Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.504.2024.2.MBD
W zakresie ustalenia, czy wydatki na uzyskanie certyfikatów są kosztami uzyskania przychodów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT i w rezultacie Wnioskodawcy przysługuje możliwość skorzystania z tzw. ulgi prowzrostowej, o której mowa w tym artykule.
Interpretacja indywidualna – stanowisko jest nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ustalenia, czy wydatki na uzyskanie certyfikatów są kosztami uzyskania przychodów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT i w rezultacie Wnioskodawcy przysługuje możliwość skorzystania z tzw. ulgi prowzrostowej, o której mowa w tym artykule.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 października 2024 r. (data wpływu do Organu tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Sp. z o.o. jest polskim rezydentem podatkowym, rozliczającym się z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach ogólnych (dane identyfikujące: …). Jej główny kod PKD, to: 10 39 Z pozostałe przetwarzanie i konserwowanie owoców i warzyw, dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”). Jej działalność gospodarcza polega głównie na (…). Pragnąć rozszerzyć potencjalny krąg klientów, a więc zwiększyć rynek w roku 2022 i w latach następnych Spółka występuje o wydanie następujących certyfikatów:
1.A (certyfikaty świadczące o prawidłowej i bezpiecznej produkcji oraz dopuszczeniu produktu do obrotu po przejściu szeregu testów i inspekcji - na podstawie globalnych standardów dotyczących bezpieczeństwa żywności). Certyfikaty te nie są wymagane przy wejściu na rynek, ale ich posiadanie jest praktyką rynkową. Bez nich potencjalni kontrahenci są mało zainteresowani współpracą.
2.B (certyfikat potwierdzający stosowanie dobrych praktyk dotyczących zarządzania ryzykiem i ciągłością działania w łańcuchu dostaw - na podstawie normy dotyczącej bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw). Ten certyfikat nie jest wymagany przy wejściu na rynek, ale jeden z głównych odbiorców zażądał jego posiadania w przypadku kontynuacji dalszej współpracy.
3.C (certyfikat potwierdzający zachowanie standardów istotnych dla kwestii społecznych i środowiskowych przy zakupie i używaniu w produkcji 100% certyfikowanego oleju (…) - na podstawie standardu certyfikacji łańcucha dostaw (…)) – (…), ponadto roczna opłata za członkostwo (…)). Ten certyfikat nie jest wymagany przy wejściu na rynek, ale główni odbiorcy zażądali jego posiadania w przypadku kontynuacji dalszej współpracy.
4.D (certyfikat potwierdzający koszerność danego wyrobu) - jest to certyfikat, który nie jest obowiązkowy z mocy prawa, ale jego posiadanie jest niezbędne przy sprzedaży towarów do określonych sklepów z żywnością koszerną.
5.E (certyfikat, który świadczy m.in. o braku negatywnego wpływu danego produktu na zdrowie konsumenta). Certyfikat jest odnawialny corocznie. Nie jest on wymogiem prawnym, ale główni kontrahenci wymagają jego posiadania w przypadku dalszej współpracy.
Pozyskanie wszystkich ww. certyfikatów służy zarówno utrzymaniu dotychczasowej bazy kontrahentów, a także ich zwiększeniu oraz zwiększeniu wolumenu zamówień, a przez to przychodów z podstawowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Należy przy tym dodać, że opisywany stan faktyczny dotyczy przychodów innych niż z zysków kapitałowych.
W piśmie z 10 października 2024 r., będącym uzupełnieniem wniosku odpowiedzieli Państwo na następujące pytania:
1.Czy sprzedaż produktów wytworzonych przez Państwa będzie następowała do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi, w myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?
Sprzedaż będzie miała miejsce do podmiotów niepowiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
2.Czy w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniosą Państwo koszty zwiększenia przychodów, planują Państwo, że zwiększą się Państwa przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągną Państwo przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągną Państwo przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju?
Tak, planowany jest wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok
poniesienia tych kosztów. Planuje się również wzrost przychodów ze sprzedaży produktów
dotychczas nieoferowanych w danym kraju dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
3.Czy korzystają Państwo ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT?
Podatnik nie korzysta ze zwolnień, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.
4.Czy poniesione wydatki, które będą Państwo chcieli odliczyć w ramach ulgi na ekspansję, będą Państwu zwrócone w jakiekolwiek formie lub zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym?
Poniesione wydatki w ramach ulgi na ekspansję nie będą zwrócone w jakiejkolwiek formie Wnioskodawcy.
Pytanie
Czy ww. wydatki na uzyskanie ww. certyfikatów są kosztami uzyskania przychodów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT i w rezultacie Wnioskodawcy przysługuje możliwość skorzystania z tzw. ulgi prowzrostowej o której mowa w tym artykule?
Państwa stanowisko w sprawie
Literalne i gramatyczne brzmienie przepisu stanowi tylko o certyfikacji towarów nie zawężając tego pojęcia do konkretnych rodzajów certyfikatów (np. państwowych, branżowych, prywatnych, wydawanych przez izby, czy na podstawie ustaw). W opinii Wnioskodawcy, ustawodawca jedynie zawęża przeznaczenie owych certyfikatów do tego, że muszą one służyć zwiększeniu przychodów. Wskazówkę interpretacyjną dotyczącą stosowania tej ulgi przynosi nam wyrok WSA w Warszawie o sygn. III SA/Wa 807/23 z 6 lipca 2023 r. (potwierdzony przez wyrok NSA o sygn. II FSK 1868/23 z 6 grudnia 2023 r.: Oferowanie na rynku towaru certyfikowanego daje jego nabywcy pewność, że dany materiał, produkt, żywność była produkowana we właściwy sposób, przy poszanowaniu wszelkich norm i standardów branżowych przewidzianych dla tego certyfikatu. (...) Skarżąca argumentowała, że w tym przepisie jednocześnie nie chodzi o warunki, których spełnienie jest obowiązkowe w świetle przepisów prawa, aby prowadzić sprzedaż produktu. Przyznając, co do zasady rację skarżącej w powyższej kwestii, należy jednak odnotować, że każdy przedsiębiorca należycie dbający o swoje interesy, zabezpiecza swoje prawa właśnie poprzez rejestrację znaków towarowych, czy pozyskanie stosownych certyfikatów, czy innych oznaczeń, chociażby w celu należytego odznaczenia produktu w zakresie jego jakości, a co za tym idzie uzyskania wyższej ceny sprzedaży.(...)
