytorium kraju, lecz podlega opodatkowaniu w miejscu, w którym usługobiorca – Państwo (Pożyczkobiorca) posiadają siedzibę działalności gospodarczej tj. na terytorium (…), według przepisów obowiązujących na terytorium (…).

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii objętej pytaniem nr 2, że czynność udzielenia pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, jest nieprawidłowe.

Natomiast odnośnie pytania oznaczonego we wniosku nr 3, z uwagi na fakt, że w kwestii objętej pytaniem nr 2, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że czynność udzielenie pożyczki przez Polską sp. z o.o. na rzecz Państwa (Pożyczkobiorcy) - spółki (…) nie prowadzącej w Polsce żadnej działalności, nie posiadającej w Polsce oddziałów, ani przedstawicielstw nie podlega opodatkowaniu VAT na terytorium kraju lecz podlega opodatkowaniu według przepisów obowiązujących na terytorium (…), badanie przesłanek zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT stało się bezprzedmiotowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2 i nr 3). Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00