Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.573.2024.1.MR

Zastosowania zwolnienia z art. 21 ust.1 pkt 157 ustawy PIT w związku z otrzymaniem świadczeń od fundacji rodzinnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia z podatku. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pan A.C. oraz Pani B.C. (dalej łącznie jako: „Wnioskodawcy” lub „Fundatorzy”) są osobami fizycznymi oraz polskimi rezydentami podatkowymi, podlegającymi opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania. Pozostają oni w związku małżeńskim. Pomiędzy małżonkami panuje ustrój wspólności majątkowej ustawowej, o której mowa w art. 31 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 z późn. zm.).

Wnioskodawcy planują na podstawie ustawy o fundacji rodzinnej z dnia 26 stycznia 2023 r. (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 326 ze zm., dalej: „ustawa o FR”) aktem założycielskim ustanowić fundację rodzinną (dalej: „Fundacja Rodzinna”). Na moment złożenia wniosku Fundacja Rodzinna nie została powołana (nie istnieje również Fundacja Rodzinna „w organizacji”). Fundacja Rodzinna będzie działać na podstawie obowiązującego prawa oraz statutu Fundacji Rodzinnej (dalej: „Statut”), który będzie określał szczegółowe cele Fundacji Rodzinnej. Fundacja zostanie powołana na czas nieoznaczony.

Środki pieniężne na pokrycie funduszu założycielskiego zgodnie z ustawowymi wymogami zostaną wniesione przez Fundatorów ze wspólnego rachunku bankowego. Niewykluczone jest, że w przyszłości – na dalszym etapie funkcjonowania Fundacji Rodzinnej – Fundatorzy wniosą do Fundacji Rodzinnej w drodze darowizny inne składniki majątkowe.

Zgodnie z ustawą o FR zarząd Fundacji Rodzinnej będzie dokonywał aktualizacji spisu mienia, a we wskazanym spisie będzie znajdowała się także informacja (art. 27 ust. 4 ustawy o FR) o aktualnej proporcji wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z Fundatorów lub przez Fundację Rodzinną (o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o FR).

Zgodnie ze Statutem Fundacji Rodzinnej beneficjentami będą w momencie utworzenia Fundacji Rodzinnej Fundatorzy oraz wspólne dzieci Fundatorów (w tym osoby przysposobione przez Fundatorów lub ich zstępnych) - (dalej łącznie jako: „Beneficjenci”). Tym samym zakłada się, że zasadniczo do grona Beneficjentów Fundacji Rodzinnej będą należały osoby będące wobec Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 z późn. zm., dalej: „ustawa o PSID”) – dalej „Grupa 0”.

Fundacja w toku swojej działalności może zostać zobowiązana do dokonywania świadczeń pieniężnych (potencjalnie także niepieniężnych), o których mowa w art. 2 ustawy o FR (dalej łącznie jako: „Świadczenia”), na rzecz Beneficjentów (w tym także Fundatorów będących Beneficjentami). Zasady wypłaty Świadczeń będą uregulowane w Statucie i będą zgodne z ustawą o FR.

W związku z powyższym Wnioskodawcy powzięli wątpliwości w odniesieniu do możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej „PIT”) w odniesieniu do całości otrzymanych lub postawionych do dyspozycji w przyszłości Świadczeń od Fundacji Rodzinnej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm., dalej: „ustawa o PIT”).

Pytania

1.Czy Świadczenia otrzymane w przyszłości przez każdego z Fundatorów jako beneficjentów (lub postawione do dyspozycji na ich rzecz), o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR, będą w całości podlegały zwolnieniu z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT?

2.Czy Fundacja Rodzinna, działając w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku wypłaty Świadczeń na rzecz Beneficjentów, będzie mogła zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT w odniesieniu do pełnej wartości Świadczeń i odstąpić przez to od poboru podatku z tego tytułu?

Pana stanowisko w sprawie pytania 1

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia otrzymane w przyszłości przez każdego z Fundatorów jako beneficjentów (lub postawione do ich dyspozycji), o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR, będą w całości podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 20 ust. 1g ustawy o PIT za przychody z innych źródeł uważa się również przychody osób fizycznych z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR.

Przychody te są opodatkowane stawką 15% (lub 10% w przypadku przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o PSID) – zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT, o ile nie znajdzie zastosowanie zwolnienie podatkowe.

Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b ustawy o PIT ww. przychody (świadczenia otrzymane z fundacji rodzinnej) podlegają zwolnieniu podatkowemu, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą z tzw. „Grupy 0” (tj. osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o PSID) – z zastrzeżeniem art. 21 ust. 49 ustawy o PIT.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 49 ustawy o PIT powyższe zwolnienie stosuje się tylko do części przychodów beneficjenta (będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą z „Grupy 0”), odpowiadającej proporcji (o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o FR – według stanu na dzień uzyskania przychodu).

Zasady ustalania powyższej proporcji zostały natomiast uregulowane w art. 28 i art. 29 ustawy o FR. Zgodnie z tym przepisami:

dla celów PIT określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną,

na potrzeby obliczania proporcji mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo uważa się za wniesione przez fundatora (przy czym w przypadku wnoszenia mienia przez wspólnego zstępnego, wstępnego albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach),

proporcję określa się w części w jakiej suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na fundatora pozostaje do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną (art. 29 ustawy o FR).

Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania PIT świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów. Zasadą jest zatem, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez: fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR, jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha, podlegają zwolnieniu od PIT. Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Odnosząc powyższe zasady do opisu zdarzenia przyszłego należy uznać, że Fundatorzy (każdy z nich) w przypadku otrzymania Świadczenia z Fundacji Rodzinnej (o którym mowa w art. 2 ustawy o FR) będą mogli korzystać ze zwolnienia podatkowego w PIT od całości uzyskanego Świadczenia. Należy bowiem zauważyć, że zwolnienie podatkowe (z art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b ustawy o PIT) dotyczy nie tylko fundatorów, ale także osób z „Grupy 0” względem fundatora. Zgodnie natomiast z art. 4a ust. 1 ustawy o PSID do tzw. „Grupy 0” zalicza się także małżonka. Podobnie także w art. 21 ust. 49 ustawy o PIT ustawodawca dopuścił możliwość powołania się nie tylko na proporcję beneficjenta będącego fundatorem, ale także beneficjenta będącego w stosunku do fundatora osobą z tzw. „Grupy 0”.

Zgodnie natomiast z art. 4a ust. 1 ustawy o PSID do tzw. „Grupy 0” zalicza się także małżonka. Podobnie także w art. 21 ust. 49 ustawy o PIT ustawodawca dopuścił możliwość powołania się nie tylko na proporcję beneficjenta będącego fundatorem, ale także beneficjenta będącego w stosunku do fundatora osobą z tzw. „Grupy 0”.

W omawianym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Fundatorzy pozostają w związku małżeńskim. W konsekwencji Świadczenia otrzymywane przez nich (nawet gdyby obliczyć oddzielną proporcję dla obu Fundatorów - małżonków) powinny w całości podlegać zwolnieniu podatkowemu, ponieważ każdemu z Fundatorów:

zwolnienie podatkowe będzie przysługiwało w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o FR – ustalonej dla tego Fundatora oraz

zwolnienie podatkowe będzie przysługiwało także w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o FR – ustalonej dla drugiego Fundatora (małżonka), z uwagi na fakt, że beneficjent będzie osobą z tzw. „Grupy 0” względem tego drugiego Fundatora (małżonka).

Przykładowo, przyjmując dla obu Fundatorów docelowe ww. proporcje będą się różnić (dla celów ilustracyjnych, hipotetycznie np. odpowiednio 50% dla Pana A. oraz 50% dla Pani B., to w przypadku otrzymania Świadczenia od Fundacji Rodzinnej przez Pana A.:

50% wartości Świadczenia (50% przychodów) będzie podlegało zwolnieniu podatkowemu z PIT, ponieważ w tym zakresie Pan A. jako beneficjent będzie mógł powołać się na proporcję ustaloną dla siebie (jako jednego z fundatorów) – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 pkt 2 ustawy o PIT;

pozostałe 50% wartości Świadczenia (50% przychodów) będzie podlegało zwolnieniu podatkowemu z PIT, ponieważ w tym zakresie beneficjent (Pan A.) będzie mógł powołać się na proporcję ustaloną dla Pani B. (jako drugiego Fundatora) ponieważ pozostaje względem niej osobą z „Grupy 0” (jako małżonek) – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 pkt 2 in fine ustawy o PIT,

w konsekwencji całość Świadczenia będzie podlegała zwolnieniu.