W opinii Wnioskodawcy w jego sytuacji mamy do czynienia właśnie z takim przypadkiem, tj. uzyskanie certyfikatów branżowych pozwala mu na zwiększenie przychodów ze sprzedaży. Podobne stanowisko wyraził Dyrektor KIS w interpretacji o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.112.2024.2.PC z 7 czerwca 2024 r.: Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy: (...) - przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT za lata 2022-2023 oraz lata kolejne, - w zakresie wydatków na: (...) - nabycie certyfikatów TUV Polska których nabycie nie jest warunkiem koniecznym do sprzedaży Produktów oraz przystąpienia do przetargów; - recertyfikację Produktów oraz ponoszenie corocznych wydatków na audyty Produktów, - wynagrodzeń pracowników za czas poświęcony na przygotowanie i uzyskanie niezbędnej dokumentacji w celu uzyskania certyfikatów, dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu oraz przygotowania dokumentacji w celu składania ofert inny podmiotom - w pozostałym zakresie jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18eb ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Według art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT:
przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:
przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.
W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT:
podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Stosownie do art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT:
przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Według art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT:
za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.
Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT:
podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
W myśl art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT:
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT:
koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Należy wskazać, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko te wydatki mogą być odliczone jako koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.
Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy dotyczące ulg i preferencje w opodatkowaniu należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie prawa podatkowego obowiązuje prymat wykładni gramatycznej (językowej). W granicach wykładni obowiązujących przepisów prawa nie mieści się taka ich interpretacja, która prowadzi do wykreowania nowych norm prawnych, niezawartych w przepisach. Każda bowiem wykładnia powinna się sytuować w ramach możliwego sensu językowego danego pojęcia czy wyrażenia (por. np. wyrok NSA z 16 czerwca 2021 r., III FSK 32/21 i z 19 września 2018 r., I GSK 2788/18, CBOSA). Odstąpienie przez interpretatora od sensu literalnego przepisu jest uzasadnione wyłącznie szczególnie ważnymi powodami. Takimi powodami mogą być np. wartości konstytucyjne. Na gruncie prawa podatkowego kierowanie się wykładnią celowościową, to jest z pominięciem woli „historycznego” prawodawcy, w oderwaniu od innych rodzajów wykładni, może prowadzić do wypaczenia rzeczywistych intencji prawodawcy, dowolności w stosowaniu prawa i do związanej z nią utraty poczucia pewności prawnej (R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 112 i n.; por. uchwałę NSA z 29 maja 2000 r., FPS 2/00, ONSA 2001/1/2, M. Podat. 2000/7/3, Pr. Gosp. 2000/10/25, Glosa 2000/10/37, POP 2001/5/131, M. Prawn. 2000/10/643).
Ulga zawarta w art. 18eb ustawy o CIT, stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. W tym przedmiocie znane jest stanowisko sądownictwa, zgodnie z którym wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania, a więc przy wykładni przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą. Tego rodzaju interpretacja kłóciłaby się bowiem z wyrażoną w art. 84 Konstytucji zasadą powszechności opodatkowania (przykładowo: wyrok NSA z 14 maja 2015 r., sygn. akt II FSK 94/14).
Wydatki których dotyczy wniosek należy oceniać pod kątem spełnienia przesłanek art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT.
Zgodnie z cytowanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.
Zauważyć należy, że w opisie wskazali Państwo, że pragnąć rozszerzyć potencjalny krąg klientów, a więc zwiększyć rynek w roku 2022 i w latach następnych Spółka występuje o wydanie certyfikatów. Certyfikaty te nie są obowiązkowe z mocy prawa oraz wymagane przy wejściu na rynek, tylko wymagane przez niektórych z odbiorców produktów.
Jak wynika z literalnego brzmienia ww. przepisu, ulgą na ekspansje objęte są wyłącznie koszty uzyskania przychodów poniesione na przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.
Zatem, koszty uzyskania certyfikatów które nie są wymagane prawem przy wejściu na rynek, nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi na ekspansję na podstawie art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy, nie są bowiem niezbędne do sprzedaży produktów.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy wydatki na uzyskanie ww. certyfikatów są kosztami uzyskania przychodów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT i w rezultacie Wnioskodawcy przysługuje możliwość skorzystania z tzw. ulgi prowzrostowej o której mowa w tym artykule uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko Państwa sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania).
Powołany w stanowisku wyrok sądu wydany został w innym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym od omawianego i nie potwierdza stanowiska Spółki przedstawionego w wydanej interpretacji.
Również powołana przez Państwo interpretacja nie potwierdza Państwa stanowiska bowiem wynika z niej, że wydatki na nabycie certyfikatów oraz recertyfikację które nie są niezbędne do sprzedaży produktów nie mogą zostać zaliczone do kosztów o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right