Natomiast w przypadku otrzymania świadczenia od Fundacji Rodzinnej przez Panią B. przy uwzględnieniu wyżej wskazanej proporcji:

50% wartości Świadczenia (50% przychodów) będzie podlegało zwolnieniu podatkowemu z PIT, ponieważ w tym zakresie Pani B. jako beneficjent będzie mogła powołać się na proporcję ustaloną dla siebie (jako jednego z fundatorów) – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 pkt 2 ustawy o PIT;

pozostałe 50% wartości Świadczenia (50% przychodów) będzie podlegało zwolnieniu podatkowemu z PIT, ponieważ w tym zakresie beneficjent (Pani B.) będzie mogła powołać się na proporcję ustaloną dla Pana A. (jako drugiego Fundatora) ponieważ pozostaje względem niego osobą z „Grupy 0” (jako małżonka) – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 pkt 2 in fine ustawy o PIT,

w konsekwencji całość Świadczenia będzie podlegała zwolnieniu.

Powyższe podejście (zastosowanie zwolnienia podatkowego dla całości świadczenia) jest nie tylko zgodne z literalnym brzmieniem przepisów, ale i z celami wprowadzenia ustawy o fundacji rodzinnej (w tym zasad opodatkowania). W uzasadnieniu rządowego projektu ustawy o fundacji rodzinnej (IX kadencja, druk sejmowy nr 2798, dalej: „Uzasadnienie”) wskazano, że fundacje rodzinne mają umożliwić „wielopokoleniową sukcesję przedsiębiorstw, których zyski zapewniają środki utrzymania rodziny i innych osób bliskich fundatorowi” (s. 113 Uzasadnienia).

Natomiast w zakresie samego mechanizmu zwolnienia w PIT w ramach Uzasadnienia wskazano, że: „Nabycie przez osoby fizyczne od fundacji rodzinnej świadczeń oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej będzie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w wysokości uzależnionej od stopnia pokrewieństwa beneficjenta z fundatorem (zwolnienie w przypadku fundatora oraz osób bliskich należących do tzw. „grupy zero” w stosunku do fundatora, określonej w ustawie o podatku od spadków i darowizn, tj. małżonka, zstępnego, wstępnego, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, albo w przypadku pozostałych osób 15%)” (s. 119 Uzasadnienia).

Również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) w zmienionych z urzędu interpretacjach podatkowych wprost wskazał, że: „Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy ją z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora” (por: interpretacje indywidualne: z dnia 10 lipca 2024 r. sygn. 0112-KDWL.4011 6.2024.2.WS, z dnia 10 lipca 2024 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.296.2024.2. JŚ, z dnia 8 lipca 2024 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.397.2024.2.JK2, z dnia 25 czerwca 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.113.2024.3.JK oraz z dnia 25 czerwca 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.114.2024.3.JK).

Podsumowując, Świadczenia otrzymane w przyszłości przez Fundatorów jako beneficjentów (lub postawione do dyspozycji), o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR, będą korzystać w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT – niezależnie od okoliczności, że Fundacja Rodzinna będzie wyposażona w mienie przez dwóch Fundatorów. Takie podejście jest zgodnie nie tylko z literalną treścią ustawy o PIT oraz ustawy o FR, lecz stanowi też wypełnienie założenia ustawodawcy ustalającego preferencję dla Świadczeń dla najbliższej rodziny fundatorów fundacji rodzinnych na gruncie ustawy o PIT oraz odpowiada stanowisku Dyrektora KIS prezentowanemu w ww. interpretacjach indywidualnych.

Pana stanowisko w sprawie pytania 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja Rodzinna działając w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku wypłaty/postawienia do dyspozycji Świadczeń na rzecz Beneficjentów będzie mogła zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT od całości wartości świadczenia i odstąpić przez to od poboru podatku z tego tytułu.

Zgodnie z 41 ust. 4 ustawy o PIT fundacje rodzinne są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 4aa ustawy o PIT płatnicy przy weryfikacji warunków zastosowania obniżonej stawki podatku albo zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów prawa podatkowego, są obowiązani do dochowania należytej staranności.

Fundacja Rodzinna wypłacając Świadczenia na rzecz Beneficjentów, działając jako płatnik, będzie więc zobowiązana do analizy czy Świadczenie podlega w całości (lub w części) zwolnieniu podatkowemu (o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b ustawy o PIT). Dopiero w przypadku uznania, że Świadczenie nie podlega zwolnieniu podatkowemu Fundacja Rodzinna jako płatnik będzie miała obowiązek obliczania, pobierania i odprowadzania podatku, stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o PIT.

Mając na uwadze stanowisko przedstawione powyżej (w uzasadnieniu do pytania nr 1), Fundacja Rodzinna dokonując wypłaty Świadczeń na rzecz Fundatorów (będących Beneficjentami) będzie mogła zastosować zwolnienie podatkowe do całości (pełnej wartości) Świadczenia – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b ustawy o PIT.

Obok Fundatorów Beneficjentami Fundacji Rodzinnej będą także również inne osoby (zasadniczo zstępni). Beneficjenci będą osobami z tzw. „Grupy 0” względem Fundatorów (co do których zasady opodatkowania zostały omówione we wcześniejszej części wniosku).

Zważywszy, że w przedstawionym opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Beneficjenci będą Fundatorami lub zstępnymi Fundatorów należy uznać, że Fundacja Rodzinna działając jako płatnik będzie mogła w całości zastosować zwolnienie podatkowe w PIT i odstąpić od poboru podatku, ponieważ:

w przypadku Beneficjentów będących Fundatorami mienie do Fundacji Rodzinnej będzie wniesione w całości przez Fundatorów pozostających w związku małżeńskim (w tym zakresie Wnioskodawcy odsyłają do uzasadnienia stanowiska do pytania nr 1);

w przypadku Beneficjentów będących zstępnymi Fundatorów (wspólnymi dziećmi lub osobami przysposobionymi przez Fundatorów lub ich zstępnych) – skoro mienie do Fundacji Rodzinnej będzie wniesione w całości przez Fundatorów, a względem każdego z Fundatorów dany Beneficjent jest (będzie) osobą z „Grupy 0” (jako zstępny), to dane Świadczenie:

podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT – w części odpowiadającej proporcji ustalonej dla jednego z Fundatorów;

a w drugiej części – będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT - na podstawie proporcji ustalonej dla drugiego z Fundatorów

efektywnie więc całość Świadczeń otrzymywanych przez Beneficjentów (będących zstępnymi Fundatorów) będzie podlegała zwolnieniu z PIT (przy założeniu, że tylko Fundatorzy będą wnosili majątek do Fundacji Rodzinnej lub względnie osoby bliskie dla Fundatorów, o których mowa w art. 28 ust. 2 ustawy o FR).

Podsumowując, Fundacja Rodzinna działając w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku wypłaty lub postawienia do dyspozycji Świadczeń na rzecz Beneficjentów, będzie mogła zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT od całości wartości Świadczeń i odstąpić przez to od poboru podatku z tego tytułu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Według art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. 2023 r. poz. 326) został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.

Zgodnie z art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Stosownie do art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Przy czym stosownie do art. 41 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli przedmiotem świadczenia lub mieniem, o których mowa w art. 20 ust. 1g, nie są pieniądze lub wartości pieniężne oraz takie świadczenie lub mienie przysługują podatnikowi za okres dłuższy niż miesiąc, przy obliczaniu zryczałtowanego podatku za poszczególne miesiące przyjmuje się ich wartość przypadającą na jeden miesiąc.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 7b ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem świadczenia lub mieniem, o których mowa w art. 20 ust. 1g, nie są pieniądze lub wartości pieniężne, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie. Wpłatę tę uznaje się za podatek pobrany przez płatnika.

Art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu uzyskania przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1g - w wysokości:

a)10 % przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu,

b)15 % przychodów - w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie lit. a.

Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:

a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b)beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

z zastrzeżeniem ust. 49.

W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:

1)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2)beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U z 2024 r. poz. 596 ze zm.):

Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1)zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

2)w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a ich wartość doliczona do wartości majątku nabytego dotychczas od tej samej osoby w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:

1.Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.

2.Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.

3.Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.

4.W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

5.Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.

Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

1.Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2.Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;

2)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3.W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:

1.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

2.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.

Zasadą jest zatem, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:

fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;

a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,

- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, oznacza:

1)w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,

2)w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,

3)w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Mając na uwadze powyższe przepisy, podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora.

Zatem wypłata na Pana rzecz Świadczenia, o którym mowa we wniosku, korzystać będzie w całości ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do Beneficjentów (Grupa 0), w tym Beneficjenta będącego Fundatorem Fundacji Rodzinnej, zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. ust. 49 pkt 2 ustawy do całości otrzymanych Świadczeń. Od ww. dochodów Beneficjentów Fundacja Rodzinna nie będzie miała obowiązku obliczania, pobierania i odprowadzania podatku na zasadach określonych w art. 41 ust. 4 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00